Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3117 ggr
Exoticas
0

Rädd för dammsugaren?

Hej! Mina katter är livrädda för dammsugaren, går det att träna bort på något sätt?

Det blir bara värre och värre, i början satt dom bara under soffan och skrek så högt dom kunde. Nu flög den ena katten på mig och rev/ bet upp mina armar rejält så att jag fick sy två stygn.

Har haft damsugaren liggandes avstängd i köket, fick som tips att alltid ha den framme för att minsa räddslan. Dock har detta inte gett resultat, så tänkte bara se om det går att träna bort eller om jag ska stänga in dom i badrumet när jag damsuger i fortsättningen. Nu använder jag bara en borste men det är så mycket katthår överallt så behöver verkligen dammsuga!

Katterna klarar av andra ljud så som elektronisk såg, slagborr och allt som har med renovering att göra. De kanske har någon dålig upplevelse med damsugare?

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Alexej
0

Sätt på dammsugaren och går ut. Träna med det flera gånger.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

viciouscircle
0

Mina äldsta katt var livrädd för dammsugare tidigare.. dock inte så att hon attackerade :P hon gömde sig mest.. nu när hon bott med mig i en 1a så har hon fått stå ut med oljudet.. Nu ligger hon faktiskt bara lugnt och kollar på den.. så länge man inte kommer närmare än 50 cm, då flyttar hon på sig bara. :) Dom vänjer sig efter ett tag. Tycker det är bäst att dom får göra det också.. eftersom det är något som alltid kommer att finnas i deras vardag. jag gör liksom ingen stor grej av det.. damsuger lugnt och härjar såklart inte fram till dom, vill dom gå undan får dom göra det, men jag vill inte börja bära bort dom och stänga in dom osv.. Då gör man en grej av det ;) (och då reagerar dom flesta djur ÄNNU mer eftersom matte ju tycker det är en stor grej!) Men det är bara vad jag tycker fungerar bäst här hos mig =)

nottheonly
0

Mina katter är också rädda för dammsugaren och jag tycker synd om dom så jag lyfter in dem i ett rum och stänger dörren så de slipper känna sig rädda Glad sen får jag dammsuga i det rummet sen..

Sunset_luna
0

Min  katt e oxå livrädd för damsugaren men det går bättre om ja damsuger väldigt långsamt, alltså inte hastiga rörelser, å om ja ser att hon e nära så står ja still me damsugaren igång så att hon hinner springa in i ett annat rum, märker att hon får inte lika mkt panik när ja gör på detta sett.

line84
1

Jag har två katter som är ganska rädda för dammsugaren. Jag anser inte att det finns någon anledining till att de ska lära sig "gilla" den så jag låter dom vara på balkongen medans jag dammsuger.

Kattens57
0

Klart dom inte måste gilla dammsugning,men bra om de blir vana vid det!

Rosenlind
0

Om du har plats kan du låta dammsugaren stå framme. Vår katt var väldigt fundersam på den i början. Då lät jag dammsugaren stå framme. Nu ligger han vid slangen och sover. Han vill gärna ha slangen  omkring sig. När jag sätter på den går han bort några dm. Ligger och spanar och kommer efter när jag går för långt bort. Han ser ut som han vill leka med den men vågar inte riktigt ända fram.

Förlåt såg nu att du redan provat det Skäms

majvi
0

Jag vet etn kattkoloni som höll till vid ett spannmålsföretag där det var mycket oväsen.En kattunge som växte upp bland detta oljud blev rädd för dammsugaren när en tog hem honom.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Jourhemmet
2

Jag dammsuger varannan dag men det spelar ingen roll, 99% av alla katter som kommer hit inkl. mina egna är väldigt rädda. Så jag tror inte att det går att vänja dom, antingen är dom rädda eller så är dom det inte.

Om dina katter är så rädda att dom skriker och flyger på dig så tycker jag att du ska stänga in dom när du dammsuger.

Viccan92
0

Låt dammsugaren vara på men kör inte runt med den. Är dem rädda när den är avstäng med? Ingen av mina katter har problem. Blixt blir bara irriterad när mamma ska dammsuga stolarna så hon måste flytta sig från stol till stol.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Hawknestgrove
0

Troligen så är ljudet ganska högfrekvent plus att det rör sig. Tycker nog också att om de inte kan vänja sig, så är det bäst om de blir instängda medans du dammsuger. små stackare…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Exoticas
0

De är inte rädda när den ligger framme avstängd, dock så blir dom livrädda om jag råkar nudda dammsugaren även fast den är avstängd så det är antagligen inte ljudet det handlar om!

/Josefin

Hawknestgrove
0

stackarna…. det är nog bara för dig att gilla läget och stänga in dem i trygghet. så länge

Exoticas
0

#13 Fast kan ju inte stänga in dom eftersom att dom demolerar det rum som dom är instängda i på bara några minuter. Får helt enkelt sopa ist för att dammsuga =P

/Josefin

Hawknestgrove
0

Ok, ta dem i transportburen och sätt dem i bilen då. eller du kanske har en snäll granne?  MAn behöver ju inte dammsuga mer än en gång per vecka.

Exoticas
0

#15 Har dock ingen bil för tillfället, och har ingen lust att plåga in dom i transporten heller. Det är ingen hitt och en fight att få in dom i bur, kan ta timmar. Så sopkvasten duger fint! det jobbiga är att de fäller så mycket just nu. Men det har jag löst genom att sitta på trappan ute i solen och borsta =)

/Josefin

Hawknestgrove
0

Men vad kan de demolera i ett badrum?????

Exoticas
0

#17 Det var precis nyrenoverat men katterna han kraffsa sönder ett helt hörn, så måste lägga om våtrumstapeterna och golvet nu igen för att inte få ännu en vatten skada, detta hände på under 10 minuter!

/Josefin

Hawknestgrove
0

Oj… stackars kissar, då är de verkligen rädda….Verkar vara  den billigaste lösningen, att du skaffar en dammsugare som inte låter så mycket….. Eller gör osm Alexej tipsar om. sätt på dammsugaren och låt den stå och gå ett tag. Till slut så vänjer de sig vid ljudet.

Exoticas
0

#19 Men det är ju inte ljuder det handlar om, det är själva aparaten! behöver inte ens slåpå den räcker med att nudda den lite lätt eller att jag går förbi den så sätter dom sig bakom soffan i timmar.

Dammsugaren har nu fått flytta ner i källaren och kvasten har fått bli min kära vän =)

/Josefin

Hawknestgrove
0

ha dammsugaren framme och klappa på den och rör vid den ofta. till slut så kommer de att fatta att den inte är farlig.