Katten slutar inte jama!
Hej alla kattvänner!
Nyligen skaffade jag en omplaceringskatt, en devonrex hane på 15 månader nu (kastrerad).
Sedan han kom har han varit väldigt jamig. Mitt problem är att han jamar otroligt mycket på natten, vilket går ut över min egna hälsa och studier.
Innan bodde han med flera katter och även hundar, nu bor han själv. Hans förra ägare sade att han nog skulle klara att vara ensamkatt, men han kanske behöver sällskap? Hon sade även att han brukade sova bredvid henne under täcket, men detta gör han bara ibland hos mig. Oftast då genom att somna vid mig för att sedan gå ut och sätta sig någonstans.
Jag har testat Feliway, har ingen aning om ifall det funkat eller ej. han kanske skulle varit ännu mer jamig om jag inte testat?
I alla fall, jag och min pojkvän (som brukar vara här ofta) blir vbäldigt trött på detta jamande, vi har försökt att aktivera honom under dagen m.m.
Tror ni att jag är tvungen att skaffa en annan katt som sällskap till honom? Har inte riktigt råd med en kattunge… Kan det bero på omställningen med flytten? Han har varit här snart en månad nu och jamandet har inte blivit bättre. Han jamade också väldigt mycket då min mamma var på besök… om det nu betyder något.
Jag bor i en stor etta, vilket innebär att det inte finns någon dörr till sovrummet som jag kan stänga för. Jag testade att ha honom i badrummet inatt med hans bo, mat och toa för att jag läste att dem känner sig trygga i små utrymmen. Men han jamade fortfarande och rev på dörren så det varade inte mer än 5-10 minuter för jag tyckte synd om honom :(
Finns det någon med liknande erfarenheter kring detta?
Mvh
Ungar katter behöver kattsällskap. Devon rex är dessutom en mycket social katt.
Mina devons är extremt duktiga på att låta/prata :P Jag skaffade först bara en devon men märkte fort att vi inte kunde ge henne tillräckligt med sällskap så det blev en till. Man måste fortfarande aktivera dom en hel del med lekar och klättermöjligheter osv. Men med två så busar dom åtminstone en hel del med varann och håller varandra sällskap. Så skulle väl rekommendera två. Men pröva aktivera ordentligt på kvällen. Hur matas katten? Tänkte om det är torrfoder kanske det kan göras svårare åtminstone på natten. Någon slags foderboll t.ex så han får jobba för maten.

Devon rex är ju en "pratig" katt från början. Vissa raser säger ingenting alls, medan andra verkar ta igen för deras tystnad.
Men satsa på en kompis om du har möjlighet:)
Det ska jag göra! Men det kommer inte bli förrän till augusti/september.
Jag aktiverar katten för fullt på dagen, med hans favoritleksaker och liknande. Funderar på att ta ut honom i koppel också, så han får något nytt att göra och liten promenad. Men hans förra ägare rekommenderar att inte göra det fall han kommer jama för att gå ut fortsättningsvis. Vad tycker ni?
Jag planerar såfall att köpa en kattunge till hösten, alternativt om det kan funka med en annan omplaceringskatt? Någon med tidigare erfarenheter kring att sätta ihop en vuxen omplaceringskatt med en annan?
tack för alla svar!

Jag har inte haft problem med att introducera vuxna till andra. Då är det jour-katter jag har fått hem till min "flock". Det har varit lugnt.
Men jag tror mycket det beror på individer också. Har man en lekfull, glad katt som inte verkar utgöra något hot så bör det ju inte vara något problem.
Jag har ju omplacerat en hel del katter och jag har endast fått tillbaka en, för att den andra honan inte accepterade "min" katt.
Det bästa är ju att man gör en överenskommelse att om det inte skulle funka, att man då får lämnna tillbaka katten.
Det är ju en trygghet man har så man vågar prova.
Eller köpa från katthem där personalen kan hjälpa dig hitta "rätt" katt och du kan även lämna tillbaka den om det inte fungerar.
Jag vet kattägare som fått problem med sin katt efter introducering av koppelprobemnader.