Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1824 ggr
Kajsa12
1

Promenad med katten på dagisgård

Hej alla glada! Glad

Jag har en fundering som jag skulle vilja dela med mig av för att höra era åsikter om saken.

Jag har en liten katt tjej som är innekatt, då och då tar jag ut henne på promenad i selen vilket hon tycker är jätteroligt. Vi bor i lägenhet, utanför oss finns ett dagis där det är tomt på kvällar och helger. Eftersom det inte finns några andra passande platser i närheten att ta ut henne på, så brukar jag ibland låta henne promenera där på dagisgården. Vi har heller ingen bil, annars hade jag lätt kunnat köra en bit för att komma till ett bättre ställe. Hon skulle aldrig få för sig att göra sina behov utomhus, då hon är van vid sin låda inne.

Häromdagen när vi var ute så kom en granne förbi och sa att hon inte tyckte det var lämpligt att jag gick med min katt där på grund av allergirisken. Jag sa inget om det utan gick bara därifrån. Men nu funderar jag på det, skulle det verkligen kunna störa någon? Vi lämnar inte ett spår efter oss, och det springer ju andra katter där som går fritt. Om man är så allergisk så kan man väl inte ens vistas utomhus?

Jag har tänkt att jag ska prata med dagispersonalen och fråga dem om lov. Men är intresserad av att höra vad ni tycker om saken?

Lynxkissen
1

Jag tycker också att det låter ologiskt med allergirisken när ni går utomhur? Som sagt så går det ju säkerligen massor av utekatter där med, så just angående det så tycker jag det låter lustigt. Men tycker det var en bra idé att fråga dagispersonalen om lov, då kan du ju ta till det ifall de säger så igen och så slipper folk klaga ;)

Synd att ni inte har någon annanstans att gå till, men man får göra vad man kan! Lycka till Skrattande

Kajsa12
0

Tack för svaret Glad ja jag får göra det bästa av situationen helt enkelt. Tyckte också att det där med allergirisken lät lite långsökt, men hon kom väl inte på något annat att säga antar jag…

[littleoldme]
5

När jag är ute med mina katter i koppel på gården så får mina katter inte sätta sin fot på barnens lekplats. Det är bara av ren respekt jag gör så gentemot föräldrar och barn. Katterna kan vandra överallt annars förutom just där, dvs på asfalt, gräsmatta, med mera med mera. Jag skulle själv aldrig gå ut med mina katter på en dagisgård.

MonicaLagerquist
4

Nej jag skulle inte promenera med katten på ett dagisområde eller i en lekpark.Finns det inget lämpligt ställe i närheten så ta katten i transportburen och bär den till ett lämpligt ställe.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

viciouscircle
2

Håller med om att man inte bör låta katten gå där barnen leker..

Även om du vet med dig att hon inte gör sina behov där så kanske det finns många som retar sig på det. "Hon kan omöjligt ha koll om katten sätter sig lite snabbt".. Onödigt att trigga det tycker jag :P

Och om nån börjar så kanske fler börjar.. och alla kanske inte har samma koll på sina katter som du har. Det är ju ändå barn som leker där på dagarna.

Dessutom tror jag inte det finns någon som helst chans att dagiset tillåter det OM du skulle fråga.

Kajsa12
7

Jag har lite svårt att se hur det skulle vara respektlöst att jag låter min katt gå där? För att någon eventuellt kan reta upp sig? Katter får gå fritt vart de vill, om jag då går där med min katt i selen så är väl inte det värre? Jag stoppar ju henne från att gå till sandlådan tillexempel.

Finns alltid folk som retar upp sig på allt, otrevliga gnällspikar finns det gott om. Men jag tycker inte att de ska få bestämma allt bara för att de hörs mest.

viciouscircle
3

Vart ska gränserna gå då? Ska man få rasta sina hundar inne på dagiset också?

Det är respektlöst eftersom det finns barn som leker där inne på dagarna. Om katten skulle sätta sig en sandlåda så är det inte så trevligt.

Även om du nu har koll på din katt så betyder inte det att nästa person som låter sin hund/katt springa där inne har det. Då är det oftast bäst att förbjuda alla att vara där.

Lösspringande katter kan man inte förhindra nej, men jag vet att redan det brukar reta många.. Då blir ju saken knappast bättre av att man MEDVETET tar med sig sin katt dit.

Sedan så är ju dagisplatserna allmänna och till för alla efter stängningsdags. Men det är fortfarande en lekplats för barn. Alltså kan man vänta sig att barnen kanske vill ta sig dit på kvällar och helger också..

Kajsa12
4

Jag tycker att diskussionen om att rasta sina hundar där är en annan fråga.

Man kan inte ta ansvar för vad alla andra människor gör, man kan bara ta ansvar för sig själv.

Att det är en allmänt plats tycker jag är intressant, det var just det jag ville åt, vad är det som gäller egentligen? Om det kommer dit en barnfamilj går jag givetvis därifrån, men det är alltid tomt.

Argumentet att det skulle reta någon gnällspik har jag inte mycket till övers för… var mest ute efter sakliga argument.

Jag tackar för alla svar.

MonicaLagerquist
1

Som jag ser problemet så kommer du att riskera att få s**t för andra katters avföring i dagis sandlåda om du rastar din katt där.

Andra människor ser din katt och dig där och hittar kattbajs i sandlådan=din katt har bajsat där.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Kajsa12
0

Då får jag förklara att min katt inte är i sandlådan, vad andra katter gör kan väl inte jag behöva ansvara för ändå? Om det är någon som tycker det så får det stå för dem.

viciouscircle
1

Och om du är inne på dagiset med din katt när det kommer förbi några barn som är katträdda/allergiska och vill leka? Man kan inte förvänta sig av barn att dom ska våga gå fram till dig och be dig gå någon annan stanns med din katt.

Kajsa12
0

Som sagt om det skulle komma in någon på dagiset så går jag givetvis därifrån på en gång.

viciouscircle
0

Du kanske inte ser att det är några som vill komma in på dagiset.. De kanske står en bit bort och ser dig eller vad som helst..  Vilket i längden kan resultera i att barnen inte vill gå dit.

[Emma--]
2

Finns det ingen annan yta att vara på? Dagis kanske inte är den mest lämpliga ytan. Visst du har koll på din katt, och det springer säkert många utekatter där och precis som här använder dom säkert sandlådorna som stora kattlådor. Du skulle då kunna visa respekt genom att hålla dig utanför dagiset. Oavsett risk för allergier osv. För nu har en reagerat, så kanske bäst att leta något annat ställe att rasta din katt på? Åtminstone på utsidan av lekplatsen? Det är svårt när man inte vet hur det ser ut.

Kajsa12
0

Under de tre åren jag har bott här har jag aldrig sett en människa där kvällstid, förutom häromdagen då grannen kom förbi och sa att det inte var lämpligt på grund av allergirisken.

Hon sa det så otrevligt. Det kändes som att hon gjorde det bara för att hon ville trycka ner mig. Därför skrev jag här för att få sakliga argument på en trevlig nivå.

Om det betyder så mycket för min katt att få komma ut någon gång ibland, och ingen mår dåligt av det. Varför inte?

Det är mest asfalt och vägar här omkring, på dagiset finns gräs och det är lugnt och lite skyddat. Det finns en liten gräsplätt utanför med, får väl hålla till där hädanefter. Eller skaffa bil så jag kan köra någon annanstans! :-)

Kajsa12
3

Kanske kan tillägga att dagiset finns i samma hus som jag bor i. En annan sak jag har tänkt på är att för hundar finns speciella hundrastgårdar, men vi som vill gå ut med vår katt, var ska vi vara då?

Sehvrin
1

Vad som framkommit i en liknande diskussion, fast om hundar, är att dagisgårdar inte räknas som allmän plats. Visst är det ofta kommunens mark, men dagiset hyr tomten vilket gör det till ett privat område. Således bör man inte vistas där med eller utan katt/hund om man inte har någon anknytning till dagiset.

Jag vet inte exakt hur mycket det stämmer, men jag tycker att det låter vettigt.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Kajsa12
0

Jag vet inte heller, tror jag ska fråga kommunen faktiskt. Ha det bra alla kattvänner! Glad

AgnetaB
5

Gnällkärringar finns det jämnt! Typiskt bara för du gick med en katt el hund också för den delen.Gapiga ungar ska man minsann tåla överallt!

viciouscircle
3

19# Gapiga ungar eller inte. Dagiset är TILL för barn. Inte för katter. Låt dom vara där, det är barn vi pratar om. Varför ska barn behöva "lida" (dvs på något sätt ska deras lek påverkas) pga av att någon bestämt sig för att gå med sin katt där?
Katten går ändå i sele. katten kan hon gå ut med någonannan stanns.

Barnen har sin lekplats på dagiset, och kanske inte kan leka någon annan stanns. Katterna behöver inte gungorna..

[Thiah]
0

Djur får inte vistas på dagisområdet.  På mitt kommunala (dock i finland men har svårt att tro att det är sån stor skillnad) dagis får inga djur vistas innanför grindarna.

Skulle aldrig gå med min katt på lekplatser eller dagisområden. Det känns olustigt att ha katten där trots att han inte gör något just då.

Jag går med min katt runt huset, längs med trottoarer osv. Han är mest sugen på att nosa runt så för honom verkar det kvitta vart vi går. Lös har jag honom aldrig, vare sig det skulle finnas kattrastgård eller inte. Skrattande

Kajsa12
1

AgnetaB du sa det bra, hehe Glad

UlrikaD
0

Finns en likadan diskussion på hundar i fokus.

Några som anser att man bör kunna släppa hundar lösa på dagisgårdar kvälls och nattetid när ingen är där och folk som tycker tvärtemot.

annzoo
0

Jag tycker inte det är ett lämpligt ställe att gå med katter (eller hundar för den delen). Även om du vet att din katt inte gör behoven där så kan du aldrig vara helt säker på att de inte kommer att hända. Du säger att ute katter är säkert där och strosar utan koll men har du tänkt på att ser någon dig med katten på dagiset och man hittar kattavföring i sandlådorna så är det du och din katt som kommer att få skulden. detta oavsett om det är sant eller ej.

Nog måste det finnas någon ännan lämpligare gräsyta i närheten av där du bor?

flis
3

Jag skulle fortsätta att promenera med min katt på dagisområdet. Har du koll på katten och ingen kan visa att det är förbjudet område så är det lugnt. Där jag bor retar jag mej på dagmammor som använder området runt parken som toalett. Det är inte trevligt att trampa i människoskit även om det kommer från barn.

Allergi tror jag inte någon får av att du varit på deras gård med katt. Skrattande

[Thiah]
1

Fast varför ska du prompt ha ditt djur på en ingärdad dagisgård när det finns andra områden runtomkring?  Är det så svårt att visa lite respekt för barnens dagliga lekplats? Jag låter inte min hankatt vara nära lekplatser när vi är ute och går. Han vill gärna dit men icke sa nicke, finns många andra ställen som han kan gå och doftmarkera/snusa runt på.

Självklart ska inte dagmammor låta barnen bajsa i buskarna. Det är inte svårt att visa respekt för människors allmänna utrymmen.

Fridaaaa
2

Katter & hundar ska inte rastas på dagisområden av många anledningar. Då får man hitta annat ställe. Dagisområden är inte till för sånt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.