Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2507 ggr
Ruzicka
0

Frågor om kastrering

Hej!

Jag har två honkatter som är 6 och 7 månader nu, så nu är det dags för kastrering. Jag har läst på en del om ifall man skall kastrera efter första löpet, före första löpet eller om det inte gör någon skillnad och trodde jag hade bildat mig en uppfattning.. Men nu när man står i valet och kvalet är det inte riktigt lika lätt att avgöra. Veterinären och uppfödaren rekommenderar efter löp, medan jag känner att jag vill få det gjort så fort som möjligt, innan de börjar löpa. Vad anser ni? (Jag har använt sökfunktionen för att försöka hitta trådar om detta, men lyckades inte få upp något relevant..)

Sedan funderar jag också över pris. Var snälla och lyncha mig inte, jag är inte snål vad gäller mina katter. Jag betalar mer än gärna för att de skall må så bra som möjligt, men samtidigt vill jag inte betala överpris. Jag har ringt runt till ett antal olika veterinärer här i området (upp till 2 timmar härifrån) och alla ger olika prisuppgifter. Vet 1 vill ha 300 euro för båda katterna, vet 2 vill ha 280 euro, vet 3 vill ha 220 euro och vet 4 vill ha 140 euro (för er som inte vet - 1 euro är nästan 10 kronor). Det handlar alltså om enorma prisskillnader. Jag har pratat med alla och de verkar mycket kunniga allihop. Vem hade ni valt? Vad kan jag fråga dem för att få reda på hur kunniga de faktiskt är?

Tack för att ni tog er tid! Glad

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

MonicaLagerquist
0

Jag skulle kastrera omgående.Det finns ingen anledning till att vänta på löp.

Ta den klinik som passar bäst,prismässigt och resemässigt.Finns det någon klinik som gör flanksnitt så hade jag valt den.Annars en som gör små snitt och syr med stygn som går bort av sig själv.

Stolt ägare till tre La permer

Hawknestgrove
0

Självklart hade jag hört mig för hur den som är billigast gör och hur bra rykte den har. För det var klart ett bra pris. Sen får du väga trasportkostnader och även som #1 säger,  får du åka tillbaka och ta stygn?

OCh INTE vänta. Här kastrerar vi våra små flickor vid 12-13 veckors ålder.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ruzicka
0

#1 Tack för ditt inlägg! "Det finns ingen anledning", säger du.. så du menar att det egentligen kvittar när det görs, eller? Varför skulle du då gjort det direkt? Jag tänker precis som du, men hade gärna velat få en förklaring till varför du tycker som du tycker, också. Annars kan man inte skaffa sig en egen uppfattning eller lära sig, ju! Glad

Flanksnitt gör ingen av dem. Jag hörde att det skulle vara vanligare i Tyskland (där jag bor) än i Sverige, men hittills har jag inte stött på någon veterinär som gör flanksnitt. Jag skall fråga om snittlängden och stygnen.. Varför är det bättre med stygn som går bort av sig själv?

Ruzicka
0

#2 De sade att allting inkluderades i priset, inklusive eventuella återbesök. Den billigaste och den dyraste är närmast, de andra ligger lite längre bort. Rykte vet jag tyvärr inget om, inte om någon av klinikerna.

Jag tycker också att tidig kastrering verkar vara det bästa, men när jag föreslog det för veterinär och uppfödare fick jag höra att så kan man verkligen inte göra! De blev riktigt upprörda och jag kände väl inte att det första jag ville göra var att bli ovän med uppfödaren. Dessutom var min sambo också emot det och jag hittade ingen veterinär som kunde ställa upp på det.

MonicaLagerquist
0

#3 Nej varför ska du vänta?På att kattena blir dräktiga eller att de får livmodersinflamation.

Eller att det ska bli rötmånad?

Gör det nu så är det gjort.

I vår familj brukar vi säga att de operationer som är gjorda är de bästa.

Thaeri
0

Veterinären kan inte se om katterna har börjat löpa eller inte, så nämn inget om det när du bokar tid bara Flört Frågar de, så säg att de löpte förra veckan.

Dessutom, om jag har förstått det hela rätt, så är det så att om man kastrerar innan könsmognad minskar risken för juvertumörer rejält. Plus att katten slipper gå igenom all den stress som könsmognad innebär i onödan.

Eywa
0

Håller med #6, kan tillägga att du också minskar risken för kisserier på fel ställe. En del honor börjar kissa på fel ställe när dom blir könsmogna och kastrerar man efter det är det inte lätt att få bort beteendet.

Ruzicka
0

#5 Mina katter skall inte bli dräktiga. Varför får du för dig det? Varför utgår du ifrån att jag är oansvarig bara för att jag vill informera mig och inte vill svälja vettens och uppfödarens åsikter med hull och hår? De är båda innekatter och har aldrig, och kommer antagligen aldrig, träffa en hankatt.

Får katter ofta livmoderinflammation i och med löp, eller..? För vid kastrering tas ju livmodern bort så det är ju ingen risk som kan öka med sen kastration, menar jag? Alltså, livmodersinflammation och kastrering har ju inget med varandra att göra egentligen.. så är det löpet du tänker på kan vara en fara?

"Gör det nu så är det gjort" är ju kanske inte ett jättebra argument när man skall förklara för någon om varför tidig kastrering är att föredra..

#6,7 Tack! Skrattande Jag skall säga detta till sambon och hoppas att det räcker för att övertyga honom. Det känns ju som att jag tänkte rätt från början, med kastrering före första löpet. ^^ Förhoppninsvis hinner vi boka tid idag, så det blir nog kastrering någon gång nästa vecka för missarna då. Om jag får med sambon på noterna, vill säga. Han kan ha så höra tankar om auktoriteter och ledare ibland (uppfödare, veterinärer i det här fallet) så att få honom att gå emot deras rekommendationer är inte det lättaste.. ;)

Smullis
0

Haha men hjälp ;) En vetrinären nära oss sa att honkatterna måste vara 1 år för att bli kastrerade och att det inte var bra att låta dem gå på p-piller. Inga kirurgiska ingrepp innan 1 års ålder, därför blev hon dräktig och vi kunde inte ta bort ungarna. Nu vet vi bättre :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Thaeri
0

#8, jag tror #5 helt enkelt menar att det inte finns några vettiga anledningar till att vänta, och kritiserar veterinären och uppfödaren, inte dig Glad

Och jag tror även hon menar att risken för livmoderinflammation ökar ju längre tid man väntar, även om det är väldigt ovanligt hos katter som inte är könsmogna än eller bara har löpt någon enstaka gång. Har man kastrerat är ju risken borta helt och hållet.

Dessutom löper en del katter tyst, så då kan den ha gjort det ganska många gånger utan att man märker det, och tomma löp (löp utan efterföljande dräktighet) är det som verkligen ökar risken för livmoderinflammation.

Sen även om man har innekatter kan de råka smita, och har man då en katt som löper tyst och är i löp just då och det finns hankatter i närheten, ja du förstår ju själv. Nu har ju du koll och skulle antagligen märka om kissen har blivit dräktig hyfsat fort, men många tror att "nej de kan absolut inte vara dräktiga för vi har ju inte märkt av något löp", och så står de där med en kull ungar ett par månader senare.

MonicaLagerquist
0

#1=

exakt så menar jag.

En okastrerad katt KAN bli dräktig, det kan inte en kastrerad.

En okastrerad katt kan få livmodersinflamation det kan inte en kastrerad få.

Det finns liksom ingen mening med att vänta.

Ruzicka
0

#11 Oj, jag förstod det som kritik mot mig, det #5 skrev. Om du menade det som kritik mot veterinären så ber jag så hemskt mycket om ursäkt! :/ Ibland är det så svårt med kommunikation över internet.. :/

#10 Katterna skall ju kastreras snart i vilket fall som helst. Frågan är ju egentligen bara om det skall ske före eller efter första löpet. Så det är ju inte så lång tid vi pratar om egentligen. Men nu har jag övertygat sambon om att det skall så snart som möjligt, så det blir av nästa vecka!

Om de smiter blir nog inte största problemet inte att de kan bli dräktiga, för jag har en klumpig och naiv Ragdoll, en förvirrad och halvknäpp bondkatt och stora trafikerade vägar utanför.. Usch, jag vill inte ens tänka på det, men jag har många säkerhetsåtgärder så att de inte skall kunna smita i alla fall.

Tack allihopa för er hjälp. Nu återstår bara att välja veterinär. Tungan ute

Silvestris
1

Jag skulle av ren princip välja bort den stenåldersveterinär som anser att katten ska ha löpt först.

Quincy
0

Nu var det uppfödaren till min honkatt som kastrerade henne innan jag fick hem henne hon var bara ca. 14 veckor då om jag minns rätt (det var ett krav från uppfödarens sida eftersom jag köpte katten som privatperson). Men hon beskrev det som en titthålsoperation med ett mycket litet sår på magen. Det var även själupplösande stygn som jag inte behövde bry mig om. Och min katt brydde sig inte alls om såret så det var ju jätte bra. Jag vart också lite osäker på om det verkligen bra att kastrera så tidigt, men det verkar ju vara allt vanligare nuförtiden och jag antar att mycket beror på hur pass skicklig veterinären är.

Enligt uppfödaren kostade det 1000kr.

Thaeri
0

#14, fick du hem katten innan såret hade läkt?

Hawknestgrove
0

Var det en laparascopi? För det är vad en äkta titthålsoperation är.  Vår vet här gör inte det, men snitten är så små i synnerhet på så små individer och det blöder mindre. Det blir ju bara ett snitt på kanppt två cm på en sån liten.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Quincy
0

#15 ja, jag fick hem kattungen ca 3 dagar efter kastreringen. 

#16 ja precis, det är i princip samma metod som används på människor när gallsten opereras bort har jag för mig. Och ja snittet var ju ytterst litet.

så här såg det ungefär ut: http://www.odla.nu/forums/uploads/1220303391/gallery_5429_2022_2339.jpg

snittet på min katt var tom mindre. Det läktes i alla fall väldigt fint. Ja tyvärr är det ju inte alla veterinärer som vet hur man gör en sådan kastrering.

Quincy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag lyckades hitta en gammla bild tagen med mobilen.

MonicaLagerquist
0

#17 Oj,jag skulle som uppfödare inte har skickat iväg en kissababy som var nyopererad.Hur gjordes det med besiktningen?

Quincy
0

#19 Det beror väl på vad för sorts operation det är? Jag var ju i för sig en nybörjar-kattägare då men enligt uppfödaren och veterinären så skulle inte det vara något problem just vid en titthålskastrering. Hon började leka och busa så fort hon kom hem till mig (men jag hade ju såklart ett öga på henne så att hon inte hoppade för mycket och lät såret vara).

Menar du veterinärbesiktning? Har inte mina papper här men det gjordes nog samtidigt som kastreringen, eller samma vecka som operationen.

Eller menade du kanske återbesök hos veterinären? Enligt uppfödaren så sa veterinären att det inte behövdes så länge såret läktes bra osv.

MonicaLagerquist
1

#20 Jag jag skulle som sagt inte kastrera en kattunge och sen tre dager senare flytta den.Som SVERAK uppfödare får jag inte sälja katt utan nygjord besikting och att besiktiga en kattunge och sen kastrera den och sälja den tre dagar senare finns inte i min värld.

Jag har kastrerat ett par kattungar och de har fått bo kvar minst två veckor efter op och gjort en besiktning dagarna innan flytt.

Quincy
0

#21 du har en poäng om besiktningen faktiskt, men tänkte inte på det då =/ denna uppfödare är med i TICA, inte SVERAK….