ute till innekatt
En vän till mig har fem katter som varit ute/inne förut. Nu ska de flytta in till lägenhet och katterna kommer bli innekatter. Vad skulle ni ge för råd för att katterna inte ska bli stressade och må dåligt?
Bygg på höjden, med hyllor, klätterställningar o.s.v Sedan kan de näta in en eventuell ballkong, gömma godis både här och där och när de ej kan sysselsätta sig sjäkva så får de se till att leka med dem, kanske även använda feliway….inte lätt…
Tack! Feliway och bygga på höjden har jag nämnt, men att gömma godis var nåt nytt :) Det kan ju vara bra att sysselsätta dem med. Hoppas på att de har balkong :)

De kan ju lära dem att gå i koppel så kan de få utevistelse under kontrollerade former :)
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag hade nog inte gått ut med dom i koppel den första tiden.. Antagligen kommer dom vilja gå ut om dom är vana vid att få göra det när dom vill.. Alltså skulle jag nog se till att enbart ha dom inne första tiden för att "avvänja dom". Och sedan börja lite smått med sele, först inomhus för att vänja dom givetvis om dom inte gått i det förut. Sedan kan det vara en bra idé att ta ut dom i transportburen så att dom förknippar den med utevistelse och INTE att dörren öppnas. Detta för att undvika jamande vid dörren.
Mina katter jamar endast någon gång ibland om dom ser ytterdörren. Inte om dom bara ser innerdörren (som jag alltid har stängd) ganska behändigt ;))
En innekatt behöver mkt mer aktivering än en som får gå ut eftersom den sistnämnde kan aktivera sig på egen hand. Det är något man måste tänka på om man ska göra om en utekatt till innekatt. Vara beredd på att lägga ner mkt mer tid på katten. Hyllor, öppna garderober eller andra krypin brukar även vara populärt. Samt en innätat balkong. (nät i fönster som får stå lite på glänt kan också vara ett alternativ om man inte har balkong eller tills dess att man fått den innätad).
Kom även ihåg att dom ska ha tillg¨ång till kattgräs!
Just ja.. FLer kattlådor kan också behövas. om dom tidigare är vana vid att göra sina behov utomhus.
Tack för tipsen. Kan föreslå det för honom :) Doc skulle jag gissa på att de inte kommer ta ut katterna i koppel.. :/ Tyvärr…
Höjd, aktivering och feliway har jag föreslagit. Ska säga till honom att ha fler lådor med :)
Tack igen!
Bra bra :)
Hoppas dom i alla fall kan näta in balkongen i sådana fall! Tycker det är så hemskt med katter som får leva år ut och år in inomhus utan chansen att få andas frisk luft.
#7 Jo det hoppas jag med, bara de har en balkong. Det skulle ju vara det bästa. Svärmors katt var ju utekatt och blev innekatt. Han älskar ju att vara på balkongen och kika ut.. *hoppas* :)