Saker som sker utan kastrering
Hejsan! Nu när de flesta senaste inläggen här på sidan handlar om just kastrering så tänkte jag visa vad som händer när man INTE kastrerar en kissekatt!
Denna katten bros väldigt mycket på sin mamma kan man väl säga. Hennes mamma är min egna katt, som jag ville ha en kull på eller två. Jag hade dock inte räknat med att hon skulle gå ut och skaffa ungarna själv.. Sådan moder, sådan dotter.. Eller något..
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Här ser ni mamman, så som hon såg ut förra(?) sommaren.
Hon födde sin första kull 13 april i år. :)
Absolut inte planerad utan det var en tjuvparning.
Märktes att hon var för ung för hon hade lämnat de första två ungarna ute på golvet utanför toaletten och det var så min mamma upptäckte dem.
Hon hade väldigt svårt att föda för den sista av de fem ungarna kom ca 1 eller 2 på natten.
Dessutom satt hela min familj ( jag, mama och yngre syster ) och försökte få de två första ungarna att dia.
Nu mår hela filmjen dock bra och som tur är så är mamman otroligt duktig med ungarna men hennes eget beetende har inte ändrats! :D
Blir kastrering så fort ungarna blir lite äldre och inte behöver bli diade lika ofta.
Är det någon som kan hjälpa mig med färgbestämningen?
Man ser ju att de är grå och svarta, men jag tänkte om det heter något annat? Som hon chinchillor finns det tex Dark Eboney, Wilson White, Dark Velvet eller som hos tex hundrasen Boxer, Gul, Tigrerad eller vit.
Jag gillar bilden i #0, otroligt vacker!
Om katten var utekatt så kan man nog inte säga att det var en tjuvparning. Bra att den kommer kastreras sen, det är bättre för katten. Släpp inte ut katten innan den blivit kastrerad, för annars får du fler kattungar.
Nu är jag dålig på färgbestämningar generellt, men jag tycker det ser ut som blå och svarta solida katter.
Visst vaccinerar ni dom, avmaskar vid behov idmärker och besiktar innan leverans? :) Jag är inte superbra på färger och ser inte mönster på bilderna men den gråa färgen kallas blå. :)
8# Ja, jo så kan man ju också se det. :P Det var tänkt att hon skulle kastrerats tidigare men sedan upptäckte vi ungarna så vi fick avboka.
9# Vi avmaskar alla minst en gång innan försäljning. Vaccinerar är inte helt 100 än men självklart så är det de vi vill. Beror på hur mycket pengar vi har då, men ja det är våran plan.
Id märker kommer vi inte göra ( tror jag ) men vi kommer troligen ta med de för en koll hos veterinären när mamman kastreras.
Hmm.. Vilken tur att jag inte skrivit färdigt papperna då! :P Jag hade nog skrvit Grå, men då skriver jag blå då! :D
Om någon är intresserad så har min syster bestämt sig för att döpa de efter karaktärer i Harry potter filmerna..
Det ni lägger ut på katterna kan ni ju ta betalt för sen :) Vaccin är viktigt så inte kattungarna blir sjuka i samband med flytten. För det är inte alltid dom nya ägarna hinner fixa det innan det är försent. Ni har ju en hel del veckor på er att ordna så att pengarna räcker för det :)
11# Jo det kan man ju men det jag är mest orolig för just nu är att när de är 12 veckor och redo för att flytta så kommer det även vara mitten av sommaren, ungefär så jag är orolig att man ska få oseriösa människor som köper. Alltså att de blir sommarkatter..
Vaccinerar ni, idmärker, avmaskar och besiktar kan ni lätt ta 1000-1500 och undviker många oseriösa. :) Sen kan det ju även gå att kastrera kattungarna innan flytt beroende vad eran veterinär säger förstås. Då får ni behålla dom lite längre än 12 veckor så dom får läka. Såna som bara lämnar sina katter lägger nog sällan ut såna pengar när dom skaffar katt.
Håller med #13. För seriösare köpare, vaccinera, avmaska och id-märk. Då kanni ju (som sagt) ta högre betalt och det i sin tur gör att man inte lika lätt lockar till sig oseriösa köpare.
Det är konstigt att så många okastrerade katter som får gå blir tjuvparade.
Sommaren är kattungesäsong och på en del ställen finns det väldigt många som söker hem åt sina kattungar.Det kan ta längre tid än man tror att hitta hem åt dem och visst finns risken att några blir övergivna.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Blå och svarta ser de ut att vara.
Det finns ingen kattfärg som heter "grå" då det finns så många färger om kan bekrivas på det sättet, och den där stålgrå färgen kallas alltså blå 
1000-1500 kronor för en kattunge från en privatperson? Snart svämmar Blocket över igen av alla kattungeannonser 100kr-pris kan diskuteras.
Det är lättare för ett katthem att sälja kattungar för de är (hoppas jag) alltid dubbelvaccinerade, id-märkta, veterinärbesiktigade och så klart avmaskade. Och folk vill gärna stöder katthemsverksamheten. Det är mycket svårare för en privatperson.
Ett katthem skriver kontrakt och har kastreringskrav och uppföjlning. Och säkert lättare att sortera ut olämpliga intressenter.
Vi fick idag mail på en kattunge från ett pensionärspar som vill bara har en unge och åka ut på tältsemester….Men vi säljer inga ensamma kattungar, ogärna till äldre och knappast för en tältsemester.
Undrar hur många privatpersoner skulle dumpa bort en unge till paret?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#18 Och det finns hur många katter som helst som rymmer just från campingplatser eller dumpas där efter semestern.
Jag anser att det är väldigt stressande för en katt på en tältsemester! Undantag finns säkert men hur vet man det innan? Och sedan är det väl skillnad mellan tex husvagn och tält! Ska katten sitter då kopplad till en tältpinne? Och lådan? Resten av året är katten kanske innekatt och plötsligt utsatt till en massa ljud och främande människor? Kopplad 24 timmar?
Skulle jag aldrig utsätta mina katter för!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ja campingplatser är ju klart olämpliga för en liten ny familjemedlem i alla fall, men som #18 beskriver, så verkar det ju varit en campingsemester i ensklidhet.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag skulle inte vilja ta med en katt på en tältsemester :(
för det första.. hemskt att ha katten i sele hela tiden.. sen är det kanske inte alltid man kan ha med sig katten.. Vad ska man då göra med den? Binda fast den i ett träd? Nej tack, en katt i sele bör aldrig lämnas utan tillsyn, vad som helst kan hända..Läsa in katten i tältet? Återigen - nej tack. Av erfarenhet vet jag hur varmt det kan bli under tältduken på sommaren. Det är knappt så man orkar gå in tillfälligt för att hämta något.. Visst någon sorts stor bur men är ju ett alternativ..
Att ha den lös är inte heller ett alternativ för mig. Den kan bli skrämd och fly iväg..
Jag förstår varför #17 inte ville adoptera bort en kattunge till det paret..
Vi vet inte vem pappan är, vi vet inte om han hade någon ärftlig sjukdom, vi vet inte vem mammans pappa är, vi vet heller inte om det kanske är inavel osv. Så jag tycker att 1500 är för högt när vi vet så lite.
Det jag bryr mig mest om är att katterna kommer till ett bra hem, med kattvana! Kan ge de gratis om jag vet att de kommer till ett bra, kärleksfullt hem där de får allt de behöver och ännu mer.
Jag vill att de ska ha mat och vatten, kattlådor, klösträd och klösmöbler, gos, kärlek, leksaker, stora rymliga utrymmen och bli behandlade med respekt.
Så pengar är inte det viktigaste.
Jag kan ju tycka att vaccinering och kastrering är viktigare än tex stora rymliga utrymmen. Och det kan du ordna innan kattungarna säljes, eller ges bort om du nu hellre vill göra det. Har man slarvat med sina katter, så får man se till att ordna upp det hela på bästa sätt.
Och om det nu finns en möjlighet eller misstanke om att ungarna är inavlade, så är det extra viktigt att de blir kastrerade, så inte de också förökar sig.
#18 Gud vilken härlig bild! Min kisse brukar (oftast) få följa med mig om vi ska vara borta längre tid. Vi har pratat om att semestra lite ute i sommar och då ska kissen med. Om det blir av förstås. Men vi har doc inte pratat om att vara på camping, utan på ett lugnt ställe för fiske eller så, någon natt eller två. Vi får se. Han ser ut att trivas i alla fall :) Finns ju annars stugor på lite lugnare ställen att hyra :)
Jag vet att jag läste om någon som hade birma- uppfödning. När de semestra med husbilen åker de runt i europa, och då får alla katter följa med läste jag…