Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3474 ggr
Lynxkissen
0

Hona eller hane?

Jag har hört både det ena och det andra, vilket kön man ska välja. Att hanar är mer keliga, att honorna är mer tjuriga eller så. Men stämmer verkligen det? Jag har själv endast haft hanar doc. Vad är era erfarenheter?

dagdrivarn
0

Jag tycker inte det är någon skillnad mellan könen utan mer skillnad mellan kastrerad/okastrerad och rent individuellt… :-)

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

chade
0

har träffat sura hanar och honor, och trevliga honor och hanar. så det beror ju helt på individen :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Lynxkissen
0

Det är så jag tänker med, att varje individ är sin egen, men är så många som säger så att honor är si och hanar är så :)

#1 Jo, det är sant, beteendet kan ändras mycket av kastreringen :)

Exoticas
0

#3 Jag säger precis som alla andra, dock har jag faktiskt aldrig träffat en o gosig hane. Men flera ogosiga honor… hum…. Tror inte att det har någonting med kön att göra men vad vet jag? haha =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

chade
0

Om jag ska försöka jämföra mina kissar, för jag har både hona och hane.

Min kille blev lite lugnare efter kastreringen, han är inte lika busig och bitig mot oss människor. Nu förstår han i alla fall att han inte får bitas, innan gick det inte riktigt fram. Men själva personligheten har ju inte förändrats något alls. Han är jättegosig under kvällen och morgonen, och när man kommer hem efter att ha vart borta några timmar. Han är en sån som man kan få göra precis vad man vill med utan att han har något problem med det. Jag kan ta upp honom när jag vill och gosa. Han sitter snällt kvar tills jag är färdig, även om han inte är myssugen just då :P

Min lilla tjej kan vara lite surig och fräsa när något inte passar henne, som när man till exempel bara går bakom henne och ska in till nästa rum, haha. Men hon är aldrig elak eller sur när man vill klappa henne eller så, hon är väldigt gosig av sig under kvällen och morgonen hon med. Hon kan komma då och då när man ligger i soffan med för att bli gosad med, hon bara älskar uppmärksamhet. Båda kissarna har lärt sig rätt bra att man inte får störa när man sitter vid datorn då jag ofta brukar skriva mycket skolarbeten. Så när jag sitter här så är dom väldigt ''självständiga'' som katter brukar vara.. fast mina låtsas bara.. dom älskar att få uppmärksamhet och allt vad det innebär haha :D

Båda är som sagt väldigt keliga och snälla, det beror ju helt på hur man lär upp dom, och hur man behandlar dom som kattungar. Jag vet många som skaffat katt, och under tiden dom vart små, så ska det hållas och pussas på dem hela tiden, och dom katterna har blivit väldigt reserverade av sig. Jag har kört på den att när katterna vill gosa så får dom komma till mig. Självklart har ju jag tagit upp dom och kelat med dem som kattungar med, men inte hela tiden och länge som det ofta kan bli när man har något litet och sött hemma :P

chade
0

#4 haha då ska du träffa min mosters katt, han är nog den mest osociala och suraste gamla gubben jag träffat. Det räcker med att man står 2-3 meter bort och säger hans namn så fräser han åt en och viftar med tassen :P

Han är en riktig enmanskatt, han dyrkar min moster, men alla andra kan ju dra åt…. tycker han xD

Exoticas
1

#6 Haha, mina katter kan faktiskt bara gosa med mig och ligga i mitt knä, min sambo får klappa dom när dom stryker sig mot benen på honom men tar han upp någon av dom i famnen så hoppar dom ner lika fort. Har en otroligt kelsjuk misse. Ofta får jag inte göra någonting annat än att klappa på honom. Det kan bli irriterande när jag har legat med honom på magen i 6 timmar och så fort jag slutar klappa med någon av händerna skriker han =P det räcker inte med en hand utan det måste vara båda XD

/Josefin

chade
0

#7 jösses, och jag tycker min tjej här hemma är kelsjuk ibland xD

Exoticas
0

#8 Sen vill han gärna mig genom att sätta sig över mitt ansikte varje morgon xD det är inte alltid mysit med en stjärt på nosen xD

/Josefin

chade
0

#9 haha det där känner jag igen! antingen vaknar jag av tjejens rumpa i ansiketet, eller pojken som ligger över hela halsen/huvudet på mig.. för han ska banne mig ligga närmast mig om tjejen ligger på min mage xD

Lynxkissen
0

Haha ja, de får för sig lite de små liven :) Gulligt att läse om deras beteende :)

Supinesophie
0

Min hona (kastrerad innan könsmognad) är rätt så feminin tycker jag. Hon kan även vara ganska vresig ibland (eller ja, ganska ofta). Men hon är den enda honan jag haft så jag har inget annat att jämföra med. Mina andra två kissor är hanar och dessutom siames och balines så de har ett helt annat temperament. Min mammas siameshonor är inte lika i temperamentet som min huskatthona, men de är ändå mer feminina än mina hanar.

Lusthan
0

Jag har fyra katter, två honor, två hanar. De är gosiga alla fyra på olika sätt. Alla kommer fram och ska ha sitt gos på nätterna och kvällarna. Jag märker ingen skillnad på kön utan snarare personlighet. :-)

Scorpio97
0

Jag har sammanlagt sex stycken katter. Eller inte jag personligen, men familjen. Två honor och en hane hos mamma, och lika hos pappa.

Hos mamma har vi först ett syskonpar, en hona och en hane (Tjejen och Killen heter dom). Hanen kan man göra vad som helst med, det är bara när han nyss vaknat som han kan vara lite tjurig. Honan är lite mer reserverad, och ska själv bestämma när det ska gosas. Nån gång ibland så kan man lyfta upp henne i knät och hon faktist stannar, men oftast så hoppar hon ner och går iväg (eller så hoppar hon upp igen, bara för att då var det hon som bestämmde). Jag kan lyfta upp henne och hålla fast henne (när man ska ge avmaskning eller liknande) men när nån annan gör det så protesterar hon oftast. Sen har vi en äldre kattdam (Molly) som också är så att hon ska bestämma när det ska gosas. Är hon på dåligt humör och man lyfter upp henne så är det inte helt ovanligt att man får ett par rivsår. Men när hon bestämmer så kan hon vara riktigt gosig (:

Hos pappa har vi då en hane (Sotis), som är bror till Molly. Han är oftast riktigt gosig, det är ytterst sällan han säger ifrån och inte vill. Sen har vi en katthona (Cissi), som för det mesta är gosig så länge man inte tar upp henne. Hon gillar inte alls att sitta i knä eller bli fasthållen, men att ligga bredvid en i soffan och gosa går utmärkt. Sen har vi dottern till Cissi, som heter Vera. Hon accepterar oftast bara min pappa och följer alltid med honom och ska gosa. Mig verkar hon inte riktigt gilla, det är bara ibland som jag får röra henne. (hon brukar även sitta uppe på skåpen och stirra ut mig xD)

Så hos mig är det en viss skillnad, hanarna är gosiga jämt medans honorna ska bestämma själv (:

//Jessie

Lynxkissen
0

#14 Låter som ni hade några bestämda damer! :)

Hawknestgrove
0

ja det där med rumpan i ansiktet, det brukar vi råda bot på genom att blåsa hårt…. då är det inget kul….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

chade
0

#16 haha jag och min pojkvän har försökt med både blåsa och putta bort henne men det går inte riktigt fram haha :P

Hawknestgrove
0

Nä, trevligt är det då rakt inte……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Crapsurraren
1

Jag har 3 mega sociala tjejer härhemma som varit illa behandlade innan men det har dock inte påverkat dom ett dugg. Ena blev dock "surare" efter kastrering.

Mina tidigare hanar har varit extremt gosiga allihopa :)

Men jag tror inte humöret beror på könet utan helt på individer och bra föräldrar.

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/