Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2962 ggr
iampinkbear
0

Vad kostade era huskatter?

Fick just reda på att en familjemedlem köpt en huskatt (omärkt och inte vaccinerad men ändå, enligt uppfödaren, ca 12 veckor gammal) för 100 kr trots att personen vet hur mycket jag själv lagt ned på mina katter både i inköp och omkostnader/arbete genom åren. Dessutom "tjatar" jag ofta om hur man kan höja statusen på katter och hur man kan motverka oseriösa uppfödare och att särskilt huskatter far illa men detta har uppenbarligen inte haft avsedd effekt då katten är köpt av ett "socfall" i en överbelamrad lägenhet. Jag började ändå kolla runt för att se om annonsen fanns kvar. Jag kunde då inte hitta särskilt många under 500 kr, vilket ju var positivt, och de flesta var trots ett lågt pris ID-märkta eller åtminstone vaccinerade. Jag är medveten om att det kan finnas äldre trådar gällande detta men jag är mer intresserad av att se om priserna faktiskt har gått upp just på senare tid. För 3-4 år sedan när jag skaffade katt var det mer regel än undantag med huskatter som såldes för 50-200 kr, nu ligger priset på majoriteten av dem runt 500 kr och många verkar säljas för 1000-1500 kr. Kan det vara så att arbetet för kattens status börjat ge märkbar effekt?

Lynxkissen
0

När jag var mycket yngre och bodde hemma så betalade man 25öre tassen oftast…helt ortoligt. Inget alls om försäkring, id eller vaccination. Inget värde alls… Rynkar på näsan När vi köpte2 kattbröder betala mamma 100kr st tror jag. Och det tyckte hon var dyrt(!!)

Jag betalade 400kr för min katt i januari då han var 12 veckor. Förtfarande extremt lite pengar. Då var han doc redan veterinärbesiktad och behandlad för öronskabb och avmaskad. Vilket jag tyckte var konstigt, då priset på honom var så lågt. Men frammåt tror jag verkligen det går. Det märks mer och mer. Många huskatter på blocket blir dyrare doc verkar "raskorsningar" ha ett högre värde verkar det som Obestämd Men fler katter säljs dyrare än förr även om de är fruktanvsärt billigare än. Fler katter kastreras och id märks och försäkras så det är ju ett litet steg på vägen. Doc är det synd att knappt några huskattungar på blocket oavsett pris oftast varken är vaccinerade eller veterinärbesiktade.

Har nog sett "huskatter" för allt från gratis till upp mot 4000kr/ katt beroende på om de är långhåriga eller om någon av föräldrarna är renrasiga.

Lusthan
0

100 kr för första, 300 kr för den andra. De var inte ens avmaskade… Tre är en produkt av ett och två och fyra är en omplacering via socialtjänsten.

Sunset_luna
0

När ja skaffade min katt för ca 3 år sen (blocket katt) va ja inte så insatt i allt om kattstatus osv.. dom ville ha 100kr för henne men när ja hämtade henne hade ägaren så brottom att ja glömde betala, å han sa inget heller.. dom ville väl mest bara "bli av" me katterna…

Men kan ju säga att nästa katt kommer att komma från katthemmet som ja e jourhem åt :) när ja hittar nån som passar bra ihop me min dam ;)

pebb
0

Då jag har tagit över mina katter från mitt gamla jobb så var dom gratis, och vuxna.

OberonsMatte
7

Jag tycker att alla katter ska kosta pengar, men det är inte bara köparen som ska betala. Om uppfödaren (eller säljaren) har dubbelvaccinerat, id-märkt, veterinärbesiktigat och kastrerat en katt skulle jag mer än gärna betala "tillbaka" vad detta har kostat och mer därtill. Men inte annars.

Sajtvärd Katter iFokus

iampinkbear
0

#5: Samma här. Nu har jag pratat med personen som köpte kattungen och den ska märkas och vaccineras så jag kan ju tycka att det var lite omständligt att köpa den "billigt" när den i praktiken kommer att kosta dem lika mycket (om den inte bara råkade vara exakt en sådan katt som de ville ha). Tydligen hade den här uppfödaren haft svårt att få katterna sålda, vilket ju faktiskt kan tyda på att fler tänker likadant. Det är ändå hela och rena långhåriga kattungar och de brukar ju inte vara svåra att sälja till högre pris. Nu tjänade ju inte uppfödaren några pengar på ungarna iaf, vilket kan vara bra så länge de fortfarande kommer till bra hem.

Cockerspaniel
0

Min första katt, 5 år idag, fick jag gratis. Var varken avmaskad eller något alls. Idag är hon avmaskad, vaccinerad, försäkrad, kastrerad och chippad.

Katt nr. 2, fick gratis från min moster. Hann bli försäkrad, chippad, avmaskad, vaccinerad, kastrering hann inte tills hon vid 1 ½ år somnade in p g a okänd sjukdom!

Katt nr. 3 köpt från ett katthem för 800 kr. Avmaskad, chippad, öronmärkt, kastrerad och försäkrad. Somnade in vid 8 månader på grund av grav missbildning av patella luxation.

Katt nr. 4, Köpt från en uppfödare i Dalarna. Ragdoll. försäkrad, vaccinerad, avmaskad, dolda fel försäkrad, chippad. Inte kastrerad ännu :)

Så ser det ut för mig ^^

Jourhemmet
0

Över lag så kostar kattungar lite mer den här årstiden iom att det inte finns så många.

Vänta en månad till så ska du se att priserna dumpas, då är babyboomen är här Gråter

Lynxkissen
0

#8 Jo det märktes när vi skulle kolla katt i vintras att då var priserna högre och det var kö att få tag i dem…men som du sa, snart kommer babyboomen…

Hawknestgrove
0

Införskaffandet av mina 4 kostade inget alls. Arne kom ju till oss, Mee likaså, Pipis kidnappades av min sambo från hans barnbarn och Esther skulle avlivas.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Magrat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag betalade 1000:- för mina två killar och då var de vaccinerade, avmaskade, kastrerade, chippade och veterinärbesiktade. De var ungefär 6-7 månader gamla då. Mina kommer fån katthem och skulle egentligen ha kostat 800 kronor styck, men eftersom de var skygga och hade varit länge på kathemmet fick jag dem billigare.

Tycker att det är en ganska absurd grej att göra, sänka priset efter att de beslutat att jag var en vettig person att erbjuda dem ett hem, det var ju inget jag bad efter och jag var inställd på att betala 1600. Att rea bort katter, kan knappast gynna status och är ju otroligt oekonomiskt då de extra 600 kronorna skulle kunna använts till nykomlingar.

I efterhand är jag däremot lättad av att jag bbetalade mindre, de kommer nämligen från Djurens Vänner och jag hade aldrig hört talas om föreningen innan. Det här var 2010

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[Highonbluetomorrows]
4

Jag läste just den här annonsen och tycker att den säger allt om huskatters pris idag. De som ser mest renrasiga ut säljs för några tusen, långhåriga säljs för någon tusenlapp och korthåriga säljs för någon/några hundralappar.

"Nu finns det ett gäng kattungar till salu där pappan är en äkta ragdoll som har blivit pappa till fina bebisar som snart är 12 veckor och leveransklara.

Den ena kullen är med en äkta norsk skogskatt och är jättelurviga och kommer att bli långhåriga. (lev klara 24/4)
Det finns en cremefärgad stor hane och gråa honor i denna kull (med eller utan vitt, vissa med bruna inslag "gråsköldpadd") 2000kr

Andra kullen är med en korthårig 50% norskis och 50% bondkatt så dom är korthåriga olika kön och färger 300-500kr

Har även 2st gråmaskade ungar som nu kan tingas och levereras först när dom blir 12v 3000kr (75% ragdoll)"

Hawknestgrove
4

Skrikandes

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Niiinah92
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Katt nr 1 som bor kvar hos mina päron var gratis då min morfar fått in henne från en farmpolare som fångat henne i fälla, hon var då ca 12 veckor (tror vi).

Katt nr 2 var också gratis, även han från min morfar.

Katt nr 3 kostade 1000:- då jag köpte henne från ett katthem. Hon är 1 år gammal och vaccinerad, öronmärkt och kasterad.

(De andra bägge är givetvis oxå kasterade, vaccinerad, märkta och försäkrade)

OberonsMatte
5

#12 Ja, det är för bedrövligt. Bland oseriösa uppfödare (och okunniga kattungeköpare) verkar det tyvärr vara så att de tror att det är raskattens utseende som gör att de kostar mer och att allt som liknar ett sådant utseende därför också betingar ett högre pris (trots att uppfödaren på sin höjd endast har kostat på kattungen en futtig avmaskning, om ens det). 

I annonsen handlar det om ovaccinerade, omärkta, obesiktigade och oregistrerade katter som säljs av en oseriös, girig, oansvarig och okunnig uppfödare. Stackars katter som utnyttjas på det sättet säger jag bara!

Sajtvärd Katter iFokus

ajnim
0

Hösten 08 köpte jag en huskatt betalade 500 kr min dotter köpte en ochså från samma stålle hon betalade 100 kr skilnaden var att min var långhårig

iampinkbear
0

Det var just skillnaden på t.ex #12 och #16 som jag funderade lite på. Numera finns det ju en hel drös med raser vars namn ofta missbrukas när folk försöker kränga huskatter och vissa av dem har säkert en viss procentsats "fina gener" vilket många fortfarande verkar vara villiga att betala för men långhåriga katter överlag och även maskade korthår eller katter med en mindre vanlig färg säljs dyrare just p.g.a att de (antar jag) kan misstänkas ha viss blandrasbakgrund. Det är tragiskt att det fortfarande fungerar men jag tycker ändå att man allt oftare ser huskatter som benämns som just "huskatter" utan andra etiketter och jag tycker ändå att det är ett litet steg i rätt riktning.

htt
0

100 kr för den ena, den andra fick jag gratis av en bekant som hade kattungar. 

Hade mer än gärna betalat 10 gånger mer om det vore så att  de var chippade och vaccinerade vid leverans, vilket de inte var. Om det hade varit idag hade jag ALDRIG stött den sortens avel!!

Men jag behandlar inte mina katter som några leksaker "slit och släng" bara för det, utan de är regelbundet vaccinerade, chippade, kastrerade, försäkrade osv osv..

Däremot tycker jag det är sjukt löjligt att börja med att blanda in en massa raser. En huskatt är ju trots allt en huskatt! :)

Gia91an
0

Jag hittade min katt på en kaj när han var mindre än en handflata, så han vart ganska så gratis^^ Men han har varit här i tio år och är högt älskad för det…

Men sen måste jag bara nämna att jag aldrig skulle köpa en katt för mer än 500… Faktiskt… jag vet att jättemånga kommer bli sååå arga, och det är helt okej, vi har helt enkelt delade meningar…

Jag är bara intresserad av att ha en trevlig huskatt som kan vara där som sällskap… Jag skulle aldrig köpa en raskatt om jag inte skulle avla… och det har jag varken intresse eller kunskap om…

Jag förstår inte hypen runt "kattens status i samhället" faktiskt… Vad gör det om en katt säljs för en hundralapp om den säljs till trevliga människor?

:D

Lynxkissen
5

#19 grejen är att många katter far illa i samhället när de säljs sådär billigt. Katter blir lidande, folk tar inte ansvar och många anser att det inte är värt att behandla sjuka katter eftersom man lika gärna kan köpa en ny ist då de är så billiga. Tänk, att en hund kan man minsann inte köpa för 500kr. Varför en katt men inte en hund? Vill man ha ett djur så bör man tänka över det. Det kostar. Och sen lever de mellan 15-20 år också. Med tanke på att vem som helst kan få en katt hur billigt som helst så är det många som sliter och slänger med katterna. Därför bör man tänka över detta innan man skaffar katt. Har katterna ett högre pris tänker man efter mer ifrån början och det blir inte ett impulsköp på samma sätt.

När en katt säljs bör de vara avmaskade vaccinerade besiktade och därmed blir även priset högre.

Även om många blivande kattägare blir glada att katter är billiga, så är det katterna som får betala priset för den saken.

Thaeri
2

Ja precis, 0 kr + vaccinering, kastrering och ID-märkning är ju inte billigare totalt än 1000 kr för en "färdig" katt. Ofta inte ens billigare än 1500 för en "färdig".

Gia91an
0

20#

Jag fattar vad du menar… Absolut… inget djur ska må dåligt självklart… och det är ingening jag vill heller, att djur ska må dåligt…

Men jag själv däremot hade faktiskt inte köpt en katt för mer än 500 hundra… Dock är jag beredd att betala för veterinärvård, bra foder och vaccineringar osv…. Förstår du hur jag menar? Å andra sidan ser jag inte katten som en slit-och-släng vara… inte alls, utan som ett åtagande precis som alla djur…

Smullis
0

500 tror jag det var!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Niiinah92
0

#22 menar du då att du inte betalar mer än 500 för en som inte är "färdig" dvs kasterad, chippad, vaccinerad osv. eller menar du att du inte är villig att betala mer överhuvudtaget?Glad

sahar08
0

Köpte mina första två huskatter för 500kr st då var dom chipmärkta, vaccinerade och avmaskade samt veterinärsbesiktade. samma med min senaste katt men den betalade jag 2500 kr för.

Delfinen
0

Fick en kattunge när min son var 6 år (han är idag 27) efter att ha svarat på en annons på anslagstavlan i affären. Betalade inget för henne.

Mina två andra Missan och Fräs fick jag för 16 år sedan. Betalade inget för dom heller. Missan kom till mig förmedlad av Djurens vänner, Fräs efter en annons i dagstidningen.

Shiba och Tiwaz ( har bara shiba kvar) är söner till Missan som kom till då jag fortfarande litade på infon om att p-piller = ingen dräktighet.

Gia91an
0

Okej, omformulering…

Jag skulle aldrig köpa en katt som var dyrare än 500 överhuvudtaget helt oberoende av ifall den är kastrerad, vaccinerad eller om den inte är det…

Däremot skulle jag inte tveka att betala resterande kostnader (kastrering, vaccination, övrig medicin) själv även om katten var "billig"…

Anledningen till att jag inte skulle köpa en dyrare katt är att jag har inget intresse av vilken kattras det är, om den är 75% av något eller renrasig… Inget som helst intresse… Utan jag köper gärna en bonnkatt som jag sedan kan ha som sällskap och kastrerar osv själv, det har jag inget problem med alls…

Sen vet jag inte, jag tycker att det högsta priset på katten är det emotionella faktiskt… Jag vet att min katt är säkert inte värd mer än typ 500 på blocket om jag skulle få för mig att sälja honom (vilket aldrig kommer ske), men jag skulle däremot lätt kunna slänga ut några tusen på veterinär om han blev sjuk…

Förstår ni hur jag menar?

Jag vet att alla absolut inte håller med mig… men detta är min åsikt…

BARFmycat
0

Jag betalade 800;- styck för Gert och Ernst, då var de vaccinerade, avmaskade men okastrerade och omärkta, ej heller veterinärbesiktigade, köpte från Djurhjälpen.

Tengil köpte jag på blocket för 2500;-, betalade mest för raserna han har i sig, kastrering, vaccinering och märkning har jag fått betala själv.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Snurpan79
0

Lukas kostade mig 100:-, Lova 200:- och Lia 600:-. Endast Lia som kom från katthem var vaccinerad och avmaskad när jag hämtade henne. Ingen av dem var kastrerade men nu är det det hela högen.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

[littleoldme]
0

Charlie fick jag gratis av en kompis. Avmaskad. Varken kastrerad, vaccinerad eller något sånt. Han var 4-5 månader. Cadie köpte jag för 2000 kr. Skinn och ben och svullen mage. Endast avmaskad. Troligen yngre än 12 veckor, vetten kunde inte riktigt bestämma ålder då hon var i så dåligt skick. Fick betala mycket pengar till vet första veckan bara för att försöka få henne att överleva. Har alltså betalat kastrering, vaccinering, id-märkning och allt sånt själv också.

mitzerl
6

Det kostar pengar att vaccinera, id-märka, veterinärbesiktiga (och kanske helst också kastrera) en katt. Det kostar MER än 500 kr. Om du inte vill betala för dessa viktiga saker så ger det nästan en antydan att du inte tycker att katten är värd denna omsorg.

Om katten är "färdig" (ovanstående upplistning) och du betalar för vad detta har kostat, dvs ca 1000-1500 kr så har man ju faktiskt gjort dig en tjänst, för då slipper du själv ta dig till veterinären för att göra detta.

Om katten levereras utan att något har gjorts med den så skulle jag isåfall gott förstå att du inte vill betala 500 för noll omsorg.

Destany
0

Puma var gratis för hon var hemlös o bestämde sig för att flytta hem till mig Zorro kostade 100 kr o var okastrerad inte vaccinerad mm var ca 8 v visste ej bättre då Zigge kostade 400 kr o han köpte jag från kks var okastrerad pga att han bara var 12 v

Supinesophie
0

Min huskatt kostade ingenting, hon var ju oönskad så de var väl glada att någon ville ha henne. Hon är en bondkatt utan rasinblandning, inte ens avmaskad var hon. Ingen ovanlig färg (bruntigré med vitt).

Jag har dock sett huskatter som kostat 5500kr men de var rena rasblandningar (mest siames och nåt annat) och såg nästan ut som renrasiga siameser.

Min siames och min balines kostade 6000 och 6500kr.

Gia91an
0

31# Nej jag tycker inte det är oviktigt alls… ^^

Jag vet att det kostar mer än 500, men det är inget problem… Men jag tycker inte någon som fött upp bonnkatter är värd att få de pengarna… Jag gör hellre det själv…

Jag har inte problem med att lägga pengar på djur och omvårdnad… alls… Men en katt är inte värd mer än så i inköpspris… jag tycker inte det…

Det viktiga för mig skulle snarare vara att köpa en katt med sämre förutsättningar som man sedan kan lägga ner sin tid och själ på… Så att den katten får det bra… ^^

Lynxkissen
3
Lusthan
2

#34 Problemet är att när katter kostar så lite så är det lättare för folk att impulsköpa katter och sedan bara göra sig av med de. Detta gör att katternas status sänks och man försöker inte ens sälja de utan man slänger ut de i skogen. Alla gör inte så men med tanke på att vi har cirka 100 000 hemlösa katter i Sverige så är det alldeles för många som gör det. Jag sålde en döv vit huskatt förra veckan som jag först räddat från att bo ute resten av sitt liv och få kull på kull som jag sedan kastrerat och id-märkt. Jag fick 1500 kr för henne för att hon var i princip klar vid flytt. Vet att jag borde ha vaccinerat också vid närmare eftertanke… De lär inte kasta ut henne bara sådär då de betalat en högre summa för katten. Man betalar självfallet inte 1500 kr för en katt som inte ens är avmaskad för då är det oseriöst och man vill bara ha pengar, det är inte helt okej. Nu blev det ändå på minuskontot för mig, jag har lagt ut mycket mer än 1500 kr på henne egentligen då jag har haft henne sen i augusti men det spelar ingen roll så länge jag kan lita på att hon nu har det bra. Sen finns det idioter till allt såklart, men jag har lovat att ta tillbaka henne om nått händer och hoppas att de kommer ihåg det.

Supinesophie
2

Ekonomiskt sett är en bondkatt inte värd nästan någonting i pengar (pga överskottet i utbud), men det är ingen anledning att tycka det är OK att vem som helst kan köpa ett rovdjur med många specialbehov som lever 15 år för mindre än vad t.ex. en guldfisk kostar?

Pga raskatter så är det (när man köper renrasigt) temperamentet, avelsarbetet och säkerheten osv man betalar för, inte utseendet eller "ädelheten". Det kostar massor med pengar att föda upp katter på ett seriöst sätt.

När endast en katts utseende spelar roll för priset är det alltid huskatter det handlar om. (betala tusentals kronor för en söt katt som är oseriöst uppfödd av någon girig person)

[sakring]
0

Mozzan kostade, vaccinering, chipmärkning, kastrering och öronmärkning. Hon hade dessutom en virusinfektion med snuva när hon kom hit. Hon försäkrades också. Hela kullen chippades och försäkrades, en försäkring som följde med katten och som jag skrev ett brev till dem som tog kattungarna.

Ezme kostade samma sak som Mozzan men hade problem med magen. Hon var dessutom ensam kattunge så hon kom hit 7-8 vekcor gammal då kattmmamman förvunnit. Även hon försäkrades.

morgengry
0

Jag har 2 katter nu, både blandras. Den första fick jag gratis av en kompis som inte kunne ha kvar den, den andre betalade jag 700 kr för.

Men Gud alltså var det är mkt tjat om blandras/huskatt avel!

Alla som köper ett djur (vilket som) väljer ju delvist efter utseende. Och  i alla tider har det varit det "onormala" eller speciella utseendet som har varit mest värd. (varför finns det annars utställningar? och varför har alla raser blevit mer och mer extrema?)

Så det är ju klart att blandras med ett speciellt utseendet koster mera.

Sen kan jag säga av egen efarenhet, att det inte alltid är utseendet man vill ha när man köper en blandras. Det är nog många som vill ha ett visst temperement. Isär är det ju så att raskatter generellt är mera "snälla", eller vana att bli hanterade,  eller hur jag ska beskriva det. Rena bondkatter är ju INTE på nåt sätt avlade för att få ett visst temperement, tvärsom kan det ju vara så att de mest "vilda" har kunnat överleva på bondgården.

Jag själv har haft både rena "bondkatter", blandras och renrasig. Och jag föredrar blandras, eller bondkatter där jag vet att förälderna varit bra.

Jag har inte råd med raskatter, varför ska jag då inte ha möjligheten att köpa en blandras?

Det är ju samma retorik som att säga att alla som inte har råd med en exlusiv bil inte ska ha bil, för skoda kan man jo inte tillåta folk att köpa……. blir trött!

EddaM
0

Jag betalade 10kr för min Feztiz o det var 7år sedan av några som jag kände.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Lusthan
8

#39 Fast du har ju missat hela poängen. Blandraser i all ära men aveln ska oavsett bedrivas seriöst med ordentliga tester och sånt som hör till med försäkringar, id-märkning och dylikt. Det är inte katterna det är fel på utan de som bedriver oseriös uppfödning av katterna. Vet du att dina katters föräldrar är testade mot sjukdomar innan och var de vaccinerade och id-märkta när du köpte dem? Det är det som är diskussionen inte själva egenvärdet av katterna. Sen kan jag ju säga att huskatter är inte mer vilda. Alla huskatter jag har haft har ett trevligare temperament än flera raskatter jag stött på. Har bekanta som har två birmor som inte är sociala alls, mina fyra däremot hälsar alltid på alla och ska vara med konstant hela tiden där man är. Så att tro att alla huskatter är lite vilda och så för att ingen avlat korrekt på de är ju att ta i. Det är ingen som säger att man bara ska köpa dyra raskatter, hur många på forumet här har inte vanliga huskatter? Det handlar om så mycket mer än bara katterna. Exempelvis alla 100 000 övergivna huskatter som inte bor någonstans… Genom att id-märka, vaccinera, kastrera, försäkra, göra nödvändiga tester innan man avlar på katterna och därefter tar priser på katterna som motsvarar delar av det man gjort på djuren innan så höjer vi värdet på alla katter och kommer därmed undan med större delen av alla hemlösingar på sikt. Det är vad det handlar om.

Lynxkissen
2

Jag skulle då själv inte sälja blandras/huskattungar hur billigt som helst. De förtjänar det bästa de med, och ska egentligen ha samma förutsättningar i livet som en raskatt. Vaccinerade, avmaskade och besiktade vid försäljning helst. Och då blir priset högre. Men tyvärr tänker inte många så. För vad spelar det för roll (i vissas ögon) när de bara vill ha en billig katt snabbt, köper katter till sina barn i present eller bara vill ha en råttfångare. Även folk som aldrig haft katt och tänker att "det är ju inte så dyrt, vi testar" och upptäcker att det var en massa jobb med katten och så blir de tillbakalämnade eller övergivna. Eller så har de inte tänkt att testa sig för pälsallergin innan, så en vecka senare hamnar de på blocket.

Har katterna ett högre pris så tänker man oftast lite mer. Vad det kommer kosta sen, kanske inte impulsköpa, kolla om man har allergi och inte kasta ut sina katter att bo ute och inte få komma in.

Varför är det inte detsamma med hundar i så fall? Brukar ni se hundar säljas för 100 kr eller skänkas? Inte heller lika många allergier när man skaffar hund. Men varför? Jo, för folk tänker oftast efter innan de skaffar hund. De är inte "billiga" och normalt impulsköper man inte en hund. Katter är väl inte mindre värda dom? Ska man ha en katt medföljer ett ansvar. OOch man bör därmed tänka efter innan.

Nu menar jag inte att en "huskatt" kanske inte har samma pris som en raskatt, men några tusen för en katt är egentligen inte ett högt pris för en livskamrat som lever ca 15- 20 år. Eller?

Notera att jag inte heller menar att människor utan hög inkomst inte kan ta hand om en katt, eller inte borde ha en katt. Jag älskar katter, och jag har inte mycket pengar. Det kan jag inte påstå. Men jag är inte en sämre kattägare för det. Jag kan ta hand onm katterna, löser veterinärvård men har i nuläget kanske inte råd att köpa en raskatt för över 5000kr. Men om jag själv skulle sälja kattungar skulle jag inte släppa dem billigt. Jag känner ju inte köparna. Och OM jag skulle sälja en billigare till någon skulle det vara till seriösa vänner/familj/personer som jag innan haft kontakt med och vidare kommer fortsätta ha konkat med på ett eller annat sätt så man kan ha koll.  Människor jag vet är kattälskare som kommer ge katten den kärlek och vård den förtjänar, för det är förstås det viktigaste, OM jag som sagt vet vem det är.

Tyvärr så är det ju oftast många som bara vill bli av med katterna så då blir de billiga och katterna får varken den vård de behöver eller det liv de förtjänar. Sorgligt nog så får katterna lida av oseriösa säljare och köpare.

[RoxannaH]
0

200 kr för en 12 veckors bebis. Jag la ut 680 kr på att vaccinera och chipp-märka honom direkt.

Köpte honom av en kompis, så det var kompispris. :)

Gia91an
0

Hmmm Alltså… det känns som att jag verkligen inte får fram vad jag menar…

Jag kan förstå er poäng, SJÄLVKLART! Att huskatter inte ska säljas billigt bara för att folk som kan impulsköpa, behandla dåligt osv för att de ska tänka en gång extra… Men JAG skulle ändå aldrig köpa en dyr katt..

jag skulle inte köpa en dyr katt från början, speciellt inte raskatt…. och absolut inte "blandras" för det är precis lika oäkta som bonnkatt… xD

okej, den här formuleringen då? Jag fattar varför ni vill "höja statusen" på katter, så att de inte kommer till dåliga hem osv… Men jag hade ju ändå köpt en katt som kostar mer… Och då är jag ändå väldigt mån om mina katter…. Och jag har inget problem med att spendera pengar på dem när de väl är mina.

Det här med att sälja katter billigt för att det är ett sånt överflöd… det tycker jag inte är så konstigt alls egentligen… Jag säger inte att det är bra, men inte konstigt… allt handlar ju om tillgång-efterfråga, precis som allt annat även om det är tragiskt så är det så… Jag kan verkligen förstå de kattägare som kanske inte var beredda på att få ungar (och ja självklart hade det kunna förhindras på olika sätt, det är inte det jag menar) som sitter där helt förtvivlade när de inte kan bli av med dem… Tyvärr är det så…

Jag tycker egentligen att det är upp till varje kattungesäljare att djuren får så bra förutsättningar som möjligt… Det är väl bara hoppas att alla tar sitt förnuft till fånga…

morgengry
2

Vem har patent på att beskriva VAD som är seriös avel?

Supinesophie
4

#45 Allmänt tror jag man menar avel som har som mål att förbättra stammen och som bedrivs på ett sådant sätt att man tar hänsyn till både avelsdjuren och de framtida avkommorna (dvs hälsotester och inavelsgradtest innan parning, kort avelskarriär, inte ta kull om det finns ett överskott på marknaden).

Även att man ger kattungarna bästa möjliga start i livet hör till tycker jag (vaccineringar, veterinärbesiktning, id-märkning, ev. kastrering).

Om kullen inte var planerad så är det inte seriös avel, men man har ändå som ägare till mammakatten chansen att ge ungarna bästa möjliga start i livet.

Seriös kattavel går inte ut på att bli rik av uppfödningen.

[sakring]
0

# 45 De som är med i olika förbund för raskatter och som sköter sin avel som det bör göras. Det hjälper inte att någon har en huskatt av obestämd härkomst och testar den samt eventuell partner då man inte vet vad man ska testa mot.

Sedan att man inte tar kullar på en mättad marknad. Det finns 100.000 huskatter för mycket just nu.

[nettaahs]
0

Inte betalat för någon utav mina katter då den första fick jag själv ur en kull, och den andra var min kattmammas syster (som bodde hos grannen) och då fick jag den andra gratis också :)
Idag är dom avmaskade och vaccinerade :)
men tror en har åkt på öronskabb, stackarn :( , då borde den andra också ha det tycker jag? ska iväg till apoteket imorgon, dom borde väl ha grejer där?

NinjaKakan
0

För våran bondkatt vi har hemma betalade jag 10 kr, även fast jag inte behövde. Våra 2 bondkatter som jag omplacerat nu kostade 100 kr.

Rafflan
0

0 kr för katten

Sen tillkom det för operation, vaccination, märkning, osv, så slutar nog på ca 2,500 kr ;)

Sunset_luna
0

#48, ne har katten öronskabb måste dom till veterinär för att få medel där, det e inget som finns på apotek.

EstherVess
0

Nu har jag mest omplaceringar, men de jag köpt har jag inte betalat mer än 5 kr för..

När vi själva fick kattungar så sålde vi dem för 500, det var huskatter, men jag tycker att vill man ha en katt kan man lägga ut lite mer än 5 kr.

Tyvärr så kastar folk nästan katter efter en, speciellt på landet :(

Lynxkissen
0

# 48 Det enda som kan fungera är i så fall frontline spot- on från apoteket. Har inte testat själv, men veterinären hos Agria har skrivit det på  Agrias hemsida. Doc är det egentligen inte avsett för öronskabb och är inte säkert det hjälper. Det finns inget receptfritt preparat avsett för öronskabb utan man måste åka till veterinären för en koll och få utskrift på.

zoolatri
3

Min Phoebe är fyra år nu, så för snart fyra år sedan köpte jag henne för 1500. Hon sades vara blandning mellan siames och norsk skogkatt. Jag gjorde alla misstag man kan göra som oinsatt kattungeköpare, plockade upp henne på en parkeringsplats för uppfödaren sa att hon skulle åka och leverera två av kullsyskonen. Jag fick se bröderna i bilen som såg helt annorlunda ut, mkt större, långhåriga och med annan färg. Min Phoebe var inte vaccinerad, id-märkt, försäkrad eller något. Jag fick hem världens mysigaste lilla kattunge med stora magproblem. Det var många veterinärbesök första månaderna… Sedan dess har jag lärt mig mycket om kattavel;) Nu vill jag enbart stödja seriös avel, och jag vill ha kattungar med stamtavla där man kan gå bakåt i tiden och se vilka tester som är gjorda på föräldrar och i tidigare led. Jag tycker att det är värt varenda krona att betala för en kattunge som kommer från en seriös uppfödare! Jag tror att katterna håller med.

Exoticas
0

Jag betalade 2000kr för båda mina katter med tillbehör!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Fridaaaa
0

Våran hankatt kostade 5 kr, 14 veckor gammal.
Men han är såklart kastrerad, vaccinerad osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jina
0

Aldrig köpt, men sålde en unge hösten 2010 för 1300.