Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1920 ggr
[Vixxi]
0

Katt ute dygnet runt

Hej,

Jag har en fråga. Min granne har en katt som är ute dygnet runt. Även när det är iskallt ute. Den sitter utanför dörren ( bor i radhus ) och på deras fönster karm varje natt och jamar ofta för att den vill komma in. När man går ut kommer den springande och jamar och stryker sig och försöker komma in.

Den är välskött ( långhårig ) och inte undernärd men jag tycker så otroligt synd om den när den verkligen är ute dygnet runt och verkar vilja komma in för det mesta. Speciellt på kyliga nätter.

Det här känns inte okej, vet inte riktigt vad jag ska göra. Min granne är verkligen inte den trevligaste heller. Jag har ringt på då den har jamat som värst men dem öppnar inte ens dörren.

Det här känns inte okej?! Någon som har något tips om hur man kan göra?

Kinne
0

Jag har samma problem. Hoppas nån kan ge dig ett bra svar!

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

[sarasvati]
7

Har lite samma problem. Släppt in katten ifråga i porten och ringt på dörren flera gånger, efter att katten visat mig på vilken dörr det gäller (smartis-godis-misse!) - hyreshus här alltså (men iof ok med utegående katt enligt mig, trafiksäkert - det är den ständiga utestängdheten som är galen) - och ngn gång har det öppnats. Jättetrevlig tjej. Hon tackar för hjälpen. Men se'n fortsätter det bara. Pratade till slut med henne om att jag ser detta som ett problem, snudd på vanvård. Och att vi kan hjälpas åt med kattlucka, ekonomiskt och praktiskt, om hon inte klarar det själv. Det är där det står just nu. Vi får se utvecklingen. Alltid väldigt känsligt. Och din granne är inte vidare trevlig heller säger du ;-) Svårt. Huvudsaken är nog att det framkommer att det är katten man är bekymrad för. Och är ägaren också kattvän, så kan man förhoppningsvis komma fram till någon gemensam lösning, för kattens skull. Om man säger att man vill hjälpa till med något, rent konkret, för att det ska bli bättre. Sen skadar det väl heller inte om man framställer sig själv som oooh så hönsmattig, och typiskt överdriven - bla bla … Så att kattägaren som försummar sin katt kan känna sig bäst i alla fall. Det får man bjuda på. För kattens skull. Hoppas du förstår hur jag menar ;-)

[sarasvati]
1

Hur går det för er, #0 och #1? Några framsteg?

Här har vi fått löftet att matte ska ta in katten på nätterna i alla fall. Det har funkat så långt. Kattlucka vill matte absolut inte ha, rädd för inbrott (men man kan ju regla fönstret). Matte är tydligen bortrest en del också, över helger, och har en inte så heltillförlitlig kattvakt då. Nu är vi några grannar som erbjudit oss hjälpa till istället. Det verkar kunna gå framåt. Men då ÄR matte en i grunden vettig person. Hoppas det ordnar sig - för er och de utsatta katter ni känner till också.

Rafflan
0

Känns lite som sitter katten och jamar och ingen vill öppna och du plingar på och fortfarande ingen som öppnar låter det ju som om dem inte är hemma…?

[Anunnaki]
2

Det är inte lagligt såvida katten inte åtminstone har en torr isolerad liten koja att söka skydd från väder och vind. I kojan ska det finnas rent och mjukt underlag. Så gör en anmäla, eventuellt anonym via nätet, och hjälp katten att få det lite bättre.