Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 13316 ggr
Scorpio97
3

Varför kurrar katter?

Har funderat lite varför katter kurrar? Dom brukar ju kurra när dom är gosiga/när dom trivs, men varför och hur uppstår ljudet? Har även en katt som kurrar när hon tigger mat, och när man busar/leker med henne.

Är kurrandet medvetet? Kan dom styra när dom ska kurra, eller blir det automatiskt?

Tänkte bara att det kunde vara roligt att veta (:

//Jessie

Adrina
0

Tass! hade också velat veta Skrattande

CatchFatch
2

Läste om det en gång.. Men kommer tusan inte ihåg vad det stod.. :(

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

OberonsMatte
1

Det finns lite olika teorier om hur spinnljudet uppstår och jag tror inte att man helt har enats om en förklaring ännu.

Att katten spinner är dock ett medfött beteende som från början används som kommunikation mellan mamman och ungarna i samband med diande och omvårdnad. Vuxna katter använder spinnandet som kommunikation till sin ägare eller andra katter för att uttrycka välbehag, glad upphetsning och välmående, men också för att lugna sig själva när de är rädda eller har ont.

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
2

Våran honkatt burrar och burrar på svansen när hon blir glad att se oss :)
Och min hankatt kan börja spinna bara jag tittar på han eller pratar med han.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Adrina
3

#4 Vår hankatt brukar också börja kurra bara man tittar på honom, haha det är så gulligt!

Och när man kliar vår hankatt på ryggen börjar han kurra skithögt + börjar slicka på sina framtassar febrilt, varför?

Fridaaaa
2

#5 Ja det är jättegulligt Glad

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Exoticas
0

Har en hona som kurrar dygnet runt och då menar jag verkligen nonstop! Det var mysko de första dagarna men nu är jag van, dock kan mina besökare bli irriterade XD =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Lynxkissen
0

Min kisse börjar kurra när vi ska klickerträna, hela tiden. Tills han är så kelig att han bara lägger sig ner, kurrar och trampar med tassarna :)

[Geekinblack]
0

Jag undrar också över kurrandet för min katt kan inte kurra :/ har haft honom sen han var pytteliten (nu är han snart 4) men inte en enda gång har han kurrat trots att han myser och älskar att gosa :P

Istället för att kurra så andas han lite mysko och har halft öppen mun och dreglar lite xD veterinärerna säger att det inte är något fel på honom, han kan bara inte kurra.

Hawknestgrove
0

märkligt… JAg har hört, att det även kan vara katters sätt att lugna ner sig själva……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

CatchFatch
0

Jag ha hört att kurrandet även kan göra katter friska och läka skadade katter.. vet inte om det stämmer dock..

OberonsMatte
0

#11 Ja, eftersom man har påvisat att en viss sorts vibrationer främjar muskulatur, vävnad och bentäthet på både människor och djur, tror man att kattens spinnande även kan ha ett läkande och stärkande syfte.

Sajtvärd Katter iFokus

Hawknestgrove
1

detta har jag aldrig hört, däremot så har jag hört att det fungerar som nervlugnande och skapa ett morfinliknande ämne när katten är skadad. det ska vara därför som till och med en döende katt vid tex en trafikolycka spinner.

CatchFatch
4

#13 Kul att du hoppar på mig angående vad jag skriver här, i en helt annan tråd.. Dessutom när #12 bekräftar att det KAN ha läkande syfte!

Lynxkissen
1

#14 På vilket sätt hoppar Hawknestgrove på dig här?? Berättar ju bara vad hon har hört, det är väl inte mer med det?

CatchFatch
0

#15 Inte här, i en annan tråd.

Lynxkissen
1

#16 Men varför ta upp det i den här tråden då? Det kan ni ju i så fall ta där för det hör ju inte hit…

Hawknestgrove
0

och det morfinliknande ämnet ska ju vara dt samma som skapas hos människor. endorfin. Vet inte om det stämmer…..Men att det ska ha en helande och läkande effekt, det har både jag och andra fått höra att det är mumbo-jumbo

Niiinah92
2

#17 CatchFatch svar hör faktiskt hit. Hawknestgrove lade in en kommentar som anspelade på det CatchFatch skrivit här och ja den kommentaren räknar i alla fall jag som ett slags påhopp, dessutom länkade Hawknestgrove till denna tråden.

Eftersom det inte hörde till DEN tråden så svarade ju CatchFatch här där den faktiskt hör till vilket var bra gjort istället för att solka ner den andra tråden med orelevanta saker.

#18 eftersom det då inte finns något konkret svar på TS fråga så kan ju det mycket väl vara så att kurrandet/spinnandet har en slags läkande förmåga OCKSÅ. Man får höra mycket så vad är det som sägar att det du har fått höra är mer rätt än det CatchFatch har hört?