Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 1405 ggr
[RMSLiners]
0

Bra pälsvårdsprodukter?

Försöker hitta ett bra schampoo, balsam och päls spray till min katt men är ställd pga alla märken och varrianter som finns. 

Kolla sedan på supercat.se och deras K9 produkter och undrar nu om detta är bra produkter?

Vill ni rekommendera annat så gör gärna det. Ni som ställer ut får gärna berätta vad ni tvättar katten med.

Sagolika
0

Esprée Energee Plus shampo är jättebra.

Supinesophie
0

Jag har hört att k9 är bra. Försök satsa på sånt med så lite parfymer och sånt som möjligt.

indra-bus
0

Jag tycker k9 är super bra. MEN jag har bara andvänt den till hunden hon har torr o känslig hud. Har prövat olika men k9 har funkar super ingen klåda efter bad. Skulle jag köpa något lill misse så skulle de bli ljust k9.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[RMSLiners]
0

#1 Vart hittar jag det?

Sagolika
0

Djuraffären, t.ex. Arken Zoo.

Fridaybrew
2

Korthår, semi eller långhårs katt du har?

Jag gör antagandet att det är en huskatt.

När jag ställer ut våra norska skogkatter så badar jag dom allra helst en vecka innan så att de får tillbaka strävheten som eftersöks, när vi åkte på vår första utställnings som nybörjare (har inte ställt så mycket men ett tiotal gånger så man lär sig fortfarande) så var pälsen alldeles för mjuk.

Så ska den vara mjuk så kan man tvätta sent lol, ska den vara sträv så gör det med marginal så den hinner sträva till sig igen utan att bli smutsig.

Tycker det bör finnas gratis/riktigt billiga små provflaskor av shampon då de är ibland fasligt dyra och att prova sig igenom alla tar sin tid och en hel del pengar. Har sett provflaskor någon gång men det är tyvärr ingen utbredd praxis =(

Tips när du tvättar katten är om det görs i ett badkar ha en handduk (kan ta en av de som finns i tvättkorgen) och lägg på badkarsbotten. Detta gör att katten känner sig tryggare när den får ok med fäste för tassarna för de halkar omkring lätt utan, speciellt när de blir stressade och klorna kommer ut då halkar de än mer vilket inte förbättrar situationen alls.

Ett annat tips är att ta loss duscmunstucket och bara köra med slangen, detta för att munstycket låter vilket för en del katter kan vara stressande. Utan munstycke så kan man ha mer vattenflöde utan ljud än med munstycket.

Sen temperaturen bör vara ngn grad över kroppstemperatur då katterna har naturligt högre kroppstemperatur än vi människor.

Försök att undvika få vatten på/i öronen, vi låter bli huvudet om det inte är så att det finns synbart smuts där, isf tar man vatten på handen och detaljtvättar.

Lycka till och hoppas du hittar något som passar =)

/Fridaybrew

[Thiah]
0

jag söker också ett bra schampoo. Har en långhårig huskatt som har en päls som direkt trasslar sig till knutar. Försöker borsta men han är inte så sugen på sånt.

Prövade ett schampoo från butiken och det bara gjorde allt värre. Obestämd Nu är han trasselkatten nummer ett och jag får klippa bort päls hela tiden. Så ett bra schampoo som inte gör saker värre skulle jag betala en hel del för.

EddaM
0

Jag har både en huskatt med mjuk fluffig päls och skogisar. Jag använder summer wind schampo och balsam till dem alla men ibland så anävder jag även Espreé utöver Summer Wind. Tror bara att man kan köpa Summer Wind geonom Hund & Kattspeciallisten i Örebro/Karlstad men man kan ringa dem o beställa om man inte bor i närheten.

Är katten väldigt fet i pälsen så använder jag Goop innan. Sedan så sköljer jag ur det. O sedan schamponerar jag o sköljer ur ca 6gånger, det är bara sista gången jag sköljer ordentligt och sedan använder jag balsam väl utspätt. Skogisarna sköljer jag direkt efter jag satt i balsam.

#7: Använde du balsam med?

Sedan får man inte skrubba katterna torra, kan man inte föna så skall man låta dem torka så mycket man kan i handdukar o sedan kammma dem, sedan får de gå o sedan kammar man dem flera gånger ibland tills de är torra.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[Thiah]
0

Nä, inget balsam. Detta schampoo skulle vara som en 2 i 1 stod det Glad

EddaM
0

Åh det tror jag inte funkar helt enkelt, har hört flera som klagar på det. Du får helt enkelt köpa ett riktigt balsam. =)

S*Luddhuvet´z

[Thiah]
0

Får pröva med balsam. Detta schampoo har fungerat förut men hans päls verkar vara jätterisig just nu. Underlättar ju inte direkt att han är väldigt svår borstad. Men balsam it is :)

[RMSLiners]
0

#6 Långhår och huskatt. Bada han eller duscha han är inga problem, han älskar att sitta i vattnet och somnar nästan av det. Jag vet hur man badar en katt men jag hittar aldrig rätt schampoo osv till hans päls.

Eywa
0

Espree har ett Show shampoo och balsam. Det ska jag köpa till min ragdoll (som skulle ha så lättskött päls… Fnys!).

Silky Show heter det. Förutom det ska jag också köpa en vanlig hederlig karda (har en vanlig stålkam nu) plus en furminator.

Tror detta kan vara en bra kombination för en långhårskatt som lätt får tovor och fäller mycket.

[RMSLiners]
0

#13 Min får aldrig tovor men han fäller en del, extra mycket under fäll sässongen. Stålkam har jag kört med men han blir så statisk av den, likaså av karda och furminator. Obestämd

EddaM
0

Är katten eletrisk så kan man spraya katten eller kammen med balsam spray eller antistat men har katten svår päls så skulle jag välja balsam spray.

S*Luddhuvet´z