Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2361 ggr
Elsan93
1

Söker hankatt i karlstad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag söker en okastrerad hankatt i karlstad som skulle kunna vara lämplig kille till min katt Sally.

Sally är en bondkatt med dvärggen i sig så hon är en väldigt liten dam men helt underbar och söt även trevlig!

Men tänkt att sterilisera henne sen efter att hon har fått sin första och även sista kull.

Så finns det någon hane i karlstadtrakten som är okastrerad, som skulle vara intresserad att para den med min katt? :)

Mvh Elsa

Fjordell
2

Får jag fråga varför du vill para henne? Vad är ditt mål?

Elsan93
1

Varför jag parar henne är för att det är en väldigt trevlig katt, och för jag har redan 2 st som skulle vilja ha en kattunge från henne.

Imasy
3

Denna tråd har ett ämne som tyvärr, laddar till bråk. Vänligen håll denna tråd i vänlig ton!

spacesheep
3

Jag ser inget fel i att para en "bondkatt" för att få en kelkull. Det är när det går till överdrift som det kan bli ett problem, men finns det redan spekulanta köpare och målet är att ta en enda kull i syfte att föra över temperamentet från mamman så är det väl inget konstigt med det? Tycker att det låter som en supertrevlig idé, att testa på att ta en kull under kontrollerade former istället för att kasta ut den löpande honan i hopp på lycka som så många andra gör Glad

Edit: Hoppas du hittar en fin hane åt henne! Och hoppas att tråden slipper bli ett diskussionskrig, så att man faktiskt törs hålla sig till ämnet Kyss

[RMSLiners]
3

Finns ingen anledning att para en huskatt när blocket, katthem och gatorna redan kryllar av dem. Vill du pyssla med avel, skaffa en raskatt. Kastrera din honkatt istället.

spacesheep
2

#5 Det enda som det inte finns någon anledning till är att förstöra trådar och hålla sig utanför ämnet. Ni som har åsikter om just detta kan väl skapa en egen tråd och diskutera det? TS har ju tydligt ett mål och en plan angående en kull. Sedan om det är rasavel eller inte tycker jag är irrelevant om det inte är pengar man är ute efter Glad

Fjordell
1

Jag vill inte starta bråk, jag bryr mig bara eftersom det handlar om levande varelser.

Är du medveten om att komplikationer kan tillkomma? Har du färdiga hem åt alla kattungarna? Har du tillräcklig kunskap för att kunna avgöra en lämplig avelspartner? Har du tid, plats och pengar att ta hand om kattungarna? Ska du vaccinera och chippa alla kattungar? Kan du skilja på honor och hanar?

Det är mycket att gå igenom innan man sätter små liv till världen… Jag förstår inte varför du inte kastrerar henne istället, och köper en kattunge från någon annan, eller tar en från någon organisation som tar in och hjälper hemlösa katter.

Men om du har tid, råd och möjlighet att genomföra detta så önskar jag dig all lycka att hitta en fin hane! :)

Elsan93
1

ja jag är fullt medveten med stortsett det mesta då jag hade en styvmamma där vi hade en kull för några årsen, jaag är medveten om att det kostar pengar, jag är inte liten och oansvarig jag vet vad jag gör. Jag har tid, jag har plats och jag har pengar att ta hand om dem. Jag ska göra allt för att kattungarna ska få en  bra start i livet. Dem jag vet som vill ha en kattunge är mina kompisar, skulle det bli fler kattungar än jag har hittat "köpare" så kommer jag nogrant kolla upp vem som ska ha en katt och ger inte ut till vem som helst just av den anledningen.

[RMSLiners]
3

#6 Stödjer man huskattsavel så kan man väll tycka att det är ok att ta en sådan kull, vilket jag inte gör. Jag skrev också min kommentar i bästa möjlig ton mer eller mindre som en uppmuntring till att kastrera istället, än en order, men det kanske inte framgick.

MonicaLagerquist
5

En lämplig hankatt som sällskap till din hona är en kastrerad hankatt.

Om du har så många köpare till dina ev kommande kattungar rekomenderar jag dig att be dem söka sig till kattungar som redan finns.Det finns ju tyvärr redan ett stort överflöd på huskatter.

Du säger att din hona har en dvärg-gen.Hur vet du det HHar du DNA testat henne.

Om hon är en liten hona så bör hon ju inte gå i avel.

Stolt ägare till tre La permer

OberonsMatte
0

Vad är det för "dvärg-gen" du skriver om? Är hon ovanligt liten är det bara extra olämpligt och riskabelt att låta henne genomgå dräktighet och förlossning!!

Sajtvärd Katter iFokus

Elsan93
0

Bara kortare i växten, men ifrån där jag fick henne ifrån har aldrig haft något problem med det och deras katter har skött förlossningen själva så det tror jag inte är något problem.

Rumblebee
1

#12 Fast risken finns alltid, även med 'normal' stora katter att det kan gå fel, så att du i alla fall är beredd på att kejsarsnitt kan behövas.

Josefa
3

#8 OK, du har tagit huskattskullar förr, och nu vill du ta ännu fler. Antar att du då har gjort de rekommenderade testerna på din katt. Och att hankatten också kommer att testas. Är det förresten så bra att avla på en "dvärggen"? Många inavlade katter blir väldigt små i storleken.

För tillfället finns det tusentals hemlösa svältande kattmammor och ungar ute i buskarna. Tror helt säkert att de kan bli precis lika trevliga som "dina" kattungar. Kan inte de tilltänkta hemmen ta sig an några av dessa ungar istället?

Elsan93
0

#14, dem jag fick av!!

Jag tar bort denna tråd, för det är ändå ingen som håller sig till ämnet det jag efterfrågade om.

[RMSLiners]
0

#15 Är detta #14 syftade på med att du haft huskattskull förr "då jag hade en styvmamma där vi hade en kull för några årsen".

Inlägget är låst för nya kommentarer