Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3320 ggr
iolin
1

Aggressiv av leksak

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en liten fundering jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. Jag har två underbara kattflickor här hemma (syskon) på ca 10 månader. De är oftast världens bästa vänner och busar och leker hela dagarna.

Men nu har det tagit sig så att en av dem har fattat ett otroligt tycke för just en leksaksråtta. Hon beteer sig otroligt "kattigt" och springer runt med den i munnen och vaktar sitt byte osv. Problemet är bara att jag är rädd för att hon gillar den lite för mycket. Hon blir aggresiv mot sin syster när hon har den, morrar och fräser och det är verkligen itne på lek.

Borde jag sluta låta henne leka med den? Jag är rädd för att det skulle kunna vara skadligt för deras relation eller nått. Men å andra sidan så är det ju fantastiskt att hennes jaktinstinkter kommer fram så tydligt, trots att hon är innekatt.

Tilläggas ska att jag får ta leksaken ifrån henne utan att hon bits eller nått. De är båda typ världen snällaste katter annars och hon beteer sig ALDRIG aggresivt annars.

Supinesophie
0

Hon kommer nog att tröttna på den snart :) Mina beter sig iof bara så när de får nån god mat som rå fisk eller kött. Min ena morrade när han fångade en fjäderleksak förut, men det gick snart över eftersom jag tog den ifrån honom när han gjorde så. Ingen av katterna har slagits över mat eller leksaker dock.

Heidi
0

Här har jag ett gäng med 3 kattgrabbar och en kattjej. Tjejen är väldigt morrig när hon har "fångat ett byte" dvs någon leksak som hon bär i munnen. Han kan både morra och slå efter de andra katterna när hon försvarar sitt byte men jag kan inte se att hon är aggresiv på riktigt så att säga. Hon älskar sitt grabbgäng så jag tror hon bara lever sig in i att försvara byte lite som en lek. Har sett andra katter bråka på riktigt och det är verkligen något helt annat. 
Jag tror inte du heller behöver oroa dig, särskilt inte eftersom du säger att katterna i vanliga fall är bästa vänner Glad

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

iolin
0

Tack så mycket för svaren!

Då ska jag låta henne leka med den. Det var bara så intressant då enda gången innan jag har sett en katt betee sig så var när mina katter hemma hos mamma råkade få levande fisk av misstag (bodde vid en sjö. granne kom förbi och frågade om katterna ville ha fisk).