Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3843 ggr
SvonN
0

Katten slår min hund..

Jag har tre hundar, två stora och en liten. I början när katten kom så var han ganska rädd för hundarna och höll sitt avstånd. Och efter ett tag så började han vänja sig vid hundarna och var inte längre rädd för att gå nära dom.

Katten slår min Boxer ganska ofta för att Boxern så gärna vill leka med katten. När det kommer till min jakthund så bryr dom sig inte om varandra. Enda gången katten kan slå till jakthunden är om hennes svans kommer i hans ansikte om katten ligger o vilar.

Och nu till problemet. I början så var han ofta och slog till den lilla hunden men en dag så fick hon nog och sa ifrån. Inget allvarligt hände utan hon sa bara ifrån. Då var det lugnt i flera månader. Men nu har katten börjat slå minsta hunden mycket igen. Och det verkar bli värst om vi lekt med lill hunden. Men han slår henne annars också.

Alldeles nyss så slog katten så minstigen börja blöda på nosen, det har ALDRIG blivit så allvarligt tidigare. Jag har inte klippt klorna på katten eftersom han gärna vill utforska ute (han är en innekatt annars).

Vad kan detta bero på och har du några tips?

Lusthan
2

Hunden kommer för nära och katten markerar det. De pratar olika språk och förstår därför oftast inte varandra fullt ut. Då kan det bli sådana här situationer. Jag skulle klippa klorna på katten regelbundet och aktivera den så att den får det den behöver. Jag skulle också se till att fixa en tillflyktsplats till katten högt upp på en bokhylla eller en kattmöbel dit den kan ta sig om den vill vara ifred.

SvonN
0

Jo jag ska nog börja klippa klorna igen. Han har en tillflyktsplats i trappen. det är en trapp upp till vinden men det går inte att gå upp dit för det är en lucka där.

Aktivera honom hur?

SvonN
0

Och dessutom så går aldrig lillen för nära katten. Utan lillhunden kan ligga i lugn o ro o sova på sin bädd när katten kommer o slår henne med tassen.

annzoo
0

Varför tillåter du ens kattens beteende? En hund kan lätt skada din katt på några sekunder om den blir less och säger ifrån, ett bett från hunden är det enda som behövs.

1.klipp kattens klor

2. säg ifrån då du ser att katten ska börja provocera hunden genom att så..

Lusthan
0

Katten behöver troligtvis fler platser som finns där ni finns. Aktivera genom att leka, klickerträna eller gå i koppel ute. Som man gör med hunda mer eller mindre. Katter är också i behov av aktivering.

SvonN
1

#5 Okej, tack för hjälpen!

Det är självklart att jag inte tillåter kattens beteende!!! Det är första gången jag har katt så jag säger åt han på samma sätt som jag säger åt hundarna. Han vet att han gör fel!

SvonN
0

Jag måste få inflika att katten bara gör så när ag är hemma eller kommer hem. kan det vara något jag gör?

[RMSLiners]
0

Kan vara så enkelt som att katten tycker hunden är för stimmig och säger då ifrån, så gör våran katt om än sällan när han tycker våran hund är för mycket uppe i varv. Hon lyssnar då på honom och går och lägger sig istället för inomhus leker man inte, det gör man utomhus.

Att din katt enbart gör det när du är hemma kan kanske bero på att hunden då är i varv och leker en del, du beskriver även att du busar med hunden inomhus om jag fattar det rätt. Vill du busa med hunden, gör det ute, lär hunden varva ner inomhus istället så katten också får en chans att varva ner utan att ständigt behöva hålla koll på hunden.  

Ge också katten möjligheter till höjder och krypin där den kan komma undan från allt.