Slempropp, sjukdom eller missfall?
Hej!
Min katt är runt 1 år gammal, och om hon är gravid så har hon blivit tjuvparad.
Och igår morse runt 2-3-tiden så var hon alldeles blöt och slemmig vit svansen och vaginan, hela bakdelen. Hon fick några små värkar och det kom ut någon gulvitaktigt slem, sen så hände inget på länge och hon fick en massa småvärkar, sen så somnade hon och sen så har det inte hänt något mer och hon är lika pigg som vanligt nu.
Har även känt som en puls eller hjärtslag på magen när jag sätter handen där, och hon ser inte speciellt gravid ut, men magen hänger på henne nu, så om det är något så är det nog inte många eller stora..
Men vad tror ni att det kan vara?
Pratade med vetrinär som sa att jag skulle avvakta då de kunde vara slemproppen som gick och det kunde vara förvärkar, har även hör att det kan ta väldigt lång tid, i värsta fall dagar innan hon föder..
Dagarna innan har hon jamat och varit lite orolig och när de små värkarna slutade så var hon jättepigg och sprang runt en massa och åt och drack och levde om lite, hon var t.o.m. nästan leksugen. Iaf intresserad av leksakerna..
Vad kan det här vara? Vad kan ha hänt?
Är det ett missfall eller kommer det komma ungar?
Vad tror ni?
~Master and Monster~
-Welcome to the nine circles of Hell. Which one do you belong to?-
Vill ni läsa min blogg? Vill mer än gärna ha hjälp, skriv då ett PM så får ni användarnamn och lösenord, och även adressen såklart, så ni kan läsa den. OBS! Det är oftast ingen rolig läsning…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gulvit flytning tycker jag tyder på en livmoderinflammation och katten behöver då en antbiotika kur. En unge kan vara död och det kan ställa till en massa problem. Jag tycker veterinären kan kolla om hon är dräktig eller om det är nå annat "strul" på gång.
Slemproppen är en klar seg vätska som igland kan innehålla pyttelite blod.

Okej för det var som en seg genomskinlig flytning innan med.. och hon tvättade sig mycket… :/
~Master and Monster~
Vill ni läsa min blogg? Vill mer än gärna ha hjälp, skriv då ett PM så får ni användarnamn och lösenord, och även adressen såklart, så ni kan läsa den. OBS! Det är oftast ingen rolig läsning…
Vet man inte om katten är dräktig eller ej skulle jag i första hand misstänka livmoderinflammation som är en allvarlig sjukdom.
Sedan fattar jag bara inte hur så många katter kan råka bli "tjuvparade"!!" Är honkatten okastrerad och ges möjlighet att träffa en okastrerad hankatt BLIR resultatet kattungar!
Sajtvärd Katter iFokus

Ja, det vet jag och jag har försökt fått tag i vetrinär men alla har semester förutom på ett ställe som inte har öppet på helger så jag ringer i morgon direkt när dom öppnar. :/
Ja, men hon är en innekatt och smet ut en gång och vi fick tag i henne väldigt snabbt och var ute och letade. Och jag vill inte höra några griniga kommentarer att det inte kan hända olyckor osv.
Bara för att andra medvetet har ut sina okastrerade katter betyder det inte att alla gör det, allt var en olyckshändelse och vi hade planerat en kull längre fram med en lämplig hane, därför är hon okastrerad.
Jag bad om hjälp i en ev. akut situation och vill inte höra hur dålig jag är som inte kastrerat min katt för det var inte det jag frågade om.
Vill inte låta grining men jag är väldigt trött på att många direkt någon behöver hjälp (har läst i andra trådar med.) gör dessa påhopp och anklagar personen ifråga. Sorry men jag vill inte höra sånt nu, alla mina katter ÄR kastrerade utom denna hona så jag är väl medeveten att om man inte vill ha ungar = kastration, men jag vill ta ungar på henne med en fin hane när hon är äldre som sagt. Bli inte stött.
~Master and Monster~
En ettårig katt kan bli mamma,utan att det blir problem ex. att hon inte skulle vara vuxen nog att känna moderskänslor.
Ser du om hon har svullna röda tuttar, om det "spralar" i hennes mage ?
Har hon gått upp i vikt ? spec. de sista 2 veckorna.
När rymde hon ? Hur många dagar sedan ?
Vanligt är att katter absorberar sina ungar eller kastar dem i 6 veckan om det skulle vara nå fel på ungar eller honan själv.

Hon har tappat lite päls runt tuttarna, men de är skära och lite styva, och det enda jag känt är som "hjärtslag" i magen, annars är hon rätt så normalviktig tror jag, men hon blev rätt så rund ett tag. :/
Det var väl för några veckor sen, men hon är väldigt lurvig så det är lite svårt att se om man inte känner på henne, men magen verkar ha "gått ned" nu och även om hon är lite smårund känns ryggraden rätt så bra.. jämfört med tidigare… :/
Ja, kan det yttra sig i att först så verkar det som om "slemproppen" går och sen att det kommer ut en tjock vitgul flytning? Såg lite ut som om den var vit med lite utblandat blod i sig om man tittade nära, därav den lite "gulaktiga" färgen.. :/
~Master and Monster~
Har inte katten feber och är allmänt hängig skulle jag avakta till det ialla fall blev vardag, det är ingen överhängande brådska till veterinär idag som jag ser det. Flytningen får inte pågå och vara gulgrön och illaluktande eller mycket blodig. Vanligt genomskinligt slem med något lite blod strimmor i är normalt. Är det bara en unge i magen är det jättesvårt att känna rörelser. har du gjort en bolåda kan man se om hon är intreserad av att bädda i den och dra sej undan, det kan dom börja med flera dagar innan de är i förlossnings skedet.
Om du är av den uppfattningen att det behövs fler huskattungar och därför hade planerat att bidra till det, är det väl bara underbart om din hona är dräktig redan nu!
Och vaddå "det var väl för några veckor sedan" hon smet ut? NÄR smet hon ut?
Sajtvärd Katter iFokus

#7 Nej hon är pigg och kry och äter och dricker och så som hon ska, och hon vilar väl då och då men inte mer än vanligt.
Ja hon har en bolåda och hon tillbringar rätt så mycket tid i den, gärna med mina andra (steriliserade) katter. :) Läste någonstans att dom brukar ta med sig kattkompisar in när det börjar bli dags/nära. :)
#8 NEJ, NEJ och NEJ! Jag vill inte ha ungar på henne nu och när jag skulle ha det så skulle det vara pga att jag vill gärna ha ett arv av henne kvar sen när hon går bort, för hon är underbar, och då vill jag att allt ska vara kontrollerat och det blir en kull, inget mer isf, har även övervägt att sterilisera henne innan men många tjatar på mig och vill ha en unge av henne med, och det är annat som spelar in..
Varför måste du vara så spydig och göra sådana där påhopp?
Märkte att du gjort lika till flera personer i andra trådar, och varför förstår jag inte, det hjälper inte och löser inget heller, så sluta fjanta dig och skriv en massa negativa och spydiga kommentarer, menar du att alla ska göra som du vill och kastrera alla sina katter?
Isf ska även alla raskatter kastreras förutom VÄLDIGT FÅ om det ska finnas några kvar för att uppehålla rasen, eller varför kan inte folk skita i att föda upp katter helt isf och bara ta hand om hemlösa?
Katter är lika mycket värda oavsett om de är "renrasiga" eller en huskatt!
Jag har själv tagit hand om flera hemlösa katter och gett hem till dem OCH steriliserat dom, och hon är den enda jag någonsin skulle ta en kull på.
I mina ögon har ALLA DJUR LIKA MYCKET VÄRDE oavsett ras, kön osv.
Men i dina ögon verkar ju bara raskatter ha värde att få ungar, och är det en olycka kan man inte göra något åt det och då blir hon steriliserad efteråt. Men sluta göra påhopp!
Och jag är mer än nogrann om någon köper djur av mig ska du veta.
Men varför gnäller du när olyckan redan skett och gnäller över andras val?
Bara för att jag har EN okastrerad katt betyder det INTE att jag slänger ut/avlivar katter/kattungar eller är oseriös, jag är tvärtom, jag är emot allt vad avlivning av katter och kattungar för att dom fått ungar heter för att ägarna inte orkar kastrera dem, men är det en planerad kull med flera seriösa köpare och att man vaccinerar, chippar, ID-märker och säljer katten till ett seriöst pris ser jag inget fel i det så länge man är noga och tar t.ex. bara en kull och sen så låter man katten bli STERILISERAD.
Sluta att vara så spydig och elak och säg nåt vettigt istället för att bara vara elak, det hjälper ingen och leder bara till bråk.
Och det kanske inte är något alls!
Så sluta med dina spydiga kommentarer och kom med råd eller stöd istället om du ska skriva något!
För jag bad om RÅD och STÖD, INTE negativa kommentarer!
~Master and Monster~

#7 Just det, vet att det är då minst 5-6 veckor sen hon var ute. 
Och hon tvättar sig mycket men har inte haft några fler flytningar vad jag sett..
Har du någon aning om hur lång tid efter att "slemproppen" gått innan det är dags?
Såg även innan det gulvita kom ut som en liten "klick" med vitt slem i hennes vagina, men det var klarvitt och ingen missfärgning alls. :)
~Master and Monster~
5-6 veckor. Vet du hur länge en katt går dräktig öht? Isf har hon ju 3-4 veckor kvar och då är det missfall på gång. Hoppas du har pengar undanlagda om du måste akut till vett med henne.

#10 Om du är hundra på datumet som hon smet ut så tycker jag att du ska åka till vetten med henne. Hon har 3-4 veckor kvar av sin dräktighet och med det symptomerna som du skrev i första inlägget så verkar det inte bra.
Om du trodde det var slemproppen som gick så borde du läsa på mer om katter och dräktighet innan du tar din planerade kull (som jag inte hoppas du tar om du ser hur många hemlösingar det finns). Det finns kunskapsluckor som bör fyllas på.

#11 Nej jag är absolut inte hundra, det är minst 6 v sen, har redan pratat med vet, och ska ringa till en annan direkt i morgon.. :/ Men jag minns absolut inte när för det gick så fort allting och jag har så mycket att tänka på, och så snabbt vi hittade henne så trodde jag då aldrig att det skulle komma en hankatt och hunnit para henne innan vi hittade henne. :S
#12 Nej jag läste det på en uppfödningssajt och som det är nu så blir det nog inga bebisar för henne i framtiden.
Brukar veta det mesta annars men nu är det helt blankt i skallen på mig. :S Men sist jag var med en kattfödsel så var jag ju bara liten så.. :/
Jag är så orolig och har ringt till 4 distriktsvetrinärer och 3 kliniker och bara en svarade och sa att jag skulle avvakta, dom andra hade semester eller hade stängt. :/
Här är ett citat från sidan + länk:
"Det man kanske först märker är när katten får förvärkar, och något som kallas slempropp. Slempropp kanske inte alltid märks, men det är en genomskinlig flytning, ofta ganska riklig. Det är då man vet att katten ska föda."
Väldigt tacksam för svar.
~Master and Monster~
Jo det stämmer MEN hon har inte gått nio veckor än, föder hon nu så dör alla ungarna.

Och ja, jag vet hur länge en katt går dräktig. :)
~Master and Monster~

Ja, jag vet, men det är det att jag inte minns vilket datum det var alls. 
De kan ha gått upp till 9 veckor med, minns absolut inte då jag inte tänkte så mycket på det då vi hittade henne i stort sett direkt och jag var så stressad och då tänkte jag ju inte på datumet, men jag hittade en länk som verkar bra. :)
Frågade min sambo och han trodde mer på 8-9 veckor,för tiden har gått så fort och det har varit mycket problem och hektiskt i mitt liv så ja, men ska ringa till vet och beställa tid i morgon då dom öppnar. Men hon har inga värkar nu heller eller något och beter sig som vanligt..
~Master and Monster~

Eftersom hon inte gått så länge än så är det ine dags än. Mina honor har inte haft flytningar, endast lite dagarna före förlossningen, inte fyra veckor innnan. Är du helt hundra på datumet? Man känner sparkar först runt sjunde veckan.

#17 nej, men min sambo är rätt så hundra på att det var 8-9 veckor sen så jag får väl lita på det då han är bättre på att hålla reda på datum just nu då det är mycket saker och händelser i rörelse så tänker jag inte så mycket på datumen, men han är säker på att det var 8-9 veckor sen säger han. 
Vet inte om det är sparkar men små "pulseringar" i magen har jag ju känt så.. Ibland mer kraftigt och ibland mindre. 
Men hon är i bolådan nästan konstant nu förutom när hon äter, dricker, går på lådan eller leker och vill gärna ha andra katter med sig.. 
~Master and Monster~

#18 om din sambo har rätt så verkar det som förlossningen är på gång. Var beredd med att eventuellt hjälpa din hona om det behövs. Ha koll på vilken vet.klinik ni kan åka till om det går illa. Ha magen sjunkit och du ser vibrationer över hennes mage så är det förvärkar eller värkar.
Sparkar på mina honor har känts och setts, vissa kattungar är mer livliga än andra. Känts som bubblor kanske är en halvt bra beskrivning :D
Jag har kollat upp det och har räknat ut att det lär vara ca 8-9 veckor för hon sprang ut nån gång i mitten till slutet på maj. Kommer inte ihåg exakt datum men inom den tidsramen iallafall.
Jag är hennes sambo för dom som undrar ^^
Mvh Vitskugga!

#19 Ja, det här känns lite som "pulseringar" eller "bubblor". :D
Och magen hänger ganska lågt på henne nu med så.. :)
Japp, jag har nummer till 4 kliniker och 3 distriktsvetrinärer.
Så vi åker till den som svarar och kan först. 
~Master and Monster~

#21 Bra! Hoppas det går bra och du uppdaterar vad som händer
Ibland är det bästa att sätta sig på sina händer och låta katten sköta allt 

#22 Japp, jadå det ska jag!
Och nu ska jag bara bevaka henne och kolla hur hon beter sig. 
~Master and Monster~
Jag håller tummarna för att allt går som det ska och att det blir en helt normal födsel och en duktig förstföderska. Katterna brukar sköta det där så bra själva, så försök att bara ta det lungt och låta naturen göra sitt, men att vara förberedd på att något kan gå snett är ju alltid bra. Och blir det ungar så hoppas jag på att du hittar bra hem, vänta inte för länge med att leta efter köpare, det är bättre att ha folk som står i kö, det blir svårare och svårare att hitta köpare desto äldre katterna hinner bli. Men en sak i taget! Vi håller tummarna för friska kattungar! Hoppas du uppdaterar om läget när du kan.

#24 Tack så mycket och jag kommer uppdatera direkt det händer något! 
~Master and Monster~
Slemproppen KAN gå väldigt tidigt. På min väninnas katt gick den en vecka före förlossningen.

#26 Jag vet. 
Så vi får väl se vad som händer. 
Tack ändå.
~Master and Monster~

Vet att tråden är gammal men ville bara säga att hon är steriliserad och att det inte blev några ungar! :)
~Master and Monster~
Vad var "slemproppen"? Alltså, vad VAR det för något, fick ni något besked? (eller står det i tråden och jag har missat det kanske, är lite trött :S)

Nej, det fick vi inte riktigt. :/ Vetrinären sa bara att det kunde vara en flytning i samband med skendräktighet, vilket jag aldrig hört förut, väldigt konstigt. Kan katter ens få flytningar vid skendräktighet? :S
~Master and Monster~
Toppen. Slutet gott allting gott då. Bättre kunde det inte bli
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....