Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2471 ggr
caroline_blom
0

kattunge 6 veckor

Hämtade en kastrerad kattkille som är 1 år. Han är social och trevlig. Fick idag veta att han bara var 6 veckor när de hade hämtat honom.

Vet att detta inte är lagligt.

Katter som tars så tidigt från mamma vad kan de få för problem som stora ?

OberonsMatte
0

Risken finns att de blir aggressiva (eftersom de inte har fått lära sig att hantera frustration av sin kattmamma) och att de uppvisar beteendeproblem vid förändringar (eftersom de saknar en naturlig grundtrygghet). De kan också ha ett sämre immunförsvar och ha svårt för att tyda och tolka andra katters signaler.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
0

Om han inte är kastrerad bör det göras så snart som möjligt eftersom könsmognad ofta förvärrar problemen för katter som tagits tidigt från sin mamma.

Edit; såg nu att han redan är kastrerad, bra!

Sajtvärd Katter iFokus

Destany
0

Min zorro togs förtidigt o han e en instabil katt. Gosig ena sekunden för att i nästa vara tvärilsk. Han e väldigt "mammig" en problemkatt helt enkelt men med lite uppfostran o tålamod o kärlek så e han hyfsad i humöret de flesta timmarna på dygnet

viciouscircle
0

Farmor och farfars katt Gizmo var tvungen att lämna mamman vid 2-3 veckor. Mamman ville inte ta hand om honom.

Gizmo vet inte vart gränserna går.. Han är väldigt hårdhänt när han leker.. Dessutom kan han gå från jättegosig till busig jättefort. Det liksom slår över.. vilket kan vara jobbigt om det är ett barn som gosar med honom, med tanke på att han är så hårdhänt.

Han kan inte heller jama. han liksom piper. Spinner gör han inte heller.

Utöver det är han en väldigt stilig och bra herre =)

[Geekinblack]
0

#4 måste hoppa in och låna tråden lite, känner igen en del där från min hankatt. Dom jag köpte honom av visste inte hur gammal han var för dom hade ingen koll på när ungarna föddes så jag fick "bara ta han" typ för dom trodde han var gammal nog. Lagen säger väl 12 veckor? Förr var det väl 8. Visade kort på min katt för min moster då jag precis hade köpt honom å hon sa att han inte ens såg ut att va 8 veckor så han är troligen tagen för tidigt…

Hur som helst, min katt är 3 år nu och hur fin som helst. Älskar att gosa och mysa men han kan inte kurra/spinna :/ han har aldrig kunnat det. Å ibland när man gosar med han så vill han helt plötsligt leka och sätter klorna i min hand å bits å rivs men på ett lekfullt sätt. Dock ett väldigt hårdhänt lekfullt sätt… brukar ha stora rivsår över hela handen/armen xD

Tror du att detta beror på att man tagit katten för tidigt? :O eftersom det verkar som att våra katter är lite lika där tänkte jag… för alla som träffar min katt förvånas över att han inte kan kurra och jag har inget svar på varför han inte kan :P

viciouscircle
1

5# Det låter som om våra katter är väldigt lika ja! :)

Det där med att dom börjar busa när man gosar kan jag dock också se på min honkatt (Vi vet inte hur gammal hon var när vi fick hem henne, hon var född på en bondgård). Vet även att många, speciellt honkatter, har en tendens att "slå över" efter ett tag. Dock beror nog inte det alltid på att man tagit dom för tidigt.. tvivlar på att alla som bekräftat det har för tidigt tagna ungar :)

och jag vet ärligt talat inte säkert om det där med jamandet och spinnandet är pga att man tagit dom för tidigt.. Men jag anar att det kan vara det. Vet inte hur mycket som är medfött och hur mkt dom lär sig av "kattspråket".
Det med att dom är mer hårdhänta är ju i alla fall mer säkert något som har med det att göra :) i alla fall om dom även vuxit upp som ensamkatter efteråt. Har dom ingen annan katt där som kan lära dom när det blir för mkt så vet dom ju inte heller vart gränserna går.

Men ja, jag har inga källor på detta, det är bara erfarenheter och vad jag själv satt ihop, vill bara påpeka det :)

[Geekinblack]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Mjo, men jag tror nog att det ligger något i det… det känns ju bra iallafall att min katt inte är den enda som inte kan spinna ;)

Han träffade min mosters katt när han var bebis men fick en smäll i nyllet när han sprang fram och ville kramas, sen dess har han hatat vuxna katter xD kattungar däremot, dom gillar han att uppfostra! Haha xD det är rätt häftigt att se hur han uppfostrar syrrans små honkattungar. Han själv fick inte direkt någon uppfostran från sin mamma, men han uppfostrar gärna andra ;P

(förlåt TS om jag kapade tråden litegrann här, men det blev så intressant hehe)

Nu har jag iallafall fått lite att fundera på :) måste bara få visa en bild också på när min katt uppfostrar syrrans unge ;) sen ska jag låta tråden vara ;D

Hawknestgrove
0

Om de hämtade honm för knappt ett år sen, så var det klart olagligt. 2008 infördes en bestämmelse på, att kattungar måste vara minst 12 veckor innan de lämnar sin mamma. Innan dess var det 10 veckor, men jag är osäker på om det var inskrivet i lag, elelr om det bara var en rekommendation. Jag vet i allaf all att för ca 30 år sen så födde jag upp helgi birlma och då fick man enligt SVeraks regler inte lämna ut ungarna förrän de var 10 veckor.  MEn dettta var ju för ett år sen, så det var ju olagligt…. Men du behöver inte vara orolig nu, troligen så har katten ahft tur och det har de flesta. vår lilla Esther var ju bara 5 veckor när vi fick hem henne. Hon hotades av avlivning, så då var det liksom inget val. Hon är 9 år i maj. OCh gosigare flicka får man leta efter.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Thaeri
0

#8, SVERAK har haft bestämmelsen 12 veckor ett bra tag, däremot hade några Independent-klubbar (numera WCF Nordic) gränsen 10 veckor innan maj 2008.

Men när SVERAK införde 12 veckor har jag ingen aning om, jag vet bara att de hade den när jag skaffade katt, och den var tillräckligt etablerad för att Blocket skulle ha samma gräns och hänvisa till att det var en rekommendation från landets största kattförbund.

Vet heller inte vad lagar och förordningar sa innan.

[Anunnaki]
0

När jag var barn fanns ju inga regler om hur Gammal en kattunge måste vara innan man fick ta den från mamman. I rent oförsånd fick jag en kattunge 1955 när hon nog inte var äldre än fyra veckor. De som hade kattungen var nog glada att bli av med henne och som jag var tio år gammal.

Det enda som märktes på denna katta att hon tagits alldeles för tidigt från sin mamma var att hon på vintern snuttade på svanstippen.