Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6133 ggr
Sofia_e
0

Är såret infekterat? :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kastrerade min honkatt i fredags. Hon fick ha tratt på sig, mn märkte idag att hon ändå kommer åt såret, så satte en kroppsstrumpa på henne ist. Men hon har ju redan kunnat slicka på såret o undrar om det ser infekterat ut eller om det är "skorpa" för att det har börjat läka? :S

Jourhemmet
0

Jag tycker det ser fint ut. Det du ska ha koll på är allmäntillståndet, om hon blir mer hängig och får feber eller att såret börjar vätska.

Det gör inget om katten slickar lite på såret, dom får inte infektion av sitt eget saliv. Det är om hon börjar slicka frenetiskt som du får passa henne.

OberonsMatte
0

Ja, kastreringssår ser nästan alltid lite konstiga ut, utan att vara infekterade. Se upp om katten verkar hängig, har feber eller om såret blir svullet och rött eller börjar vätska sig eller lukta. En viss svullnad är dock en normal reaktion på stygnen, så utan andra symtom är en bulle eller bula också en normal del av läkningen.

Jag tycker inte att såret på bilden ser infekterat ut.

Sajtvärd Katter iFokus

Sofia_e
0

Tack jätte mycket för svaren! Hon är relativt pigg och äter o dricker bra. Blev bara orolig så tänkte att jag måste fråga :)

Men ska följa med såret om de börjar komma vätska eller så.

Och tack än en gång! :)