Lyckades tillslut!
Eller har kommit en bit på vägen iaf… Jag har tjatat mig blå på mina föräldrar om farorna med p-piller, riskerna för utekatter och att Friskies faktiskt är det absolut sämsta maten för katter. Men dom lyssnar inte. Deras katter har ju mått bra i alla tider, så så illa kan det ju inte vara? får jag alltid till svar. Men jag har iaf lyckats få dom att hålla yngsta katten inne. Och dom har minsann funderingar på att kastrera henne.
Men just Friskies… Fredde, en hankatt som dom hade i 18 år, levde på det hela livet. Han fick urinsten redan som liten, vid 1-2 års ålder har jag fått höra, och fick bara ett år av veterinären. Sen vart han frisk. Visserligen fick han det ju flera gånger till under sitt liv, men vart alltid frisk igen. Och det var ju såklart för att han åt Friskies enligt dom, för han klarade minsann inget annat foder. Det går liksom inte in att jag säger att det var just för at han åt sån skitmat som han vart sjuk jämt och ständigt.
Och nu ska ni få höra om en sur slump! Jag hade lyckats övertyga föräldrarna om att byta foder till något annat. Eller dom skulle fundera på det iaf. Just då hade dom någon kampanj på djuraffären, där man kunde byta in tomma kattfoderpåsar mot smakprov av IAMS och Eaukunuba. Det var ju jättebra tyckte morsan och vandrade iväg ner dit med sina Friskiespåsar. Och där berättade dom ju om hur dåligt Friskies är och pratade en massa om köttinnehåll och bla bla bla, och jag tror faktiskt hon lyssnade! Så fick katterna IAMS, och vad händer? Oscar (hankatten) fick urinsten dagen efter! Och då hjälpte det såklart inte att jag förklarade att det inte hade med foderbytet att göra, utan att sånt tar mycket längre tid att bildas och att det faktisk också berodde på Friskies…
Men igår fick jag nog. Jag satt uppe på syrrans rum och tittade på TV och råkade höra hur morsan satt och rent ut sagt idiotförklarade mig som inte förstod hur bra deras katter mår på Friskies för syrran. Jag vart rasande! Så när vi senare var på affären tog jag en Friskespåse, tryckte upp den i ansiktet på henne och bad henne läsa innehållsförteckningen. Sen frågade jag när hon senast såg en katt frivilligt sitta och tugga i sig spannmål. Och för den delen, vem av oss som har studerat till djurvårdare och tillbringar stora delar av dagarna till att söka fakta om lära sig mer om sina djur och därför rimligen borde veta vad den pratar om. Och det var ju jag… Och tydligen gick det fram! För hon gick och hämtade lite Mjau mjukmat och frågade hurpass bra det kan tänkas vara. Sen räknade hon lite på det, och kom fram till att det ju var dyrare… Men, dom kommer ge det ibland iaf! Typ en gång om dagen/varannan dag, och sen alltid ha hårdmaten framme.
Inte det ultimata kanske, men ännu en liten vinst för mig och katterna. Jag känner att jag kommer nånstans, vilket ger mig orken att fortsätta tjata, tjata, tjata. Nu tror jag minsann jag ska ta itu med ID-märkning och försäkring. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Bravo =)
/Fridaybrew
Bravoooo ;) Du är värkligen en härlig kämpe… Stykekramar skickar jag till dig från oss..
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Just Iams har visat sig orska urinsten oftare än andra bra foder. Även min hane fick det. Så det var synd att hon inte valde ekanuba. Du kanske kan få henne o testa det istället? Tycker att du är kanon som försöker och försöker få dina föräldrar att fatta. De kan vara oerhört tröga, samma var det med mina.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Usch varför ska folk vara så snåla.. Förstår de inte att det är dyrare med massa veterinärbesök pga urinsten -.-
Kudos till dig som försöker göra saken bättre!
Tja, nu är inte jag hundra på om det var IAMS eller Eaukunuba dom fick. Men jag tror iaf inte det hade ett dugg att göra med att han fick urinsten eftersom det hände precis dagen efter. Men nu ska dom iaf få Mjau mjukmat regelbundet, så jag hoppas han kommer slippa det i framtiden.
Vad som stör mig så mycket är att dom vet att dom egentligen gör fel. Morsan pratade om att köpa en Maine Coon till pappa när han fyller 60 eftersom det är hans drömkatt. Jag sa rent ut att ingen seriös uppfödare skulle sälja till dom som dom behandlar sina katter. Då sa hon att den katten fick dom väl lov att kastrera, vaccinera, försäkra och allt detdär då… Detdär förstår jag verkligen inte, skulle den katten vara mera värd på något vis bara för att den är raskatt..? Eller hur tänker man egentligen då..? 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Porta 21 Sensible är ett billigt kvalitétsfoder om man köper det på nätet, till exempel på zoomarknad.se
Om dom verkligen inte vill köpa kvalitetsfoder på djuraffären så är ju faktiskt Mjau kycklingfest ett helt okej foder, det bästa man kan köpa i en mataffär. Dessutom har det ett lägre kilopris än Friskies, så det är billigare! Det kan du ju berätta för dina föräldrar :) Och Mjau mjukmat förstås!
Riktigt duktigt gjort av dig! Du kan vara stolt :)
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Kanonbra jobbat. Synd bara att de tycker att katterna inte är värda mer pengar än vad Friskis kostar. Äter dina föräldrar bara skitmat dom med ?
Tycker du är superduktig 
Bra Jobbat!

Köper de en raskatt, hur skall de ge bara den katten kvalité foder? Då kanske alla får det bättre. Och en raskatt är naturligtvis inte mer värd än en huskatt. Idag har arken zoo vip kväll och säljer ekanuba 10kg för 200kr.
S*Luddhuvet´z
#11 Vad innebär de? Jag har precis blivit klubb medlem i arken zoo. Gäller de mig då tro?? För i såfall så ska jag åka dit de vill jag lova att spara en peng på bra erbjudande är aldrig fel ;)

http://www.anpdm.com/newsletterweb/49435B4B7043405045794343/45425F46704744514B7445425A43
Detta fick jag i min mail.
S*Luddhuvet´z

Men det kanske bara gäller här i området kom jag på. Men håll utkik på din egna butik i närheten, de kanske har det snart med.
S*Luddhuvet´z
Jag kollade mailen nu men jag hat inte fått något sådan. Men kommer hålla ögonen öppna..