Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3327 ggr
viktoria91
0

Ny sterliseringsmetod?

Har läst någonstans om en ny steriliseringsmetod för honkatter. Att man går in från sidan på något sätt och det blir ett väldigt litet operationssår. Någon som har mer info om detta?=)

Lynxkissen
0

Jag är med nyfiken. Vart kan man läsa om det? Finns det någon artikel?

cosmonita
0

Det är det som kallas för flanksnitt. Man gör ett litet snitt på 1-2 cm i sidan på katten och tar bort livmoder, äggstockar mm

Läkningen och återhämtningen brukar gå mycket fortare än vid traditionell kastreringsmetod.

viktoria91
0

#1 Kommer tyvärr inte ihåg var ja sett det. =/

#2 Åhh, tack så mycket! Har en väldigt skyggis och tror att det skulle vara mycket lättare för henne med ett så litet ingrepp som möjligt.=)

cosmonita
0

#1 Kommer upp en del när man söker bla ett par uppsatser. Har dock inte hunnit läsa dem så jag vet inte kvalitén

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000343/01/Marie_EEF17jan.pdf

http://stud.epsilon.slu.se/184/

MonicaLagerquist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Speciellt ny vet jag ju inte om den är.Jag kastrerade min Stella 2007 med flanksnitt.

Sen dess har jag kastrerat flera honor med flanksnitt,Åker speciellt till en klinik som utför det eftersom att min vanliga klinik tyvärr inte utför flanksnitt.Enligt mig en helt underbar metod.Ingen tratt, honan knappt smärtpåverkad. Ingen svullnad och vätskeansamling runt såret.

Stolt ägare till tre La permer

viktoria91
0

#5 Låter helt perfekt! Har ingen av katterna brytt sig om såret? Ny kanske den inte är men ny för mig då jag inte hört om det innan utan bara den vanliga med jättesår. ;P

MonicaLagerquist
0

#6 Ingen av katterna har brytt sig.Stella,Ögonaböj ,Ticka-Topplock, Zalt,Colina och Nemu har alla mått toppen.

viktoria91
0

#7 Skönt! Har bokat tid nu den 23/5 för flanksnittet. Är ledig en del efter så man kan ha koll på damen. =)

Rafflan
0

Är ni säkra att dem verkligen tar bort livmodern?

Gör tror dem bara tar bort äggstockarna så att honan inte kan få ungar mer = kan fortfarande få livmoderinflamation…

Gör dem verkligen bara 1 snitt?

Finns ju en metod där man går in med kamera genom 1 hål och operations utrustning genom ett hål och med denna metoden kan man kastrera men även mycket mer, dock krävs det ju 2 håll då dem med kameran måste kunna se vad dem gör.

Lynxkissen
0

#5 undrar varför inte alla kliniker gör det istället?

Lynxkissen
0

#4 Tack! Ska läsa :)

Sturken
0

#9 Det är endast ett hål och de tar ut allt. Veterinären använder sig istort sett av samma metod som veterinärer som går in genom buken. De använder ett instrument som ser ut som en virknål för att få ut livmoderhornen ur korppen för att knipsa av.

Det är därför de inte behöver göra titthålsoperation.

#10 Anledningen, enl min veterinär, varför det inte är många som gör det är för att det inte ingår i den svenska veterinärutbildningen. Om man vill lära sig att göra flanksnitt får man åka till Tyskland eller England.

Lynxkissen
0

# 12 Jaha…men om den metoden är bättre hoppas jag de ändrar lite i utbildningen då Glad

Rafflan
0

#12 i första som länkades i #4 står det att dem inte tar ut livmodern ;)

#13 i artikeln i #4 står det att dem inte tar ut livmodern utan bara äggstockarna. Vilket var vad jag misstänkte…

Sturken
0

#13 Jo det hoppas jag med. Det är mkt mer humanare att gå in mellan musklerna för att få ut äggledarna än att gå in genom magen där magmusklerna behöver säras på för att komma in.

Jag har gjort båda metoderna på samma katt, flanksnitt samt gamla typen av kastrering (dvs 10-15 cm långt såt på magen. Nuförtiden är det ju endast två cm på magen) då min katt endast hade ett livmoderhorn och började löpa igen. Hon hade betydligt mer ont efter andra operationen och var mer besvärad av såret.

Sturken
0

#14 Jag har inte läst uppsatserna, men enl 1a uppsatsen avser det hund och jag vet inte om det är vanligare att man kanske lämnar kvar livmodern på hund.

Här är en länk till Näsetveterinären där jag gjorde flanksnitt på min katt och där står det att i de allra flesta fall tas livmoder ut dvs kastrering, om det lämnas kvar, sterlilisering. Inget hon gjorde på min katt och vilket jag tror är väldigt ovanligt att de gör.

http://www.nasetveterinaren.com/product.asp#

Så därför svarade jag på din fråga: Ja jag är säker på att de tar bort livmodern också. Eftersom det var vad de gjorde på min katt och vad jag har hört från andra som har gjort flanksnitt.

Rafflan
0

#16 nej för livmoder inflamation på hund är betydligt vanligare än på katt ;)

Dock bör man kolla att veterinären verkligen gör det, allt för ofta jag hört "det är precis som att kastrera på vanligt sätt" men man missar det där "förutom att livmodern blir kvar"…

Lynxkissen
0

Men är man osäker är det ju bara att prata med sin veterinär, det är väl inte så svårt…? Om det nu är olika menar jag. Sen kan man ju be om att ta bort livmodern med, om de kan göra det? Eftersom det är vad de gjort på andra katter genom detta snitt.

Sturken
2

Men om du läser på sidan jag länkade till står det ju;

"Med hjälp av ett virknålsliknande instrumet fiskas sedan livmoder o äggstockar upp.För att detta skall fungera krävs stor precision vid anläggandet av hudsnittet. När äggstockar o livmoder knutits av och avlägsnats sys ett par stygn under huden och ett stygn i huden.Katten får självklar smärtlindring i samband med operationen."

Det står klart och tydligt att äggstockar och livmoder plockas ut. Som jag har förstått det så är det knappt några veterinärer som lämnar kvar livmoder.

MonicaLagerquist
1

Jag vet att den kliniken där jag kastrerat mina honor plockas allt ut.

Hawknestgrove
0

ja numera så görs ju bara ett pyttesnitt i buken. Två tre cm och kissen är helt ok redan dagen efter. Ok den bör hållas inne en vecka.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Fridaaaa
3

Bättre att kastrera än att sterilisera. 
Finns katter & andra djur som blivit dräktiga trots sterilisering (även människor) eftersom man ej tar bort allt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rafflan
0

#22 det är omöjligt att bli dräktig efter sterilisering då det inte finns något som producerar ägg i honan, inget ägg ingen unge.

Så dem händelse du snackar om är falska rykten eller inte äkta steriliseringar.

MonicaLagerquist
1

Det beror på hur man steriliserar.Knippsar man bara av äggledarna eller sätter klips så finns risken att man fortfarande kan bli dräktig/gravid.

Thaeri
5

#23, Sterilisering säger inte mer än att honan/kvinnan inte kan få ungar/barn längre, inget om vad som tas bort eller inte.

På människor menar man med sterilisering att allt lämnas kvar, man bara skär eller snör av äggledarna så äggen inte kan komma ner i livmodern, eller sädesledarna så spermierna inte kan ta sig ut. Ibland har äggledare eller sädesledare läkt ihop igen och då har det alltså blivit barn.

Förr gjordes även detta på djur, och har man riktig otur kan man råka på någon som fortfarande gör det.

Kastrering innebär att könskörtlarna avlägsnas, det vill säga äggstockar eller testiklar. Det är alltså en typ av sterilisering, för avlägsnas de blir man ju steril. Om livmodern lämnas kvar eller inte beror på.

Ovariehysterektomi är sålunda det ingrepp man vill ha utfört på en honkatt, det är en kastrering där allt tas bort.

Fridaaaa
1

#23 Nej det är inte omöjligt alls det. Det är minimal risk men finns.
T.ex en kvinna som blev gravid trots att det var typ 0,6 % procent risk att hon skulle bli det. Och finns även djur som blivit det.
Det är som #25 säger

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

viktoria91
1

Menar kastrering, är så van vid att säga sterlisering.=P Allt tas bort, Johan Glimåker utför operationen.

Rafflan
0

Men då är det inte en riktig sterilisering, en riktig sterilisering tar man bort äggstockarna på djur!

Så dem ni berättar om är inte riktiga steriliseringar, det är nåt man gjorde förr, men numera vet man bättre.

CatchFatch
0

De gick in från sidan på min ena honkatt, men det var större snitt.. typ 5 cm.. Och hon var jätte dålig efter det, var på väg att få infektion och hon hade verkligen jätte ont. Dessutom med tratt.
Detta gjordes förra året, på sen sommaren och hon kan fortfarande fräsa ifrån om man råkar peta på exakta stället..

Kanske inte var samma metod då det var större dock..

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Hawknestgrove
4

Men snälla, jag är steriliserad. Allt är kvar, det är bara det att det är avklippt. Jag hade mens precis som alla andra ägglossning precis som alla andra och könsdrift precis som alla andra. En kille som är steriliserad är det samma sak med. Han får ejukulation, men utan sädesvätska, då sädesledarna antingen är avsnörda eller avklippta. Med andra ord, inga störningar i ett sexliv. Vi får  däremot inte försöka blanda ihop kvinnlig kastrering, dvs könsstympning med en kastrering av ett djur. det är ungefär samma sak som om man skulle säga, att en kvinna lättast kan bli med barn när hon har mens för att hundar blir dräktiga när de löper. Vi funkar lite annorlunda…

OCh man kastrerar honkatter numera! att sterilisera en honkatt är ju att göra precis som man gör med människor och det är ju knappast något vi traktar efter att ha en löpande honkatt……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Rafflan
0

#30 nej för i #4 så snackas det om denna typ av sterilisering och där tar dem bort äggstockarna och jag har lärt mig sterilisering= ta bort eller knipsa av äggstockarna, kastering = ta bort hela paktet

Thaeri
3

#30, Rafflan, som sagt är en sterilisering att göra någon steril, vad som tas bort eller inte har inte med det att göra.

Om någon har sagt annorlunda till dig har den ljugit eller inte haft koll själv.

Kolla mitt inlägg igen, där står allt som gäller idag.

Visst, kastrering, oavsett om man bara tar bort äggstockar eller både äggstockar och livmoder är en sorts sterilisering, men även att bara snöra av äggledarna är det (pratar enbart hondjur/kvinor nu).

Så man måste specificera.

Rafflan
0

#33 det spelar visst roll vad dem tar bort.

Kapar man bara äggstockarna men lämnar dem kvar kan det hända (dock är risken liten) att djuret blir produktivt igen och kan få ungar.

Tar man bara bort äggstockarna kan djuret fortfarande få livmoderinflamation.

Tar man bort allt finns det inget kvar som kan orsaka problem hos djuret.

Och oftast kastreras ju tikar (hon hundar) just pga att risken för livmoderinflamation är så stor.

Och skillnaden mellan kastrering och sterilisering var det faktist en veterinär som förklarade för mig, jag sa att jag ville sterilisera min katthona (2007) och då sa han att kastrering är bättre, jag frågade om skillnaden och han sa då att sterilisering är när man tar bort äggstockarna och kastrering tar dem bort äggstockar + livmodern.

sagan
1

#34 Då visste nog inte din veterinär vad han pratade om tyvärr. Obestämd

Thaeri
2

#34, Ville den veterinären ta bort hela paketet var det jättebra, och absolut att föredra. En ovariehystrektomi helt enkelt Glad

Men säger någån sterilisering är det svårt att veta vad som menas, på människor är det att ta av äggledarna, på katter kan det vara det, ta bort äggstockarna, eller ta bort hela paketet. Så om en veterinär pratar om "sterilisering" måste man ta reda på vilket ingrepp som gäller.

Detsamma för kastrering som sagt, den exakta definitionen varierar mellan veterinärer, även om den är något sriktare än för sterilisering.

Det man vill ha utfört är in ovariehysterektomi, inget annat. Det är en vetenskaplig term (till skillnad från sterilisering och kastrering), så alltså vet man exakt vilket ingrep som görs: äggstockar och livmoder tas bort.

Thaeri
1

Jag ska tillägga att jag kastrerade en hona, i journalen heter det ovariehysteraktomi, men djursjukskötare och veterinärer pratade om sterilisering innan.

Jag hörde mig ju såklart för så att det skulle bli rätt ingrepp innan hon lades under kniven.

Rafflan
0

#37 dem kanske använder orden som "svensson-svensson" använder? många säger ju sterilisering på honor och kastrering på hanar :)

Därför jag sa att jag ville ha min hona steriliserad ;)

Thaeri
0

#38, det är ingen ursäkt egentligen, så svårt är det inte för veterinärer att använda ordet kastrering för både honor och hanar och lite snabbt förklara för ägaren vad det innebär. Allra helst att de säger att det är en ovariehysterektomi då, men det är ju en teknisk term som många kan ha svårt att komma ihåg.

En jättestor anledning till att många tror att "samma" ingrepp heter olika på hanar och honor (när vi pratar vardagsord och inte tekniska termer då) är ju att veterinärer och djursjukskötare avänder dem så med djurägarna. Det blir en sorts självuppfyllande profetia.

Och som jag jar skrivit innan är det ingen bra idé att be om en sterilisering, då det faktiskt finns några (ytterst få) veterinärer som alltså steriliserar honkatter på samma sätt som man steriliserar människor om man inte specifikt ber om en kastrering.

Sen så använder "Svensson" både kastrering och sterilisering för honkatter, det kommer helt an på person, så förutom att det senare är en inexakt term kan det bli precis lika förvirrande för en djurägare som använder kastrering om veterinären säger sterilisering som tvärtom.

Kort sagt: sterilisering bör aldrig användas, kastrering är helt ok som vardagsord men lite inexakt.

Ruzicka
0

Det här låter ju mycket intressant, då jag skall starilisera mina katter om en månad (och ni har vi lärt oss att sterilisering inte definierar hur, så inget "men sterilisering är inget bra, du måste ju kastrera!", tack Flört).

Jag hade bestämt mig för kastrering, men om flanksnitt är smidigare… Är ENDA skillnaden att det inte är så utbrett att det inte lärs ut på veterinärutbildningen? Är det dyrare än kastrering, och hur mycket (ungefär, såklart. Det är ju olika hos olika veterinärer)?

Jag bor (om nu någon har missat det, jag tycker jag tjatar om det hela tiden.. XD) i Tyskland, och det låter i inlägg #12 som att det skulle vara vanligt här.. men när jag pratade med min veterinär så nämndes bara kastrering. Kan det vara så vanligt att det är den "normala" kastreringsmetoden här, kanske?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Thaeri
0

Flanksnitt är bara en metod, det är fortfarande en kastrering som görs, och oftast då en ovariehysterektomi.

Och du bör som sagt använda just ordet kastrering, då sterilisering faktiskt för många betyder just den enklaste varianten, den där inget tas ut, speciellt då det är exakt vad det innebär när man pratar om människor. Det är som bäddat för missförstånd.

Ruzicka
0

Hm. Jag var hos vetten min igår med min råtta i alla fall och passade på att fråga om flanksnitt. Vetten hade hört talas om det, men att det gjordes i USA, och hade aldrig hört att det utförts här i Tyskland i någon utsträckning värd att tala om.

#41 Fast där håller jag inte alls med dig. Det är så viktigt här för vissa att det blir rätt på Main/Maine Coon och Norsk Skogskatt/Skogkatt etc, och där handlar bara om ett stavfel. När det, som i detta fall, handlar om ett helt ord som folk har missförstått betydelsen av och helt fått om bakfoten, så är det väl ännu viktigare att sprida information om hur det korrekt skall användas?

Tidigare i tråden har det uttryckts en önskan om att veterinärer skall använda den korrekta terminologin så att folk lär sig att sterelisering inte är vad ingreppet heter på honor och kastrering på hanar. Är det inte i så fall också önskvärt att lära sig vad sterelisering faktiskt innebär..? Det är tydligen inte många som vet det här, eftersom "sterelisering" alltid avråds. Om jag slutar använda ordet "sterelisering" i sin rätta mening - att göra steril - och använder "kastrering" istället, och alltså anpassar mig till vad folk tror sig veta, så är jag ju inget bättre än de veterinärer vi tidigare i tråden klagade på.

Själv vill jag att man använder rätt terminologi när man pratar med mig. ^^ Jag är verkligen ingen kattexpert och vill lära mig mycket, men vad lär jag mig egentligen om folk säger fel till mig, bara för att jag är nybörjade och det "lätt kan bli missförstånd annars"? Då är det helt klart värt ett missförstånd, så att jag sedan lär mig. ^^ Det blir så himla jobbigt och förvirrande senare, när orden börjar byta betydelse.. Tungan ute

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.