Katt som fäller mycket?
Tips på bra borste till katt som fäller mängder?
Funderar på en karda kanske?
ett bad och sen gå över katten med en sån där handske med gumminabbar.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#1 han är inte van att badas och tveksamt om han kommer gilla det, ska jag prova? :P
Tycker du jag ska tvätta med schampo? han är lite smutsig men inte provat bada då han inte är van vid det ;)
Om du gör så, att du tar och häller upp ljummet mysigt vatten i diskhon elelr en balja och så lägger du en handduk i botten, så att kisse inte halkar. Sen ställer du lugnt och försiktigt ner kisse i vattnet. Inga vassa ljud eller hastiga rörelser. Sen blöter du ner katten försiktigt med vattnet i baljan. se till att det är så mycket vatten så det når över magen. i och med att det är varmt, så brukar de gilla det. MEn ta det lugnt och försiktigt hela tiden, så att det blir njutbart. du behöver inte använda schampoo, du ska ju bara ha bort löst hår. Sen när kisse är genomblöt, så kramar du ur vattnet så mycket det går och så lindar du in i en handduk kramar och klappar lite, sen vill katten hoppa ur handduken så låt den göra det och skaka sig lite mera torr.
Tycker det är djurplågeri att bada en katt, då 99,9% av alla katter HATAR det.
Ja jag badar inte mina, men det är ett ypperligt sätt att få bort lös päls. OCh som sagt gör man det lugnt och försiktigt, och märker att katten gillar det, så är det definitivt inget djurplågeri. Tänk på alla utställningskatter, som badas före varje utställning….
Märker man däremot att katten inte acccepterar det, då gör man det givetvis inte.MEn du kan aldrig veta förrän du har provat en gång.
Utställningskatter är en sak då de brukar vänjas som små kattungar. Köp en furminator istället.
Som inte många katter gillar heller… Har en. Inte poppis. MEn vanten är poppis och väldigt bra. OCh vad är det för fel att prova att bada en katt på detta mjuka lugna sätt? Ok, vill den inte, så vill den inte. Fine with me.
Furminator skulle jag aldrig rekommendera någon.. Jag köpte en förra året. Använde på min huskatt eftersom hon hårade som satan. Det står att den enbart ska dra bort sådant som sitter löst.
Bullshit. Hon fick en fläck på ryggen som i stort sätt enbart bestod av dom där långa täckhåren. Nästan allt underull försvann. Och då hade jag ändå inte dragit så jättemånga gånger. Man såg verkligen att det var glesare päls där.. usch och fy :(
#4 syrran MC badade vi ibland, speciellt efter att han rymt ut för han var alltid jätte skitig då, han verkade aldrig ha nåt emot det, stod mest och glode på oss.
Och han verkade verkligen inte lida.
Ninja har jag aldrig provat bada, men spilt vatten på honom utan att han brytt sig så man kan ju prova :)
Men det är djurplågeri att tvångsbada en katt, det hoppas jag alla kattägare vet…
Ja man får fråga sig, vem klarar av att tillfredställande tvångsbada en katt….. Inte jag i alla fall.
Av mina 3 katter så hoppar 2 av dom ner i mitt badvatten när jag ska bada.. så att 99.9% av alla katter inte gillar att bada är bulls**t :P
Har aldrig haft problem att bada katter trots att dom inte varit vana sen dom var små. Och då har jag aldrig haft en raskatt heller för den delen som måste piffas upp för utställningar. Jag har badat dom när dom varit ute och blivit skitiga helt enkelt
Borstar i all ära men fäller katterna mycket päls så ta en tripp till veterinären så kanske en b12-vitamin spruta skulle hjälpa.
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
#11 nja, vart där och då sa dem att han var okej, men han har tratt länge pga sår i ansiktet så han inte kunnat sköta pälsen ordentligt, trodde han skulle lösa det själv men vete tusan…
just nu så är det ju rent hopplöst med katthår…. det är ju fällperiod så det visslar om det. Luden mat är ju normalt och änglatofflor två timmar efter städning….
Jag har en kopia typ av en furminator, så jag borstar först med en karda, men den gillar han inte, men furminatorkopian gillar han mer, den sliter inte på samma sätt i pälsen och man får ju inte hålla på i evigheter, bara så man får bort det mesta som är löst, lite förnuft och måtta får man ha :) Lägger in bildbevis…han undrar om det kommer från honom, hah
Ja går om mAlltså jag kan INTE bada mina katter. De förvandlas till rabiata igelkottar om jag skulle försöka. Ok snälla menlösa MEE kanske skulle funka, men då återstår ändå tre små busar