Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 9835 ggr
[Geekinblack]
3

Kastrerad katt som parar sig ändå?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hehe som rubriken lyder, min katt kastrerades innan han fyllde ett år, men han gillar att para sig för skojs skull. Gör era katter så?

Det började med att jag gav honom min gamla tiger "mjukisdjur" som han skulle slåss med tänkte jag, då var han väldigt liten, men ju äldre han blev desto mer "kär" i tigern blev han och trots att han blev kastrerad så har han fortsatt att para sig med tigern nästan dagligen.

Det är inget fel på honom i övrigt, han är en helt vanlig katt (bäst i världen enligt mig) men jag undrar bara, har ni någonsin haft en katt eller har en katt som parar sig med ett mjukisdjur så fort han blir rastlös?? :P

Tigern är numera helt sönder i nacken för han håller den under sig precis som om det vore en hona. Jamar väldigt mycket under akten gör han även :P

Bifogar en bild på när han har sexualkunskap och visar syrrans kattunge hur man gör :P

[Geekinblack]
0

Kan ju tillägga att han haft detta beteende sen han blev könsmogen och nu är han snart 4 år.

Hawknestgrove
0

Ja jag har en trettonåring som också har mjukisdjur som han parar sig med och det har han gjort hela sitt liv. ett par nummer i veckan tar han och han är trägen och kan hålla på i en halvtimme åt gången. Kastrerad när han var 8 månader…. Dumskallar!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lynxkissen
0

Haha har aldrig sett en katt göra så, kastrerad eller inte! Måste säga att det ser lite kul ut^^

Hawknestgrove
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är Arne in action. notera den dumma blicken…..Tungan ute

Lynxkissen
0
Hawknestgrove
0

ja det lilla lejonet är  Arnes uppblåsbara Barbara….

Lynxkissen
0

Hahahahah charmigt! :)

[Geekinblack]
1

#2 Jag visste att Manson inte kan vara den enda katten som gör detta! Haha!

Manson tar alltid fram sin tiger när han är rastlös och springer runt runt i lägenheten och hoppar på möblerna och är allmänt energisk :P ibland tar han även fram den för att han har tråkigt. Han är utekatt men han gillar inte att vara ute i regn,blåst eller kyla så då stannar han inne med tigern ;)

Hawknestgrove
1

Kul att våra killar väljer stora kattdjur.. Ok, ARNE hade en period när han muppade med min Serlaekorre, men det fick han sluta med. den var min.

[Geekinblack]
0

#9 hahaha men hu :P Manson har faktiskt aldrig gett sig på något annat djur än tigern under sina 4 år. Från början trodde jag att beteendet kunde vara skadligt för honom, typ att han skulle börja rymma under mars och sånna saker som okastrerade kan göra, så jag tvättade hans tiger i maskinen i hopp om att han skulle tappa lusten om lukten försvann. Det var ingen risk :P han älskade (med) den lika mycket som förut ;)

Den börjar bli väldigt trasig i nackområdet, så kanske jag skulle ha letat upp en lite nyare och kanske större tiger till honom, om den skulle duga, annars måste jag snart sy stackars tiger :S

[Highonbluetomorrows]
2

Beror oftast på en sen kastrering (så att beteendet hade satt sig), understimulering eller stress. Ibland en blandning av allt.

#10. Varför är det så viktigt för dig att katten får ha kvar sitt kärleksdjur överhuvudtaget? Om jag var du skulle jag bara slänga den, eller lägga undan den och aktivera katten själv när det regnar i stället. Och om katten trots det började para sig med mindre lämpliga objekt så kan det kanske vara värt att ta fram den igen, eller köpa en ny som var hel och ren.

Tycker det känns rätt obehagligt att uppmuntra sin katts onani, i synnerhet när de är kastrerade och inte ska ha något egentligt sexbehov, men whatever floats your boat..

Hawknestgrove
1

Arne kastrerades vi 7-8 månaders ålder och han är nog inte understimulerad. arnes lilla Mupplejon åker i maskin minst 5-6 ggr per år och den blir ju aldrig läbbig… det kommer ju bra blårök….

Supinesophie
2

Har hört att det kan vara problem med det organet som producerar könshormon (är det binjurarna kanske) ifall en kastrerad katt uppvisar sexuellt beteende.. Kanske är värt att kolla upp? Eller kolla att alla "delarna" faktiskt blev borttagna?

[Highonbluetomorrows]
2

Jag tror att det är någorlunda vanligt att katter "myser" lite för mycket med en del saker, men att de direkt springer omkring och aktivt börjar para sig med något är INTE normalt (för kastrater). Jag är i alla fall inlärd i en skola där man inte ska låta djur bejaka sin sexualitet (som ofta bara är stress) - tänk understimulerade hundar som juckar på allt och alla, eller stressade hundar som juckar när de blir extra uppspelta. Det är inte ett ok beteende för hundar och beror på helt andra saker än att de "är nyfikna på sex" hehe.. Och det är relativt enkelt att lösa genom att hunden kommer i balans. Notera då även att hundar sällan är kastrerade och därmed faktiskt har ett "parningsbehov", men de får helt enkelt lära sig vad som är OK och inte.

Nu är katter inte hundar, men jag läste i Vicky Halls om onanerande katter (en katt låg nätterna i ända och sög på sin egen snopp..!) och det gick att lösa på samma sätt. Så det handlar alltså inte om "lust" utan ofta om uttråkan, stress eller annat.

Ratlings
0

Min kompis katt "sätter på" honorna när dom löper… Han är kastrerad då såklart. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Hawknestgrove
3

Ja nu är min lille Gubbe 13 år och han mår bra och om han sätter på sitt plyschlejon två-tre ggr i veckan så kan ha få fortsätta med det… det gör inte mig nåt och inte honom heller.

[Geekinblack]
2

Manson blev kastrerad när han var ca 9 månader, och varför jag vill låta honom ha kvar sin tiger? Helt enkelt för att han gillar den och för att veterinärerna säger att det inte är skadligt och om han mår bra av att slåss och para sig med den ibland så finns väl ingen anledning att ta bort den? :P jag leker med honom med leksaker både ute och inne och han leker ofta själv med leksaker eller går ut om han får tråkigt. Att han använder tigern emellanåt är ingen big deal :P

Varför inte låta katter hålla på med sånt där när så många andra djur gör det? Inkl människor? :P

Så länge katten mår bra av det så är det ju bara bra. Han skulle ju må sämre om jag tog bort hans kära tiger. Att leka med små möss och bollar är en helt annan sak och han vill inte leka med leksaker någon längre tid, då går han hellre ut eller lägger sig någonstans.

[Highonbluetomorrows]
0

#17. Antropomorfism, din katt är inte en människa.

Jag tyckte beteendet lät maniskt och då är det något fel på katten, är det inte maniskt och ni inte bryr er om det så är det väl win-win för alla inblandade parter (utom lille tiger haha)

Exoticas
0

Min katt verkar gilla vita tubsockor, helst ska de sitta på fötterna också! så har slutat använda vita strumpor!!!!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

[Geekinblack]
0

#19 det var då underligt, haha xD