Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 8311 ggr
Rafflan
0

Vad ska jag göra? :(

Nu har Ninja kissat utanför lådan IGEN! Vet inte vad jag ska göra :(

Hämtade ju hem Ninja för 3 veckor sen, efter natt 2 hittade jag 2-3 torkade kissa pölar under köksbordet så vet ej exakt när han gjorde dem. Orsaken för att han gjorde så kan vara många: nyss flyttat, ny opererad, toa lätt i lådan, maten nära lådan. Men torkade ordentligt och använde ättiksprit och torkade av med efteråt.

Höll koll dem första dagarna och han höll sig på lådan.

Men nu innan jag skulle lägga mig såg jag att han kissat igen, 3 torkade pölar så vet ej när han gjort dem. Och fattar inte varför!

Han har bott här nu och verkar känna sig hemma och är väldigt lugn och säker i sig själv, operations såret har läkt och han slipper tratt och sele, han har ever clean i lådan och verkar tycka bra om det, maten står i andra änden av rummet, rensar lådan 1-2 gånger/dag.

För 3 dagar sen hade någon kissat i min säng, trodde det var hunden och blev jätte förvånade då han ALDIRG kissat i sängen, men jag trodde ju katten var "rumsren" så då var det ju bara hunden kvar. Men börjar undra nu…

Har aldrig haft en katt som är van att va inne med låda och allt som haft problem som inte gett sig inom några dagar…

Han är INGEN hemlös/vildkatt som aldrig sett en låda eller bott inne, han är van vid låda, van att bo inne, van vid torrfoder (vant sig vid mjukmat) och ja helt enkelt en katt som är van att bo inne och med allt var det innebär så det här är inte alls så jätte konstigt för honom egentligen men av någon anledning gör han "fel" oich hittar verkligen ingen orsak…

Han får absolut INTE kissa i min soffa, det får inte hända! Måste få bukt med detta om han inte ska "behöva bo i köket resten av sitt liv".

Förutom detta har vi problem med att han väcker mig på nätterna, och att han inte riktigt fattat kattlåda med lucka så hunden går och käkar kattbajs… så inte bara detta utan mer som gör att jag känner mig så uppgiven…

Rafflan
0

Kan även tillägga att 1 låda står knappt 4 dm från köksbordet så han borde ju inte ha några problem att gå på lådan…

[silkesnosen]
1

Om du har lucka till kattlådan och han inte föstår, så kanske det kan vara det? Klart att hantera en ny miljö med hund, kanske kan vara mkt. Vet du att han är frisk?

Rafflan
0

#2 har 1 låda med lucka och 1 öppen låda.

Han verkar inte bry sig om hunden, han har inge problem att gå över hunden om den ligger i vägen osv.
Veterinären kollade honom när han hittades och då var han okej.

annzoo
0

Om du tar en öppen låda då och har katten instängd där hunden ej får vistas i… sätter sig kattten på lådan?

Har katten varit rumsren hos förra ägaren så undrar jag om ni har samma sandmaterial? Hur många lådor har ni totalt och var är de placerade?

annzoo
0

Jag läste i en annan tråd att katten var dålig på att hoppa. Att han med lätthet kom upp i soffan men inte i sängen som var högre de får mig att fundera på om katten har rejält ont. En katt som har ont i tex bakpartiet kan ha svårt att hoppa samt kan ha svårigheter att ta sig till lådan. Har ni uteslutit smärta? eller urinvägsproblem

Rafflan
0

#4 det är typ det som hänt, katten är själv i köket med lådan på natten och själv med lådan i köket+hallen på dagen när jag är på jobbet, det är bara efter jobbet dem är ihop.

Och han går ju på lådan + på golvet :S

Den hittdes ute, behövde vård men ingen ägare hörde av sig. Han klarade sig bra ut och när han kom in gick han direkt på lådan och älskar torrfoder, därför jag vet att han är van vid det, och han verkar inte ha några problem att vara inne :)

2 lådor, båda är i köket ca 1 meter ifrån varandra, när han lärt sig gå på lådan med lucka ska den flyttas in på toa så hoppas jag han lär sig gå där :)

#5 han undersöktes av veterinär innan flytt hitt och var bra då, och han verkar inte ha ont när jag klämmer och känner på honom verkar mer var rent osmidig. Han tar sig ju upp och börjar bli bättre på att komma upp i sängen, men han måste typ sätta sig på mattan och verkligen focusera innan han hoppar upp, inget han kan göra i farten ;)

Min veterinäre sa att urinvägs problem var ovanligt på katt och har tydligare symtom.

iampinkbear
0

Nu när #5 nämner smärta och svårigheter att röra sig så undrar jag nästan om inte katten kanske egentligen är äldre än ni tror, eller så är den kanske överviktig eller har någon form av synskada? Det skulle ju isf kunna bidra till att den inte kan/förstår att den kan hoppa.

iampinkbear
0

TS:

Har ni prövat att ha någon av lådorna utanför köket (= längre bort från maten)? Eller kanske känner han sig stressad när han väl använder lådan, av hunden eller av någon annan anledning? Det skulle ju helt enkelt kunna vara protestbajsande.

Rafflan
0

#7 jo han är överviktig, 0,5-1 kg övervikt, försökt få ner honom, men som sagt bara haft honom i 3 veckor + att han är extremt lat och vill inte motionera :P

Också funderat på synskada, men ögonen ser iaf bra ut och han verkar inte ha andra problem, men man märker ju om han börjar gå in i saker, missbedöma avstånd osv :)

Nej vill att han går på lådan med tak så jag kan flytta in den på toan, planen är att han ska ha sin låda där sen :)

Han verkar inte stressad, han verkar inte bry sig ett dyft om hunden…

Jag funderade också på om han inte vill använda lådan om den är använd tidigare, man kan ju inte städa lådan 24/7 :/

Han bajsar inte utanför, enbart kissar ;)

iampinkbear
0

Ok, då missuppfattade jag. :)
Men det kan ju fortfarande vara en protest av något slag… Han kanske vill ha en låda för kisseri och en för bajs och ett annat strö/tidningspapper/pellets i sin "kisslåda"?

Mina katter har aldrig varit särskilt krångliga så jag spånar bara nu, men jag har hört flera andra här på iFokus nämna just det här med två olika lådor så det kanske kan vara värt att testa?

[Anunnaki]
1

Uppenbart är det något som ur kattens synvinkel är fel. Nedsatt syn ska inte uteslutas. Jag hade en helt blind katt som rörde sig obehindrat inne hos mig när han väl lärt sig hur det såg ut.

Kolla om katten har urinvägsinfektioneller urinsten något som inte är så ovanligt.

Katter kan få saker för sig som ur deras synvinkel är fullständigt logiskt. För att tänka som en katt.

För att rädda soffan kan du skaffa plastunderlägg av den sort som används inom vården att lägga på soffan med ett sängöverkast över.

Bli definitivt inte arg på katten för beteendet är ett uttryck för att något är fel.

blondifire
0

kastrerad ?

S*Winsnes Wilda

OberonsMatte
1

Han måste antagligen ha minst 2 öppna lådor att välja på. En del katter vill inte bajsa och kissa på samma ställe.

Sajtvärd Katter iFokus

Rafflan
0

#10 ever clean säger ju folk är det bästa ströt?

Mina tidigare katter och också aldrig vart nåt problem, och enda skillnaden är att dem haft tillgång till att gå ut, denna katt är min första innekatt.

#11 men han har inte symtom på urinproblem. Kissar bra, mycket, obsevärat och inge blod i lådan. Det känns mer som om han vill nåt man jag fattar inte vad och måste lösa detta så det funkar.

#12 självklart kastrerad ;)

#13 men det kommer reslutera i kattbajs överallt och då är risken stor att det blir "toa" över allt för katten.

Han bajsar och kissar på samma låda hittintills. Men kissar tydligen utanför också…

OberonsMatte
1

#14 Varför skulle det resultera i kattbajs överallt? Att många katter vill ha flera lådor att välja på är bara så det är. Det är vanligt att katter som är missnöjda med lådornas antal, utformning eller innehåll "gör rätt" ibland, men inte alltid.

Att kissa eller bajsa utanför lådan är en nödlösning för katten. Att det sker i närheten av lådan tyder verkligen på att det är något med lådan det är fel på enligt katten.

Sajtvärd Katter iFokus

AgnetaB
1

Jag har pratat med en mycket känd o duktig neurolog o hon sa att en frisk katt ska med lätthet kunna hoppa upp i tex ett knä.

Kanske ta ett urinprov iaf om det ej är taget bara fär att utesluta liksom.

Detta är ju det stora problemet med djur, att felsöka då de ej kan prata. Avskyr det då det är så enerverande att aldrig komma till diagnos.

OberonsMatte
0

En annan sak jag tänkte på är att du skriver att du rensar lådan 1-2 gånger per dag. 1 gång per dag är för sällan. Lådorna behöver rensas minst varje morgon och kväll + när du märker att det finns bajs där som luktar.

Sajtvärd Katter iFokus

[sakring]
0

Du säger att du hittar pölar lite här och var men samtidigt att han kissar bra i lådan. Dessa pölar tyder på att katten har urinvägsproblem. Börja med att be om metacam till katten då han kan ha ont i urinblåsan. Sätt också in en Feliway  i lägenheten. Ta gärna ett urinprov för odling för att se om det finns någon UVI.

Rafflan
0

#15 för hunden lyfter ur skiten och äter den, och kommer jag in i rummet lämnar han korven och ser jag den inte *vips* en kattlåda på tex mattan. Måste ha en lösning så att hunden inte kan ta skiten, första tanken var typ back från ikea med höga kanter, men då katten inte verkar vara duktig på att hoppa kändes katthus lättare då många har dem utan problem.

Med tanke på att han bara har köket så kissar han även nära matskålen, klögrejerna, sovplatsen, bädden, osv, är det fel på dem också då? ;)

#16 han kan säkert hoppa upp i knät om han bara vill, han verkar inte ha lust att hoppa upp på saker dock, mer än soffan eller sängen när jag är där.

Jätte jobbigt att felsöka ett sånt hör problem, känns som ett beteende problem och inte medicinskt då han sen 18 mars kissat utanför lådan 2 "gånger", känns som om han vill säga nåt, men vad? :(

#17 andra verkar ju rensa lådorna normalt 1 gånger/dag och har då fler katter? det är typ var jag läser massor här om folk som har problem med katternas behov och inte rensar den varje dag "du måste rensa minst 1 gång/dag!" kan ju inte vara meningen att man ska städa lådan när man vaknar, innan man åker till jobbet, när man kommer hem, när man rastar hunden, innan man går och sova? är just nu kattvakt åt en kompis katter, 2 katter, 2 lådor, rensar 1 gång/dag utan problem…

#18 det har var mellan 2-3 pölar, alla under köksbordet, på högra sidan om köksbordet är han matplats och han favorit sovplats och på vänster sida står lådorna + 1 bädd, och han älskar även att sova under bordet.

Redan pratat med min veterinäre som som sagt inte tyckte jag behövde ta nåt prov då det är nåt annat fel på katten!
Och litar till 100% på min veterinär, och vet själv hur symtomen på uvi och urinsten är! och det är inte att kissa utanför lådan 2 gånger på 1 månad!

sagan
0

#0 Har du toalätt i lådorna? Läser mig till det i ditt första inlägg. Om så är fallet är det nog det som kan vara problemet.

Även om han gått på lådan från dag ett så kan dem efterhand visa missnöje om dem inte uppskatter det som finns i lådorna.

Så jag skulle byta ut toalätt mot finkornig klumpbildandesand om det inte är så att jag missuppfattat ditt första inlägg?

Och rensa lådan 2 gånger per dag. När du går upp och innan du går och lägger dig. Det brukar räcka. Katter är som sagt väldigt renliga av sig.

Du kan även lukta i lådan, för även om du inte känner någon speciell lukt i din lägenhet kan det lukta väldigt starkt från lådan för katten. Det vill säga ammoniak. Allra helst i en täckt låda.

Lägg något för soffan, sängen när du inte är hemma tills han börjar sköta sig igen. Så slipper du få dem förstörda.

Rafflan
0

#20 hade toalätt första gången han kissade utanför lådan, då det var vad han var van vid, har nu bytt till ever clean, ändå kissa han utanför lådan…

Det är det jag gör, 2 gånger/dag, 1 gång om jag tex sov borta och kommer hem sent eller av annan orsak inte är hemma morgon + kväll.

Sängen var han tydligen oskyldig till, visade hunden idag, kattern var "nattad" och instängd, när jag kommer till sängen är det "någon" som har kissat i den, suck, både kissande hund och katt, lagom jobbigt -_-'
Hunden blev precis könsmogen så hoppas det ger sig själv när hormonerna lugnat sig så jag bara behöver focusera på kattens kisseri.

Han får inte vara i vardags rummet just nu tills jag har fått bukt med problemet, ev att jag delar av rummet med kompostgaller när jag är där så han inte kommer åt soffan :P

sagan
0

#21 Ok, har du EC som luktar? Det kan också bidra till att han kanske kissar. Försök köpa luktfritt. Många katter är känsliga för lukter.

Tråkigt att hunden kissar också. Men det brukar gå att ordna upp både hund och katt. Vad har du tvättat sängen med? Kan vara så att hunden markerar om h*n känner var katten har varit där innan. Om det inte var hunden?

Mitt tips är att låta honom vara instängd med fler än 2 lådor tills han börjar sköta sig. Man får räkna med minst en månad. Prova olika sorters sand i de olika lådorna. Ställ även mat där han kissat innan. En katt kissar gärna inte där den äter. Tvätta även lådorna med klorin. Om han fortsätter skulle jag nog ta honom till veterinären. En katt är ogärna rumsren om den mår bra.

Hoppas du får bukt på både hund och katt.

Rafflan
0

#22 tror den är luktfri, luktade på den och då kände jag inget, men gillar han inte lukten borde han inte gå på lådan så ofta som han faktist gör?

Misstänker att det var hunden förra gången också som kissa i sängen ;)
Tvättat i maskin, han kissa bara på täcket, tror det beror på könsmognad ;)

Men han går ju klockrent på dem 2 lådor han har, kissar och bajsa bra i båda, så om det kommer på golvet borde det vara annan orsak tycker jag?

För borde det vara fel borde han inte gå klockrent på lådorna i 2 veckor :/

[silkesnosen]
0

Kolla UVI, för säkerthetsskull..hände ngt just de dagarna då? Jag vet en katt som inte skötte lådan..o de testade typ allt, men sedan av en slump flyttade de sängen närmare fönstret och då var han nöjd….typ :S

Lusthan
1

Du är helt hundra på att det inte är hunden som skvätt på golvet också? Bara en tanke… Tvätta med något som neutraliserar på golvet som ättika eller nå liknande. Om du inte gjort det. Använd dock inte klorin för det är som att säga att här är din låda…

Rafflan
0

#24 dumt att kolla nåt som är väldigt ovanligt på katter tycker jag så länge dem inte har symtom på det…

#25 jepp, helt 100 då hunden aldrig ligger i köket, och är oerhört sällan där utan mig, och han hade inte vart det dem senaste dagarna innan kisseriet.

Använt ättika.

[silkesnosen]
0

kan vara symtom på UVI då katten kissar på andra ställen, bättre att veta hundra…men du gör som du vill.

Rafflan
0

#27 jag gör ju hellre det som känns troligt, ska man göra sånt det KAN vara bör jag göra ett ultraljud och samtidigt ta ett urinprov, boka tid hos en ortoped veterinär och ta massa blodprover.

För kan vara ALLT och inget. Men troligare känns som om nåt han tycker är fel…
än att slänga 900 kr i sjön för nåt som inte ens låter troligt.

Tecken på uvi på HUND är att den kissar över allt, men på katt är det mer ont när den kissar, kissar ofta, kissar ev blod, och eftersom den kissar ofta kissar den även mindre pölar.
Och UVI kommer inte med 3 veckors mellanrum, det har dem helatiden. Och det är OVANLIGT med uvi på katt, oftast är det urinvägs sjukdomar = dyrt, vilket tyvärr inte är pengar jag har (räknat på dryga 15-20 tusen)

[silkesnosen]
2

Jadu, jag är oerhört tacksam för min dyra försäkring, men som ändå blir billigare i längden. Alla gör sina val….men det är väl så jag hade gjort. Sedan undrar jag varför katten bara är i ett  rum, köket, är det sedan katten började kissa?

Rafflan
0

#29 Jaså, varför måste jag lägga ut dem där 15-20 tusen själv? du som vet allt…

Svara på det, eller vad du tror är orsaken till det?

För han fick va i köket från början när han nyss kom hitt för att vänja sig vid lukt, ljud och hunden, sen fick han vara i köket, toan och hallen när jag inte var hemma då han inte skulle riskera att fastna med tratten någonstans, sen fick han vara i vardagsrummet npå kvällarna när jag var hemma, och allt detta verkade gå bra, tog bort tratten helt för ca 1 vecka sen, och nu är han tilbaka i köket igen, #22 tipsa om att jag skulle ha honom instängd i köket i 1 månad…

[silkesnosen]
4

# 30 Eh va???? Jag har haft en mkt trevlig ton och bara försökt komma med tankar och ideér..tror inte jag vet allt alls, men jag delger hur jag skulle ha löst det…för jag skulle ha velat utesluta en del.

Vare sig man har försäkring eller ej, så har man ju ett ansvar att hjälpa sin katt om den blir sjuk…och att se efter om katten har UVI, kan ju knappats bli så dyrt, man börjar ju med det lilla innan man "slår på stora trumman".

Sunset_luna
1

Hej en tanke som slog mig (nu behöver der ju inte vara så men) om det e små torkade pölar du sett, alltså aldrig sett katten kissa utanför, kan de inte vara lite spya då? fast att det inte kommit upp mer än vatten? jourkatten här hemma (tror det va han) gjorde de. Ja såg små torkade pölar som va lite brungula i hela köket.. har sett detta 2ggr på ca 4mån, sedan har han spytt upp lite mat/hårboll oxå, men som sagt 2ggr va de bara vatten å de kan ju lätt tolkas som kiss utanför. Bara en tanke som slog mig precis, då du beskriver att din katt annars sköter lådorna som han ska.

Rafflan
1

#31 vad vet du om ifall jag har katten försäkrad? det är det jag undrar, vad vet du om de?

Kan ge dig en ledtråd, har haft katten i 3 veckor, sen kanske du fattar själv hur det är med försäkringen?

900 kr att kolla ifall han har uvi, 1000 ifall han har det och få recpet + att ta ut medicinen. Det är helt okej egentligen, men då jag inte ens tror han har det lägger jag hellre dem där 900 på saker som känns troligare, byta sand, felway, fler kattlådor, men hittintills känns inget av det heller som orsaken…
Kanske byta sand, och mer tid för att se vad som händer…

En trevlig ton kan vara "är katten försäkrad?" inget antydanade om hur bra du har dina katter försäkrade och att det är däligt att inte ha dem försäkrade i såna här lägen (= som du tror att jag inte har)

[silkesnosen]
4

# 33 Finns ingen anledning att bli sur..jag har inte varit otrevlig på ngt sätt. Lycka till med katten!

Imasy
2

Jag har märkt i mina lådar att vissa är det mer bajs i, medans andra innehåller uteslutande kissklumpar, så nog skulle jag vilja påstå att de vill ha flera lådor att göra sina olika behov i.

En annan sak jag funderade på, som jag har sett här hemma ibland. Katten har satt sig tillrätta i lådan för att göra sin grej, men har rattat rumpan utanför lådkanten och gör "sin grej" på lådan fast det hamnar utanför. Kan det vara så?

Ett annat tips jag har gällande bajsätande hundar, så är luckan inget hinder den dagen hunden kommer på att man kan stoppa in huvudet i lådan. Been there done that :P

Men de kan ju tex ta ett kompostgaller och klippa ut en fyrkant i det, sätta det för den dörröppning till det rum lådan ska stå i, så kan bara katten ta sig in och ut.

Hawknestgrove
0

ja bajsätande hundar kan man faktiskt bara låsa ut på det viset, att bara katten kommer åt lådan och inte hunden, de där lådorna med huv och lucka brukar bli snabbt raserade av en bajssugen hund.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
4

Jag har katter som först kissar i den ena lådan och går sedan till en annan låda för att bajsa.

Konstigt att din vet anser att urinvägproblem är sällsynta hos katter. Just urinstenar är väldigt vanliga. Hankatter drabbas mest. Små pölar är inte normala.

Läs det här:

http://www.djurklinikenroslagstull.se/fus.htm

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

OT, men egentligen, hur lycklig är inte jag…. Har en BAUTAlåda, fyra snälla katter som samsas på lådan. Rensar den två ggr minst per dag.

Jourhemmet
1

Har inte läst hela tråden men testa att ha en låda med tidningspapper. Jag har haft två vanvårdade katter hos mig tidigare som vägrade gå på lådan tills jag började med tidningspapper.

Hawknestgrove
0

precis….. för det är ofta det enda de har i vanvårdshem…

Rafflan
0

#35 nej han har kissat för långt ifrån lådan för att det ska vara en sån olycka :/

Vet att vissa hundar lär sig men hoppas på att min inte ska vara så smart ;)

Hunden är lika stor, om inte mindre, än katten så där katten kan ta sig in kan hunden ta sig in, tänkte först ha ett lågt galler för så bara för katten att hoppa över men hunden hoppar t.o.m bättre än katten, så där sprack mina ideer :P

#36 min hund är så mesig och försiktig så tror inte han skulle våga "trycka" på luckan ;)

Dock är hunden mindre än katten och hoppas bättre än katten så ditt katten kan ta sig kan hunden ta sig, tyvärr :P

#37 Urinvägsinfektion är ovanligt, urinsten är jätte vanligt men har andra symtom, och finns endel fall av urinvägssjukdomar(fel på njurarna, cystor i urinblåsan, fel på urinvägen, osv) men har han det blir det en dyr historia som vi inte har råd med…

#39 men han går ju på sanden, och han gör mycket i dem = använder en redan använd låda utan problem :P

iampinkbear
0

#41:

Men om han inte har problem med att använda en redan använd låda är det väl bara att låta bli att städa lådan så ofta? Alternativt att "spara" lite smutsig sand när du väl rengör lådan så att han kan känna att den ändå är använd?

Kattens57
2
#41 du skriver:"Urinvägsinfektion är ovanligt, urinsten är jätte vanligt men har andra symtom, och finns endel fall av urinvägssjukdomar(fel på njurarna, cystor i urinblåsan, fel på urinvägen, osv) men har han det blir det en dyr historia som vi inte har råd med.." va?? Menar du på fullt allvar att du inte har råd med behandling om det skulle vara så? Varför? Då ska man nog inte skaffa katt!! Sånt får man ta till i beräkning,att katter kan bli sjuka,precis som vi,och vad gör vi då?jo går till läkaren!Inte försäkrad? Och vad har du för lösning sen då om det visar sej vara någon urinvägssjukdom? För du tänker väl inte underlåta en ordentlig vet undersökning?Sen kan jag rekommendera att ta kontakt med en katt beteendevetare!Oj,jag måste vara extremt noga då med tanke på kattlådor :)jag tar bort klumparna så fort jag hör de är i lådorna! :)
Rafflan
0

#42 kan man göra så? trodde katter var super renliga, men kanske är så att dem vill att lådan ska lukta lite toa låda? :P

#43 SLUTA ANTA MASSA SKIT!!!

Kan du inte vara snäll och fråga om han inte är försäkrad istället? Snälla fråga det och få en förklaring istället för att anklaga och skrika…

Och nej allvarligt jag har inte 15-20 tusen att lägga ut idag, har du?

Jag litar inte på sånt där humbub som "pratar" eller "tänker" som djuren ;P

Jag har tyvärr båda jobb och liv + sover på natten så kan tyvärr inte sitta bredvid lådan med spaden i högsta hugg, men han man inget jobb eller sånt är det super att man kan sitta så ;)

Scorpio97
2

Har nu läst igenom större delen av tråden, och TS svar fick mig att undra lite. Först i #28 "…Och det är OVANLIGT med uvi på katt, oftast är det urinvägs sjukdomar = dyrt, vilket tyvärr inte är pengar jag har (räknat på dryga 15-20 tusen)" och sedan i #41 "…och finns endel fall av urinvägssjukdomar(fel på njurarna, cystor i urinblåsan, fel på urinvägen, osv) men har han det blir det en dyr historia som vi inte har råd med…"

Får en känsla av att du låter bli att ta katten till vet och kolla om katten har urinvägsinfektion/liknande bara för att om han har det så blir det för dyrt? Hoppas verkligen att det är jag som på något sätt har missförstått/läst fel.

//Jessie

iampinkbear
0

#44:

Ja, det är nog olika från katt till katt. Vissa är otroligt petiga och vill att det ska vara nästan kliniskt rent och vissa vill att det ska vara lite mer "inbott".

Mina katter bryr sig inte alls om jag/sambon råkar glömma att göra rent lådan någon dag då och då och de är ändå två som delar på en jättestor låda (vi har två stycken men de vill bara använda den ena). Fast de tycker nog definitivt bättre om när den är helt nystädad, då brukar vår yngsta katt kasta sig i lådan och rulla runt. ;)

Rafflan
0

#45 nej, det är inte så, kan utan problem lägga ut några tusen, och är det verkligen uvi hamnar vi som sagt på ca 1100 kr så är det inge problem, en ortoped undersökning kostar ca 1500 kr skulle jag tro, inte heller någon fara. En rutin undersökning hamnar på ca 600 kr. 
Men då det varken låter som uvi eller som ortoped fel och då inte ens min veterinäre tycker det låter som det så känns det onödigt att göra undersökningar en veterinäre t.o.m säger är onödigt ;)

Men är det urinvägssjukdom kan det hamna på 15-20 tusen kanske mer, i vissa fall blir det billigare då det inte går att bota, min veterinär nämnde någon ovanligt sjukdom som kan orsaka kisseri problem, men den är extremt ovanlig och är det den är det tyvärr bara att göra honom till stall/ladugårds katt ;)

Så som sagt har jag pratat endel med min veterinär om problemen, uvi, urinsten, cysotor, urinvägssjukdomar, men samtidigt borde han ha fler symtom, och speciellt kissa inne oftare än han har gjort! :)

#46 naw vad gullig katt ni har :D

Ska prova lämna en lite kiss i ena hörnet då och se vad som händer :)

Scorpio97
0

#47 Ville bara kolla, man vet ju aldrig. Själv så hade jag nog låtit undersöka katten ifall att det var uvi eller liknande, eftersom du verkar ha försökt mycket olika saker osv och enligt mig så känns det bättre att helt säkert veta att det inte är något sånt. Men det är ju upp till var och en.

//Jessie

Kattens57
0

#44,jag skrev "inte försäkrad?" är inte det en fråga? Ja jagkan lägga ut pengar för mina katter,då de är försäkrade!:)finns ingen tvekan om det blir tvunget!Jodå,jag jobbar allt jag med 7-4,jag menar givetvis när jag är hemma,och katterna går på lådan,så tar jag bort det när de varit i den,och det var mest en egen reflektion över mitt plock i lådan,jämnfört med andra här,inget jag säjer emot,alla gör som de vill! "i vissa fall blir det billigare då det inte går att bota,"och med menar du??

Halvdansken
1

Det kan inte möjligen vara nån typ av 'revirmarkerings-tävling' mellan hunden och katten? Men fråga mig inte vad man skulle göra åt saken.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

iampinkbear
1

TS: Vilken tid på dagen har katten kissat på golvet förresten? Katter är ju väldigt revirmedvetna så om katten har tillgång till hallen på kvällen/när du är hemma kan den protestera när den inte kan patrullera och markera hela "reviret". Det kanske skulle kunna hjälpa om du satte upp en klösmöbel/-bräda precis vid dörren till hallen om den inte kan vistas där när du är borta?

Rafflan
0

#49 okej då ;)

Jo han är försäkrad men inte haft han tillräckligt länga för att den ska börja gälla ;)

Jo men veterinär berätta som sagt om den där urinvägssjukdomen som inte går att bota, billigt då det bara är att betala undersökningen och sen finns det inte mycket att göra :(

#50 men hunden gör det i hallen och tydligen i min säng och katten i köket så det låter väl inte troligt? för katten är ju även i hallen ochv ar ju i min säng.

#51 vet ej, det har ju vart torkat när jag hittat det, senaste gången kan det ju vart någon dag gammalt…

Den kan inte vara i hallen när jag ska sova och ibland inte när jag är hemma ;)

sagan
0

#52 Du skriver någon dag gammalt? Är det att du varit borta över natten det har hänt? För det kan vara så att kissen protesterer mot att du är borta. Vilket inte är hel ovanligt. Vad gäller UVI och andra urinvägsrelaterade sjukdommar kan det faktiskt avvika från normen så att utesluta det på grund av att pölarna inte ser ut som brukligt vid det olika urinvägsproblem kan vara dumt.

Rafflan
0

#53 nej men jag har hittat 3 torra kissfläckar på golvet, dem kan vara 2 dagar gamla, 2 timmar gamla vad vet jag, det har aldrig luktat katt kiss så att jag kunnat känna på lukten vilken dag han kissat på golvet och dem är på sånt ställa att man inte ser dem lätt och det är sällan jag ålar runt på golvet.

Han har inte kissat nå mer nu dock vägrar han gå på lådan med lucka…

Alexej
1

Små pölar är alltid ett tecken att nånting inte stämmer. En frisk katt kissar sällan men mycket. Plus att din katt inte ens kan hoppa upp på en säng verkar vara ett tecken att han har ont.

Övervikt, hane, små pölar, kan inte hoppa är för mig helt klara varningstecken att det kan vara urinstenar. Lite vansinnigt att inte kolla upp det för det är lätt att åtgärda.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Rafflan
0

#5 det var inte små pölar, 3 stora pölar, kan har gjorts på 3 olika dagar, under 1 veckas tid eller alla på samma dag, det vet jag inte.

Han kissar 1-2 stora pölar i lådan/dag.

Jo han kan hoppa upp i sängen, men han gör det inte "i farten" som mina gamla katter, utan sätter sig på mattan,"tänker" och sen hoppar :P

Urinstenar: kissar ofta, små pölar, gärna blod, och inte med 3 veckors mellanrum.

[helenal]
0

Hej! Jadu svårt att säga vad problemet kan vara om du föröskt byta Kattsand, flyttat kattlådan mm.

har du rådfrågat din veterinär vad orsaken kan vara om hon/han har några tips?

sagan
1

#23 Kan luckan vara orsaken tro? Du skriver att han vägrar gå på den med lucka. Har du haft den hela tiden eller kom den in i samband med att han kissat tro? Ta bort huven och se, han kanske vill ha två lådor att göra sina behov på. Skönt att det inte varit på ett tag nu. Märkligt är dock att du inte känt kisslukt. Det brukar ju kännas.

Kan vara så att han kissade i början när du hade toalätt och sen nu när luckan kom upp. Kanske är så enkelt?

[Thiah]
1

Min hankatt protestkissar så fort han inte har saker som han vill. Han ska ha 2 lådor med massor av sand i. Det kvittar honom om dom är smutsiga eller rena bara det är massor av sand i. Vi har rainbows klumpbildande sand och det funkar super, han är nöjd så längde det är sand.  Lådorna ska dessutom bara på olika ställen. Har en i vardagsrummet (för där är vi mest) och en i badrummet.

Han kissar i sängen, soffan, på dig i sömnen om han är sur.  Väldigt trevligt att vakna till Flört

Rafflan
0

#57 samma Kattsand i ca 1½ vecka, ingen flyttad låda :)

Min veterinär trodde som sagt det var nåt han protesterade emot, men har inte gjort nåt mer så kanske bara var en tillfällighet :)

#58 jo jag vet, kattkiss brukar lukta starkt och det luktar när jag börjar blöta upp det och torka bort det, men men, sen är jag väl inte den som går runt och sniffar speciellt ofta heller, kanske jobbat lite för mycket kväll ;)

Jag tog bort luckan idag i hopp om att han kan lära sig gå på den lådan när den har huven enbart :)

Toalätt hade han på förra stället och gick klockrent på lådan dock satt han i "bur" då så hade ju mindre utrymme. Och fortsatte med toalätt även efter olyckan ett tag utan att fler olyckor hände ^^

#59 haha vilken bestämd kille, skönt att ni hittat hur han vill ha det iaf ;)

Ninja har hållt sig på lådan nu och hoppas han fortsätter med det, så tar detta som ett litet felsteg och hoppas det var sista gången det hände :)

Jourhemmet
0

Bort med huven också, vem vill sitta så där trångt och det måste lukta skunk där inne. Toalätt har ingen katt här velat gå på så köp riktig och bra klumpbildande sand.

Rafflan
0

#61 läs, läs, läs, tack ;)

"fortsatte med toalätt även efter olyckan ett tag utan att fler olyckor hände"

= byte efter ett tag.

står även i #0 att han har ever clean i lådan nu ;)

Tror han kommer gilla huven när han fattar, han gillade inte när lådorna stod för öppna, såg liksom orolig ut när han gick på dem, nu står dem i hörnen lite undanskymda och då verkar han gilla det bättre :)
Men kan inte ha kvar dem där dem står nu då det är ohygineiskt att ha kattlåda i köket

Hawknestgrove
0

Ja, det är väl en smaksak. Har jag inget att välja på så skulle jag nog ha lådan i köket. det skiljer ju inte så många meter mellan rum och kök, jag skulle itnen vafra så petig….hellre låda i köket, än kiss på golvet.

Rafflan
0

#63 jag vill ha lådan på toan, tycker det är riktigt ohygeniskt att ha bajs och kiss i köket, och han gick på lådan direkt där jag ställde den så han kommer nog inte ha några problem att ha lådan på toan :)

UlrikaD
0

#64 Lite förvirrad här.

Du vill inte ha någon låda i köket för det är ohygieniskt och det kommer inte att vara några problem att bara ha en toa-låda inne på toan.

Men handlar inte hela tråden om att han inte kissar på lådan?

Rafflan
0

#65 jo, men jag tror att när han är rumsren så kommer han kunna gå på lådan även när den står på toan.

Och tråden handlar om att han kissade utanför lådan för några dagar sen, har inte hänt sen dess så tror bara det var en tillfällighet ;)

UlrikaD
1

#66 Ok, men svårt att veta för i den andra tråden skrev du idag att han är instängd på toa pga att han kissar på golvet.

Inte att det var för några dagar sedan, då finns det ju ingen anledning att han är därinne.

Rafflan
0

#67 skrev jag? han är instängd i köket, toan är för liten och har inget fönster, där kan jag inte ha honom instängd.

Ja han är instängd i köket då han kissat på golvet natten efter han kom hitt, och sen kissade han en gång till för några dagar sen, vet inte exakt när han kissade på golvet, men han har inte kissat fel någon gång där emellan.

UlrikaD
0

#68 Ja, förlåt, skrev fel, menade köket. Men poängen var väl att han var instängd för att han inte var rumsren. Om han inte har kissat utanför på flera dagar och du tror att han klarar enbart en låda på toaletten då behöver han ju inte vara instängd.

Annars har jag missuppfattat någonting mer och då ber jag om ursäkt i förväg.

Rafflan
0

#69 jag fattar inte vad du snackar om?

Han har kissat utanför lådan så jag låter honom vara instängd med låda i köket tills jag känner mig hyfsat säker på att han inte gör utanför låda igen, då kommer han få mer och mer av lägeneheten och till sist när han går lös i hela lägenheten kommer jag flytta ena lådan till toan och så småningom flytta den andra lådan till toan eller prova ta bort den helt?!…

Vad är det konstiga med det?

Alexej
3

Tror mer du vill bli underhållen här. Att en katt kissar två gånger på golvet är väl inte hela välden. Släpp ut stackars katten i lägenheten, tror inte han gillar att vara instängd i köket när ni andra är tex i vardagsrummet.

Rafflan
0

#71 tycker du det är normalt att en katt kissar på golvet? Brukar dina katter göra det?

Min tidigare katter har då aldrig kissat på golvet iaf.

Första gången är förstående att han kanske kissade fel, men inte andra gången…

Och nej vill inte torka kiss i hela lägenheten, vill hjälpa honom göra rätt, och hitta om det är något han stör sig på…

Kattens57
0

#72 Alla katter kan kissa på golvet av en eller annan orsak,inget märkligt med det,men man måste nog köra med uteslutnings metoden,för att komma fram till vad som stör katten!Vem har inte torkat kiss på golvet? Inte värre en plocka upp barnens leksaker som ligger överallt,det är sånt man får stå ut med,annars ska man nog varken ha barn eller djur,om man tycker det är jobbigt och besvärligt.Men du skriver att katten inte har kissat på golvet nu på ett par dar,så att ha katten instängd gör nog bara saken värre,tror bara det är en protest!

[helenal]
1

jag tror också det kan vara protest kiss isåfall.. har katten kissat inne två ggr är det nog inget bestående problem..? har haft min hund i fem år o jag har då fått torka upp en o en annan pöl emellanåt…

flis
1

Mina katter tycker inte om lådor med huv o lucka. Dammet när dom krafsar är inte så nyttigt att andas in. Jag har köpt stora billiga färgglada baljor på Öb och dom är uppskattade. Har själv en katt som kissar fel ibland men nu är det längesedan. Har köpt plastduk att täcka säng och soffa med för att slippa tvätta allt.

Jag tror att kissen kanske är uttråkad och därför markerar. Men det är jobbigt när det händer och lätt att känna sig maktlös. Det ska vara roligt att ha djur. Hoppas du får rätsida på det.

En kattbeteendevetarer är en person som kan mycket om katters sätt att vara, dom pratar inte med och läser inte kattankar. Dom använder mycket sunt förnuft och förhoppningsvis ge råd och tips som kan hjälpa.

Rafflan
0

#73 jag har då aldrig torkat kattkiss från en "frisk" katt. Min hane hann börja kissa inne innan vi kastrera honom, och min gamel tant började kissa inne när hon blev sjuk.

Men ALDRIG torkat kiss efter en kastrerad och frisk katt ;)

Jag har inge problem att torka kissa efter hundvalp eller okastrerad katt, eller en nyopererad katt som kissat fel 1-2 gånger, men ett "friskt" djur ska inte kiss utanför lådan, det är inte normalt.

Men protest emot vad, att ha  hela lägenheten? för det var ju vad han hade när han kissade fel ;)

#74 men om det är protest kiss så kommer han ju göra det igen till "problemet" är åtgärdat…

#75 jo tänkte ju först ha en djup balja som katten hoppar i som hunden inte kommer i, men då katten inte verkar vilja hoppa kändes det hopplöst.

[helenal]
0

Du har inte märkt någon annan skillnad på honom än kisseriet?

Rafflan
0

#77 han är allmänt dålig på att hoppa, tex måste han sätta sig och tänka innan han hoppar upp i sängen och soffan och är aldrig på bord eller diskbänken, dock är han lite tjock.

Och han är lat och vill inte leka ;)

Men annars verkar han vara som mina tidigare katter :)

[helenal]
0

ok tänkte om det var något annat också som sätter sprätt… men då är han kanske bara lat;)

Kattens57
2

#76 nu skriver du att "du aldrig torkat kiss efter en frisk katt"alltså är katten sjuk då,eller hur tänker du? Och om då katten är sjuk,som jag inte skulle utesluta,så bör du konsultera en veterinär!

[helenal]
2

fortfarande tycker jag Uvi test är relevant

Rafflan
0

#80 jag skrev att jag aldrig torkat kiss efter en "frisk" katt, med "" mena jag att det inte måste vara medicinsk orsak, tror Ninja kissar utanför lådan som protest, det är inte "friskt"/normalt att kissa utanför lådan…

Och har redan pratat med en veterinär som anser att en katt som kissar utanför lådan med 3 veckors mellanrum + inte har några andra symtom är det inte troligt att det är uvi, urinsten eller annan medicinsk orsak.

#81 uvi kommer inte med 3 veckors mellanrum + har fler symtom.

[helenal]
0

ok.. men då är det protestkiss då..innan du tog hand om henne var hon utekatt? har hon möjlighet att gå ut nu eller är hon innekatt? Kan vara miljöombytet också.. kanske när hon känner sig "hemmastagd" som kissandet upprör..

[helenal]
0

ok.. men då är det protestkiss då..innan du tog hand om henne var hon utekatt? har hon möjlighet att gå ut nu eller är hon innekatt? Kan vara miljöombytet också.. kanske när hon känner sig "hemmastagd" som kissandet upprör..

Rafflan
0

#83 han var hemlös utekatt innan jag tog honom ;)
Han hade bott inne på djursjukhuset i 1 vecka innan jag tog hem honom.

Ingen möjlighet att gå ut, och verkar inte så benägen att gå ut heller, sitter inte i fönstret, försöker inte smitta genom dörren. Verkar bara gilla att ligga på matten och kolla på vad som händer ^^

Han verkar ta flytten ganska coolt, så vit man kan se verkar han inte störa sig på nåt ;)

[helenal]
0

Hna har kissat som han skall nu senaste dagarna?

Rafflan
0

#86 jepp :)

Vissa kväller har han ju haft hela lägenheten när jag har haft koll utan problem :)

[helenal]
0

men då är de nog inga problem?=)

Rafflan
0

Nu har det hänt igen!

den 13/4 kissade han ju utanför lådan igen, då startade jag denna tråden, idag den 19/4 har han bajsat utanför lådan! fattar inte, har den händelsen gjort rent lådan varje kväll, men ändå…

Nu ska jag prova ha honom i hela lägenheten och hoppas att det är sånt protest, annars är frågan om man inte får fundera på att göra honom till stall katt, men tycker ju så mycket om honom :(

sagan
0

#89 Ett sånt här problem är inte lätt att lösa på så kort tid som han varit hos dig. Det krävs en del för att komma till rätta med såna problem som han har. Men att bara efter 3-4 veckor fundera på om han borde bli stallkatt tycker jag är fel. Han har inte kissat utanför konstant utan vid 2 tillfällen och nu bajsat utanför. Är du säker på att han inte fått rumpen utanför kanten och att det är därför det hamnat fel? Eller är det lång ifrån lådan han gjort det?
Har han två lådor som han vill gå på? Tänkte på den ena du skrev om som hade lucka och huv som han inte ville använda.

Rafflan
0

#89 bajset var 3,5 meter från lådan och kissat har vart minst 4 dm i från lådan och max 2 meter ifrån lådan, så ingen rumpa utanför kanten här inte ;)

Tog bort huven tills detta problem är löst så han har 2 lådor han går på.

nottheonly
0

Det kan inte vara så att din hund stör katten när den ska gå på låda? min ena katt bajsade alltid under sängen förut och jag tror det dels berodde på att den andra katten alltid kom när den andra katten kraffsade länge på lådan osv..  och så kunde hon ibland bajsa utanför när hon hade bestämt sig för att lådan var smutsig trots att den inte var det, men hon tyckte det.

Hawknestgrove
0

Ja skippa de där fåniga huvarna……

sagan
0

#91 Nej, ingen rumpa utanför då inte. Men tog du bort huven efter bajsandet eller innan? Och jag tror att huven bör vara veck för alltid.  Skulle inte själv vilja stoppa in min nos i en sån låda frivilligtFlört Jag skulle (om detta var min katt) ha tre lådor till den. Har katter rumsrenhetsproblem är det bättre att ha för många lådor än för få.

Rafflan
0

#94 då har jag en hund som går å plockar bajsen och äter den på tex mattan och blir han "påkommen" lämnar han bajset = ny kattlåda, inge vidare, kom på en lösning på det kanske?

sagan
0

#95 Förstår inte vad du menar Obestämd

nottheonly
1

#95 Du får lära vovven att kattens bajs är någonting den ska låta bli.

Rafflan
0

#95 hunden tar bajsen ur kattlådan och äter den, men kommer jag in i rummet lämnar han bajset där han är och då finns det ju risk att katten börjar göra sina behov där bajset ligger = inge bra.

Tips hur man kan hindar hunden från bajset när han hopar bättre än katten, och är lika stor som katten…

Rafflan
0

Funderar på att prova BestFriend Fresh and Easy till honom kanske, ifall det är så att han stör sig på att lådan "är smutsig", och därför gör utanför :)

sagan
0

Nu förstår jag. Tyvärr har jag ingen bra lösning med tanke på att din hund är mindre än katten. Är hunden hemma själv när du inte är hemma är mitt förslag att den inte är i samma rum som lådan. När du är hemma får du se till att det inte finns något i lådan för hunden att ta. Katter brukar om dem får bra mat gå på låda en gång. Det är väl det jag kan tänka mig att du kan göra.

Dock tror jag att du kommer få större problem om du provar med Best Friend Fresh & Easy. De flesta katter brukar protestera när dem får kristaller i sin låda.

annzoo
0

Kanske kompostgaller runt lådan alt ha den på en upphöjd plats där hunden ej når?

Rafflan
0

#100 när jag inte är hemma har katten köket och hunden resten av lgh, och när jag jobbar är hunden med mig så då har katten hela lägenheten…

Jo han bajsar 1-2 ggr/dag :)

Med tanke att han gick på toalätt lika duktigt som på sand verkar han inte vara kräsen med vad han har i lådan, dock är frågan om han är kräsen på att gå på skitig låda…
Men det går ju att prova, han har ju 2 lådor, så han med sand och en med kristall :)

#101 med tanke på att hunden hoppar bättre än katten = katten är dålig på att hoppa och kan/vill inte hoppa upp på bänkar och liknanade eller över kompostgaller.

sagan
0

#102 Även om katten gått på toalätt behöver det inte innebära att den gillade det. En katt kan gå ett tag på vad som än är i lådan och sen ledsnar den som jag skrev tidigare. Och då blir resultatet utanför. Så jag skulle inte byta till en början. För då tar det längre tid att klura ut vad problemet kan vara. Nu kan det vara så att han vill ha en låda för varje behov. Men när du hade låda med huv och lucka inte hade det och vart lite putt. Om det är så att du hade huv och lucka när katten bajsade utanför?

Rafflan
0

#103 hade 1 öppen låda första gången han kissa utanför, hade 1 öppen och 1 stängd låda andra gången han kissa utanför ut, hade 2 öppna lådor när han bajsa utanför…

Därför jag börjar undra om han stör sig på att dem är "skitiga" för kristaller gör dem ju "rena" från kiss iaf och han kissar endel…

sagan
0

#104 Ja duObestämd Att han skulle finna lådorna smutsigare för att det är sand i är mindre troligt. Då du plockar bort det som är smutsigt. I kristaller ligger det och luktar. Och då blir lådan skitigare så att säga.

Var båda lådorna använda när han bajsade utanför? Om han nu gör det två gånger om dagen kanske han inte vill göra det i en helt ren låda? Hur mycket sand har du i lådorna? Kanske någon redan har frågat, minns inte. Men jag tror du kommer komma underfund med problemet om du är uppmärksam och får bolla med folket här på forumet.

Rafflan
0

#105 jag plockar bort det 1-2 ggr/dag, oftast bara 1, så inte alls omöjligt då han ju kissar på en kissad låda, bajsar i en kissad låda, och man kan ju inte sitta och passa på honom, så ogillar han smutsiga lådor kan det vara problemet :P

Nej inge den erfarenhet jag fått, det luktade inget och blev inte äckligt. Dock var det en katt som var van och en kortare tid.

Minns inte, tror han iaf kissar på båda lådorna… 5-7 cm med sand.

Redan bollat ganska mycket utan att riktigt hitta en solklar orsak… mina tanke nu är vantrivs instängd eller ogillar smutsig låda och det är dem 2 jag ska försöka utesluta.

sagan
0

#106 Köp lite större lådor så du kan ha i mer sand? Och han kan gräva mer. Och då kanske inte heller din hund kan komma åt om han inte hoppar ner i lådan så att säga. Om möjligt skaffa en till låda. Lådornas placering är också viktigt. Hur ska du utesluta att han inte vantrivs med att vara inne?

Rafflan
0

#106 den ena är normal stor och den andra är stor :P

Klart jag kan ha i mer sand, 5-7 cm är inte upp till kanten XD
Men det är vad man normalt har i en kattlåda och han verkar inte ha några problem med den mängden.

Hoppar och hoppar, hunden kör ner huvudet i lådan och tar den bara, katten är lite dålig på att gräva över bajset även om lådan är helt nystädad och påfylld :P

Just nu är båda lådorna i samma rum då han är instängd i det på natten, ska senare ha 1 låda i "djurrummet" där han även ska ha sin mat och klösträd och försöka begränsa att hunden kommer ditt och ha 1 låda på toan :)

Det har jag inte, och det vet jag inte hur jag kan heller, går jag ut i koppel är risken stor för motsatsen (hände med min syrras innekatt, blev helt galet och ohållbart) och jag får problem pga det istället, funderat på att prova ha honom som lägenhets-utekatt, men samtidigt är det egentligen lite för nära en stor väg, men fler här som har lgh-utekatter utan problem… men samtidigt, funkar det inte finns risken att det blir samma problem när man tar in honom igen som om man skulle gått ut med honom i koppel…

Hawknestgrove
0

ÄVen om du har huv på lådorna, så fixar tyvärr hundar att förse sig med chokladen. Du får  se till att hunden låter bli, så är det bara.Sen får du i så fall kolla lådan flera gånger om dagen när du är hemma så att inga korvar ligger där. Rätta mig om jag har fel, har du hunden gående inne när du är hemma, så att han har tillgång till kattlådans innehåll? Då blir det ju problem.Dessutom, så vet du ju i så fall inte om hunden stör katten när den försöker gå på lådan när du inte är hemma.

Alternativt är, att katten känner sig orolig. det var väl en liten katthemskisse? Då är det kanske läge att du pratar med katthemmet, för de gillar nog INTE att du släpper ut katten i alla fall.

Dessutom tror inte jag, att utevistelse är lösningen på toaproblemet. Bor du vid en stor väg så är det definitivt inte lämpligt att släppa ut den.

Rafflan
0

#109 skiljer sig från hund till hund, min förra hund vågade inte putta, det var för läskigt, syrrans hund kör in hela huvudet ;)

Jag har skrivit detta säkert 30 gånger nu så denna tråde börjar bli jobbig då den är så lång då jag svarar på samma sak om och om igen…

För att katten ska kunna gå runt i hela lägenehten måste ju hunden kunna gå runt i hela den också, kan inte dela av så att bara katten kan komma till ett ställe då hunden hoppar bätte och är lika stor som katten.

Tips gärna om hur jag kan göra så bara katten kommer åt lådan när hunden hoppar bättre och är minder/lika stor som katten?

När jag inte är hemma har jag ofta hunden med mig och är hunden kvar hemma har katten köket som sitt rum och hunden resten av lägenheten, därför jag har kattens båda lådor i köket.

När jag är hemma är hunden alltid nära mig, direkt när vi kommer hem kollar han toalådan och matskålarna, och sen håller han sig nära mig och då jag sällan är i köket längre stunder är inte han heller det. Men han känner ju på lukten om katten bajsat.

Ingen stort väg, en 50 väg, men tyvärr verkar inte all köra 50 där…

sagan
0

Det finns lådor som katten hoppar in i uppifrån Mod Kat kom jag på. Kanske det kan vara en lösning? Men frågan är om han gillar det med tanke på att han inte vill ha låda med huv/lucka. Du kan göra själv också med tanke på att dessa är jättedyra. Köp någon skåp på Ikea för billig peng. Gör hålet upptill och se om han vill gå på lådan den vägen. Alternativt kolla om det går att göra något liknande med kartong så du slipper lägga ut pengar i onödan för något som han kanske inte använder eller fungerar så hunden inte kommer åt.

http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=0&prodid=11358&ref=%2Fproduct-dlist%2Easp%3F

Mod Kat Toalett Vanilj 41x38x41cm

Delfinen
1

Kan det möjligen vara så att kissen kissar för att den vill markera revir?

Tänkte så att kissen har kissat några gånger på andra ställen än lådan, har i perioder inte kissat på golvet då den har varit instängd i köket.

Kan det vara så att kissen tänker som så att när jag är instängd i köket så behöver jag inte kissa på golvet för dörren till köket är stängt så köket är MITT inte hundens. När dörren sen öppnas = kissen får större utrymme så vill den visa hunden " detta är mitt område, håll dig väck" genom att kissa på fel ställe.

Finns även katter som inte vill ha lådan för nära matskålar och visar det genom att kissa fel. Finns katter som överhuvudtaget inte vill ha låda och matskålar i samma rum ens.

Tvätta med klorhexodinlösning där katten kissar på golvet, samt efteråt gnugga in platsen med en bit citron. Tvätta med enbart vatten och vanligt rengöringsmedel tar bort lukten fär människans näsa, men finns kvar för kattens och signalerar då "toalett" Klorhexodinlösningen tar bort lukten även för katten, citronens lukt är anti för katten och signalerar ett "nej"

Har haft hund som var galen i att "städa" kattlådan. Jag hade dock en stor hund och fick lösa det med att sätta kattlådan i grovköket, montera dit en säkerhetskedja så det bara blev tillräckligt stor för katten att komma in. Men då din hund är liten så kommer det inte att funka. Det enda sättet är nog helt enkelt att lära hunden att det inte är tillåtet att äta kattbajs. Kan vara svårt, tar tid men det går.

Hawknestgrove
0

OCh hur svårt är det att ha koll på EN katts korvar? OCh jag håller med Delfinen här, du måste få ordning på hundens delikatessvanor. Min tanke är ändå, att katten gör utanför på grund av att den är stressad av hunden.

Kattens57
0

Tror ochså katten är stressad av hunden,skulle själv bli stressad om jag satt på toan,och någon stod bredvid och glodde Tungan ute

Rafflan
0

#111 tack för tipset, ska försöka fixa en kartong och prova nåt sånt :)

#112 första gången han kissa var han ensam instängd i köket, när han bajsa var han ensam instängd i köket, andra gången han kissa vet jag ju inte exakt när han gjorde det, men han var ensam under natten i köket och tror han gjorde det då…

Står i #0 att jag torkat med ättiksprit på området och runt där han kissat.

Jo det är svårt att träna, omjöligt med en hund som inte gör nåt när jag är nära och smitter jag så han inae tror jag ser och passar på honom och tar honom på bar gärning skäms han ögonen ur sig, men sen när jag inte ser så är han där igen…

#113 ja du det är svårt då jag har ett liv och inte kan sitta och passa hund eller kattlåda 24/7.

Det är svårt att lära en hund att inte göra fel när jag inte ser, han gör det ju bara när han tror att jag inte ser och lurar jag honom och tar honom på bar gärnig skäms han ögonen ur sig och är like förbannat där igen sen när jag inte ser.

Och planen är ju att hunden och katten ska kunna gå tillsammans utan problem…

#114 hunden är aldrig i köket om inte jag är där…

Så inte fan står han och glor på katten. Och katten hoppar på hunden utan problem så tror inte han är rädd för hunden. Men ÄR det hundern som är problemet finns det ju inte heller någon annan lösning än att omplacera katten…

Hawknestgrove
0

Men en sak, en katt bajsar faktiskt inte oftare än på sin höjd två ggr per dygn…

Verkar nog vara så, att du tar kontakt med katthememt och meddelar att det inte fungerar med lille Ninja och dig. HAn mår ju inte helelr bra av det här. OCh som sagt, det löser inga problem att släppa ut katten.

Quincy
0

det spelar väl ingen roll om en katt bajsar max 2ggr om dagen, om man jobbar 8h om dagen så finns det fortfarance en stor sannolikhet att man inte är hemma när det händer. Så enkelt kan man väl inte säga att det är.

TS: Hur är katten och hunden tllsammans, bråkar de nått? som många säger, det verkar ju som att katten känner sig stressad. Jag hoppas i alla fall att det löser sig snart.

Rafflan
0

#116 nepp, men hur ska jag veta när dem 2 gångerna är? dem kan ju vara på natten, 5 min efter jag lämnat köket, osv…

Jag ska prova flytta in honom i djurrummer först och inreda det till honom, och sen ska jag prova med kristaller i lådan först. För han vissar inga tydliga tecken på att må dåligt, går runt obryd av hunden, hoppar upp på hunden om den ligger i vägen, ligger och spinner konstant bredvid mig i sängen och idag har nya favo platsen vart mitt nattduksbord.

Så han verkar inte må dåligt som man kan se, så svårt att veta, visste jag att det berodde på hunden, att han blev innekatt eller sanden skulle jag inte tveka utan göra så att det blev bra för honom men nu vet jag ju inte…

Vårt katthem har fullt då dem redan vart kontackatade ange 2 katter, den första fick ett nej och blev avlivad, den andre fick ett nej men när dem fick vet att den skulle avlivas skulle dem såklart rädda den. Så nej, vill inte att han ska "klämmas" in på ett katthem då dem aldrig har plats.

Kan dock tänkte mig förmedla honom med hjälp av ett katthem och på så sätt hitta ett bra hem.

Om han behöver bli utekatt kan det ju visst lösa problemen ;)

Hawknestgrove
0

Självklart. Då löser sig det på det viset att han blir ihjälkörd.

En sak med de där kristallerna… Ta en näve full av rena kristaller och krama i handen. Gör det ont? Då ska du absolut inte ha det.

Ja, jag vet faktiskt inte om det är så stora problem med att passa på bajstillfället/tillfällena. Mina gör för det första bara korv max en gång om dygnet. MAX. Sedan så följer de gärna mina rutiner, dvs går på toa på morgonen. det är väl ganska lätt att kartlägga rytmen de dagar man är ledig.

nottheonly
3

TS du skriver: "första gången han kissa var han ensam instängd i köket, när han bajsa var han ensam instängd i köket, andra gången han kissa vet jag ju inte exakt när han gjorde det, men han var ensam under natten i köket och tror han gjorde det då…"

Det kanske är så enkelt att han kanske helt enkelt inte tycker om att vara instängd ensam någonstans? Glad

Hawknestgrove
0

Ok sen en sak till, som jag reagerat på, så också någon annan. Intorkad kisspöl.den är gammal den, såvida den inte är under ett element….

Plus att du tydligen har problem med att hunden osnyggar också. Då kan det ju trigga katten med.

Rafflan
0

#119 han har ju redan bott ute utan att bli ihjäl körd, sen bor ju inte jag så jag kan ha honom ute, men andra gör det, OM det nu ens är problemet…

Sele + koppel hos veterinären istället för transportbur var ingen hitt, nej lös så är allt bra, fast blir jag sur ;)

Jo dem jag sett användas var rundade och fina :)

Han går på lådan på natten, när jag är på jobbet eller under kvällen, enkelt? :P

Nja, tror det kan ta ca 4 timmar här innan kisser torkat till en torrpöl…

Jo hunden är en riktig rakare, men förstår inte hur det skulle kunna trigga katten?

#120 det jag ska prova nu, att ha han i hela lgh så mycket som möjligt och se om det är det som stör honom ^^

Delfinen
3

Aldrig funderat på att stänga in hunden i köket i stället för katten?

Eller omplacera hunden i stället för katten?

Tror att det kan finnas något i det någon skrev om att då katten kissar och bajsar utanför lådan när den är instängd i köket kanske beror på att den är just instängd. Katten visar alltså att den inte vill bli instängd.

Att man har ett liv också är ingen ursäkt för att inte jobba, passa, och kolla sina djur.

Jag har också haft djur som har haft olater, jobbat heltid, haft barn och ändå hunnit med samt haft ett liv. Man får planera, prioritera och varför inte be vänner om hjälp.

Rafflan
1

#123 jo kan ju stänga in hunden, men då katten pga operation var instängd i köket i början vart det liksom enkelt att bara sätta tillbaka honom där när det behövdes.

Nej för skaffade hunden först + att hunden var planerat köp så känns det fel att omplacera honom pga att jag på "impuls" skaffade katt igen.

Kan du garantera att det är det som är problemet? för minns inte säkert men har för mig senast han bajsa så hade han hela lägenheten (har nu bajsat 2 gånger utanför lådan)

På vilket sätt tycker du jag inte passar och kollar mina djur? för att jag måste jobba så jag får pengar så jag kan betala mat och vård till dem? För att hunden måste rastas och motioneras? för att hästen måste skötas och tränas? det ska jag då strunta i så jag kan sitta och passa en kattlåda? nu är du faktist löjlig enligt mig, klart jag måste göra annat än passa och fixa med katten 24/7!

Jag har haft häcken full och hunnit med en massa, men då har det varit fungerande, samspelt mellan alla djur och människor.
Katterna har vart duktiga och gjort på lådan, och enbart gjort utanför vid orsak som man då hittat och åtgärdat. Har vart enkelt att åtgära så hundarna inte kommer åt kattbajset, har vart enkelt att åtgärda så hundarna inte kommer åt kattmaten, katterna har inte väckt en mitt i natten, det har vart fungernade liv och då var det fler hundar och fler katter…

Så jo du jag har också hunnit med massor utan problem…

Rafflan
0

#123 och på vilket sätt ska planera och prioritera lösa mina problem att katten kissar pch bajsar utanför lådan?

+ dem mindre problemen som att hunden tar kattskiten och lägger utanför lådan = risk att katten tror att det är en låda där? och problemet med att katten väcker mig mitt i natten?

Hur ska jag kunna planera så jag slipper dessa problem, snälla ge mig tips på det det går att "planera och proritera" bort? ;)

Delfinen
6

Skaffade katten på impuls? Kanske är där en del av problemet ligger. Att du inte planerade in, funderade över om du hade tid om problem skulle uppstå?

Ursäkta om jag låter hård nu men börjar bli irriterad.

Katten har kissat och bajsat ett par få enstaka gånger och du aggerar som det skulle vara jordens undergång. Alla tips och råd du får här och det är massor hittar du omedelbart ursäkter till för att det inte kommer att fungera. Har du överhuvudtaget testat något av alla råd du fått?

Och då menar jag verkligen testat i flera dagar, veckor ibland tar det längre tid än så.

Du beter dig som en tjurig barnunge som vill att allt skall fungera omedelbart utan att behöva göra något själv.

Katten har varit hos dig i några få veckor, nytt hem, nya familjemedlemmar, nya dofter etc etc. Så vad förväntar du dig? Det är inte DIG det är synd om det är katten som inte kan förmedla vad den vill och önskar.

Är precis som när man har små barn…..vakna nätter, hyss, olater, problem men inte fasiken sitter man och tycker synd om sig själv och pratar om att ge bort dom. Kanske var en grov jämförelse men katterna är faktiskt våra barn…..och barn skaffar man inte av en impuls…..blir det problem….tar man till sig tips….testar dom….hur långsökta och lite man än tror på tipsen.

Rafflan
5

#126 hade tänkt skaffa katt när jag bodde så jag kunde ha den som utekatt, men sen satt Han där, hemlös, behövde vård, ingen ville ha honom eller kunde betala, katthemmen hade nekat honom deras hjälp, så han fick komma hitt. Det är väl ändå "impuls"? Då jag inte hade planerat i veckor eller månader, utan sa att han fick komma hitt dag 1, dag 3 var allt klart och jag hämtade honom…

Tid har jag, och var föreberdd på problem, men hoppades att dem skulle gå att lösa då alla sa att det går att göra utekatt till innekatt och alla får det att låta sååå lätt! Men men, nu sitter jag här där jag sitter och försöker göra det jag kan för att få katten att sluta med sina dumheter…

Men du har rätt, hade vart bättre att låta dem avliva honom och sen planera att skaffa en katt, istället för att ge honom en chans då han verkade vara rätt katt för mig, eller?

Tråden kan låsas! ber om hjälp på annat håll istället

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer