Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 3532 ggr
skrollan
0

Någon som kan om kajor?

Vi har en massvis massa kajor runt vår trädgård. Oftast har dem inte stört oss eftersom dem verkar ha respekt. Matar man små fåglarna så och det kommer en kaja i närheten behöver man bara visa sig så flyger dem iväg.

Men till saken nu så har katterna här hemma kattlucka. Jag sitter i soffan och hör hur det smäller i tvättstugan där luckan finns. Och in kommer en kaja och sedan Nisse (katten) stänger i panik gästrummet den flyger in i och försöker öppna fönstret.
Ut flyger kajan och en besviken katt blir tjurig på matte.

Till min fråga, den tappade fjädrar och bajsa på fönsterbläcket inomhus innan den kom ut igen.
Är kajor giftiga eller farliga på något sätt? Har trots allt på katter och två illrar.

Efter att den kommit ut kom hela släkten kaja och flög och gormade över huset och gjorde sig hörda. Oj vad dem skrek!

Finns det något jag kan göra för att få iväg alla dessa kajor? Bor i tät byggt område. Dessutom så får vi jordfläckar över gräsmattan pga av deras pickande efter larver… =(

Lusthan
1

Ring kommunen och be de skjuta av så beståndet blir mindre… Man vill ju inte ha in de jävlarna även om det var katten som jagade. De är nog inte giftiga men sluga är de.. Googla för att se om det finns nått man kan göra som stör de, om det finns nå ljud eller nått. Då kanske de flyttar helt.

OberonsMatte
0

Lås kattluckan och öppna dörren för katten när den vill in istället. Då slipper du få in kattens byten i huset.

Sajtvärd Katter iFokus

Chieko
1

Jag fick tips som visserligen gällde skator, men så olika kan de ju inte vara. Tipset var att skaffa en staty av en berguv och sätta upp, på taket eller annat högt ställe. Det ska skrämma bort dem.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

skrollan
0

Om dem är så smarta, tänk om kräket gick in själv genom luckan då?
Googlade om detta med kommunen, men tydligen ska det vara ett väldigt stort problem för att dem ska komma ut, och mer än mig ska vara "drabbade" Men jag ska ringa, bättre testa och få ett nej än att inte ringa alls :)

Jo visst kan jag låsa den, men känns som hela principen med kattluckan försvinner då..

Tack, detta ska jag testa och läsa om :)

skrollan
0

Kommunen kunde inte hjälpa mig nu, men skulle absolut inte lägga mitt ärende i "soptunnan" deras anställda som skjuter dem hade tydligen sagt upp sig och hade endast kort tid kvar, men daniel som jag pratade med skulle ändå be skytten (?) kolla vårt område.
Dock var det inte långsiktigt att skjuta dem, för dem är lika många nästa år igen. Fick dock lite tips på att få iväg dem som hänga cd skivor i träd och något kalk så vi blir av med larverna i trädgården eller ta ner träd som är täta eller göra dem glesare bara.

Hawknestgrove
0

Stackars små kajor….Men som sagt, de är ju i sådana fall sanitär olägenhet. Då är det kommunens sak att ta hand om problemet.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Josefa
7

Men vad är detta? Bara ta ihjäl allt levande som inte passar in i min tillvaro!!

Hawknestgrove
0

Om det är så pass, så det är en SANITÄR olägenhet, dvs mycket bajs, mycket oljud och mycket fjädrar, så får  kommunen ta ställning till det. JAg hade inte heller varit glad åt mängder av vare sig kajor elelr duvor om de hade bajat ner för mig i mängder och jag hade bott i en stad. Nu vet jag ju inte hur TS bor. OCh ofta, så säger kommunen, att matar man småfåglar, så får man skylla sig själv.

Men de är inte giftiga. Det är klart, löss har de och så finns det väl folk som säger att de sprider salmonella, men det kan lika gäran vara sant som osant. OCh cdskivor är bra att hänga upp, likaså blå fladdrande saker. av nåon anledning, så skräms fåglar av blått. Du kan även ta vita frigolitbitar om du får tag i det, de väsnas och fladrar bra de med. dekaler med rovfåglar på fönstren brukar hindra att småfåglar flyger in i rutorna, det kan vara väfrt att prova det med.

Ta det inte som reklam, men om du går in på Svensk Natur i Fokus, så kan du nog få  många bra och vettiga råd där. Så även på Miljö i Fokus

OberonsMatte
5

Har man kattlucka får man skylla sig själv om andra djur än katten tar sig in där. I fallet med kajan är det nog mer troligt att det var katten som hade den i munnen och tog med sig den in.

Sajtvärd Katter iFokus

skrollan
2

Josefa: Jag har väl inte skrivit att JAG ska ha ihjäl dem? Utan att jag fick tips om att ringa kommunen för råd och eventuell hjälp som jag gjorde. Står ovan vad kommun gubben kom framt till.

Hawknestgrove: Ja, därav att vi matade små fåglarna så ville jag se vad dem sa. Vi har fjädrar över hela tomten, skrikande olika timmar på dygnet så ville se om fler har problem med dem i området. Verkade så på honom eftersom han verkade känna igen området, att fler kunde ha klagat.
Självklart ska jag själv inte göra något mera än att försöka skrämma iväg dem. Ska glesa fruktträden lite, plocka upp äpplen som faller till marken på en gång, sätta upp cd skivor ihop om att dem försvinner m.m. små tips.
Tack för fler tips, ska testa allt möjligt, men det verkar vara kloka djur ;-)

OberonsMatte: Kan säkert vart katten. Men eftersom den var så pass "hel" så var jag misstänksam hur han hade fångat den och även fått in den i kattluckan.
Haha, visst om du vill skylla på kattluckan, men kunde lika gärna ha hänt med altan dörren öppen du vet..

[Anunnaki]
1

Jag kan inte förstå varför det så ofta ropas döda, döda som första lösning. Berguvsidén är verkligen värd att pröva. Man kan också sätta upp en siluett av en rovfågel väl synlig för att hålla fåglar på håll.

Katter kan släpa in rätt mycket genom en kattlucka. Härom kvällen låg det en mycket stor vattensork på tvättstugegolvet. Bakre halvan var intakt medan den främre halvan ver en kombination av köttslamsor och något som mest såg ut som spyor. Tur att jag hade eld i pannan så det gick att snabbt bli av resterna av jakten.

skrollan
3

Ja, bra fråga. Det var kommunen som sa att dem kan göra så, men det är ingen långsiktig lösning så det kvittar. Ville mest ha tips av kommunen eftersom hela området har besök av dem. Och tips fick jag, även från er här inne.

Så vet inte vart "påhoppen" om att det "ropas döda" "att ja får skylla mig själv som har kattlucka" "att jag ska ha ihälj allt levande som inte passar min närvaro" kommer ifrån när jag kommer in och ber om tips? Och var rädd för om fågeln kunde ha något äckligt med sig som jag borde tänka på för mina djurs skull?!

[Anunnaki]
0

# 12 Du behöver ju inte ta åt dig för sådant som du inte skrivit. Visst kan fåglar sprida salmonella men då är nog smittvägen från småfåglar mer sannolik än från kajor. Katter klarar salmonella rätt bra. Lite om salmonella i en tidning.

En sak är säker: Har man katt, speciellt om den får vara ute på egen hand, får man vänja sig med både det ena och det andra. Jag har varit tvungen att slå ihjäl djur som katterna fångat men inte velat äta men ändå mosat dem ordentligt utan att döda dem. Trastar är det vanligaste som jag har tvingats slå ihjäl.

skrollan
0

Nej självklart inte, men eftersom jag skapade tråden så tog jag för givet att man skrev till mig.

Ja, men det har jag förstått att jag får stå ut med. Förra veckan hade Nisse en mus i panntummet som jag fick kasta. Mest en chock att en levande Kaja kom en full med energi och rev hela huset.

Och eftersom den tappade fjädrar och sket blev jag lite orolig för djurens skull. Men förhoppningsvis var det inget då.
Sedan när man goggla stod det om hur smarta dem är, man kan lära dem härma och små ord. Så tänkte om det ens fanns möjlighet att han gick in genom luckan själv…

skrollan
0

Tack för artikeln! :)

Lusthan
2

Jag är uppvuxen med att man sköt av kajor när de blev för många, det är så man gör med älgar, björnar och nu era vargar. Jag själv skjuter inget för jag har ingen licens men jag ser ärligt att när beståndet blir så stort att det skapar problem så bör man lösa det. Inte alltid med att ta ihjäl de såklart. Det finns andra bra lösningar också. Tror att ljud som de inte tycker om skulle kunna få hela flocken att försvinna. Bättre än att skjuta ner de faktiskt.. Kan kanske vara nått?

Hawknestgrove
1

Ja, jag tolkar det som om ts bor i ett villaområde, eller åtminstone ett område som har många hus. Har jag rätt? Då är det ju inte bara din sak, de andra får i så fall  klaga de med om fåglarna blir för besvärande. Kajor är smarta typer. Jag har haft en tam kaja själv för länge sen, likaså en ungdomskamrat till mig. De fåglarna gav oss många goda skratt. Men det är självklart skillnad på en  tam, som man fött upp själv och på jätteflockar.

Vi har  här där jag bor problem med måsar inne i centrala stan. Nere vid hamnen så är det dessutom uteserveringar och korvmojar. Gissa om det är jobbigt…..

OCh bättre med i så fall en kontrollerad laglig decimering av kommunen, än att folk tar lagen i egna händer och ger sig på dem med olagliga metoder, exempelvis luftgevär. Då är steget inte långt till att fel folk ger sig på fel djur också. Mer behöver jag väl inte säga på en sajt som denna?

skrollan
0

Helt rätt. I tät bebyggt område. Tycker också att bättre ringa kommunen och få hjälp eller tips än att som vissa som tar det i egna händer som ni skrev! Sedan är det väl parningstid och då är det väl alltid som värst. Så förhoppningsvis lägger det sig snart!

Hawknestgrove
0

Ja, för det eventuella problemet är faktiskt i grund inte ert, utan kommunens. De har skyldighet att se till att de sanitära förhållandena är tillfredsställande.

skrollan
1

Ja, tack för ditt stöd! :-) Har tagit åt mig alla tips :)