Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2860 ggr
Psychotickitten
0

Katten verkar inte må så bra?

Hej. För några veckor sen tog jag emot en katt på 8 mån från min sambos vän. De hade köpt en hundvalp som enligt dem jagade katten konstant och bet den och skulle inte vi ta katten så skulle dem avliva den… hm,, det blev jag ju väldigt arg över  såklart men nog om det…

Vi tog emot den och den är verkligen helmysig MEN hon äter knappt sin mat, hon hoppar mot fönster och dörrar. Så fort vi ska gå utanför ytterdörren eller kommer in efter att ha varit ute så försöker hon smita ut och har lyckats många gånger smita ut i trapphuset! På natten jamar hon hela tiden. Det enda som funkade ett tag var att öppna fönstret lite på glänt och knyta fast ett snöre i fönstret så hon inte kunde ta sig ut. Då satt hon och tittade ut genom springan lugnt. Men annars är det nästan konstant att hon håller på att attackerar dörrar och fönster. Hon har inte varit utekatt sen tidigare men jag börjar verkligen undra om det kanske inte vore det bästa för henne?? Eller kan man göra något annat för att få henne på andra tankar eller vad man säger? Vi har försökt leka med henne osv men hon är intresserad ett tag sen går hon. Vi har tyvärr ingen möjlighet att låta henne vara ute här hos oss då vi bor på tredje våningen :(

Så,,, har någon något tips på vad man kan göra för hennes bästa?

AnneN
0

Har ni testat att gå ut med katten i koppel? Kanske kan det räcka för att stilla hennes längtan efter att få komma ut?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Thaeri
0

Är hon kastrerad?

sagan
9

Kastrering om hon inte är det, kattkompis att busa av sig med och en innätad balkong. Samt många klätter möjligheter på höjden ger henne (och hennes nya kompis) mer sysselsättning. Gå ut med henne kan göra saken värre än innan och hon kan börja jama konstant vi ytterdörren istället. Vill man gå ut med sin katt kan det vara en bra idé att alltid ta ut katten med transportburen så hon förkippar den med utevistelse och inte ytterdörren.

Lycka till.

majvi
3

Det verkar som om hon vill ut och para sig med en hankatt.Kastrera henne  och när hormonerna gått ur kroppen blir hon lugnare.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja det är nog det bästa. OCh det där  med valpen det tror jag inte ett dugg på. En normal valp brukar funka hur bra som helst med katt. Så antingen var det lögn, eller så är valpen konstig…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Highonbluetomorrows]
3

#6. Njae det håller jag inte med om. Det är nog bara du som har duktiga hundar ;). Däremot är man inte särskilt duktig som hund- och kattägare om man inte ger katten utrymme på höjden att hoppa upp på, och lär sin hund att det inte är okej att jaga katten. Men, som vanligt, så orkade man inte ens försöka reda ut problemen utan vill avliva katten i stället (men hunden ska ju vara kvar såklart!!).

TS. Är katten rädd för er? Trivs hon i lägenheten? Kastrera bör ni göra ändå, men om katten vill rymma kan det vara pga den inte känner sig hemma hos er eller att den tycker att ni är för tråkiga/inte aktiverar henne tillräckligt.

Lusthan
0

Kastrera, se till att hon är aktiverad. Antingen att ni leker eller att hon får en kompis. Vad gäller maten så fundera över vad hon får och om det kanske finns bättre alternativ eller så är hon bara liten i maten. Har en sån katt själv som inte äter så mycket. Hon är sju år, har alltid ätit lite och alltid varit smal. Det där löser ni nog. :-)

Hawknestgrove
0

Nä, vi har inga duktiga hundar.. Däremot så har de fått känna av att katter bestämmer här inne. Den stora jämthunden på bilden var ju mindre än Arne när hon kom. Och Arne talade minsann om att här mopsar man inte upp sig.Likadant med styvsonens jakthundar, de fick också lära sig att fostras av vuxna katter.

Jourhemmet
4

Ge katten blötmat och ring till veterinär i morgon och boka tid för kastrering. En löpande hona kan göra vad som helst för att komma ut och leta pojkar. Och släpp absolut inte ut henne, hon är alldeles för ung för att bli mamma.

Psychotickitten
4

Hej, oj ser att jag fått rätt mycket svar :) Tack för svaren!

Hon är inte kastrerad nej och jag och min sambo har pratat om det idag faktiskt, att vi vill kastrera henne. Pratade med förra ägaren idag och han sa att hon hade gjort så hos dem också. Så det blir nog att ringa vet imorgon!

#6 Ja vad jag vet så köpte de en rottweilervalp…Och klagar på att hunden är aggressiv för att den går runt och biter på kablar hela tiden säger dem…… Så jag tycker inte de borde ha hund för den delen heller för en valp på 9 veckor liksom….. känns verkligen inte troligt att den skulle vara aggressiv. Att skylla på hunden är väl lätt antar jag…..

Har själv en amstaff/pitbull här hemma och hon och katten funkar superbra ihop. Hon stör inte katten, går fram och nosar bara på den ibland och katten vågar sig fram i lägenheten osv. Hos dem hade hon bara suttit under soffan i flera dagar :/

Nej hon verkar inte ha några problem med oss, hon kommer när man kallar och vill leka med laserpekare och leksaker. Men det är bara en kort stund hon vill det sen tröttnar hon. Så vi försöker göra det flera ggr om dagen. Sen efter att hon lugnat ner sig med jamandet på nätterna så verkar det som att hon kommer och lägger sig i sängen, för hon ligger där då vi vaknar på morgonen :) Men vi får hoppas det blir bättre nu efter att hon kastrerats!

Thaeri
1

Låter jättebraGlad

Hon kommer bli mer tillfreds med sig själv nu när hon blir kastrerad, och kommer inte känna samma behov av att smita ut för att hitta sig en partner. Samtidigt är hon i sin tonårsperiod och har massor av energi, och när hon blir kastrerad kommer hon fokusera den på lek istället.

Här finns några bra artiklar:
Ett gott liv som innekatt
Kattstatus artikelbank

Hawknestgrove
0

Hm…. låter som om det snart kommer att finnas en rottweiler till salu på Blocket. Som du säger, de ska inga djur ha. Klart som 17 att valpar biter på allt! Jag och min före detta hade också rottweiler. ÄVen den fick lära sig att fostras av katter.