Hittad katt dräktig?
Katten som vi hittade, som vi fotfarande hittat ägaren till, är nog troligtvis dräktig.. Hon är rätt rund om magen, och är nog antagligen parad med en huskatt, så ungarna är inte renrasiga.
Vad ska vi göra? Vi har absolut inga problem med att ta hand om ett par kattungar, men det känns bara lite lustigt. Det är ju inte äns våran katt och tänk om vi inte kan få sålt på ungarna? Katten är för övrigt jättemysig!
Men vad tycker ni att vi ska göra? 
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
De blir väl huskatter oavsett för ni vet ju inte om honan är renrasig. Är katten inte id-märkt så är den 99,9% säkerhet inte renrasig.
Hittades katten med halsband eller något annat som visar att hon har en ägare, har ni ringt polisen och annonserat den upphittad?
Ta katten till veterinären för att kolla om katten är dräktig är väl första steget?
Hur ser katten ut? Var har ni kollat efter efterlysningar? Har ni annonserat själva? Kollat eventuell chip-märkning hos veterniär?
Sajtvärd Katter iFokus
Nej, det när nog ej renrasig.
Den kom till oss och bestämde själv att den ville flytta in. Den hade då ett halsband med ett nr, men det numret är borttaget.
Vi ska till veterinären i morgon och kolla lite olika saker. Katten är anmäld som upphittad.

har du provat att googla överallt på telefonnumret?
Alla djur behöver någon som bryr sig!
Hur menar du med att den hittades med ett halsband med ett nr, men nummret är borttaget?
Lycka till med katten :)
Katten ser ut som en sköldpaddsfärgad katt fast blå/grå istället. Jättefin! Olivgröna ögon.
Nej vi har inte hittat några upplysningar. Vi har inte annonserat, bara här på iFokus och imorgon på vetrinären.
Men jag undrar vad vi ska göra om katten visar sig vara utan ägare. Ska vi ta den så?

om du pm:ar telefonnumret till mig, ska jag försöka hjälpa till att googla runt på det
Ja asså när vi ringer till numret så säger en röst typ: Det här numret finns inte längre 
#8 okej!

jag ska googla runt lite så får vi se om jag hittar nånting
#10 jättebra! Tack!
du kan maila de till mig också om ni vill ha hjälp
#12 visst, det kan jag göra!

Tyvärr, jag hittar ingenting. Men, ett tips. Samtidigt med polisanmälan så kan du uppge numret. Polisen har ju fler vägar att söka på
#14 ja, vi hittar inget heller. Det kan ju vara så att ägaren nyss har gått bort och katten har rymt till oss, vem vet. Men då får vi väl kontakta polis. Tack ändå!
har du någon bild på katten? MIn kompis katt är försvunnen… bor i göteborg vet dock ej vart du bor
Jag bor i Partille! Hur länge har hennes katt varit försvunnen då?
oj tre fyra månader drygt…:(
#18 oj det var länge! Och katten var en hona? Kan inte lägga in en bild just nu :/ skriver från mobilen och är inte hemma just nu.. Men senare så! :)
Du kan kastrera och abortera samtidigt. att någon skulle sakna katten seriöst, tvivlar jag på.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#20 varför skulle ingen kunna sakna katten?
19: ja en hona, tigrerad… kan pma vad hon heter så kan du ju se om hon lyssnar till det…
#22 men var hon blåpadda?
#20 men om det nu är så att katten är saknad och kanske tom har stam och är parad med en annan katt av samma ras?
Fast man kan väl inte kastrera förrän det gått 3 månader efter anmälan hos polisen ändå. #24 tveksamt. En uppfödare skulle leta efter sin katt och den skulle även mest troligt vara idmärkt i såna fall. Däremot kan ju katten vara saknad.
har du ring till polisen anmäl katten upphittad + uppge telefon numret?
Har ni vart till veterinären och kollat efter chip?
Vi har en tid idag hos vetrinären så vi ska kolla chip och så. De hade tydligen inte tid igår. Vi har anmält katten till polisen, men inte numret. Det kan vi ju göra du :)
Om det inte finns nån ägare är ni villiga att ta denna katthona? Jag tror att katter ofta väljer sina hem antagligen är katten dumpad eller så har den en ägare som itne bryr sig om den något vidare med tanke på att den är okastrerad. kattungar får man ganska lätt sålda jag hade satsat på skaffa bra hem där man ser till att de kastreras tidigt o slipper bli dräcktiga. Jaag hoppas givetvis att katten har en ägare och att den är saknad + att ägaren sen ser sitt ansvar att kastrerar henne. Lycka till med katten+ kattungar.
Eftersom någon har satt på katten ett halsband är det uppenbart att den har någon som saknar den. Lägg ut en bild på katten så att vi kan hjälpa till att leta efterlysningar och sätt även ut lappar i området och en annons själv (med bild) på Blocket (under efterlysningar).
Sajtvärd Katter iFokus
#28 vi kan ta den ja. Den har nu varit hos oss i 6 dagar.. Jag hoppas också att den är saknad! #29 ja, eller så har ägaren nyss gått bort. För min pappa har det hänt så några gånger; att en katt bestämt sig för att bo med honom för att ägaren dött. Men jag hoppas också att det är någon ägare som saknar katten.
#30 Det låter lite långsökt att ägaren skulle ha dött tycker jag. Nuförtiden är det många som säger upp sin fasta telefon och övergår till att enbart använda mobiltelefonen istället. Ägaren kanske bara har glömt bort att ändra numret i halsbandet.
Kan du inte lägga ut en bild på katten så att man får se hur den ser ut?
Sajtvärd Katter iFokus
#31 haha ja så kan det också vara ;) Jag tar och lägger in en bild så fort jag är hemma från skolan!
Tja, låter man sin katt gå ute så den blir gravid, så tvivlar jag på att katten är någon som någon bryr sig om. det kanske till och med är så att den är dumpad just därför.
För är man mån om sin katt, så har man ett halsband med tydlig märkning. OCh man annonserar och gör allt för att få igen den. Nu antar jag att TS här har gjort allt som h*n kan för att söka rätt på kattens eventuella ägare. Skulle någon seriös ägare dyka upp så bjuder jag på en Tris lott till TS….
#33 nja ALLT har vi inte gjort ännu. Det sista ska vi göra när jag kommer hem. Då ska vi dra till veterinären med katten.
Ok, dåligt av polisen att inte vilja kolla chip. För de har läsare de med. MEn eftersom ni ändå ska kolla ifall den är gravid, så kan den ju kollas då med.
*sätter en tass i denna tråden* :)
Hoppas att katten hittar sin ägare igen.
Det är ju inte helt omöjligt att någon faktiskt skulle sakna den, då den hade halsband så har dom i alla fall anstängt sig liite :)
Lycka till!
Mvh,
-C
Äntligen! Vi hittade ägaren som kom och hämtade katten för ca 1 tim sedan! Han blev jätteglad och gav oss 500:- i hittelön :) Inte nödvändigt med mycket snällt!

Åh, vad bra! Hoppas innerligt att han tar hand om katten på ett bra sätt och att den är kastrerad!! Eller åtminstone att han ska kastrera den snarast!
#37 hur bevisade dem att katten var deras (var den id-märkt?) och hur länge hade katten varit borta?
Ja, den var tydligen kastrerad (?) men den hade verkligen världens bebismage. Såg precis ut som en dräktig katt 
#39 japp! Katten var chipad! :) Vi fick hjälp av veterinären, så det var rätt person!
Smullis, jag är skyldig dig en trisslott! Pma mig ditt namn och adress!!!!
#41 haha oj! Det är lungt! 
har bara läst TS
Enligt hittegodslagen så blir katten eran efter 3 månader om ingen hör av sej, dvs om ingen hör av sej så är katten samt kattungarna era. Framtill dess så har man ingen "rätt" att varken kastrerabort ungarna eller sälja katten.
Dock har du rättigheterna att sälja katten och ungarna efter 3 månader.
Upphittandet bör vara polisanmält för att kunna styrkas datunmmässigt.
Vad glad jag blev av denna tråden. Med ett lyckligt slut ;)
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Ägaren hade aldrig anmält katten som försvunnen, ingen aning varför. Han hade inte annonserat eller något.
#45 Då lär väl katten dyka upp hos er igen, spar numret 
#46 jo det är nog en bra ide! ;)
#45 Katten kanske brukar vara borta längre perioder ibland? =)
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
#48 jag vet inte, han sa inte det i allafall, men han verkade jätteorolig först. Sen jätteglad! :)
Märkligt…… Att bry sig om att chippa och regga sin katt och kastrera och sen inte anmäla förlusten. OCh sen ge dig 500 kr, vilket var fantastiskt….Men ett underligt beteende.
Nåja, nu såg han i alla fall, att märkning lönade sig!
#50 yes! :)