Måste jag sälja Lisa?
Jag hoppas jag inte får en arg mob efter mig för jag försöker bara vara ärlig mot er och mig själv. Min ekonomi var bra när jag tog hem Lisa, men nu har den gått åt fanders. Jag har råd att ge henne Ever Clean och IAMS, men jag har inte råd att kastrera/sterilisera eller vaccinera henne. Jag tror inte heller att hon trivs, hon skrapar på altandörren hela nätterna och vill ut. Hon får vara ute hela dagarna på min uteplats, men det verkar inte riktigt räcka till för henne.
Utöver detta är hon världens underbaraste och mitt liv skulle bli oerhört tomt utan henne. Men man kan inte alltid vara självisk.
Måste jag sälja henne eller finns det ett sätt att behålla henne?
(Hade jag kunnat låna av någon hade jag gjort det, tro inget annat).
Det går ju att lösa ut henne som foderkatt så länge :) Tills du verkligen bestämt dig.
Nu är hon en vanlig huskatt, så med sälja menar jag mest att jag precis köpt kattmat för 200 och så och mest en symbolisk summa.
Sen tror jag inte på att katter ska flyttas runt, ha ett mellanhem, i såna fall får hon flytta direkt. Hon är redan en blocket-katt som jag hittade så jag vill minimera flyttandet för henne.
Jag tycker att du kan ge billigare foder och Kattsand en period så att du har råd att vaccinera och kastrera henne så att du har det gjort.
Det är ju en engångskostnad (trots att vaccinering ska upprepas årligen men det blir knappt nämnbart om man slår ut det på en 12 månadersperiod) och när du har gjort det kan du fortsätta med den mat och den sand du vill.
Du bör dock ha henne försäkrad också.
Så skulle jag personligen tänkt om jag verkligen ville ha katten kvar.
#3 Hm ja, nu har jag iofs precis köpt dessa saker så nu räcker det i 2 månader i varje fall. Kan kanske spara pengar under dom, men marginalerna är minimala just nu. Väntar i alla fall svar från ett jobb.
Hon är försäkrad, kostar bara 61 kr i månaden, det kan jag avvara.
Sen har vi ju problemet med att hon inte trivs, jag har 23 kvadratmeter, 9 kvadratmeter uteplats. Jag har inga möjligheter att släppa ut henne mer än så, bilvägen är 50 cm från gränsen av mina uteplats.
Det går att få en katt att trivas i en etta också men tex en hög klätterställning och annan aktivering.
Om du kastrerar henne så kommer hennes vilja att gå ut hela tiden säkert också att minska då det ju hänger ihop med fertiliteten.

Att hon är orolig och vill ut kan ju hänga ihop med att hon är fertil.
Frågan är om du vill eller inte vill ha henne kvar.Ibland när vi har haft dåligt med kontater har vi haft totalt stopp på matinköp och ätit ur skåp och frys/kyl.Ofta har man betydligt mer mat där än vad man tror.
Sälja på Tradera kan dra in en del pengar.Har sålt massor av saker där och ibland blir man förvånad över vad folk är villiga att betala för vissa saker.
Stolt ägare till tre La permer
Det är ju självklart jobbigt att inte fått sova på flera månader men jag vill ha henne kvar, förutom det så ger hon mig väldigt mycket!
Jag har sålt allt jag kunnat sälja, jag har ingenting av värde längre. Om jag inte börjar ta från saker jag måste använda i vardagen.
Dessvärre har jag ett frysfack som bara får plats med 1,5 kilo köttfärs, sen är det fullt. Kylen är inte heller speciellt stor, så fyller jag den så finns det mat för 1, högst två veckor så matinköp är nödvändigt.
Det är lika krångligt som det låter och därför undrar jag om hon inte har det bättre någon annan stans. Visst, allt hade vart bra om hon inte stod och krafsade och ville ut och jag vet att det beror på fertiliteten, det är vetskapen om att jag inte har råd att sterilisera henne som gör att jag är osäker på att jag kan ha henne kvar.
Jag skulle börja köpa billigare sand. Hemma använder vi ICAs sand på kartong. Inte den parfymerade utan den andra. 50 kr för 6 liter. På en katt blir det billigt. Maten har du hemma men du kan börja vänja henne vid mjau och bozita som är ganska billigt på en katt. Tillverka egna leksaker och gå ut med henne i koppel några gånger i veckan kanske. Då kan nog hennes utebehov vara täckt av det. Köp saker billigt på blocket/tradera, sälj saker du inte behöver ha kvar där. Se över dina matinköp och åk till något billigare ställe och storhandla emellanåt. Vill du verkligen ha henne kvar och att hon ska kastreras så går det att spara ihop till det. :-) Lycka till!
Hon har det inte bättre någon annanstans än hos dig om du verkligen gillar henne och vill ha henne kvar. Det materiella verkar du ju kunna ordna inom en överskådlig framtid.
Det är aldrig lätt för en katt (eller något annat däggdjur) att byta familj och miljö. Man måste verkligen vara säker på att det är det rätta innan man tar ett sånt beslut.
Kan du inte låna pengar av någon för kastrering? 1000 kr är väl inte några hiskeliga summor direkt.
#10. Stod tidigare att det inte gick. Men en annan ide kan ju vara som tidigare nämnt att sälja något. Att lägga ut annons på blocket är inte dyrt, och något värt pengar kanske TS kan skrapa fram :)

Vissa katthem har kastreringskampanjer där de betalar hälften, vet att Västerås Katthem har haft det några/något år
#12 vad menar du med "Västerås katthem"?
Googlar man på det kommer man bara till "Huskatten" som ju inte har något med privata kastreringar att göra.
Tack för alla svar :)
Storhandla går verkligen inte. Mina frysmöjligheter är i princip minimala.
Jag har absolut ingenting att sälja om det inte är för en femtiolapp. En blocket-annons kostar 20-50 så jag ser inte hur jag skulle kunna tjäna något på det. Tradera är jag blockerad på sen många år tillbaka då jag vägrade betala tradera den där procentuella avgiften då köparen aldrig hörde av sig (det handlade om rätt mycket pengar).
Nu har hon ju i alla fall mat för 2 månader framåt och när kattsanden "tar slut" kan jag ju köpa billigare. Men jag ser inte hur jag ska kunna spara ihop i alla fall. Det skulle ta ett halvår, minst, och jag kan inte vara utan sömn den perioden.
Vet att det låter som att jag letar ursäkter att bli av med henne, sånt är inte fallet. Det känns bara lite hopplöst. Varken hon eller jag mår bra av situationen.

Finns det ingen förälder eller så som du kan låna kastreringspengar av? Nu har du visserligeb redan köpt IAMS, men senare kan du köra med Porta 21 Sensible som är mycket billigare och dessutom bättre. IAMS är numera känt att orsaka urinsten och innehåller en hel del spannmål. Kan du sätta upp hyllor på väggarna? Det finns bra sidor på facebook där man kan önska grejer och hoppas att någon kan skänka (det är helt sjukt hur mycket bra grejer som slängs på tippen, som man istället kan få hämta gratis hos folk), samt att det brukar kunna gå att få tag på spillbitar hos byggföretag. Den som söker, den finner! Eller som jag tycker stämmer bättre in: Den som söker, den letar… Hur som helst. Får du tag på hyllor eller grejer att göra hyllor av så sätt upp dem lite kors och tvärs på väggen och om möjligt även en bräda nästan uppe vid taket så att hon får mycket mer att röra sig på än hon har idag. du kan även "tigga" till dig en trasmatta som du klipper sönder och limmar eller spikar fast på hyllorna. Då kan du även sätta hyllorna så att de lutar och blir roligare att klättra på. Aktiveringsgrejer så som att ta bort matskålen och istället servera maten i liggande glasburk, toarulle, under mattan m.m. så att det blir ett helt projekt för henne att äta sig mätt, det kan göra susen eftersom en katt naturligt sett ägnar stor del av sin vakna tid med att jaga. Dagens innekatter har oftasr maten serverad i skål, vilket gör att katten får mycket mer tid över till annat - men till vad? Är katten rastlös är det ännu viktigare att aktivera den, och man får inte glömma att det är hjärnan man behöver trötta ut om katten är rastlös, inte bara benen.
#14 Du får börja äta bönor och kikärtor, så kommer du undan billigare och behöver ingen frys.

#13 Oh ursäääääkta att jag inte skrev Huskatten -_-. Sa jag att de hade det nu?
Har du så dålig ekonomi att det skulle ta dig 6 månader att spara ihop 1000 kr? oO Det verkar nästan inte riktigt riktigt.
#14 men hade du kontaktat Tradera och berättat vad som hänt, att köparen aldrig hörde av sig, så hade du blivit av med den provisionskostnaden. Sen håller jag med de andra här, kisse skulle nog bli bra mycket lugnare om du kastrerar henne och dina chanser att hitta ett bra hem åt henne som okastrerad honkatt, det kan du glömma. Vi som håller på med hemlösingar vet ju att det är hart när omöjligt att sälja till och med färdiga katter…..KAstrerade, vaccinerade och märkta.Hon kommer att i så fall hamna på "bra hem på landet" där ingen kommer att bry sig om att kastrera henne. OCh varför väljer du den dyraste sanden? Det finns bra mycket billigare sand som är precis lika bra. OCh börja ge billigare mat, Mjau mjukmat är bra mat som inte är dyr.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Vad gör du om katten skulle bli sjuk då? Om du har så dålig ekonomi att det tar ett halvår att tjäna in 1000 kr. Även om du har försäkring så får man ju betala en del också.
Och vad gör du när kattmaten du har nu är slut? Kommer du ha råd att ge henne mat då?
Hoppas att du har till hyran åtminstone, så inte du och katterna blir vräkta.
Alltså nu ska vi inte överdriva hur dålig min ekonomi är. Hade jag behövt äta mackaroner varje dag istället för att ge henne bra mat hade jag inte köpt den maten. Jag har haft tillräckligt bra ekonomi, men nu har den kraschat, alltså denna månad.
Inte för att någon har med det att göra egentligen så är det FK som räknat fel på mina bostadsbidrag/tillägg under 2 år och lägger 10% ränta på det och det är det jag måste betala av nu, så jag har åkt på en sån skräll. Samt att elen blivit markant dyrare. Pga en autogirobetalning sket sig min delbetalning på elen så nu fick jag betala hela beloppet. Och ja, jag har bytt till månadsvis nu.
Men just nu har jag inga marginaler, jag lever på att vända på kronorna och bara äta det som är billigare på Ica och kollar reklamen och klipper rabatter.
Min hyra är så billig att det finns aldrig risk för att jag blir vräkt.
Vet att det låter som att jag är rena fattiglappen med trasiga kläder där skräpet växer längst väggarna men jag är en ordentlig och städad person. Jag har haft Lisa i drygt 2 månader, snart 3 och hade tänkt denna månad att kastrera henne, men som ni fattar blev det inte så.
Jag visste att det var ett misstag att söka mig till främlingar på ett forum, det blir alltid helt fel. Det slutar med att alla missförstår mig och börjar peka med fingrar. Och jag ser ingen orsak till att försvara mig mer.
Jag vet inte, som student har jag sett andra studenter haft sin ekonomi totalkraschat, så det händer, tyvärr. Att t.om spara undan en hundralapp kan bli svårt i vissa fall.
Först och främst, Porta 21 innehåller mycket magnesium så det skulle jag undvika så mycket som möjligt om man inte vill ha högre risker för en sjuk katt. Bästa torrfodret i matvaruhandeln är Mjau, så jag skulle köra på det. Som Kattsand är Katty's i matvaruhandeln och Pussi Kompakt riktigt bra har jag hört för sitt pris.
Jag hoppas det löser sig!
Kan du verkligen inte låna pengar utav någon?

Kött innehåller mycket magnesium, därför är magnesiumhalten högre ju mer kött ett foder innehåller.
#17 Varför den tonen? Jag frågade för att jag inte förstod vad du menade. Visste inte ens att de ibland har sådana kampanjer för privatpersoner. Varför inte bara förklara vänligt?
Usch det där med bostadsbidraget hände oss en gång. Eller liknande i alla fall. Det var inte alls roligt när både jag och sambon var utan jobb. Vad tror du själv om din ekonomi, kan det lösa sig inom en snar framtid? Tänkte med jobb, studier? Visst med jobb är det svårt att veta. För katten lär behöva en kastrering för att bli lugnare på det sättet. Och om katten blir sjuk t.ex har du då en plan för att lösa det? Jag hoppas allt löser sig så du kan ha kvar din katt :) det är inte roligt att hamna i en såndär situation när man inte haft nån aning om det. Tycker det är himla roligt att man själv inte får göra misstag men räknar fk fel så är det man själv som blir drabbad ändå.

#24 Förra året hade de en kampanj med kastrering så betalar de halva summan.
#26 Ok, det är ju jättebra initiativ av dem 

#26 Oja, det var toppen!
Jag anklagar dig inte, men efter att ha läst dina tidigare trådar om Lisa ("Jag blir galen!" och "Känner mig fången") tycker jag inte att det verkar som att du och Lisa är rätt för varandra. Det är tråkigt, men så kan det bli ibland.
Det bästa för er båda är nog om du kan hitta ett nytt hem till Lisa, men jag önskar att du (för Lisas skull) väljer en köpare som verkligen är helt införstådd med att hon måste kastreras (om du inte har möjlighet att fixa det själv före försäljningen).
Sajtvärd Katter iFokus
Ingen av våra katter har vi någonsin varit och chippat eller vaccinerat. Har aldrig ens varit med dom till vet. Dom äter den billigaste maten och får den billigaste kattsanden, men dom har klarat sig för det. Och varför ska ni som har inne katter vaccinera dom och kastrera dom? Okej, ljög lite, en del fräsar, kanske 2 av 7 ha vi kastera och alla ha varit utekatter.
#30 Du låter inte som någon ansvarsfull kattägare. Är katterna inte värda någon omsorg alls, tycker du? Och att släppa ut okastrerade katter är ju bara helt från vettet.
TS vill vara en ansvarsfull kattägare, det är därför hon startade tråden.
Är 18 år och ha endast haft två helt egna. Två honor. Dom ha varit utekatter, okastrerad,ochippad,ovaccinerad och omärkt. En del gånger har dom haft halsband på sig, men dom gillar de inte så dom brukar vara utan. Vad är de för omsorg att sticka dom med massa nålar och sprätta upp dom? Visst en försäkring skulle jag gå med på och ha inget emot folk som kasterar eller märker (nu när jag blivit äldre anser jag att man ska kastrera honor och märka alla katter).
Blondiie: Även om det är innekatter så bör dom i alla fall kastreras, just i och med att det är påfrestande för dom att vara fertila, samt att dom kan börja revirkissa.
Du får chippning och kastrering låta som något grymt i inlägg #32. Det är betydligt grymmare för katter att vara fertila utekatter utan någon vaccination, som får flera kullar och riskerar att få hemska sjukdomar.
En kastrering är trots allt ett engånsingrepp, och är rutin för veterinärer. Och nålsticken är ju över på bara några sekunder.
Säg inte att kastrering är rutin för vet. Då borde de vara de på hundar oxå, där misslyckades dom totalt och jag tappade helt förtroende för dom flesta veterinärer här, både när de gäller hund,katt och smådjur. Jag tycker de är grymt att ta bort något som fanns där från början..
#34 Vilka 'dom' är det som misslyckades totalt och vad var det dom misslyckades med? Tyvärr är det så att det finns klåpare inom alla yrken.
Om folk skulle sluta kastrera sina djur, för att det är mer naturligt så, så skulle det bli ännu större problem med hemlösa katter, och det skulle nog kunna bli så att fler och fler skulle behöva avlivas för att det skulle finnas så extremt många, att det helt enkelt skulle vara omöjligt att omplacera dom. Och det är ju redan idag svårt att finna hem till hemlösa katter.
Man kan ge dom p-piller.
Veterinärer som misslyckas med kastrering.

#36 P-piller är något som uppfödare till avelskatter ibland kan behöva ta till.Katter som inte ska gå i planerad registrerad avel BÖR kastreras.
Vet du biverkningarbna med P-piller?
Du verkar inte vara någon sann kattvän.
Stolt ägare till tre La permer
#36 Ja, om man vill ge sina honor juvertumörer. Det är närmligen vad långsiktigt bruk av p-piller orsakar. Sedan så fungerar inte katt p-piller på samma sätt som för oss människor. En katta som går på piller kan fortfarande bli dräktig om en hane skulle förgripa sig på henne, då pillret bara döljer löpet.
Ja, det kan hända att det blir fel när man kastrerar om veterinären gör fel. Men för det så tycker inte jag att man ska bojkotta kastrering, utan i stället kanske kolla upp på forum efter tips på bra veterinärer, även om man kanske måste resa en bit.
Blondiie, jag läser i din profil att du är gravid. Du tänker alltså inte låta vaccinera ditt barn för olika sjukdomar eftersom det är så grymt att sticka någon med nålar? Du tycker alltså det är bättre att barn och djur får en massa sjukdomar istället?
Och om ditt barn föds sjukt och måste opereras så säger du alltså nej eftersom det innebär att "sprätta i" barnet?
Jag hoppas för guds skull att ditt kommande barn får mer omsorg än vad dina katter har fått. Ser att du inte har några katter just nu och det var en stor lättnad att läsa.
Det innebär en stor påfrestning och stress för katter - honor som hanar - att gå runt fertila. Tomma löp kan dessutom vara skadligt för honor, och då måste de "sprättas upp" iallafall i och med en operation. Men du kanske tycker de skall dö istället, och lida till döds eftersom en avlivningsspruta innebär ett stick.
För att inte tala om problemet med överfulla katthem och katter som går hemlösa pga fertila utespringande katter…
blondiie: Om man inte kastrerade sina katter skulle som sagt det födas otroligt många flera katter. Inavel och fler sjukdomar skulle uppstå. Som kattpest till exempel. Och fler skulle bli hemlösa, man skulle inte kunna ta hand om dem alla, det kan man ju inte ens nu. Och då skulle flera skjutas, avlivas, bli sjuka, leva under absurda förhållanden, mm. Är det mer humant än att kastrera menar du?
En kastrering som kan hjälpa katten att må bättre, bli lugnare och harmoniska och slippa påfrestningen att leta efter partner. Det är väl mera elakt att låta katten gå med detta begär utan att få något? Påfrestande för kattkraken.
Och sen att vaccinera, det är ju för att katten inte ska bli sjuk, vad är felet i det? det är bra mycket bättre än att låta bli och att de blir sjuka. För guds skull, vi vaccinerar ju till och med våra barn mot påssjuka och röda hund, stelkramp mm är det med fel? Det är ju i förebyggande syfte, om katten blir sjuk blir det ju ännu värre.
Det med maten förstår jag inte ens. Har du tänkt på att billigaste kattmaten inte är den bästa? Vet du ens vad en katt behöver? En massa spannmål i maten som det är i billiga kattmaten (och socker) är inte något katten bör äta, för deras kropp är inte skapt för det. Det kan ge magsmärtor, förstoppning och njursvikt till exempel. Sen om dina katter "mår bra" av den maten så tvivlar jag starkt på det. Det är bara naivt. Oavsett vad det är för katt så så har de ett speciellt matbehov. Sen om du harhittat en billig bra mat är ju det en annan sak, jag vet ju inte vad du ger, men billig mat brukar inte vara bra.
Jag tycker du borde läsa på om kattens behov och värdesätta katten lite mer än så, det är trots allt ett liv vi pratar om.
Det är så man gråter när man läser om såna folk som blondiie.. Varför har man då katt? Eller levande varelser överhuvudtaget? Vad gör du blondiie med alla kattungar som blir av dina rännarkatter?
Fridborg, trots min kärva attityd så erbjuder jag dig en temporär lösning så du kan spara ihop till kastrering och behålla din katt. Om du vill, så kan jag skicka dig Ppiller för 20 veckor. Jag vet, att det är ett alternativ som inte är toppen, men på den tiden så kan du kanske klara att skrapa ihop till kastreringen? Du får en katt som blir lugnare inne och du får lite andrum. MEn det betyder, att du får spara ihop till kastreringen under den tiden.OCh kör på Mjau som är bra mat till bra pris, särsklit mjukmaten. Den på burk är bra och billigare den med.
Du får pma mig ditt namnoch adress i så fall, så skickar jag.

#41 Fast p-piller hjälper ju inte mot rastlöshet orsakat av fertilitet, bortsett från vid själva löpen. Men det kommer ju inte göra henne mer harmonisk som efter en kastrering.
TS Om du inte känner att du kan/vill försörja Lisa så kanske du ska kolla runt efter ett nytt hem. Annars får du stå ut med henne tills du har råd med kastrering och försöka aktivera henne så mycket du kan och försöka bli kompis med henne. Det är inte hela världen om hon går fertil några månader! Några månader är en bråkdel av erat liv tillsammans, så du får fråga dig själv om det är värt att stå ut med regnet i väntan på solsken så att säga..
Tänker bara på en tidsfrist och slippa just det skrikiga löpbeteendet. Det kan ju vara mycket det.
#43 felet är, att hitta ett ordentligt hem för en vuxen okastrerad katt, är lika lätt som att sälja sand i Sahara. Risken finns att kisse hamnar hos"en bra tant på landet" och så får katten bli råttfångare och blir aldrig kastrerad. Då kan man väl hjälpa en männiksa på traven lite och ge en chans att få lite drägligare och samla ihop pengar under tiden? Det ingår i allafall i vår policy, vi i vår lilla förening gör detta med många. Ok alla slutför ju inte det vi hjälper med, men många blir hjälpta. JAg har själv suttit i sitsen att första löpet kom j***t olägligt och fick samla ihop pengar under en kort period för att få råd till kastrering av honkatt. Då tog jag till ppiller, som min vet hade skrivit ut i god tid innan.
#44 Jag har inte motsatt mig att någon hjälper henne ekonomiskt?
jg hjälper inte ekonomiskt. att erbjuda hjälp med 20 ppiller är ingen ekonomsik hjälp, utan bara en hjälpa att ge katten en chans att få stanna hos en bra ägare, som har för avsikt att kastrera, Ok tänk så här….. Din bil rasar ihop, reparation till kostnad av ska vi säga 10000 kr. Samtidigt biter du av en tand, minimumkostnad 4000 kr. Som lök på laxen så pajar frysen/tvättmaskinen/ spisen/pannan….En olycka kommer sällan ensam. Då har din buffert sprängts…Då kan det vara skönt med ett andrum på en period som man kan snåla ihop 1200 kr på….
Man blir mörkrädd när man läser inlägg som blondiie. Det är brutalt att kastrera en katt men det är inte brutalt att slå ihjäl oönskade kattungar (för det FINNS INTE hem för alla), låta katter gå igenom hemsk stress p.ga fertilitet? Sen att de är gravida också och tycker att vaccinering är elakt - hoppas VERKLIGEN att de ändrar sig. Jag har hört om föräldrar i USA som vägrar att vaccinera sina barn, så de får genomlida stelkramp och andra hemska sjukdomar för "att det är onaturligt att vaccinera". Och om de behöver ta bort en mjälte? En njure? "Nej, det är grymt att ta bort ett organ som finns där ifrån början" och lida till döds?
Vissa borde inte få ha katt - och det är sällan jag säger det.
Tänk om alla som skaffar katt tänkte till lite. Läste på vad en katt behöver och vad som behövs för att den ska må bra. Och framför allt vad den kostar i en 20 år framåt minst. Både i mat och veterinärkostnader. En katt leker, en katt låter, en katt stör nattsömnen, en katt förstör! En katt är en katt! Hade alla läst på och vetat vad som förväntas av en som kattägare kanske man inte skulle skaffat en katt. Vissa katter är lugna, vissa vilda det är något man inte vet i förväg men bör ha i åtanke innan man tar hem ett litet oskyldigt djur. Det är allt för lättvindigt man gör vissa val i livet som sen djuren får lida för tyvärr. Och det är många gånger detta som bidrar till att statusen aldrig höjs för huskatter.
Nej, har man skaffat ett djur tycker jag man ska ta sitt ansvar och se till att den får det bra och leva med störningarna som följer med.
mitt erbjudande står kvar.