Kattungar någon?
Hej :)
ville bara kolla runt här om nån möjligtvis känner till någon som säljer kattungar i eller nära sala eller möklinta? Vanliga bondkatter då pappa säger att priset inte får överstiga 100 - 200 kr. Katten är en födelsedagspresent men pappa har redan laggt massor med pengar på en svindyr jacka åt mig så han vill komma undan billigt med katten .____.
Katten kmr få bo på landet med daglig utevistelse, och den kmr bli ihjäl älskad och ompysslad hela tiden då jag lägger all min fritid på mina djur. Och när jag är i skolan så är Therese alltid hemma, hon sköter redan om våran andra katt och en till blir inget besvär.
Helst hona. Väldigt gärna långhårig då jag älskar att pyssla och borsta (har haft en långhårig katt förut) gärna någon vacker färg eller kanske blå ögon :) inget måste men väldigt önskvärt. Finns det inte så tar jag såklart det som bjuds, jag kmr ju självklart älska katten lika mycket i vilket fall som helst ^^
För 100-200 så hittar ni ingen som kommer vara vaccinerad. Vilket är viktigt. Så "billigast" och samtidigt som man stödjer en bra sak är att köpa från katthem. Brukar väl kosta kring 500-1000 kr. :) Men det är ju vad det kommer kosta minst för att katten ska vara vaccinerad och idmärkt. :) Är det du som ska betala försäkring/veterinärvård och kastrering osv? Tänkte annars om din pappa inte vill lägga ut mer än 100-200 för en katt, så hur är det med resten av utgifterna?
Varför får priset inte överstiga 200 kr? Det är ju en ny familjemedlem ni ska ta er an, tycker ni inte då att man borde kunna lägga ut lite mer pengar än ett par hundralappar?
Personligen så tycker jag att ni bör vända er till ett katthem och adoptera en hemlös katt därifrån. Det kommer med största sannolikhet att kosta med än 100-200 kr, men katten brukar då vara vet. besiktigad, vaccinerad och chippad, och i många fall även kastrerad/steriliserad. Och det bästa av allt är att ni räddar ett liv och ger en hemlös katt en ny chans.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Föregående skribent har en poäng där. Om ni köper en katt för 200:- eller mindre, hur blir det med eventuell vaccinering och kastrering? Två av de viktigaste sakerna man kan ge en katt i mina ögon. Speciellt om den kommer att bli en utekatt, då är kastrering av yttersta vikt.
Annars kan det bli så att katten knatar iväg flera kilometer/mil och är borta i många dagar då den är ute på friarstråt och kommer hem dräktig. P-piller på katt fungerar inte som med människor, så även om katten får p-piller (vilket är hälsofarligt under en längre period), så kan hon fortfarande bli dräktig om en hane endå skulle ge sig på henne.
Förmodligen är det här inga svar du hoppades på, men vi vill bara kattens väl 
Ulfaren#
Kolla blocket istället…
där kan du få vad du söker och förmodligen trevligare attityd… :)
Men glöm inte kastrering och vaccination, det behöver ändå göras ;)
#4 trevligare attityd? :S Som jag läste i en tråd som jag ska putta upp också " Utgå ifrån att allt du läser har skrivits med gott uppsåt." :) Ber om ursäkt om jag missuppfattat dig.
jag kan bara hålla med ovanstånde och vådå trevliga attityd??? huskatt ska va kastread id märk finns de t ingen lag på det???
ha en bra dag. kram
Jag ser ingen otrevlig attityd här? 
Jodå det är klart katten ska vaccineras och kastreras :o
vi vill inte ha några kissebebisar och katten ska hållas frisk.
så det blir ju klart mer än 200 om man tänker så ja.
Personligen håller jag helt med #2 Henrika85, om jag fick bestämma så skulle jag vilja lägga ett mer seriöst bud helst på en ragdoll för 6000 men det är tyvärr inte jag som avgör det :(
därför det skamligt låga priset…
nej jag ser inga otrevliga attityder :o
bara ärliga svar helt enkelt. man måste kunna ta sanningen också. det är ju för kattens bästa ni svarar ärligt, det förstår jag.
har kollat blocket, men där fanns bara katter över 1000 kr (ville ha allihop men som sagt…..).
Jag håller med ovanstående, skaffa en katt från ett katthem för det tjänar du faktiskt pengar på samtidigt som du hjälper ett litet liv, där finns det ju dessutom flera katter som du kan hälsa på och känna efter vilken som passar dig bäst. jag har själv adopterat katter och ångrar det absolut inte! Finns ju dessutom alla åldrar. 
#8 men om du helst vill ha en ragdoll varför inte spara själv och köpa den för egna pengar? Eller önska dig en katt till jul och och den ras du vill ha. Kanske kan din pappa då ge ett större bidrag om du visar att du kan betala en större summa själv?
Köp från katthem… Min katt kostade 8000 kr. Men vi köpte honom för vi ville ha en mysig medlem :)
/Christel & kaninerna! 
Finns drösvis med kattungar för 100-200 kr på blocket, så tips är kolla där. Sen vacc ni kattungen och märker den, när den är ca 5 mån så ser ni till att den blir kastrerad ni slipper på så vis en massa strul som kattungar,o att katten börjar kissa inne. glöm inte att en katt kostar en del oxå varje månad, dottern fick katt förra sommaren av oss o den kostar 500kr minst per mån då räknar jag inte med hans försäkring :) Lycka till.
Till övriga tror jag att man kan älska en billig huskatt oxå och även att ägaren är en bra ägare som ser till att katten får det bästa samt blir kastrerad,mörkt,vacc+ försäkrad :)
Bland annat varför jag inte skulle köpa en katt som inte är vaccinerad :) http://www.kattstatus.se/sida67.html
Hej Ulfaren!
Bra att du gjorde ditt förtydligande i #8.
I och med att vaccinering (de ska vaccineras två gånger när de är små) kostar alltifrån 400-800, så tycker jag att du ska be din pappa "plussa på" det på kostnaden. Dvs, hittar ni en katt på katthem för 800-1200 kr som är vaccinerad och kanske till och med id-märkt - så gör NI en ekonomiskt bra deal eftersom ni skulle lagt de pengarna ändå. Om din pappa inte har pengar just nu, så kanske du kan vänta någon/några månader extra på katten? Tyvärr föds det en hel del hemlösingar nu på våren, så det lär inte vara särskilt svårt att hitta en kattunge.
Långhåriga kostar generellt några hundralappar extra också, 500-1500 är vanliga priser för ovaccinerade långhår på blocket.

#12 Jag tycker att det är fel väg att gå.
Hittar man en kattunge som man blir kär i och den är ovaccinerad så gör man den katten och andra katter en tjänst om man till uppfödaren säger.jag bjuder en tusenlapp för kattungen om du ser till att den är vaccinerad Chippad och besiktigad innan jag hämtar den.Det vinner alla katter på i längden.Det blir samma kostnad för mig som köpare och jag påpekar smidigt för uppfödaren att kattungar bör vara vaccinerad ID-märkta och besiktigade innan de säljs.
Stolt ägare till tre La permer
15, Jag tor inte TS pappa går med på att lägga ut 1000kr för en kattunge, tyvärr. Så mitt svar mer att hon bör någ fundera mer på vad en katt kostar den efter köpet, man ska ha låda+kattsand, mat klösmöbel och sen alla andra vetrinärkostnader + försäkring. Sen att ma ngynnar oseriös avel ja det är klart att så är fallet. Själv köpte jag huskatt förra året men pengarna gick iaf till kastrera honan så nu i år får dom itne fler kattungar. Jag själv tog katthonan o betalade den summan vi var två kattungeköpare som gjorde detta betalningen var allså kastra henne.
Tips TS kolla även med hittekatter.ifokus finns säkert nån kattunge som behöver hem men vänta tills nästa månad så hjälper du en kattunge o samtidigt hjälper du till att gynna någon som hjälper hemlösa oönskade katter :)
Jag tycker personligen priserna på Blocket med en hundring per katt är helt ok. Vill ägaren ge bort en katt ska själlvklart även det vara helt ok. Många gånger tycker jag att priserna för raskatter är helt vansinniga. 5.000 - 10.000 kronor för en katt??? Som bara borde kosta en symbolisk hundring. Om ägarna/uppfödarna verkligen ville "sålla agnarna från vetet" så vore det väl bättre att lägga kattpriserna i nivå vad en fastighet ligger på. Dvs 2 miljoner upp till 10 miljoner kronor. Så finge väl uppfödarna sitta där med lång näsa o föda upp katter för sitt eget höga nöje.Tycker att det är en ganske tveksam bransch att förvärva sin inkomst genom.
Själv tar jag hand om bortsprugna katter. Svensk Lantras dvs vanlig bondkatt liksom raskatter som alla förbannade turister lämnar kvar på Öland på sensommaren när jobb o skola lockar i hemkomunen. Skulle inte falla mig in att varken kontakta polis eller andra myndigheter för att höra om någon anmält sin katt bortsprungen. Kan inte folk hålla reda på sina katter ska dom heller inte skaffa några katter.
Själv har jag mina katter som utekatter sommartid o innekatter under vintertid. Jag ger mina katter all min kärlek o de kan springa fritt ute i naturen o klättra i träd o leka o fånga skogsmöss o njuta av sitt liv som utekatt.
Någon som har någon omplacceringskatt (tjej) eller någon eller några kattungar (minst 15 veckor gamla) i Kalmar/Öland regionen får gärna höra av sig.
Cheers…
#17 jag tycker verkligen att du ska kolla upp vad raskatt innebär. Allt jobb som ligger bakom raskatterna kostar pengar. Att bara vaccinera kattungarna går på långt mer än 100 kr.
Dom kanske kostar - MEN då får du som köpare en individ som har bästa möjliga förutsättningar att utvecklas till en frisk individ med det temperament du som köpare vill ha av katten.
tillägg till mitt tidigare inlägg…
…jag får en känsla av att alla kattägare i den här råden bor i städer o förvarar sina katter i lägenheter… stackars katter säger jag… stackars stackars katter. 
Någon annan tomte snackar om att katterna ska vara vaccinerade, chippade o besiktigade. Vaccinerade kan jag köpa… det blev jag själv som barn… polio o stelkramp om jag inte minns fel. Chippade är ju tveksamt. Då är det bättre att sätta in en GPS i katterna så kan man spåra katten varhelst den befinner sig på vår planet. Besiktigade??? Är det en katt dvs ett levande liv vi snackar om eller är det en bil??? Vad händer om inte katten klarar besiktningen? Blir det en giftinjektion då? Jag kan tänka mig att kolla om en katt har syn o hörsel o beter sig friskt rent allmänt. Men någon besiktning behövs inte. Såvida katten kostar någon hundralapp. Lite får väl uppfödaren bjuda på… vilken hobby är gratis?
Cheers…
…over and out 
…men vilken hobby tror du är gratis idag? ALL hobyverksamhet kostar pengar. Så även om man vill hålla på o föda upp katter. Vad tror du det kostar för mamma o pappa om deras tonårsdotter helt plötsligt får för sig att hon vill börja rida o vill ha en egen häst?
Lite trollvarning ovan, användaren registerade sig idag och första inläggen var dessa. Jag hoppas i alla fall på troll för, tja, det var inte det smartaste jag läst idag :).
#19 det verkar som att du själv skulle kunna tänka dig att besikta en katt eftersom det handlar om att kolla så att katten är allmänt frisk. Men det här är OT i ts tråd och vill man prata om kostnaden om katten finns det en lämplig tråd här : http://katter.ifokus.se/discussions/4f952a85d4ebea74c0007124-vad-kostade-era-huskatter?discussions-2 En annan lämplig tråd kan vara den om huskattavel/raskattsavel : http://katter.ifokus.se/discussions/4d713691b9cb46223904e982-avel-huskatt-och-raskatt Så får ts tråd vara ifred :)
Oland4ever: Vad är det som är dåligt med innekatter? I ditt inlägg (#19) så får du det att låta som att innekatter lider? Visst, dom kan lida om dom inte blir aktiverade, men en aktiverad innekatt, som har tillgång till utevistelse under uppsyn (sele, rastgård, innätad balkong etc) kan må precis lika bra som en katt som går ute på fri tass. Dom lever även betydligt säkrare och inte riskerar att bli t.ex påkörda och lämnade i diket vare sig dom lever eller ej efter smällen.
Visst att det är säljarens egen sak hur mycket denna vill ta för en katt, men en ansvarig säljare som bryr sig borde ta med än ett par hundralappar för sina katter. Ju biligare en katt är, eller annat djur, destå större är risken att den hamnar hos en olämplig ägare.
Och varför ska säljare som bryr sig om vem katten hamnar hos, ha ett 6-siffrigt belopp på sin 'prislapp'?
Om du nu verkligen tar hand om utkastade katter, så borde ju även du vara införstådd i hur många hemlösa katter det finns här i sverige, och varför det är viktigt att bland annat ta ut ett bra pris när man säljer sina djur.
När ska folk förstå att en katt inte hör hemma i trafiken eller i svenska klimatat över huvud taget ifrån allra första början? Utan skydd och tillsyn. Man släpper ju inte ut sina hundar som också härstammar från vilda djur. Avskyr när folk säger att det är så synd om innekatter. För det är det inte, om de aktiveras.
Att anse att en katt inte bör kosta mer en 100kr visar bara på hur oseriös man är. Tycker också detta är "trollvarning". Att skriva såhär och sen tro att någon hör av sig till denna personen för att lämna kattungar där? Jag skulle minsann inte ens sälja några kattungar till en sån person. Finns ju anledning till att man vaccinerar och id- märker.
vi på västerkatten vaccinerar kattungar 2 gånger samt chippar katterna (de som är födda hos oss, de som kommer till oss vaccinerar vi 2 gånger om vi hinner, men vi chipar alla under 6 månader) Vi adopterar våra katter för 1000 kr, dvs ca kostnaden för veterinärvården. Vi tar även en tingnings avgift på våra ungar på 500 kr om dm är tingas innan 12 v ålder så att vi vet garanterat att dom får ett hem när dom är 12 v gammla.
Att sälja en katt för under 1000kr är oansvarigt i våra ögon då v¨rden på katten oftast går på mer!
Att köpa från ett katthem kan man faktiskt tjäna på då de är i regel redan är grundvaccinerade, märkta och kastrerade. Kastrering av honkatt kan lätt gå på över 1000:- plus då pengar för märkning och vaccinering så tjänar du ett antal hundralappar på det. Plus att man hjälper katthemmen med att kunna ta in nya hemlösingar och de får pengar att hjälpa fler.
Om jag hade önskad mig en kattunge då hade jag först läst på, kollad priser och möjligheter och struntad i en dyr jacka. Tycker det låter konstigt att satsa pengar i en jacka men snåla med kattungen. Kattungar är inga leksaker fast de är söta. En katt kräver pengar och ansvar.
Sedan finns det inga seriösa katthem som omplacera ensamma kattungar.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus