Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4215 ggr
kristinaskatter
1

Akut hjälp nu!

Har en hona som ska föda typ NU! Någon som är inne?

AnneN
0

Jag är inne, vad behöver du hjälp med?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

kristinaskatter
0

Min hona har varit konstig sedan i onsdags och jag har vakat över henne sedan dess. Igår tror jag slemproppen gick. Är kladdig. När ska jag bli orolig? Värre än att jag inte är det. Hon äter och är pigg, men ligger bara.

Jourhemmet
6

Hmm, varför inte läsa på INNAN katten ska föda?

kristinaskatter
2

Jag är Mycket påläst men har inte sett någon slemproppen tidigare. Bara läst om den! Undanber mig svar från oförskämda människor som dig!

annzoo
0

hur långt gången är hon?

kristinaskatter
0

Tjuvparad, men tippar på runt 65 dygnet. Brukar det ta så lång tid efter slemproppen gått?

annzoo
1

#6 för mig har slemproppen kommit mindre än ett dygn innan men andra har sagt att de har sett slemproppen en vecka före förlossningen så jag tror det är individuellt. Hur har hennes beteende varit annars? har hon börja bädda? orolig? blöder hon?

är det en förstföderska?

kristinaskatter
1

Hon är förstföderska. Blöder inte. Men är lite kladdig där bak, men som inte luktar. Ligger hos mig i soffan nu och halvsover. Har nog lite ont stundvis. Har inte boat.

CatchFatch
1

Du behöver inte vara rädd eller orolig, oftast klarar de det själva :)
Har du bäddat någonstans där hon kan föda? Allt från låda, garderob och till och med säng ( Se till bara att skydda med tex handduk för det blir himla blodigt ibland, och att katterna inte kan ramla ner )kan funka!

De kan skrika när de försöker få fram ungen men försök bara hjälpa henne genom att vara lugn, hjälpa att torka av ungen, se till att ge henne mat och vatten efter förlossningen. Många av mina katter har jag fått mata då de vägrar gå ifrån första 12 timmarna och då är de Hungriga!

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

kristinaskatter
1

Lådan är klar sedan länge… Men hon visar inget intresse för den alls! Vill mest bara ligga plant på golvet.

CatchFatch
1

#10 Det gjorde min systers hona med i början, innan förlossningen började ordentligt.
Det enda som verkar duga för mina katter som födit är ett ställe som är undangömt, till exempel botten på en garderob - som står längst in i ett hörn, under en trapp - även den i ett hörn och en enstaka gång även i min säng när jag var ca 10 och var i skolan..

Om hon föder på golvet så är det bara att flytta ungarna till den platsen du valt och då kommer hon förhoppningsvis dit, annars får du lyfta dit henne med. :P

Se bara till att ungarna blir varma och torra så fort som möjligt, hjälp till med en handduk eller filt om du behöver. Om du har kan du även värma en vetepåse och vira en tunn filt eller ett lakan runt och lägga den under ungarna eller en bit ifrån mamman, så ungarna kan ligga mot den om hon går iväg.

kristinaskatter
1

Vår andra hona fick för två veckor sedan och hon ville inte ligga någonstans utom på golvet. När väl värkarna satte igång la jag henne i lådan och den bor hon i numera.

CatchFatch
1

#12 Haha jo jag har också varit med om att de bestämt inte ska vara där man ber dem, men sedan går de dit ändå när det verkligen gäller. :)

Josefa
16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill inte hacka men kristinaskatter och CatchFatch, har ni hört talas om kastrering? Inlägg som "många av mina katter har jag fått mata….." eller "vår andra hona fick för två veckor sedan…" får mig bara att vilja gråta. Här finns redan alldeles för många katter i Sverige!!! Spä inte på antalet på det här viset. Massvis av hemlösa kattungar dör där ute nu pga att folk inte ids kastrera sina honor.

majvi
9

#12 vet du att .man får ta högst  2 kullar/år  utan tillstånd ? Nu är kvoten fylld

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Jina
3

Nu framgår det väl inte om det är raskatter…?

Josefa
9

Om man är en seriös uppfödare av rasktter, eller för den delen har tillstånd att ta fler än 2 kullar på ett år, så BÖR man vara lite mer insatt i vad man sysslar med, än vad som framkommer i dessa inlägg.

[sakring]
3

# 16 Men man får inte ta hur många kullar son helst även om det inte är raskatter?

Crapsurraren
9

vilket av dessa forum man än kommer in till så ska det alltid vara folk som stjälper mer än hjälper.. Hon vet säkerligen detta och som skrivet är detta en tjuvparning dessutom vilket kan hända vem som helst som har tex en hona på p-piller. -.- Usch blir så trött på sånt här hackande

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

annzoo
1

#8 hur menar du med ont…? är det förvärkar elller knystvärkar?

Josefa
2

#19 Knappast en tjuvparning om man låter en fertil hona springa ute obevakad. Hade hon råkat smita ut under en löpning så borde väl ägaren märkt det, och sett till att katten genast blivit kastrerad. En tjuvparning hade jag kallat det om en hankatt brutit sig in till en löpande honkatt, medan ägaren inte var hemma. Och sedan dessutom tagit sig ut igen innan ägaren kommit hem. Då hade ägaren kanske inte haft någon anledning att tro att honan blivit parad. Knappast troligt att detta händer 2 med honkatter med några veckors mellanrum.

Jina
7

Nja. Kalla mig fördomsfull men TS tycks ha mer koll än de flesta som låter sina huskatter bli dräktiga. Vakat, slempropp, förstföderska, boa, 65 dagar.

#21 Skulle en av mina töser rymma under löp hade jag inte kastrerat, iaf inte om det var den yngre.

kristinaskatter
11

Då jag är vuxen ska jag försöka vårda mitt språk… Men hur i hela friden kan ni som gnäller kalla er för djurvänner? Jag bad om hjälp! Inget annat! Jag hade planerat att kastrera båda honorna nu i mars. Ingen av dem har visat tendens att löpa. Jag hann tyvärr inte! Första honan fick för 15 dagar sedan. 4 välskapta ungar med superfina vikter! (till skillnad från många av era bebisar) alla är tingade. Denna hona fick sitt första p-piller igår och hon kommer att kastreras så fort ungarna flyttat och rötmånaden är över. Detsamma gäller för hona nr. 2! Ni som är så fruktansvärt otrevliga: låt bli att kommentera! Ni stjälper mer än hjälper!

Viccan92
3

Kan ni ta denna diskutionen efter att ungarna är födda utan nu koncetrera er på att hjälpa Ts.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Josefa
13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#23 Ursäkta mig men hur kan DU kalla dig djurvän när du medvetet producerar fram fler kattungar, när du vet att det finns massvis med katter som far så fruktansvärt illa. Dina kattungar kommer att ta de hem som dessa stackare så väl hade behövt. Förklara gärna.

Bravo, skryt du om hur bra vikter dina kattungar föds med. De hemlösa kattmammorna har tyvärr inte den näringen att ge till sina ungar så att de kan hålla samma vikt. Så klappa dig på axeln du och tyck att du är duktig.

Crapsurraren
4

#21 tycker du resonerar oerhört dumt då det ganska mycket säger sig självt att det var en tjuvparning då ägaren inte planerat att para sin hona. I min mening och säkerligen många andras så är alla oplanerade kullar tjuvparningar. (det gäller också inte bara katter utan alla djur)

"Hade hon råkat smita ut under en löpning så borde väl ägaren märkt det, och sett till att katten genast blivit kastrerad"

Om detta skett så är det ju också ganska försent att göra något då honan troligtvis redan då blivit parad och dräktig. Jag känner då ingen veterinär som skulle kastrera en redan dräktig katt om det inte var någon seriöst fel med själva dräktigheten eller livshotande för katten.

"En tjuvparning hade jag kallat det om en hankatt brutit sig in till en löpande honkatt, medan ägaren inte var hemma"

Ehhhhh och det händer ju så ofta att katter går genom stängda dörrar? Vi kanske skulle sätta upp en show med dom magiska katterna och tjäna storkovan? Ursäkta men det där lät urbota korkat

//Ellie

MonicaLagerquist
9

#26 Du kan få en lista av mig på veterinärer som kasterar och aborterar samtidigt.Det är inget ovanligt och inte oetiskt.

Släpper man ut en fertilhona så är det bara en tidsfråga innan hon är dräktig.P-piller förhindrar tyvärr inte dräktighet på katt.

Stolt ägare till tre La permer

Crapsurraren
4

#27 jag personligen skulle aldrig låta en veterinär kastrera och abortera om det var så att min hona blivit dräktig.. Men det är jag det..

//Ellie

Josefa
8

#26 Jamen hoppsan. Vem är det som resonerar dumt? Ta och läs på lite innan du uttalar dig.

Låter man en fertil hona springa ute så betyder det att hon kommer att bli parad. Det vet de flesta normalt fungerande människor, och kan inte komma med några ursäkter om att det var en tjuvparning.

Lynxkissen
1

Är det alltså inte en innekatt som smitit ut och blivit parad? :/

Josefa
3

#28 Om man kastrerar någon dag efter att hon blivit parad så är det bara några cellklumpar som delat sig. De har inte ens lagt sig tillrätta i livmodern. Vissa av dessa cellklumpar kommer inte ens att lägga sig tillrätta i livmodern, för att utvecklas vidare.

Josefa
6

#30 Även om det varit en innekatt som smitit ut och parat sig hade man kunnat göra något åt det. Ja såvida inte honen hållit sig borta i flera veckor. Och hur troligt är det att 2 innekatter från samma hem smiter ut med någon veckas mellanrum och blir parad. Då får man kanske se över sin katthållning en aning.

Lynxkissen
3

#32 jo det är klart. Blev bara lite förvirrad. Klart man kan (och ska) förebygga sånt! Många säger ju att det är "tjuvparningar" som skett, massvis med sånt på blocket. Hur gamla är ens katterna?

Kunde väl köpa det kanske om de var innekatter, bokad tid, om EN utav missarna smitit ut. Men då bör väl denne vara väldigt ung med. Man ska ju kastrera så snart man kan.

kristinaskatter
3

Jag har tidigare rådfrågat min veterinär när det är dags att kastrera mina honor. När de är runt året och har kommit i löp kom vi överrens om. Honorna har inte visat någon som helst närhet av att börja löpa. Jag har valt att låta mina katter få gå in och ut som de vill och självklart får jag skylla mig själv att det blivit dräktiga! Nu är läget som det är och bara till att försöka göra det bästa av situationen. Skulle ALDRIG drömma om att kastrera en redan dräktig hona, oavsett hur långt gånget hon är. Jag är väldigt mån om mina djur och anser att var och en är familjemedlemmar. Ang. min dräktiga hona så har jag pratat med veterinären och rådfrågat. Så länge hon är pigg och äter så avvaktar jag vidare kontakt.

Gia91an
8

25# jag fattar inte hur du kan resonera sådär… Är du emot seriösare kattavel också då? För de "finare" katterna tar ju också vildkattungarnas hem… -.-'

Det är ju lite som att resonera att ingen i Sverige får skaffa barn för det finns redan så fattiga barn i världen som behöver hjälp….

Och det är sant, det finns för mkt fattiga barn i världen, men försök få Svensson-familjerna till att inte skaffa barn ;)

Jag förstår att ni kanske vill jobba för vildkatters sak osv… Men snacka om att sätta in resurser på fel ställen… -.-' Det är lite fel målgrupp du ger dig på…

TS har flera gånger förklarat sin situation, varför inte bara HJÄLPA med din kunskap (som du påstår att du besitter) istället för att bara klaga på allt och alla… Hittills har du ju faktiskt inte gett TS ett enda konkret råd…

Ja eller, abortering eller vad det nu var… men DET tycker jag är oansvarigt…

TS# Hoppas att det går bra med födseln, jag har inga råd, men du gör säkert ett bra jobb… :)

[Emma--]
8

Synd att din veterinär gav dig fel råd, många katter börjar löpa redan vid 6 månader och hanarna märker det före oss så det kan vara försent ändå. (finns de som löper tidigare också) Men nu är det bara att göra det bästa situationen :) Har du hunnit prata med din veterinär angående vaccin, idmärkning och besiktning? Dom brukar ju ibland kunna göra "paket" för en hel kull.

[silkesnosen]
3

Nu kan man ju kastrera väldigt tidigt, utan att katten mår dåligt på ngt sätt och katter kan ju börja bli fertila vi 6mån, det behöver inte alltid märkas, så går de ute och ngn okastrerad hane är i närheten, så blir katten dräktig.bara är så.

Däremot, så är jag själv emot att abortera, såvida inte en förlossning kan innebära ökad risk, om katten exempelvis är äldre.

[Emma--]
1

Avelsfrågan i övrigt bör kanske diskuteras vidare här : http://katter.ifokus.se/discussions/4d713691b9cb46223904e982-avel-huskatt-och-raskatt

majvi
10

Nyligen togs flera hemlösa katter in för kastrering där det visade sig att flera honkatter var dräktiga.En del med 5 ungar andra med 6.En hade 8 ungar i magen.Det fanns inte jourhem för katter med ungar.

Var det oansvarigt att kastrera katterna?Hade det varit mer ansvarigt att låta kattungarna födas ute och veta att man kommer inte att hitta jourhem åt alla familjer?

Det senare medför att katterna förökar sig och endast få av katterna kan tas in då det inte finns tillräckligt med jourhemDet medför ett liv i missär och förtidig död för många av katterna.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

kristinaskatter
4

Jag har koll på vaccinering och allt sådant. Skall göras innan leverans. Däremot är jag något osäker på avmaskningen. Det är nu 16 år sedan vi hade kattungar… Har endast haft en kull och den var planerad. Det var vår älskade ocicat som fick ungar. Denna underbara katt blev sedermera 16 år och fick tyvärr tas bort för ett år sedan. Inte många ocicater som blir 16 år…

[Emma--]
2

Eftersom mammorna går ute lär ju avmaskning vara nödvändig i alla fall men vet inte när och hur ofta men någon kanske har ett bra svar på det :) finns ju en hel del här inne som tar in hemlösa katter där avmaskning antagligen behövs.

Lynxkissen
1

Hur ofta ungarna ska avmaskas vet jag inte riktigt, men två ggr har jag hört. Och att mamman med ska avmaskas förstås..

MonicaLagerquist
2

Avmaska från tre veckors ålder och sen var 14-de dag fram till tre månader.

kristinaskatter
1

Vilket avmaskningsmedel använder du?

MonicaLagerquist
2

Jag avmaskar aldrig annat än när vi ska till Norge eftersom att mina katter inte har mask.

Banminth skulle jag använda om det gällde kattungar.

Hawknestgrove
4

TS, hoppad det går bra nu. Vill bara tala om för dig, att om du planerar att kastrera när rötmånaden är över, så är hon dräktig för länge sen igen. OCh eftersom du är emot  att kastrera dräktig katt, så har du en ny kull på g och samma sak igen. det finns inga som helst problem att kastera en dräktig katt. Du kan göra det hur långt gånget som helst, men vissa väljer av etiska skäl att inte göra det senare än 4-5 veckor. Jag var iväg för två veckor sen och kasterade två dräktiga honor 4-5 veckan. Helt omöjligt att se att det var levande varelser.

Så gör dina katter en jättetjänst, kastrera dem redan när deras ungar är 6-7 veckor för att slippa nya ungar.

Sen är det där med rötmånad gammalt fånigt tankesätt. Låt katten bara vara inne den första veckan efter ingreppet oavsett.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

mitzerl
6

"Tjuvparning"? Bra att ha något att skylla på. Men sen kröp ju sanningen fram ändå. Det var ju bra att du var ärlig till sist iallafall.

Säger man att det är tjuvparning när katthonan går ute okastrerad så framställer man sig som ganska dum. Som att man inte alls vet hur kattungar blir till. Katthona + katthane = kattungar.

Jag säger det bara som ett tips till dig i all välmening, om du inte vill framstå som om du inte vet hur kattungar blir till så bör du nog undvika ursäkten med "tjuvparning". Bättre att vara ärlig på en gång istället och stå för vad man gjort.

sagan
5

#34 Till nästa gång (om du har okastrerade igen) kan du vänta med att släppa ut katterna tills dem är kastrerade. Det syns inte alltid att katterna löper och så är olyckan framme. Sen kan det även vara en idé att vänta tills katterna är lite äldre inna man låter dem vara ute på fri tass. Då dem är små är dem väldigt orädda för saker och ting men väntar man ett tag hinner dem mogna och är mer försiktiga. Förutsatt att det inte finns många faror där man bor.

pv60
6

Mycket tjafs och gnäll utan att beröra sakfrågan! Inte många av er ha kommit med bra råd.

På den tiden jag var "ung och dum" - för ca 30 år sen, och inte begrep att katter skulle kastreras så fick min hona ungar i mitt knä. Hon var en sån som "aldrig" ville vara nära och umgås. Enda gången hon var i knät var när hon fick ungar, sen drog hon ut igen på nya äventyr. Tänk så lite man begrep då..Oskyldig

Vi märkte ingen propp, inga smärtor. Ungarna föddes på några minuter - 4 st, inget blod, inget kladd. Hon låg som sagt i mitt knä i soffan. Snacka om att man blev förvånad när det kom ungar.

Våra katter vi har idag är alla kastrerade vid 6 mån ålder, vaccinerade och märkta. Sånt var inte "uppfunnit" för 30 år sen i mina kretsar.

Lycka till med kattan och ungarna.

Imasy
11

Vänligen låt tråden hålla sig till sitt ämne, vilket inte var huskattsavelns vara eller icke-vara, det kan diskuteras i en enskild tråd.

kristinaskatter
3

Uttryckte mig nog dumt! Ingen tjuvparning i den bemärkelsen, men absolut inte någon planerad parning! Har absolut aldrig försökt att dölja något!

mitzerl
1

Svar finns i inlägg #249 i den här tråden:

http://katter.ifokus.se/discussions/4d713691b9cb46223904e982-avel-huskatt-och-raskatt

Känns lite konstigt att korsposta så här, men jag gör som medarbetarna/moderatorerna säger.

mitzerl
4

#51 Att det inte var en planerad parning var ett bättre uttryck! Glad

CatchFatch
5

Josefa, det var fel av mig att skriva " många av mina katter har jag fått mata " för det är bara två. Jag gav den första mat då jag tyckte det tog lång tid innan hon gick för att äta. När den andra katten födde så var jag orlig att detta skulle upprepa sig så jag gav henne mat nästan direkt efter hon födit och fått igång aminingen av alla.

Sedan tycker jag inte om att du hoppar på oss andra! Även om du skriver att detta inte är meningen så är det EXAKT det du gör! 

Håll dig till ämnet i tråden, hon vill ha HJÄLP för hennes katt är förstföderska!
Blir så irriterad på folk som DIREKT hoppar på andra människor. Har du något att skriva så försök hålla en bra ton!

Min systers katt hade bokad tid för kastrering, bara dagarna innan upptäckte vi att hon hade ungar pga att hon började få rundare mage. Vi visste inte ens att hon löpte då hon inte visade några tecken!

Den andra katten, som är mamman till den ovanför, är MIN och jag hade bestämt från BÖRJAN att jag ville ha En eller Två kullar! TYVÄRR så vart det tjuvparningar på kullarna då jag inte hade p-piller på henne.

Hawknestgrove
7

#54 och Josefa är en av dem, som ser baksidan av just det myntet jag talar om. Så du ger dig på en person, som kämpar emot precis det du och många andra gör, dvs ser till att det blir alltför många hemlösa katter. Inte har ppiller….. Vad är det för framförhållning? Gör du likadant med dig själv? Hej vad det går i Kaanans land, hoppsan, vilken otur, jag blev visst gravid, HUUUUUUR kunde detta ske? OCh som sagt, det finns inga hinder att kastrera och abortera i samma svep.

Att du vet så lite, märker man i ditt antagande om kurrande, att det skulle vara något som läker skador.

Som man ropar i skogen får man svar. OCh att försvara och höja huskattavel till skyarna på ett forum som detta, då får du räkna med att folk blir förtvivlade och ilskna.

Som jag frågat mig förut, "alla våra kattungar är tingade och får goda hem"….. Visst är det märkligt att de goda hemmen aldrig dyker upp för dem som verkligen hade behövt dem? Typ majvi, Josefa och katthemmen….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kristinaskatter
5

Tack snälla för att ni förstört min tråd! Skriv inte mer här på denna tråd, såvidare det inte gällde min fråga! Tack!

annzoo
7

#34 en inflik som är bra att veta tills nästa gång så är inte alla veterinärer kunniga om katter både vad de gäller sjukdomar, genetik och fortplantning. Jag har nu en hona som börja löpa då hon var 5månader och haft hanar som börja para vid 15v.

Hur har det gått med honan nu? visst håller du henne inne nu och tills de är 12v? Får hon fortfarande gå ut finns risken att hon föder ute och kan dö om hon år förlossningskomplikationer och inte få hjälp i tid. En kattmamma kan börja löpa nån dag efter förlossningen och är mottaglig för en till dräktighet och kan lämna 1a kullen för att söka en hane. De är då du som då måste handmata kullen varannan timme och toaletta dem om mamma katt försvinner. Det är inge lätt jobb.

kristinaskatter
1

Hon äter numera p-piller i väntan på att ungarna är avvanda och hon ska kastreras. Hon ska hållas inne i några veckor till, tills ungarna börjat med fast föda.

MonicaLagerquist
6

#58 Släpper du ut henne på piller så kommer hon bli dräktig igen var så säker.Håll henne inne fram tills dess att hon kastrerats.

Rafflan
1

#59 stämmer inte alls, har en bekant vars honor går på p-piller ihop med den fertila hanen, när dem vill ha ungar slutar dem med p-piller på den tänkte honan. Inge problem, dock vet dem att honorna kan bli parad ändå, men har inte hänt på 10 år. När honorna eller hanen ska gå ur avel sen kastreras dem :)

Lynxkissen
3

#60 Men risken är ju ändå stor att hon blir dräktig ändå. Har flera runt om kring mig som har haft katter på P-piller, men de blir dräktiga i alla fall. Bättre att hålla katten inne till kastrationen är över.

Vad händer om hon kräks då? Verkar P-pillret ändå då?

P-piller är ju inte bra heller, så det bästa är väl att undvika det eller? I den mån man kan…

annzoo
1

ang p-piller så måste man ge p-pilller så tätt att katten ej löper igenom. Jag har en hona som måste ha varannan dag annars börjar hon löpa..

kristinaskatter
0

Själv tycker jag att det är djurplågeri att hålla en katt instängd om den är van vid att få gå ut. Klart att p-piller inte är verksamma om katten kräks! Hon får ju vara inne tills jag ser att hon fått i sig det! Många som blir dräktiga trots p-piller, beror nog med största säkerhet på att något piller har missats.

[Emma--]
3

#63 som jag fattat det så får mamman ägglossning vid parning. Och då om en hane våldtar henne blir hon dräktig ändå. och det är inte så ovanligt. Risken blir såklart mindre om löpet är borta. Sen finns ju risken att kattungarna förlorar sin mamma för tidigt av olika anledningar. Det är ju bara en begränsad tid du behöver hålla henne under uppsikt :)

Imasy
1

Hur har det gått? Har det kommit några bebisar?

Josefa
5

#58 Mamman kan kastreras innan ungarna är avvanda.

Lynxkissen
3

#63 varför den tonen till mig? Vad jag menar är, även om hon fått i sig det och du släpper ut henne så har ju du inte alls kontroll över om hon kräks när du inte är med. Så har du samma problem igen.

Enligt min åsikt så är det mer oansvarigt att släppa ut katterna vind för våg i alla fall, utan tillsyn som koppel eller i en kattgård. En katt har inget trafikvett. Och är de inte kastrerade så är det inte alls ansvarsfullt att släppa ut dem. Vet doc inte vad jag gjort för att få ett så spydigt tillmötesgående…

Rafflan
1

#61 så du tycker det är bättre att utsätta en nyförlöst hona för riskerna och påfrestningarna som en operation innebär + att hon ska ha ungar som puffar och bråkar vid det färska såret? Låter ju inge vidare…

#66 ja och låta en ny opererad katt ta hand om ett gäng busiga ungar som puffar vid såret låter ju toppen :S

TS: Håll katten inne helst dem första 2 veckorna. Sen kan du prova om hon är nöjd om hon får få ut i sele tills ungarna är iaf 8 veckor? :)
Och påfresta inte stackarn med en operation + ungarna utan ha henne i koppel eller p-piller tills ungarna flyttat :)

Josefa
3

#68 Vem tror du tar hand om ungarna när de förlöses med kejsarsnitt? Då blir dessutom såret bra mycket större och mamman mycket mer medtagen. Kastreras honan med titthål eller flanksnitt så blir det inget större sår.

Rafflan
1

#69 det är stor skillnad på snitt och att kastrera en hona som har ungar. Snitt gör man för att rädda livet på honan. Kastrera honan "gör man bara för att" och då TS lika gärna kan vänta är det jätte dumt att kastrera nu.

Och vet du inte om riskerna med ett snitt? + riskerna att honan får problem med "mamma-rollen"? och att det är risk för såret då ungarna är där?

Det är massor med risker med ett snitt, oftast går det bra, men inte alltid, och inte värt att ta massa risker "bara för att"…

Lynxkissen
3

#68 Det sa jag inte. Jag sa att jag tycker det är bättre om katten hålls inne tills kastrationen är över. Vet inte om du läste hela inlägget…?

Sen håller jag med #69 hon har ju uppenbarligen mycket vetskap om detta. Det går ju också höra med veterinär om den saken, om man är osäker.

Och så anser jag att mamman bör hållas inne med sina bebbar tills de ska flytta. Så man kan ha allt under kontroll och så inte en till "olycka" råkar ske för att katten kräks upp p-pillret ute och kommer hem dräktig igen. Om det fortgår så, så kommer det ju ta jättelång tid innan TS då ska kunna kastrera henne för att hon blir dräktig och får bebbar hela tiden.

Josefa
10

#70 Du babblar rakt ut i luften utan att kolla upp någonting. Tror du inte det finns risker med att släppa ut en fertil hona? Det är större risk att det händer en hona något om hon springer ute, än att hon får livshotande komplikationer vid en kastrering. Risken att honan skulle stöta ungarna ifrån sig efter kastreeingen är minimal. Då är risken större att hon stöter ungarna ifrån sig för att hon har blivit dräktig igen.

kristinaskatter
4

15.20 har vi veterinärtid! Håll tummarna!

Lynxkissen
2
AnneN
2

#73 Håller tummarna för att allt ska gå bra Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

kristinaskatter
4

Ungarna lever!

mitzerl
3

Bra att katten får vara inne nu fram tills kastreringen, för p-piller på katter fungerar inte på samma sätt som människor. De tar bara bort löpet och skyddar inte mot dräktighet.

Hoppas det gick bra hos veterinären idag!

tuska
1

#76  Blev din kisse snittad eller gjorde du bara en koll att allt va normalt.   Önskar dej lycka till med din kull.

katterna
4

#63. Om du tycker det är djurplågeri att låta honan va inomhus tills kattungarna är 12 veckor. Så gå då ut med henne i sele varje dag om hon vill det. #68. När min hittekatt hona fick ungar för snart 5 år sen så började hon löpa efter ca 8 veckor hon fött sina kattungar. Hon kastrerades innan kattungarna var 12 veckor. Veterinären tyckte det var helt okej i och med att kattungarna var så pass stora. För det som kunde hända vid kastreringen var att det blev mindre mjölk. Men eftersom kattungarna åt fast föda så gjorde det inget. Och dem dutta på henne fortfarande ibland. Dem första dagarna var hon väldigt trött efter kastreringen och orkade inte så mycket mer än att sova i sängen och gå på toaletten. Jag fick ta upp mat i sängen för hon skulle vilja äta.när vi var iväg så fick hon va separerad från kattungarna. Så dem inte skulle riva upp stygnen och annars fick dem va tillsammans under uppsyn. Och det fungerade galant. Dem dutta lite på henne också men under min uppsikt. Och dem fick inte dutta på dem spenarna där stygnen var. Så det funkar bra att kastrera en hona med kattungar.

Rafflan
2

#72 vart sa jag åt TS att släppa ut katten utan att göra nåt för att förhindra ev dräktighet?

Det är lika stor risk att det händer henne en olycka ute som att hon blir parad när hon går på p-piller…

Men det jag sa var att TS skulle hålla katten inne i början och sen prova om den accepterade att gå i sele.

#79 är det verkligen bra att en hona inte orkar gör annat än sova och gå på toan? och att man måste ställa maten hos katten för den ska orka äta? Och är det bra att även under kortare perioder sära mamman frång ungarna utan att det är honan själv som vill det?

Nej det låter verkligen inte jätte bra i mina öron…

Lynxkissen
2

#80 Det med att sära på ungarna och mamman, om det är bra? Det är väl samma sak om hon går ut och lämnar ungarna inne? Jovisst, då väljer hon själv att gå ut, men ungarna väljer ju inte att bli lämnade då. Och när hon är inne och hemma så blir hon ju i alla fall inte dräktig och därmed överger sina ungar. Sen vet du ju inte hur länge #79 var borta heller. Och veterinären sa ju att det var ok eftersom de ändå var 8veckor.

Visst fungerar det att ha henne ute i sele, det har jag inte sagt något om. Det är ju en jättebra idé om hon vill gå ut, och då har man ju samtidigt uppsikt :)

Ja, en olycka kan ske, det är vanligt. anligt är också att katten blir parad trots   P-piller. Flera katter vad jag vet har blivit det. Man kan inte säga att man har koll på att den inte blir dräktig för att den äter P-piller. För man vet inte om katten spyr upp det. Det har man inte kontroll över. Sen ska man ju undvika P-piller så mycket som möjligt.

katterna
4

#80. Att min katt blev hängig dem första dagarna efter kastrering betyder inte att alla andra kattmammor blir det. Vi vet som sagt inte exakt ålder på vår hittekatt. Och att dem blir kastrerade när dem är lite äldre tror jag säkert kan ha påverkan på hur dem är efteråt. Mina andra två som kastrerats i ung ålder har varit full igång samma kväll som dem blivit kastrerade. Kanske inte den bästa ultimatum att sära på dem under kort stund. Men bättre än att låta honan löpa och åtsidosätter sina kattungar för hon har fullt upp i sitt löpande. Det bästa är ju om man kan vara hemma hela tiden så man kan ha full uppsikt över mamman och ungarna när mamman blivit kastrerad.

katterna
0

Och sen var det inte så att hon sket i sina kattungar när hon var hängig. Hon tog väl hand om dem ändå. Men kattungarna fick komma till henne istället i sängen under min uppsikt. Och när vi busa och sånt med dem och dem sov så vilade hon i sängen. Och detta var nog dem 2-4 första dagarna. Sen piggna hon till och var i övriga lägenheten med dem.

Denna kommentar har tagits bort.
[Emma--]
5

Tänk på tonen och håll er till ämnet

Imasy
6

Eftersom denna tråd iallafall handlar om annat än TS ursprungsfråga trots uppmaningar om ändring låser jag nu denna tråd.

TS, du får jättegärna starta en ny tråd och berätta hur det går för er!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer