Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2831 ggr
IceJossan
0

Snabb hjälp: Förlossning

Halloj! Sitter mitt i en kattförlossning här. Unge nr 1 (hane 116g) var väldigt problematisk, satt fast kort sagt. Unge nr 2 (hona 110g) kom 4 minuter efter och har sen dess ömsom letat tutte, ömsom bara vilat mellan mammas framben. Vägrar ta nån tutte. Pojken tuttar för fullt. Hur snabbt måste hon börja dia? När bör man börja stödmata? Det har nu gått en timme sen hon föddes.

[sakring]
2

Har du kollat så hon inte har gomspalt?

IceJossan
0

Hon har precis hittat en tutte som duger :) Nu är tre födda, alla diar. Inga fler värkar, men vi ser en slemsäck till där bak. Kan förlossningen ha tatt en paus eller kan det vara klart trots slemsäcken?

Lusthan
0

Min honas förlossning tog en paus på en timme innan hon fick nummer fyra och sista ungen så det kan vara så. Hoppas det går bra med hona och ungar.:-)

IceJossan
4

Det blev paus på 1 timme mellan nr 2 och nr 3, sen ca 1,5 timmes paus tills sista ungen kom ut. Så skönt att det gick bra till slut!!! Herregud vilken natt… Två svartvita pojkar och två svarta flickor blev det :) Vi hoppas nu innerligt att allt går bra och att alla överlever!

Minka040
2

Åh, vet precis hur det känns, man vill bara att de ska börja dia, få antikroppar och näring och tiden bara går. Till nästa gång: Ibland är bebbar lite trögstartade. Bästa tipset jag har är att trycka ut lite mjölk ur tutten så att det ligger en droppe där, sedan hålla bebbens huvud mot spenen i ett fast men snällt grepp. Kroppen håller jag aldrig fast utan jag låter bebben vrida sig lite och protestera på den vägen. När ungen piper till så kommer lite mjölk in i munnen (om man nu håller nära) och då får man bara hålla kvar tills man plötsligt kan se hur det klickar till i huvudet att "Jaha! Mat!". :)

Givetvis kollar man gomspalt och sådana avvikelser först, men ibland är det bara en fråga om vem som är mest envis. ;)

För övrigt pausade min ena hona 12 timmar innan hon födde sin fjärde och sista unge, det är helt normalt med pauser. Lillkillen var nog så nöjd med all plats i magen och sparkade loss som en hel tjur när man kollade statusen på honom utifrån. Ser man en slemsäck är det dock en unge på väg i förlossningskanalen, dvs förlossningen har egentligen inte pausat utan fortgår. Då ska man vara vaksam om allt står stilla och inget mer händer.

Ni verkar ha skött det jättebra, gratulerar till ett väl utfört arbete! :)