Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 20253 ggr
Sackum
0

Illaluktande sår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För två veckor sedan upptäckte jag ett hemskt sår vid min unga hankatts klo. Det såg ut att göra svinont fast Liquid brydde sig inte alls när jag tittade på det och han haltade inte, därför tyckte jag inte det var så akut så jag ringde till veterinären dagen därpå (upptäckte det på en söndag). Efter noggrann beskrivning tyckte veterinären vi skulle avvakta eftersom Liquid inte verkade ha ont, och det kunde jag gå med på med tanke på att såret faktiskt såg mycket bättre ut redan dagen efter.

Nu har det gått två veckor efter att jag upptäckte såret, det är helt läkt men huden vid klon är fortfarande lite vit och tjock (som på bilden fast inte alls lika illa). Men det luktar fortfarande om det och det luktar som avföring! Jag tänker att det borde gå över eftersom såret läkt väldigt fint och Liquid aldrig brytt sig om det det minsta, men att det luktar så illa är väl inte normalt och vad kan det bero på? :/

(bilderna är tagen samma dag som jag upptäckte såret, den vänstra är på en frisk klo och så ser det ut som om jag klämmer sönder hans tass, men mina fingrar blir uppenbarligen vita för minsta lilla beröring x))

annzoo
0

jag tycker du bör en veterinär kolla på de?

hur har du rengjort såret på dessa 2v?

Jourhemmet
0

Helt klart en infektion och katten behöver antibiotika, finns alltid en risk för blodförgiftning annars.

[silkesnosen]
0

Har du rengjort? Kanske ska sätt på ngt lite starkare? Gör det ont nu om du trycker på det?

Hawknestgrove
1

huuu ja, en inkapslad infektion. Nu är det ju söndag igen, men se vad som händer, om du trycker på det. Kan du klämma fram var? Då bör du nog ta en tur till vet i morogn. Lätt avhjälpt, de trycker och rengör och så får kisse en antibiotikakur, så blir det bra. hoppas det itne har gått så långt, att klon behöver amputeras.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

sagan
0

Luktar det avföring är det infekterat och det är varet som luktar. Tycker du ska ta kontakt med veterinären för ordentlig rengöring och ev antibiotika kur.

Hawknestgrove
0

ja i detta läge är det vet som gäller. Visst, man KAn ha tur och bölden spricker och det fixar sig själv, men den risken hade jag inte tagit.

Sackum
0

Usch då, ska snarast se till att få honom till veterinären! Har varit osäker på att det var nödvändigt just eftersom veterinären tyckte vi skulle avvakta fast han fick reda på att såret luktade illa, men nu kommer det dåliga samvetet.. Skönt att han inte verkat ha haft ont av det i alla fall.

Jag har tagit bort det svarta och försiktigt tvättat med koksalt runt om, just för att det var så öppet. Tvättade mer ordentligt när det läkt. Eller skulle jag sköljt på ordentligt från början, det känns ju som om det skulle svida en hel del då?

[sakring]
0

Du kan vara säker på att katten haft ont. Rovdjur är experter på att dölja smärta. Visar de smärta är risken stor att de själva blir offer i det vilda.

Hawknestgrove
0

Om du kan, kläm lite utåt och se vad som händer. Är tassen svullen och varm? att ha tvättat med koskalt är ju bra, för det drar ur.Vanlig koksaltlösning svider inte , men  som sagt, i morogn är det vardag, så iväg med kisse då. Håll honom inne tills dess.

Sackum
2

Nu har han varit hos veterinären, som tyckte det såg fint ut. Han gjorde ingenting utan sa att jag skulle fortsätta tvätta med klorhexidinsprit två gånger per dag som jag börjat med för två dagar sedan. Blir det inte bättre om 3-4 dagar så får vi åka in igen och börja med antibiotika.

Jag har inte märkt något var och han reagerar inte om jag klämmer på det, och enligt veterinären var det svamp som luktade.

Bifogar en bild på hur klon ser ut nu (minus smutset). Visst att veterinären har lång utbildning men det kan inte skada att även ta råd från mycket kattkunniga personer. Tror ni det kan räcka med regelbunden desinficering?

Måste också tacka för jättebra svar, trots att jag borde åkt tidigare. Men nu vet jag säkert att det är direkt in till veterinären om ett sår luktar illa!

sagan
0

Borde inte du ha fått något svampdödande medel av veterinären? För jag tror personligen inte att Klorhexidin tar bort svampen. Men jag tycker det ser fint och inte lika illa som första bilden. Men man ser att det ser annorlunda ut.

Hawknestgrove
0

JA då går det säkert bra och då vet du att blir det inte bättre, så får du ju antibiotika. HAde jag varit dig, så hade jag hållit kisse inne i alla fall tills det är läkt.

Jourhemmet
0

Å vad jag blir sugen på att klippa din katts klor Skäms, älskar att pilla med sånt.

Fick du inte antibiotika mot svampinfektionen? Kan behövas.

Sackum
4

Haha, jag med! Fast då hade det blivit synd om honom när han släpps ut igen. :p Antibiotika tyckte han inte behövdes, men vi har ju några dagar på oss att se att svullnaden går ner, annars kommer Liquid få en kur.

Han sa faktiskt något om ett speciellt medel, som jag inte minns namnet på, men kom sedan fram till att det kunde räcka med klorhexidin tills vidare. Men ja, hur som helst kommer vi köpa det om det inte blir bättre under dessa dagar.

Och nejdå, han får inte gå ut nu. Liquid piper men det är till hundens stora glädje, de är sådana bästisar. ;)

viciouscircle
0

14 #Söt bild :) Xavi värmer nosen ^^

Hoppas allt blir bra i alla fall! och tycker inte du ska ha dåligt samvete eller något. man kan inte vara extrem hönsmamma och kasta sig till vet det första man gör jämt ;) (Även om man helst vill, jag vet, jag är extrem hönsmammax)) Du reagerade i alla fall på det och har haft koll! du har gjort mkt mer redan från början än vad många andra kattägare skulle göra om dom upptäckte ett litet sår!

Hawknestgrove
0

ja en frigående katt ska man inte klippa klorna på…..det är ju faktiskt den kattens livförsäkring att kunna  klättra upp i ett träd vid fara.