Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 6617 ggr
umad19
0

Högt i tak, klösträd

Vill nu investera i ett klösträd till min lilla kille. Kollat på kattens no 1, men jag har 320 till tak, och deras modeller garanterar bara full säkerhet upp till 3 m. Så är det någon som vet något annat märke som passar när man har lite högre i tak? Eller någon som provat kattens no 1 och haft högt i tak? Tack på förhand

Tilla_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har ett klösträd som går upp till taket i ena änden men det är inte fastskruvat i taket då det blev alldeles för instabilt. Istället är det fastskruvat i väggen med två träbitar som är som vinkeljärn, fastskruvade under en hylla och sen i väggen (på två ställen). Någon liknande lösning kanske skulle fungera för dig?

Tilla_
1

Här kommer en helbild på schabraket. Jag har markerat var den sitter fast i väggen och även markerat att den delen som går upp till taket inte sitter fast. ;)

umad19
0

Haha vilket träd! Tur att jag har en händig och påhittig pappa, ska absolut tänka på någon ide liknande er, men vi ska bara ha ett galoppträd, möjligtvis med ett hyllplan :) Tack!

UlrikaD
0

Men åh, ett sånt träd vill jag också ha. Det är lite roligt för jag har exakt den delen som är till vänster. Men stegen och högerdelen har jag inte. Vill ha den med ju:)

viciouscircle
0

Du kan ju alltid köpa extradelar och bygga den högre? så att takgrejen når hela vägen upp. Sen självklart förandra hela bygget i väggen på några ställen. Dom där snurrgrejerna som ska pressas mot taket brukar sällan enbart dom ge en stabil möbel.. inte ens om det är lägre i tag och en enkelt klösmöbel :P

Sunset_luna
1

Vad e ett galoppträd för nått? Har aldrig hört talas om det *nyfiken*

sahar08
0

#1 WOW vilket fin klösställning. Jag har ett som är exakt samma färger och exakt samma typ men mycket mindre. Vart har du köpt ställningen? Vill också ha :)

umad19
0

#6, bara en enkel pelare rakt upp. Har lite ont om utrymme i min etta så det är en bra lösning, som jag kompletterar med andra saker :)

umad19
0

#6, bara en enkel pelare rakt upp. Har lite ont om utrymme i min etta så det är en bra lösning, som jag kompletterar med andra saker :)

Sunset_luna
0

#9 Aha då förstår jag :) har aldrig sett en sån faktiskt då har ja lärt mig nått nytt ;)

Tilla_
1

Kul att ni gillar trädet. ;D Det är köpt på blocket, en privatperson som hade köpt in träd från Tyskland eller likvärdigt där det är billigt. Betalade ~2000 kr för det inklusive frakt. Det var lätt värt pengarna men jag blev förvånad hur vinglig möbeln var innan vi förankrade den i väggen! Katterna älskar den iaf. :D

sahar08
0

Oj två tusen va billigt mitt är mycket mindre och jag betalade nästan 4000kr mitt e oxå från tyskland men via ett svenskt företag haha vilken blåsning jag åkt på

Tilla_
0

Ojdå! Om det får dig att må lite bättre så letade jag i typ två månader för att hitta det absolut billigaste alternativet. Och det är inte världens bästa kvalité direkt, rätt så rangligt. ;) Plus att det var lite av en chansning eftersom jag inte köpte från ett företag utan från en random person. ^^ Men det gick ju bra så jag är nöjd!

Den modell vi har finns för övrigt på en sida som heter Nordens Djurshop:

http://www.nordensdjurshop.se/klostrad-kmu21/99470-0

Det var dock inte härifrån jag köpte min så vet inte om det är ett pålitligt företag eller ej. De verkar ha låga priser iaf!

sahar08
0

åhh tack för länken :)

Fridaybrew
0

Ett förslag är att byta den översta gängade stången mot en längre billigt. Se bara till att det är rätt dimension och gängor på stången.  Finns på biltema clas ohlson :
http://www.clasohlson.com/se/G%C3%A4ngad-st%C3%A5ng/Pr111178004

Edit: Dock tycker jag det spelar ingen roll vilket träd man har takfästningen är genomgående usla. Det bästa är att köpa ställningar som står på 3 eller fler stödben och som är stabila i sig själva utan att fästas mot taket.

/Fridaybrew

umad19
0

#15, hade jag gärna gjort men har inte den ytan i min etta…

Laini
0

#16 Jag har också sjukt högt i tak, men löste det så att mitt klösträd står på ett stabilt och ganska lågt bord. Inte världens snyggaste lösning, men det funkar!