Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3176 ggr
Mo-Mo
4

Nyttig info om katter

Hej!

Nu tycker jag och min sambo att det börjar bli dags att skaffa oss en katt som vi funderat på ett tag. Men eftersom att båda av oss är helt oerfarna med just katter så har jag surfat rundor efter nyttig information att kunna innan man skaffar en katt. Detta kan jag säga är som att leta efter en nål i en höstack så därför undrade jag om ni här på forumet har några bra länkar eller tips att dela med er av?

Helt enkelt, vad behöver en framtida kattägare veta och ha med sig i bagaget inför den nya familjemedlemmen?

Flört

Henrika85
6

Är det raskatt eller huskatt ni har tänkt er? Om det är det förstnämnda så gäller det att läsa sig in ordentligt på den rasen man är intresserad av, men här är några generella tips som kan vara bra att ha med sig:

1. En katt lever i upp till 16 år, ibland även längre. Innan man skaffar den gulliga lilla kattungen så bör man verkligen tänka efter och se om katten passar in i er livssituation. Jobbar ni båda heltid? Har ni/ska ni skaffa barn? Någon som visat tecken på allergi? Det finns raser som är allergivänliga, men de flesta huskatter är det inte. Har ni tid för katten?

2. Köp helst en kattunge som är chippad, vet. besiktigad och vaccinerad. Ja, dom kostar mer, men det är värt det, speciellt om man ska ha katten som utekatt. Eller om ni köper en för 100 kr, är ni beredda att få de här sakerna gjorda?

3. Skaffa en bra försäkring för katten. Det är värt det, tro mig.

4. Kastrera katten om den inte ska användas i avel. Katten lever ett friskare, längre och sundare liv, och den kommer inte heller att bidra till att det föds fler huskattsungar till ett land där alltför många katter redan går hemlösa. Bra va?

5. Jag anser inte att en kattunge mår dåligt av att vara ensam katt så länge människorna har tid för den, men det kan vara en lösning att skaffa två, så att dom har varandra att ty sig till ifall ni är borta mycket.

Finns säkert mycket annat, men det här är vad jag kommer på nu. :)

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

line84
5

Kul att ni bestämt er för att skaffa katt! :)

#1 Har skrivit bra saker.

Tänk på att det kan vara bra att ha en buffert till katten. Trots försäkring kan det lätt springa iväg tusenlappar om det skulle hända katten något.

Jag är för innekatter med kontrollerad utevistelse. Det finns alldeles för mycket faror där ute för en liten katt. Mina katter har en innätad balkong som de älskar att vara på sen går vi promenader i sele. Funkar kanon! :)

En klätterställning uppskattas alltid.

Ruzicka
2

Jag understryker vad #1 säger precis i början. Om ni skall skaffa en raskatt, läs på så ni vet vad som kan krävas av en raskatt, en raskattsuppfödare och just den rasen ni har tänkt er. Skall ni skaffa en huskatt kan jag tipsa om katthem, där finns många fina katter som behöver hjälp. ^^

Fundera igenom hur ni vill utfodra er katt, kattmatsvärlden är en djungel! När jag skaffade mina katter hade jag inte helt tänkt igenom det här med utfodring. Det är lätt att man ger det som "ser bra" ut, eller som är lättillgängligt, men tänk på att det foder ni ger faktiskt påverkar kattens livslängd. Jag vill slå ett slag för BARF. Det innebär att man ger katten rått kött istället för kommersiell kattmat. Här kan ni läsa en pdf-fil (som verkar jättetung men man kan ju skumma lite ^^) där en veterinär skriver om kattens näringslära. ^^ Men vad ni än väljer att utfodra katten med, så bör det vara ett aktivt val ni har tagit, och inget ni passivt valt för att det "verkar bra".

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

MonicaLagerquist
3

Har ni hittat till Kattstatus  ?

http://www.kattstatus.se/index.html

Där finns massor att läsa både innan köpet och efter.

Stolt ägare till tre La permer

Ruzicka
5

Jag vill bara lägga till att det finns en massa olika åsikter om hur man skall sköta katter. Det finns såklart om allt, men inom kattvärlden har jag stött på så mycket mer än vad jag har gjort inom andra kategorier. Många här är emot katter som får gå ut och in hur de vill, medan jag tycker att det är det optimala livet för en katt. Många här tycker att rått kött är bra att ge sin katt, många föredrar torrfoder, etc etc etc..

Det handlar mycket om åsikter, och du kommer få en miljon olika råd som motsäger varandra. Man får väga dem mot varandra och se vad som passar en själv och, framförallt, ens katt, bäst. I början kan man vara öppen för information, men när man lär sig lite mer kan man skaffa sig en egen åsikt. Det viktigaste tycker inte jag är vad man gör, för alla här vill sin katt det bästa, utan att man har tagit ett aktivt val när man bestämde sig för att göra det.  ^^

Henrika85
2

#5 Mycket bra sagt det där sista där, Ruzicka! Det viktigaste är att man är välinformerad och väljer utifrån sina egna förutsättningar.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Tilla_
1

Håller med om det som skrivits innan; det är jätteviktigt med försäkring, id-märkning, kastrering osv!

Lite man kan tänka på vad det gäller hemmet:

* Klösträd/klösmöbel brukar de flesta katter uppskatta, visa att det är det enda stället dom får klösa på! Jag använder en blomspruta med vatten om dom klöser på möblerna, men ni ska nog inte börja använda det direkt, kattungen/arna måste känna sig trygg/a först. :) Annars brukar jag blåsa mina katter försiktigt i ansiktet när dom gör nåt dumt, haha. Klösmöbler är i princip ett krav om ni inte vill att en soffa/säng/fåtölj ska bli klösmöbel! Sen är det viktigt att inte låta kattungarna leka med händer och fötter. Det är gulligt när dom är små men inte så trevligt när dom är vuxna katter sen! ;)

* Gardiner brukar vara i riskzonen, kan vara bra att göra stora knutar på så de kommer högt upp. I princip alla katter vi har haft har iaf klättrat i gardinerna när de har varit små. :b

* Sen får man vara uppmärksam på att dom dricker ordentligt, katter blir väldigt lätt uttorkade. Vissa katter gillar inte att ha vattenskålen på samma ställe som matskålen medan vissa katter inte har några problem med det. En av våra katter dricker i perioder enbart i handfatet så vi har alltid ploppen i och vatten upphällt där åt honom. ^^ Annars har vi vattenskål i köket, sovrummet och i vardagsrummet. Här kan man läsa lite om det här med utplacering av skålar för mat o vatten: http://kattbeteende.se/har-du-flera-katter/mat-och-vattenskalar

* Har ni krukväxter? Se till så att det inte är något giftigt! Tex murgröna o garderobsblomma är giftiga för katter. Ha koll på fönster också så de inte kan klämma sig ut. Och kom ihåg att fälla ner toalocket, kattungar brukar ha svårt att ta sig upp om dom väl plumsar i. Gäller badkar med vatten också om ni har det.

* Att gå ut med katten/katterna brukar vara uppskattat, man kan börja redan när de är kattungar. Viktigt är att man INTE köper bara ett enkelt halsband med koppel till om det är en innekatt, det är väldigt lätt att de krånglar sig ur det när man kommer ut! Sele är grejen! :) Finns att köpa både i kattunge-storlek och vuxen-storlek. Vi brukar bara gå ut på innegården med våra katter så får de käka lite gräs, utforska o jaga lite insekter. ;D Precis lagom. Sen har de  balkong som är innätad också där de gillar att sitta o spana.

Lycka till! :D

Supinesophie
2

Vill bara ge lite tips angående uppfostring av kattungar:

En katt förstår inte om den gjort något fel, så det är ingen idé att skälla ut den om den t.ex. klöst på något. Om en katt klöser "fel" eller gör något annat oönskat så är det oftast något naturligt och inget som katten gör för att vara olydig.

Jag tycker dock det är OK att använda avskräckning (t.ex. klappa händerna, "fräsa" eller vattenspruta) om katten t.ex. hoppar upp på spisen/bänken eller tuggar på någon giftig växt. Oftast funkar det dock att lugnt och konsekvent ta bort katten från bänken så fort den hoppar upp samt belöna den om den håller sig på golvet.

Om kattungen "klättrar på väggarna" eller är allmänt jobbig så är det för att den är understimulerad. Precis som hundar så behöver katter något att göra även om folk inte tänker på det så mycket eftersom utekatter, som får sin stimulans ute på egen hand (ofta till ett högt pris när olyckan är framme. Utekatter har en mycket låg medellivslängd) oftast är lugna när de kommer in för att äta och sova.

Tips på bra kattsidor: Kattstatus.se, kattforum.se, katter.ifokus.se och de rasspecifika iFokus sidorna (som ex Siames.ifokus) har många kunniga uppfödare som kan det mesta om katter.

Lycka till och hoppas ni hittar en bra uppfödare/katthem :)

Rumblebee
1

En massa bra tips.

Ett tillägg till det #7 skrev. När ni skaffar en klösmöbel så har storlek och placering betydelse. Katter vill gärna vara med och ha koll på vad som händer, och dom gillar höjder. Så skaffa ett stooort träd (golv till tak), och placera det i ett rum där ni är ofta. 
Om det sitter fast leksaker i snören på klösträdet, så klipp bort snöret då, så att det inte går illa och ena katten blir fastsurrad i det på något sätt.

Vad gäller mat, så fundera på vad ni vill ge katterna för något. Väljer ni att ge torrfoder, så tycker jag även att ni ska ge blötmat regelbundet, i och med att det innehåller mycket vatten, som bara är bra då katter (som nån annan sagt tidigare), har dålig törstkänsla. Bra blötmatsmärken är Bozita och Mjau.

I övrigt när det gäller mat… Undvik spannmål så gott det går, även vegetabilier. Det är ju endå små tigrar ni ska skaffa, inte kossor eller marsvinFlört.
Ju mer protein och fett det finns i maten, destå bättre är det. Katter går inte upp i vikt av fett, utan det är kolhydrater som är boven, och spannmål har gott om sådant. 
Såvitt jag vet så står ingredienserna listade på foderpåsarna i mängd ordning. Dvs den första ingrediensen är det det finns mest av.
Var försiktigt när det gäller fisk. Det kan nämligen vara allergiframkallande.

Jag förespråkar att katterna hålls som innekatter med utevistelse under uppsyn. Jag tycker att det finns för många faror för en utekatt i världen. Allt ifrån vilda djur (speciellt om man bor lite mer ute på landet), samt tokstollar till människor som inte bryr sig om utifall de råkar köra på en katt, eller medvetet plågar dom.
Så, skaffa bra selar och koppel tycker jag Glad Ni kan även näta in balkongen om ni har en sådan, eller altanen. Eller bygga en rastgård om ni har plats för det. Allt en frigående utekatt kan göra, kan en innegående katt med tillsyn ute också göra Glad

Är det så att ni endå vill ha en utekatt, så släpp inte ut den/dom förrens de är kastrerade. Och släpp inte ut dom hur som helst heller, utan först bör man gå ut med dom i sele den första tiden så att dom vänjer sig vid omgivningarna och vet var dom bor.

Mo-Mo
7

Många bra tips! Tack så mycket till alla för att ni tar er tid! Skrattande

Nu blev det till att göra en ordentlig checklista så man får med allt!

Än så vet vi att det är en innekatt till sällskap vi vill ha, men om vi köper kattunge eller från katthem det får vi se. Kattungar är söta men det finns så många fina katter där ute i behov av hem!

Tilla_
0

#8 - Bra uppfostringstips! :) Vill bara tillägga lite om det där med att katten förstår eller inte förstår att den gjort fel. Jag skulle snarare säga att katter inte förstår varför de har gjort fel, men de kan vara väl medvetna om att saker/platser är "förbjudna" (de måste dock "läras upp" vad som inte är okej). Min busigaste katt kan tex öppna skåpsluckorna under diskbänken vilket han är medveten om att han inte får. :P Det slutar antingen med att han hör att jag kommer till köket och han inser att han inte kommer hinna in i skåpet, då springer han därifrån, eller så hinner han smita in i skåpet och då gömmer han sig längst in. Vi har även en bokhylla som katterna inte får vara på då buskatten äter på en växt jag har där. Dit hoppar han bara upp när han är på djävulskaphumör och när man säger åt honom att gå ner och närmar sig möbeln så hoppar han oftast ner självmant, han vet att jag kommer för att lyfta ner honom. :P Det är inte så att han förstår vad jag säger eller varför han inte får vara där men han har lärt sig att han "inte får" och vad konsekvensen blir (han blir nedlyft). Han tänjer oftast på gränserna när han är på bushumör för han vet att det kommer ge honom uppmärksamhet. ;)

#9 - Jättebra tillägg! En liten klösmöbel kan vara tillräckligt för en kattunge men vuxna katter behöver aktivering ända upp till taket. Det kan göras med hjälp av traditionella hyllor också om man ogillar klösträdslooken. Vi har både och; ett stort klösträd som "möter" en hylla som de kan spatsera på. Hittade en sida om rasen abessinier med en massa tips som är gångbara för alla katter, finns även en bild på en "hyllvägg" under rubriken "Klösbrädan" http://www.kattkristin.se/tips.htm

Rumblebee
0

#11 Ja, det är ju sant, som ungar så behöver dom ju inget träd på 2 meter direkt, så då räcker det ju med ett litet Skrattande.

viciouscircle
1

12# med tanke på priserna kan det nog ändå vara värt att köpa en som går upp till taket på en gång i alla fall ;) Dom är inte små så jättelänge :D jag har köpt ett som går upp till tak åt min kattunge och hon tyckte det var jättekul att klättra hela vägen upp redan första veckan jag fick hem henne. (12,5 vecka)

Tilla_
0

#13 - Sant det! Men till en början kan det vara lättare att köpa en liten för några hundra på ÖB innan man gjort plats/hittat den perfekta stora möbeln. Det var mest så jag tänkte när jag skrev att en liten räcker så länge det är en kattunge. :) Jag letade och läste och jämförde klösmöbler i två månader innan jag köpte vår stora möbel (~1,5 m bred och delvis upp till tak) så jag köpte en liten "under tiden". Men vet man vad man vill ha så är det klart värt att köpa en stor direkt!

viciouscircle
0

#14 aah okej :) Sen kan man använda delarna från den mindre också förstås.. Montera isär och bygga lite som man vill på det stora =) Fast jag hade nog planerat in det stora trädet på en gång för att spara lite pengar ;)

Dom där små brukar ändå kosta närmare 500 kr. (en skapligt stor möbel kan du ju få för ca 1000-1500) och har man inte riktigt hittat det perfekta stora ännu så tror jag nog att katten överlever utan träd i ett par veckor :)

Niiinah92
0

#15 På sidor som ebay exempelvis kan man hitta stoora klösmöbler för bra mkt mindre än 1000-1500 och i bra kvalité dessutom FlörtSkrattande

Ruzicka
2

#16 När vi ändå pratar klösmöbelspriser kan jag rekommendera zooplus.dk. De har fraktfritt från… en viss summa jag tyvärr inte kan erinra mig just nu, även till Sverige. >.< De är mycket billiga och har en massa annat roligt också. ^^

[Anunnaki]
3

Mycket bra har sagts här och det är verkligen sant att mycket som sägs om vad som är bra för en katt är enbart på åsikter. Några saker anser jag dock kan klassas som fakta:

- Torrmat till katter ökar risken för att katten ska råka ut för njursvikt och urinsten eftersom katter inte dricker tillräckligt.

- Spannmål, salt och socker till katter ska definitivt undvikas

- Kastrering är ett måste för det är nästan omöjligt att hitta goda hem till katter, både stora och små. Svårare och svårare blir det dessutom för varje år som går, läs gärna här

- Tänk efter om ni, som det ser ut idag, kan ta hand om en katt i bortåt 20 år.

- Inte fakta men bra ändå - Om ni inte är högavlönade är det bra att spara ihop till en ekonomisk buffert att ta av vid veterinärbesök. Jag vill inte säga att man inte ska ha försäkring men vid veterinärbesök måste man betala självrisk och den är ganska hög och försäkringen gäller inte för allt som kan hända.

Sunset_luna
0

Kollade precis på zooplus.dk, och oj vilka billiga klösmöbler dom har! nästa köper ja därifrån :)

Tack för tipset Ruzicka :D

Alexej
4

Det här lämnar vi ut till "nya" kattägare:

Tänk efter före

Har du verkligen tänkt igenom köpet av katt?

Glöm bilden av den söta katten som ligger i soffan och spinner, som alltid finns där närmatte/husse känner sig ensam och vill ha någon att gosa med. Alla söta kattungar växer upp till ”vanliga” katter och många kan bli problemkatter. Kattlådan stinker. Soffan är förstörd av alla klor. Det är katthår överallt och katten har börjat kissa i din säng…. Detta är vardag för många kattägare.

Har du verkligen kunskaper och tålamod för en katt?

Har du funderat över var alla hemlösa tama katter kommer ifrån? Just precis! Kattägare som trodde det skulle vara underbart med en liten katt hemma….

Finns det allergiker i familjen, någon som inte gillar katter? Är alla i familjen med på kattköpet?

Vet du hur du ska göra när du åker på semester? Enligt lagen ska en katt ha tillsyn två gånger om dagen!

En katt kan bli 10-20 år och ska stanna hos dej lika länge som dina barn!

I dagens läge är det nästan omöjligt att omplacera en katt. Det finns överskott av katter i Sverige genom oseriösa kattägare som inte kastrerar sina katter.

Innan du tar hem katten borde du skaffa

Transportbur: En stor rymningssäker bur. Lägg in en filt eller en tjockare handduk som går att tvätta.
Kattlådor: Helst med lock. Ta av locket till en början så katten hittar rätt. Grundregel är en låda per katt.
Kattsand: Av bra kvalité. Gärna klumpbildande och luktreducerande. Glöm inte kattsandsspadar.
Matskålar: Inte av plast, bättre med porslin.
Foder: Köp ALDRIG billigt foder! Risken för njur/urinstenar finns. Billigare foder innehåller  mycket spannmål, inget en katt vill äta. Köp foder av bra kvalité i djuraffären, självklart dyrare, men katten äter mindre. Torrfoder ska alltid stå framme, ge burkmat 1-2 gånger om dagen. Bara torrfoder kan ge urin/njurstensproblem. En katt måste dricka mycket!
Vattenskålar: Köp stadiga skålar som inte kan välta och fördela dessa lite här och var i bostaden.
Klösbrädor: Både liggande och sådana som kan hängas på t.ex dörrkarmen.
Klösträd: Större klösträd med plats för katten att sova i.
Leksaker: Aktiveringsleksaker, vippor, möss, laserpekare mm.
Vård: Första-hjälpen-kit med klosax,  sårrengöring osv. Borstar/kammar är ett måste, Furminatorborstar är dyra men effektiva.
Promenad: En sele om du vill gå ut med katten. Den måste vara rymningssäker och ”gå runt magen”. ALDRIG bara halsband och koppel
Handlingar: Skaffa en pärm för alla papper med viktiga nummer till veterinären, jourtelefon, försäkringshandlingar och vaccinationsintyg.

Lycka till med din nya katt!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

sesam10
2

Kontrollerad utevistelse tex promenader i sele uppskattar de flesta katter. Ett tips är vänta några månader med dem om du vill att katten ska bli en glad innekatt som inte står vid dörren och skriker. Prägla den först på lägenhetsliv så blir promenaderna sedan en trevlig bonus ibland.

viciouscircle
1

#20 Bra tips! Dock håller jag inte med dig ang. billigt och dyrt foder. Ett dyrt foder är inte per automatik alltid ett BRA foder. det gäller att läsa på innehållsförteckningen ;) RC är väl ett bra exempel på detta..

Alexej
0

#22 Nej, jag vet. Men det är mer som första tips till nya kattägare och jag hoppas att de sedan själva kolla upp bra foder. Men jag vill få bort latheten hos kattägare som köper värsta skitfoder till sina katter bara för att det är billigt. Bättre att åka till ett djuraffär och får hjälp till bra foder där.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ruzicka
3

#19 Ingen orksak! Jag är bara glad om jag kan hjälpa till lite. ^^

#20 Foder-punkten håller jag verkligen inte med om. Vaddå "torrfoder skall alltid stå framme" och "köp aldrig billigt foder"? Enligt min åsikt skall katter inte ha torrfoder alls, och den bästa maten är Majus burkmat, som också är en av de billigaste sorterna!

Om kattlådan säger ni att den skall vara "med lock".. vilket är något jag inte heller håller med om. Det blir så instängt och kan ni tänka er hur mycket det luktar där inne? Själv använder jag IKEAs SAMLA-lådor, i storleken 57*39*42, och det är den bästa, och billigaste, kattlådan jag någonsin har haft. Den är stor och rymlig och den har höga kanter, vilket gör att katterna inte kan skvätta sanden utanför lådan. Men kanterna är inte för höga, så att det blir inte jobbigt för katten att hoppa in och ur.

Under vattenskålar tycker jag kan nämnas att en dricksfontän är ett bra alternativ också. De är ju såklart lite dyrare, men det är inte så farligt om man köper från till exempel zooplus. Jag har sett att katter hellre dricker rinnande vatten, och har jag inte dricksfontän så hoppar de hellre upp i vasken och dricker ur kranen  än ur vattenskålarna.

Men det här är ju såklart bara mina åsikter. Jag tryckte på "bra inlägg" i alla fall, eftersom jag tyckte att det var mycket matnyttigt där! :D

Kattens57
0

Torrfodret är alltid bra att ha framme,bl a bra för tänderna,de måste ju ha något hårt att i bita i,enbart mjukmat är heller inte bra! Rek av vetrinären!

MonicaLagerquist
3

#25 ytterst få torrfoder har någon positiv effekt på katters tänder.

Sött ,klibbigt och katter har inga tuggtänder.

Tandmotion får katterna av segt rått kött eller köttben.

Alexej
1

#24 Men du får inte glömma att alla katter är olika. De finns de som inte äter torrfoder, som bara vill ha Friskies, aldrig vill ha burkmat osv. Man måste testa sig fram. Mjaus burkfoder ratas tex av de flesta av våra katter medan Mjaus Tetrapack går nästan alltid bra. Burkfoderfrågan brukar inte vara svårt när man har testat lite olika sorter.

Men: De stora prisskillnader/kvalitetsskillnader finns inte bland burkmat utan bland torrfoder. Sjöbogårdens torrfoder som inte ens kråkorna åt upp kostar (vet inte mer riktigt) 150 kronor för 20 kilo. Jämför det med andra torrfodersorter.

Jag använder aldrig mer lådor utan lock. Bättre att städa oftare men slippa se ner i en låda men framförallt finns det grävare som tycker att all Kattsand ska vara ute. Men luckan på locket tycker jag är helt fel. Men lådor med lock tar mycket mer plats och för oerfarna katter/kattungar är lådor utan lock mycket bättre.

Vattenfontäner är nog inget en nybörjare skaffar sig. Där gäller det att läsa på för det finns otroligt stora kvalitetsskillnader-finns de som inte ens går att göra rent inne.

Ruzicka
1

#27 Det är klart att alla katter är olika. Men man skall inte utgå från att katten i fråga är en "problemkatt" och rekommendera foder för "problemkatter" i en artikel för nybörjare. Jag hade skrivit att man skall börja med blötfoder, och fungerar inte det kan man börja fundera på torrisar.

Fast det hjälper ju inte att städa ofta, tycker inte jag i alla fall. Så mycket som kattavföring luktar stinker det direkt där inne. Jag har en grävare, och det funkar lika bra med SAMLA-lådorna till det ändamålet. ^^

"Vattenfontäner är nog inget en nybörjare skaffar sig." Varför inte? Jag är nybörjare, och jag har vattenfontän. ^^ Det är mycket lätt att läsa sig till recensioner och annat om de olika sorterna.

Fast, ännu en gång, så handlar det om åsikter. Du har dina och jag har mina. Men jag har sett din text på evaskatthem.se som artikel, och jag motsätter mig lite att ett katthems artikel om vad som behövs för katt bara lägger fram en sorts mat och en sorts kattlåda som "det rätta" och inte nämner alternativ, när det finns många olika åsikter. ^^

Men nu går vi OT. Jag tycker att vi samsas på mitten - att vi tycker olika. ^^

Alexej
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#28 Jag har inte rekommenderat foder för problemkatter?? utan att man är noga med kvaliteten på kattfodret. Och på djuraffären får man bättre vardagsfoder också för katter som inte har problem än vad man kan köpa i en livsmedelaffär. Och bättre hjälp.

Sedan är det alltid viktigt att man kollar vad katten fick för foder innan. Foderbyte ska alltid vara försiktigt.

Kollade nu vad du menade med SAMLA-lådorna. Jag skulle inte rekommendera de för de har väldigt mycket hörn och kanter som är svåra att få rena och att komma åt med en spade. Insidan på en låda borde alltid vara slät och lätt att få rent. Men funkar det för dig är det ju bra.

MonicaLagerquist
0

#29 Det finns väldigt bra kattmat på mataffärer.Det är väldigt sällan jag köper kattmat på djuraffärn.

Alexej
0

#30 Men jag antar att du är såpass insatt att du inte köper skräpfoder eller?

sagan
5

Tror att det kan vara bra att informera om varför man inte bör ge skräpfoder och vad det är dem ska titta efter när dem väljer foder. Då det inte är många som förstår. Tyvärr så är RC och Hill´s många foder faktiskt lika dåliga som torrfoder i livsmedelsbutiken. Så det är inte bara att gå in i en djurbutik och be om hjälp. Många som jobbar där går bara efter vad tillverkaren har sagt.

Men att läsa på, skaffa sig en egen uppfattning är alltid bra. Det man kan ha i åtanke är att katter är ökendjur från början och får största mängden vatten via sina bytesdjur. Och är därför dåliga på att dricka för egen maskin. Då är nog valet ganska enkelt i foderväg Flört Men som med allt är det inte säkert att katten vill äta det som är bäst anpassat för den och då får man ge det den äter. Och så småningom försöka fasa över, vilket går om man bara är envis.

Mo-Mo
0

Det är väldigt kul att få höra era olika åsikter! Detta styrker ju bara ännu mer hur mycket det är att tänka på och ta ställning till inför sitt köp av katt!

Man få läsa på och prova sig fram till det som passa en själv och ens katt bäst helt enkelt :)

Men som #32 tog upp om vad man ska tänka på om fodret så undrar jag VAD det är man ska kolla efter i kattmat? Vad är det som ska finnas i maten för att det ska bara bra mat?

MonicaLagerquist
0

Tänk så här.Du har ett djur som är till 100% köttäter.Har dåligt med törstreflexer och känsliga njurar som behöver mycket vätska.

Vad tror du passar bäst.

Ett torrfoder som till största delen består av spannmål och inte innehåller knappt något vatten alls.

eller ett foder som innehåller 100% kött och har en vatten halt på runt 70-80%.

Ruzicka
3

#33 Precis som #34 säger så har katten mycket dåliga törstreflexer. De dricker alltså inte vattnet de skall ha i sig, utan de behöver få i sig via maten. Därför är det mycket bättre med burkmat/BARF än torrfoder. Även om det verkar som att det "nästan bara är vatten i blötmat", så är det faktiskt jättebra för katten. ^^ Urinstenar och njurproblem riskerar katten att få om den får i sig för lite vatten.

Katten är en köttätare, och dess matspjälkningssystem är gjort för kött. Spannmål, som i princip alla torrfoder innehåller, är något helt främmande för kattens system. Det leder till övervikt och fetma och irriterar mag- och tarmsystemet. Jag tror att det kan leda till allergier också, men det är jag inte helt säker på. "Dietfoder" till katt innehåller ofta (alltid?) mycket spannmål och nästan inget kött, vilket är lite knäppt när det är spannmålet som gör att de blir tjocka och inte köttet. ;)

Det lilla kött som finns i torrfoder är tillagat (kanske även det i blötmat, det vet jag inte..), och när kött tillagas så försvinner mycket av det nyttiga i köttet. Dessutom innehåller torrfoder också en del "konstiga" saker ibland, som inte alls passar till katt.

Rent generellt skall du akta dig för fisk i kattmat. Fisk är allergent (innebär att det är stor risk att katten blir allergisk mot detta), precis som mjölkprodukter. Men fodertillverkarna verkar inte ha förstått detta än.. *suck*

Det finns några få torrfoder som inte innehåller spannmål, och dessa kan jag rekommendera om du ändå vill ge torrfoder. De jag känner till är Porta 21 Sensible, Etosha Wild Cat och Orijen. Orijen innehåller däremot lakridsrot, vilket är giftigt för katter i större mängder, och en liten mängd fisk. Men det är fortfarande bättre än de "vanliga" torrfodrena, även om Porta 21 och Etosha är bättre enligt mig. Men jag kan inte hitta några av dessa i varken mataffär eller på djuraffären, så de behövs kanske beställas från internet i ditt fall.

Även viss blötmat kan innehålla spannmål. Det är fortfarande bättre att ge spannmålsinnehållande burkmat än vilket torrfoder som helst, men burkmat som inte innehåller spannmål är ju ännu bättre. ;) Mjau, Husse och Bozita är tre burkmatssorter som är bra att ge.

TL;DR:

Akta dig för:

*spannmål, ris, majs, socker, potatis etc.

*fisk

*ingredienser som låter "konstiga" till köttätare, till exempel lakridsroten i Orijens torrfoder.

Leta efter:

*kött

*vatten

Jag är ingen expert, så rätta mig någon om jag har fel! Jag ville bara hjälpa till med det lilla jag vet.. ^^ (eller tror mig veta..?Tungan ute)

Alexej
0

#35 Bra sammanfattning!