Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1316 ggr
SvonN
1

Kan katter strejka?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För en vecka sedan så var vi till veterinären med Frans. Han hade fått ett ganska fult sår på bakbenet. Nå hur som helst så fick han medicin och vi har tvättat såret noga morgon o kväll i en vecka.

Och nu till min fråga..

Kan katter strejka/protestera?

För det är nämligen så att Frans inte hade gjort nummer två på fyra dagar och jag blev orolig och skulle ringa veterinären på morgonen.  Men till min stora, det låter konstigt jag vet, förtjusning så fann jag bajs i lådan!

Kan han ha strejakt för tratten/medicinen/tvättningen av såret?

Hawknestgrove
1

vi människor reagerar likadant… Om man blir stillasittande , exempelvis efter en operation, så brukar det bli stopp i korvfabriken. Lägg därtill att vissa mediciner också kan göra att magen blir knasig. Sen kanske han inte har ätit så mycket med fåntratten på sig heller. Så det är nog en väldigt naturlig reaktion. skönt att det kom korvar i alla fall!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Henrika85
0

Nej, djur slutar inte att göra sina behov för att de "känner för det", utan en trög mage är definitivt en reaktion på någonting. Som #1 sa, det kan vara mediciner, stressen från operationen, minskat matintag, etc. som gjort att bajset uteblivit. Det är absolut inte för att han är sur på dig, så det kan du sluta oroa dig för. :P

Märkte du något speciellt med bajset som han lämnat efter fyra dagar utan? Då menar jag färg, konsistens, osv.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

SvonN
0

Nej, avföringen såg ut som det alltid har gjort. Den var lite, lite lösare och det var en dubbelt så stor hög som annars! Det var därför jag fundera om han hållt inne. Fast det låter iof inte så troligt.. Hmm..

Det har jag märkt att han inte äter lika mycket så det förstod jag ju att det bidrog. Men annars är allt som det ska. Han kissar som han ska och han äter. Och nu bajsar han ju! Yeeey! Skrattande

IceJossan
0

Det kan ju vara så att han inte rört sig så mycket och därmed har magen "stått stilla" och han har kanske därför inte ens känt sig nödig.

Hawknestgrove
0

Om vi tar människor, så kan folk som får förstoppning även få förstoppningsdiarre, hur konstigt det än låter. OCh det är ofta en reaktion av för mycket stillasittande som ofta sker hos äldre folk på äldreboenden. Så även om  man har opererats. Bakom "proppen" så kan det alltså vara löst av bara den, då det börjar hända saker i det som inte kommer ut…

egen erfarenhet, när jag bröt benet, så slutade magen att fungera helt första veckan. Visst, massa mediciner mycket stilla. OCh jag vågade inte ta laxermedel, då vi hade badrum en trappa upp och jag vistades i vardagsrum och kök nere. Så jag fick härda ut. Men råkade precis ut för just detta, snacka om ketshupeffekt…..Inte kul när jag gick på tre ben…..dvs två kryckor och ett ben.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....