Snälla hjälp mig att döma....
Såg annonsen om ***** på*******och jag är intresserad av att ge henne ett nytt hem. Vi har en gammal hankatt i huset nu (17 år i år, kastrerad) som i och för sig är frisk, men har börjat fundera på att skaffa en till som kan bistå med gos och råttfångster. ***** skulle här få ett bra kattliv på landet med inne- och utevistelse. Djurfarmen här består också av hund, höns, hästar och en nymfparakit……alla utan konflikt emellan.
Hör av dig om du tror det kan vara något!
Hjälp. är det bara jag som får dåliga vibbar? personen bor 100 meter från 70-väg. Dessutom framgick det inte med en gång på den FB sidan att katten kostar 500 kr i adoptionskostnad. Är det jag som är larvig? Jag känner att när någon skriver råttfångst, särkilt när det gäller en långhårig katt, så får jag the creeps.KAtterna vi förmedlar är alla kastrerade, vaccinerade en gång, idmärkta och avmaskade. HAcka inte på mig om priset, det går inte att ta ut mera här. Vi har alternativet att låta dessa katter(4 st) återgå till en TNR koloni där INGEN trafik finns…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
jag har lagt till på FB sidan att det är mycket pälsvård och att våra katter kostar 500 kr i adoptionskostnad

Så nära en 70 väg anser jag inte att det är lämpligt att ha lösa katter.Hägnar de in tomten så då skulle jag kunna fundera på det.Men inte annars.
Stolt ägare till tre La permer
tack.
Mina fyra långhåriga katter jagar gärna men de är förstås bondkatter.
Hastighetsbegränsningen på vägen utanför mig är 70 km/tim och lika är det på vägarna lite längre bort men det åker ytterst få bilar på vägen, 20 bilar om dagen kanske.
Men går katten ihop med hunden? Hur ser det ut på gården? Är det bråte som ligger överallt? Har de traktor som de kör runt på gården med? Kanske har de en stor hästtransport m fl fordon som en katt måste lära sig att akta sig för?
Vet du hur det ser ut på denna gård? Om du inte har varit där kan du titta på flygfoton på Hitta.
Fast jämfört med TNR är kanske en och annan traktor att föredra?
jag vet hur det ser ut. men den här vägen går mellan Näsinge och Svinesund och är rätt starkt trafikerad. dessa katter är inte vana vid trafik alls. de har bott vid slutet av en liten enskild väg med noll genomfartstrafik. OCh dessa pengar kan kvitta, så pinna tre är det inte med dem, jag vill bara inte att katten ska bli en splatt för det verkar inte som om personen i mitt tycke är seriös. nu återstår vad som händer, när det framgår, att vi ska ha BETALT för katten hujedanemig….OCh jag har påpekat, att med den pälsen så är det pälsvård varje dag som gäller. Min mening är, att en långhårig katt är alltid lättare att hitta ett hem till än en korthårig, så varför placera en pälsboll som utegående katt? Då kan hon lika gärna i så fall återgå till sin hemmiljö där bara de vilda djuren är faran. att motivera sin önskan om en katt med råttfångst ger mig dåliga vibbar.
börjar bli så jädra trött på alla dessa motiveringar om det goda livet på landet…..
Mina 3 tjejer bor med 4 råttgrabbar härhemma. Dom är nog dom absolut sämsta råttfångarna genom tiderna eftersom dom är mer rädd för råttorna än dom är för dom ;D hahaha
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
ja de här katterna är ju vana råttfångare. det är fyra katter, som i värsta fall får stanna kvar som en TNR koloni. Illa för en långhårig katt ja. nu får vi se hur det verkar antingen i morgon eller i helgen som kommer. Vi tog hand om kissarna och kastrerade dem, tre honor och tre hannar. Två honor var ju dräktiga och den tredje var precis på g att börja löpa. Två har fått bra hem. Men sen är det ta mig 17 trögt och där de är just nu är ju inte det ultimata utrymmesmässigt. Så jag har ju sagt, att vi inväntar vaccination nr 2, sen får kissarna gå i TNR projekt.
Fast alla här tycker om katter är vår syn på katter ändå rätt olika. Jag har inte mina katter för att det finns sork som behöver jagas men både jag och mina grannar uppskattar att mina katter jagar.
Jag skulle aldrig komma på idén att skaffa en dödande musfälla. Här är det fällor där musen/sorken hamnar som i en bur. När jag fångat en liten gnagare tar jag med mig fällan, lite god sork/musmat i en påse med hö ut i skogen där jag lägger påsen under någon stor gran och sedan släpper jag ut det lilla livet.
Katter är tusen gånge bättre på att ta råttor än någon råttfälla ;)
Ring och prata med dem och fråga lite mer och känn efter och ev besök dem :)
Vet många finna, trevliga och bra gårdar/stall som är perfekt liv för katter. Mina katter har alltid älskar att vara ute, klättra i träd, jaga råttor på åkrarna och verkligen leva livet till max :)
jag har inget emot att katten fångar möss, sork och råttor, men gillar inte den motiveringen när man ska skaffa katt. Det är därför jag menar att en råttfälla är bättre. Billigare, säkrare och behöver inte maskas av. Som sagt, nu rör det sig om ett ställe 100 meter från 70-väg där många Norgependlare kör som de hade stulit bilarna. Men stödkontakten ska träffa den presumtiva adoptören antingen i morgon eller i helgen. Viltfaran är densamma, det är inte så långt fågelvägen, några kilometer. Så det är samma rävar, lodjur och vargar som fnattar runt. Skillnaden är som sagt trafiken. Dessa katter är inte vana vid bilar, de har varit vid en gård vid enskild vägs ände. vi har talat med ägaren och den är införstådd med att i värsta fall, så kommer katterna tillbaka men blir inte fler och vi kommer att se till att de har mat och torra och dragfria skydd.
Men då är det alltså fråga om TNR special?
TNR mini.4 katter max.
TS: Men med viss tillsyn av någon som bor där katterna håller till och möjlighet till att komma in i lador. Kan det ordnas något utrymme med värme under vinterhalvåret? Någon som ger mat?
ja självklart. det har vi sagt att vi ser till att de får mat på bestämd tid så att inte nya katter dras dit och att torra och dragfria kojor ska sättas ut. Så den biten är det inga problem med.Vi har talat om det. Men just det här att en långhårskatt ska gå så är ju inte det ultimata. vi fick ju raka ner henne på hela buken när hon kastrerades, för hon hade så mycket tovor.Sån där mjuk fin päls som klinar ihop sig för ett gott ord. Hade helst sett denna kisse som innekatt. ser ju att hennes odds är högre på den gamla boplatsen än på ett ställe 100 meter från en väg, så är det bara.
Har du möjlighet att vänta och se om något bättre dyker upp?
ja visst. först och främst, så ska de ju vara vaccinerade ytterligare en gång. det omkring den 10:e Sen har vi pratat på, att kanske sätta ut ensamma annonser på varje katt på Blocket i stället för alla fyra i en. Ok dyrt, ja…..men nu vet vi ju inte ens om personen är beredd på att betala alls för katten. OCh vill h*n inte det, så faller ju allt och det är ju lika bra.
och dyrt för vi uppdaterar annonserna varje vecka
Jag kan inte säga vad du ska göra men jag har långhåriga katter och de går ute, kommer in som de vill. MEN jag bor ju i villa område. ( Jag med bortsprungna Sam )
100meter är väldigt nära men det kanske går att lösa på något sätt?
Hon kanske först kan ha katten inomhus någon vecka, sedan kanske ha med den till stallet och ha katten där inne när hon är med och sedan ta med den till huset igen. Kanske sele ett tag så den vänjer sig att vara på gården?
Kanske bygga en stor utomhus gård för katten?
Kanske bygga staket mot vägen?
Vet en som bor.. ca.. gissar på 100 - 300 meter från väg och hon har haft några som blivit påkörda.. ( två, tror jag ) Men samtidigt har hon haft runt 6 katter som aldrig ens fått en skråma och som istället går IFRÅN vägen eller väntar tills inga bilar åker..
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Alltså jag tycker kanske att det är lite hårt att reagera på ett mail så fort. Det måste väl ändå vara bättre för katten att få ett kärleksfullt hem, inomhus, med möjlighet att gå ute och uppleva vidderna, med pälsvård och mat, än att bo vid ngn lagerbyggnad? Hon har ju en katt som är 17 år, så uppenbarligen en person som lever länge med sin katt, kanske är inte just den här katten rätt individ, men att man på landet vill ha en katt som hjäper till att skrämma bort skadedjur är ju inte konstigt. Det betyder ju inte att katten inte är väl omhändertagen. Jag tycker att det låter bra att ni besöker ägaren, brukar vara vad som visar sanningen.
Jag tycker inte det är passande när det är så nära en väg, och jag föredrar alltid att det är innekatter med kontrollerad utevistelse. Men när då frågan om ett eventuellt kärleksfullt hem dyker upp så blir det inte lika lätt. För det låter så i mailet tycker jag. Det enda problemet jag ser är just vägen. Så kanske bäst att försöka tänka hur kattens livskvalitet blir där i jämförelse med att lämnas tillbaka där hon var?
ja nu återstår det att se, för hon var lite eftertänksam när vi nämnde att katten faktiskt kostar pengar, plus att det är skygga katter det är frågan om. Med andra ord, inomhus minst en månad i så fall och sen kontrollerad utevistelse. För som sagt, vi har möjlighet att göra ett miniTNR där de får mat och får skydd undan trafik helt och hållet. Bekant miljö. OCh de 500 kronorna kan vi både ha och mista i sammanhanget.

Synd att hon är skygg annars hade jag tagit henne ♥ Hade gärna velat ha en Feztiz look-a-like här hemma o ställa ut =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jag tycker det skulle vara djurplågeri att släppa ut en långhårig tovig katt i skogen igen :(
#24 Om hon måste fundera över angående att katten kostar 500kr så tycker jag inte att det verkar så seriöst… Vill tillägga att hon var minsann en vacker kisse och värd mer än 500 egentligen :)
Höj priset på kissen, Hon är värd det dubbla.
Det går inte att ta mer för katter här. Så är det bara. Och vad har vi för alternativ om hon inte blir såld? Vi avlivar ALDRIG en frisk katt. Hon börjar ju bli tamare och tamare, de två vi har hittat hem åt av de 6 har blivit rätt så fina redan på en vecka. Vi kan inte heller låta en kisse sitta hur länge som helst i det utrymmet hon har, det är inte snällt det heller. Kisarna 4 st delar på en liten tömd sadelkammare med fönster just nu.(9-10kvm) MEn det verkar itne vara priset som köparen verkar tveka på utan just att hon är skygg och de jobbar heltid. Vi informerade om, att kissen MÅSTE vara inne åtminstone en månad till att börja med. OCh att som sagt, en långhårig dam inte är det allra bästa om man ska ha den gående fritt.
Tyvärr, små orter, små priser. tråkigt men sant. Vi hade en som svarade på Blocketannonsen, men där är det ju så dumt, så folk tror att det är Göteborg, bara för att man är tvungen att lägga sig under den avdelningen. och det var för långt att åka.