Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 13003 ggr
[AnnaGoig]
0

stressad kattmamma

Hej!

Det här är en fråga om att min kattmamma har blivit skrämd av en
fyraårig pojke. tror vi!
Mamman är inte van barn och pojken tog och lyftade
runt på ungarna en liten stund tills vi såg vad han gjorde. Det va inte bra mot
mamman upptäkte vi.
Nu är hon orolig och flyttar sina ungar hit och dit i
huset om vi är på jobbet eller sover. Hon lägger ungarna på olika ställen i
huset och alltså INTE tillsamans. Hon lägger dom i olika rum. men är vi hemma
och vakna så är hon lugn och flyttar inte på sina ungar.
Ungarna är nu 3
veckor gammla.
Hon har haft en kull förr och inte gjort så här då.
Jag har
frågat en vetrinär på djursjukhuset men hon kunde inte ge några råd om hur vi
får katten trygg igen.
Jag har haft katter hela livet och den erfarenhet jag
har så har kattmammorna flyttat sina ungar för att få vara ifred. Inte för att
vara MED mig….. Det här känns lite udda. Har försökt lägga en av mina tröjor
där katterna sover men det hjälper inte.

Kan någon hjälpa mig?

MonicaLagerquist
0

Jag skulle se till att mammakatt får ett eget stängt rum för sig och sina kattungar.

Sen skulle jag se till att vara med henne där inne eftersom att det verkar vara så att hon söker ditt stöd.

En bolåda med tak så att hon och ungarna får lugn och ro.

Stolt ägare till tre La permer

[AnnaGoig]
1

Det funkar inte, vi har provat det. Stänger vi dörren om oss/henne så blir hon ännumera stressad då jamar hon och skriker vid dörren och struntar helt i sina ungar. Jag har inte hjärta att stänga in henne om hon beteer sig så där.

Hon gör så här när det är tyst i huset. Jag kan ju inte sluta jobba….. och sova.

Annars är hon trygg när familjen är hemma och runt henne. Hon har till och med lagt en kattunge vid mina fötter när jag va i ett angänsande rum och tittade på tv. När jag gick med ungen till dom andra och satte mig där så va hon nöjd och la sig med ungarna. Jag satt där i 20 min och sedan gick jag tillbaka till tvn. Då va hon nöjd och fkyttade inte någon av ungarna på hela kvällen.

annzoo
0

Stäng in henne i ett eget rum långt bort från småbarn. Är det din unge så får du inte lämna honom med blicken om inte kattungarna och mamman är i ett låst rum.

bädda rent bolådan på ett mörkt ställe, gör det mysigt för henne..ev testa felliway i uttaget. Risken är nu att flyttar hon dem mycket har hon heller ej ro att ge dem di och blir de hungriga piper de mer och hon blir ännu mer stressad och flyttar dem ännu mer. ond cirkel.

visst väger du dem dagligen?

[AnnaGoig]
0

Än en gång: Om jag stänger in henne i ett rum så jamar och skriker hon tills jag släpper ut henne. Hon struntar helt i ungarna då.

Hon är bara nöjd när någon i familjen är i närheten. Annars är hon mera stessad.

Hon bär inte runt på dom så länge vi är hemma och vakna. Då befinner dom sig i en egen del av huset och hon har flera "bon" att välja på. Hon har valt ett ställe själv. Där blir hon inte störd "normalt" sett utan det har hänt en gång att en liten fyraåring lyckades gå dit när vi inte hade uppsikt över honom. Pojken bor inte hos oss alltså. Och kommer inte att hälsa på förens ungarna har fått nya hem.

Jag har inte vägt ungarna. Detta har bara pågått i 3 dagar. Nu ska jag vara hemma i 4 dagar så det kanske räcker för att hon ska bli trygg igen?

Jourhemmet
0

Inte normalt att flytta runt ungarna. Självklart måste du stänga in dom när ni inte är hemma, tänk om något händer.

Torparmor
2

#5 skrivet av Jourhemmet  Vad menar du med "inte är normalt"? Jag tycker det är helt normalt för en kattmamma som är orolig att ungarna ska tas ifrån henne. Genom att placera dem på olika ställen finns också chansen att någon skall bli kvar om nåt otäkt är där och vill ta dom.   TS Stäng inte in henne. Jag är övertygad om att du känner din katts behov bäst. Du gjorde helt rätt när du bar tillbaka ungen och satt en stund hos dem. Det visas allra bäst av att hon är lugn när ni är hemma i huset. Har du försökt ha radion på lite svagt när ni  inte är hemma? Helst på ett lite mer pratprogram? Hoppas hon blir lugnare när du kan vara hemma en längre tid och vartefter ungarna blir större.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Jourhemmet
5

Nej det är inte normalt att en kattmamma bär runt på sina barn, det är inte normalt att en kattmamma är så pass orolig i sitt eget hem. Jag har haft otroligt många jourkattungar här hemma med sin mamma, och trots att mamman inte är van att vare sig vara inomhus eller för den delen hemma hos mig så har dom aldrig flyttat runt barnen.

Frågan man ska ställa sig är nog varför hon inte känner sig trygg.

[AnnaGoig]
0

Tack för den information som jag har fått. Igår fick jag många fina råd som jag har provat.

I natt har mamman inte flyttat sina ungar en enda gång och jag tror att dom åtgärder vi gjorde fick henne att känna sig trygg.

Det jag gjorde va att de som bor i hushållet sitter ner en stund med kattfamiljen och tittar mamman i ögonen och blinkar sakta med henne tills hon blinkar till baka. Hon har även en tröja som jag haft på mig som hänger i närheten av där dom "bor".

Hon har sina ungar där dom föddes nu, det hade hon förr oxå och det var olyckligtvis dit den fyraåriga pojken gick och flyttade runt på ungarna ( Som jag skrev i mitt första inlägg). Det här va en enstaka händelse där vi brast i uppsikten av pojken och inget som kommer att återupprepas.

Jag är jätte glad att ni alla har hjälp oss med detta.

Tack än en gång

essut50
0

Vad har du för ras på katten? Tänkte på att hon har haft kattungar tidigare??

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

viciouscircle
0

#9 kattungarna är huskatter i alla fall. Honan har gått ute. Kull nr 2 på ett år. (information hämtad från ett annat forum)

[AnnaGoig]
1

Vad spelar det för roll vad det är för ras?

Jag tänkte oxå på det där med att hon födde två kullar samma år. men det va drygt tio månader mellan kullarna. Vetrinären trodde inte det spelade någon roll alls.

Det tror inte jag heller NU. För nu har hon inte burit runt på ungarna på ett helt dygn.

Jag tackar för era råd som har hjälpt! Och jag tackar även för att detta är ett trevligt forum som inte försöker racka ner på människor.

Jag försökte med 6 olika forum och upplevde inte denna trevliga stämningen någon annanstans än här och på Zoonen. Jag tycker vi djurälskare ska hjälpa varandra och inte tvärt om.

viciouscircle
2

Det är inte alltid folk har samma åsikter. Det betyder inte att de försöker vara otrevliga eller "racka ner". De försöker antagligen bara få en att vända sig om och se åt fler riktningar. :)

[AnnaGoig]
1

Så upplevde då inte jag det. Men det är väl mitt problem inte dom som försöker hitta fel.

Jag hade en fråga om ett beteende. Hade inte en tanke på att jag skulle hamna i en avelsdebatt. Och vad som är rätt och fel där.

Jag fattade att något hade skrämt min kattmamma och att jag hade brustit i något som hade orsakat detta. Då behövde jag inte en massa påhopp utan konstruktiv hjälp. Är det fel? Nä knappast, men jag kommer inte att skriva i något av dessa rent utsagt förnedrande furom igen. Jag har lärt mig min läxa.

essut50
5

#11  Jag frågade om rasen för det finns så många huskatter som behöver hem så man ska inte avla på dessa.

Förresten varför har honan fått kullar så tätt??? det är väl inte så bra???

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

viciouscircle
3

#13 Om majoriteten reagerat så starkt så ligger det kanske något bakom det också? kan ju i alla fall vara värt att fundera över..

Jag hoppas i alla fall att mamman fortsätter att vara lugn nu och att ni slipper fler bebisflyttningar ^^

Niiinah92
6

#14 Det är INTE vad tråden handlar om

[AnnaGoig]
1

Inte majoriteten, utan du! Ovh samtliga som komenterade gjorde inte det på min fråga utan för att hugga och hitta fel som jag "förmodligen" har gjort och gör…..Det är fel tycker jag.

Min "Huskatt" är dessutom även en raskatt…… En raskatt som får går ut när den vill. Eftersom jag bor så att det är möjligt.

Du kan lägga ner din lilla förfljelse av mig nu. Det verkar bara löjligt!

Mina köpare av ungar är inte intresserade av att adoptera en katt. Så enkelt är det.

Varför två kullar?

det har inte med den här tråden att göra så starta en så kan du diskutera där.

Till er båda: Jag försöker hitta råd och det enda ni gör att försöka hitta fel på mig. Var snälla att sluta med det.

Jag tar hand om mina djur och har aldrig haft några som helst anmärkningar. Dom är väl dokumentarade hos vetrinären.

Vad är det ni vill? Egentligen?

Bygger allt detta på att ni tycker det är onödigt att min katt får ungar för att katthemmen redan är fulla och alla borde ta katter där först?

viciouscircle
3

Det var ju tydligen 4 av 6 forum du hade fått den "otrevliga" responsen i.. så då kan det knappast bara ha varit jag, eftersom jag bara sett dig skriva i ETT annat forum tidigare.

Whatever.

Som sagt. Hoppas det går bra med katterna! :)

Rumblebee
7

#17 Just som du själv skriver i slutet av ditt inlägg, så bygger faktiskt en hel del av 'avla, eller icke avla' på att katthemmen är fulla, och främst av huskatter.

Även om din katt är raskatt (ska man vara riktigt petig så är katter bara raskatter om dom har stamtavla), så blir hennes ungar ''vanliga'' huskatter då hon är en fertil utekatt. Så det betyder ju att dom ungarna din hona får, eller andra andra honor som får huskattskullar för den delen också, innebär mer konkurrens för de som sitter på katthem.

Det finns ju även stora risker med att låta sin fertila honkatt gå ute, och det är ju att hanen kan ha sjukdomar som smittar till ungarna, eller kanske även honan med. Samt även att föräldrarna kan ha olika blodgrupper som ställer till det för ungarna. Det är därför som många påpekar att det är viktigt att göra grundliga tester av föräldra djuren hos en veterinär för att ta reda på hur katterna mår och vilken blodgrupp dom har.

mitzerl
7

Om 4-åringen hålls i uppsikt och inte tillåts gå i närheten av kullen så kommer nog kattmamman och ungarna att känna sig trygga framöver.

Intressant fenomen att din katt är huskatt och raskatt på samma gång. Har aldrig hört talas om detta förut. Hoppas det går bra med kullen iallafall och att du id-märker, vaccinerar 2 ggr och veterinärbesiktigar kullen innan dina köpare får hem dem. Det mår både kattungar och köpare bäst av. Glad

Fridaybrew
15

Den gemensamma nämnaren för de otrevliga bemötandena enligt dig är du helt enkelt.

Det är relativt ignorant och naivt att bedriva huskattsavel.

År 2012 så bör folk vara mer pålästa än vad det gång på gång visar sig här på internet. Det är inte rocket science att lägga ihop huskattsavel/BYB och överfulla katthem och 1000-tals katter som inte ens överlever tills de hinner placeras på katthem.

Är man avelsintresserad så finns det raskatter att fördjupa sitt intresse i det finns tillräckligt med olika raser för att man bör hitta en ras som är intressant.

Huskattsavel måste upphöra helt enkelt allt annat är patetiskt misslyckande av informationssamhället.

/Fridaybrew

Lusthan
4

Diskussionen om huslattavel finns det andra trådar om och det är onödigt att börja diskutera en sån sak när ungarna är ett faktum. De är hör och försvinner inte mindre för att man tjatar om det. Jag är av samma åsikt att man inte ska bedriva avel på huskatter hur som helst men nu gäller frågan hur hon ska få mamman att känna sig trygg med boplatsen så ungarna slipper flyttas runt. Skönt att det tycks ha löst sig. Håller tummarna för att resten av tiden går bra. När jag hjälpte mamma att göra sig av med en katt så tog jag 1500 kr för den. Med rätt orsak till priset så betalar gärna folk. Hon har stor nog att kastreras och vi chippade också bland annat. De nya ägarna lär inte bara släppa ifrån sig eller slänga ut henne för den summan. Så mitt tips är att du vaccinerar, maskar av och id-märker katterna för att säkerställa seriösa familjer, om du inte redan tänkt det då vill säga.. :-)

Fridaybrew
8

Det är inte onödigt då detta inte var första gången, bakom detta faktumet ligger ett etablerat beteende från TS att ta kullar. Det är ledsamt att vara så kortsiktig och inskränkt att man inte kan se helheten =(

Kastrera utekatter (samt inte bidra aktivt med fler huskattskullar) helt enkelt svårare än så är det inte, klarar man inte det så är man ändå inte mogen för att bedriva seriös avelelsarbete.

/Fridaybrew

Lusthan
7

Det är vi överens om men folk lär sig inte och gör inte som man tycker om man kommer med pekpinnar och bestämmer hur det ska vara. Tonen här inne blir många gånger riktigt tråkig på grund av att många anser sig sitta på sanningen om hur saker ska vara och inte vara. Det och en tråkig ton när man skriver gör inte att andra ens vill lära sig något. Man för inte fram sitt budskap bra på det sättet. Ja, katten har fått två kullar på tio månader, ja det är huskatter men hon har pratat med en veterinär och även om det kommer fler huskatter så får vi väl hoppas att hon gör vad hon kan för att de ska få bra hem. Som jag skrev innan så kan inte våra åsikter få kullen att tillbakabildas och försvinna. De finns nu och de behöver bli väl omhändertagna. Man behöver inte återupprepa samma mantra sjuhundra gånger. Det finns andra sätt att nå ut än att skuldbelägga folk och säga hur dåliga de är som människor. Vi vet inget alls om varför katten har fått två kullar och då har vi heller ingen rätt att döma ut folk.

Niiinah92
0

#24 Bra sagt Lusthan!

Jourhemmet
1

#24 Finns inte ett enda rätt med att försvara huskattsavel som du, trots din inställning, just nu håller på med!

annikaL
5

# 26, Jag måste fråga på vad sätt du tycker att Lusthan försvarar huskattsavel, för i mina ögon finns inget förvar eller någon åsikt för att det är bra med huskattsavel i hennes inlägg.

I denna tråd är det inte relevant om katten är huskatt, raskatt, champion eller what ever… kattungarna finns redan och mamma katt är orolig. Frågan gäller hur man minskar oron för mamma katt, INTE om det är moraliskt rätt att ta kattungar på denna katt eller inte.

Lusthan
4

Jag försvarar inte huskattavel på något vis jag säger bara att det just nu är onödigt att diskutera det i den här tråden. Jag kan tycka att OT-inlägg borde modereras hårdare här…

viciouscircle
1

Fast vad som räknas som OT inlägg kan ju diskuteras..

Lusthan
2

Det tåls att diskutera, dock inte här. Här anser jag att råd om hur mamman ska slippa vara stressad ska ges. Det finns många andra trådar som tar upp huskattavel och en ny kan göras vad gäller moderering av OT-inlägg.

viciouscircle
6

De som pysslar med "BYB"/huskattsavel ger sig nog inte medvetet in i en diskussion om det. Många gånger kanske dom inte ens är medvetna om problemet med det som pysslar med. Därför tycker i alla fall jag att det kan vara bra att bemöta det där man SER det. Hur ska man annars komma någon vart.. eftersom det endå är en så pass aktuell och viktig fråga tycker i alla fall jag att det är bättre att ta upp det en gång för mycket än en gång för lite.

Denna kommentar har tagits bort.
majvi
0

ts varför frågar du inte kattens uppfödare istället för att skriva på forum där du inte blir vänligt bemött?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Inlägget är låst för nya kommentarer