Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2078 ggr
Omie91
0

Kastrering + vaccination + öronmärkning

Jaa, då har man lämnat in katten för kastrering. När jag kom dit frågade de om jag ville vaccinera och öronmärka honom också. Jag bad att få se priserna då jag inte har så väldigt mycket pengar undanstoppat just nu (arbetslös). Om jag gjorde allt på en gång nu skulle det totalt kosta runt 900kr.
Däremot om jag hade delat upp besöken skulle det bli dyrare, nästan 900kr extra eftersom de är tvungna att söva (som ni så klart vet).

Det ska inte vara någon fara för katten att göra allt detta på en och samma gång. Jag litar på veterinären, men sen läste jag runt här att en del tvekar att göra så många "ingrepp" samtidigt.

Hade ni valt detta "paket" som jag gjorde, eller hade ni väntat?

"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens

“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
Christopher Hitchens

Vixxen
1

Bättre att göra allt på en gång! Då är det gjort! Glad

Omie91
1

Ja precis så tänkte jag med. Billigare och så vet man att det är gjort :)

- Christopher Hitchens

“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
Christopher Hitchens

MonicaLagerquist
0

Jag skulle ha kastrerat och tatuerat idag och vaccinerat och chippat katten om ett par veckor.

Okej kostnaden blir lite högre men det är bättre för katten.

Stolt ägare till tre La permer

IceJossan
1

Det är standard att göra allt det på samma gång. Fråga alla katthem ;) Örebro Katthem har omhändertagit över 3000 katter genom åren och säkert 2000 av dem har genomgått kastrering+vacc+märkning under samma sövning.

Lynxkissen
0

Jag hade tänkt ta allt på en gång, men min kisse behövde besöka veterinären ett par månader innan kastreringsdags så jag vaccinerade och chippa honom då istället. Men hade han varit mogen att kastreras så hade jag inte behövt betala mer ändå för priset skulle blivit detsamma…men men :)

MouIIyo
0

Jag gjorde allt på en gång.

Gick på 1.4 ungefär.

Hawknestgrove
0

bra pris. och jag hade valt det. Ok nu får vi bättre priser här, men det beror väl på att vetens hjärta klappar för hemlösa katter.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Thaeri
1

Det är standard att tatuera samtidigt som man kastrerar, och det tror jag knappast någon avråder från. Snarare tvärtom då, att man inte ska söva enbart för tatueringens skull.

Däremot är det många som helst inte vaccinerar i samband med kastreringen.

MouIIyo
0

Till mig sa veterinärerna att min katt hade varit så upprörd, därför valde dom att göra allt på en gång. Så att hon inte skulle behöva bli ännu mer stressad.

cosmonita
0

På mitt vaccinationsintyg står lite info på baksidan och där står det:

"Det är viktigt att katten inte är stressad eller stressas vid vaccinationstillfället och de närmaste dagarna därefter"

Alltså kan det vara vettigt att vänta lite mellan vaccination och kastrering då jag tror att en operation stressan katten en hel del.

Sen vet jag inte hur viktigt detta är och med tanke på att många katter ogillar att sitta i transportbur och att åka bil så är nog många katter mer eller mindre srerssade när de vaccineras. Men transport till veterinären går inte att undvika medan man oftast kan undvika att göra en planerad operation samtidigt.

Omie91
0

Roger blev kastrerad, vaccinerad och öronmärkt under samma sövning. Gick hur bra som helst :) Han var inte ens dåsig efteråt som jag trodde att han skulle bli! Min sambos morbrors hankatt var ju dålig i 1,5 nästan efter ingreppet, men min lilla Roger är en liten krigare! ;) 

Jag bor jämte kliniken så jag kunde gå hem med honom direkt och han var precis samma gamla katt. Pigg och glad och kelen! :) Märktes inget på honom.
Idag mår han prima fortfarande :) Han blev lite skrämd av vår ena landsköldpadda idag, men det går över haha! ^^

- Christopher Hitchens

Christopher Hitchens

TypisktMaria
0

Mina katter vart också "allt" på en gång och de har då inte tagit någon skada av det :P De var som valigt efter att de fått vila några timmar efter att vi hämtat dem från veterinären

Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius

[RMSLiners]
0

Jag vaccinera+kastrera+öronmärkte samt vet besiktade min katt i omgångar. Tog öronmärkning och kastrering på samma gång vilket kosta 900kr. Tog vid ett senare tillfälle sedan vaccinationen och vet beskitningen vilket det gick på ca 750kr. Men då gjorde vi också första omgången hos en annan veterinär än de som vaccinera och vet besikta.

Detta just för att veterinären vi var hos först stressa honom något fruktansvärt så som han vred och vände, tog tag i och höll fast han. Han fräste och bet efter den veterinären, så dit går vi inte igen, medan den andra veterinären vid andra omgången gick hur bra som helst då börja han spinna istället och var nyfiken på alla instrument i rummet.