Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 11923 ggr
[nettaahs]
6

fet mat till katt?

Har någon tips på fet mat till katt? Mina katter är så äckligt smala och det är nästan pinsamt när man har folk hemma. Men dom får ju mat, har ni snälla något tips?

Hawknestgrove
0

OK, ta det inte som pekpinne, är det utegående katter, så kanske de behöver maskas av? Nummer ett.

Och fet mat, du menar väl näringsrik mat. en del förespråkar kattungemat till katter som är smala.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[nettaahs]
0

har precis avmaskat dom men utan resultat..

Hawknestgrove
0

Ok då kommer du nog att få bra råd här av många…. det brukar inte ta lång tid.Skrattande

[nettaahs]
0

det hoppas jag! det är ju hemskt att se dom så :(

[Anunnaki]
2

Under förutsättning att katterna är friska och att de får så mycket mat att de får äta sig mätta är det med katter som med människor. En del kan äta kopiöst och hålla sig smala medan andra får tänka sig för innan de stoppar något i munnen. Jag har båda sorterna bland mina katter.

Du kan ju börja väga katterna t ex varannan vecka och se om de håller vikten. Om de håller vikten är de väl helt enkelt av den smala sorten.

IceJossan
1

Vad för sorts mat äter de?

[Emma--]
1

Kastrerade?

Hawknestgrove
0

Gör en koll hos vet, för att höra vad de säger. JAg har också en kille som är så smal.

[nettaahs]
0

Dom äter Whiskas och nej dom är inte kastrerade :-P

[nettaahs]
0

Grejen är den att min ena katt har alltid varit smal, men efter att hon fick en kull i Juni förra året gick hon ner en hel del pga mjölk och katterna åt ur henne, men hon har inte gått upp efter det, och höftbenen står nästan ut ur skinnet, men revbenen känns inte så farligt mycket, den är mest där bak. Min andra katt är ganska normal, lite benig hon också men den andra skulle man kunna tro att hon inte fått mat på år och dar..

[Emma--]
3

Det är jobbigt för katter att vara fertila och det går åt betydligt mer energi än när dom är kastrerade. Så boka tid för kastrering :) Sen kan det nog vara en bra ide med ett foderbyte. Nu har jag inte helt koll på whiskas men åtminstone torrfoder från mataffär brukar i allmänhet innehålla mycket spannmål. Dock den väldigt smala katten kan nog vara bra att undersöka hos veterinär innan och få en bedömning om det. Eller ring och rådfråga åtminstone.

[helenal]
1

Ja kolla med vet så det inte är något annat som spökar… och kastrera dom också;)

LaSadie
5

För att få dem att gå upp i vikt är 1. Kastrera dem för okastrerade katter går ner en hel del i vikt pga löpandet. 2. Bättre mat. Ge dom mer blötmat och släng att Whiskas då det är skit rent ut sagt, satsa på bättre blötmat som Mjau och Bozita. Lite fetare kött kan vara kyckling med skinn kvar och fläskkött.

Lycka till med att få upp dom i vikt =)

[nettaahs]
0

funkar husmanskost? :) tänkte på kött och typ potatis eller så? sen tänkte jag på det där med rå kyckling? då dom råkat snott en bit ibland då jag gjort mat, det är väl inte bra för katten? eller?

MonicaLagerquist
2

Husmanskost för katter dvs BARF är bra Husmanskost för människor är för människor och inte för katter.

Nej potatis fungerar inte.Kastrera katterna och ge dem mat som innehåller kött.

Rå kyckling är bra katmat.Men inte för mycket om du ger rent kött.

Råa kycklingvingar är mums för katterna.

Stolt ägare till tre La permer

[Anunnaki]
0

# 14 Katter kan äta rått kött men helst inte fläskkött för det skulle kunna innehålla pseudorabies. Husmanskost är inget för katter mer än köttet förstås. Ben kan äta bara om de är råa. Det finns en del om kattmat här på siten som du nog har nytta av att läsa. Det är några inlägg som benämns artiklar.

Lynxkissen
1

En katt behöver knappt några kolhydrater men mycket protein. Kött är bra, men potatis behövs inte. Men ska du ge katten sån mat så kolla in Barf i fokus, de kan mycket om hur man gör egen mat. Det är mycket man bör tänka på att de åste få i sig och hur mycket. Kött, lever, hjärta och ben är exempel på vad de måste få i sig. Doc är Barf det mest naturliga för katten eftersom det är närmast deras naturliga föda, med mycket protein och fett. Tänk på att variera kött bara :) Ska själv börja med barf så fort jag fått tag iu hjärta, resten har jag :)

Lycka till!

Hawknestgrove
0

Ja nummer ett är ju att du kastrerar…. Pseudorabies finns faktiskt  inte i Sverige längre. Skrattande sant…..

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/pseudorabies/

Men just fläskkött är faktiskt det enda kött som jag helt naturligt inte vill ge otillagat.

Rumblebee
5

Ber om ursäkt om jag skriver sådant som redan blivit sagt, nyvaken och seg just nu.
Se till att få dom kastrerade så kommer det bli lättare att få upp dom i hullet. Det är bara fördelar med att kastrera sina katter, även när det är innekatter. Det går åt en hel del energi för en katt att vara fertil. Och ännu mer om dom skulle bli dräktiga.

Det jag tycker du ska göra är att byta foder också. Är det torrfoder dom äter? Skaffa ett som innehåller mycket animaliskt protein. Whiskas torrfoder är som i princip alla andra märken man kan hitta i en vanlig affär, fulla med spannmål som inte alls är lämpade för en katt. Ett torrfoder med hög kötthalt (och därmed högre protein och fetthalt), kan tyckas vara dyrt, men det är drygt i och med att det innehåller mer animalier som mättar mer.
Du kan även ge katterna blötmat som t.ex Mjau eller Bozita.

Det finns ingen mening med att ge katter husmanskost, såvida det inte är kött. Dom har ingen som helst nytta av potatis eller andra vegetabilier etc.
Råa kycklingvingar är ingen fara, så länge det är rått. Är dom tillagade så är det ett stort nej, då benen kan skära upp katterna innifrån då dom blir väldigt vassa och sköra vid tillagning.

Du kan även prova att ge dom rå äggula ibland, och kanske även lite laktosfri grädde.

[Anunnaki]
0

# 19 Kunde inte ha skrivit bättre själv.

morgengry
1

Bilanx active complete chicken, finns att köpa i storpack på Willys. Själv köper jag 10 kg för 385 kr och det är MYCKET prisvärd.

Det innehållar pr 100g 402 kcal, 32 g protein, 22 g fett, 2 g växttråd, 5,5 g råaska.

Nästan 90% av proteinet är animalisk.

Visst finns det spannmål i, som det gör i ALLA torrfoder. Men jag har testat många typer, alla som finns i livsmedelsaffärer och Royal canin och Hills. Och min erfarenhet är att Bilanx är bättre än Royal och likvärdig Hills. Men betydligt billigere. Och faktiskt även billigere än alla de billiga märken, då katterna äter mindre, och det även blir mycket mindre bajs = trevligare kattlåda.

Lynxkissen
0

Finns ett foder som heter Lynx, i det torrfodret används ytterst lite spannmål och de strävar efter att använda så lite som möjligt och få ett torrfoder som är så bra det kan bli. Om man nu vill servera torrfoder. Själv använder jag mig doc mest av kött och blötmat. Men kika gärna på fodret Glad

http://www.carnia.se/carnia-lynxR_99.html

Fodret säljs av foderbilen, lchf.se, swecat mm.

BARFmycat
2

Fet mat ger inte per automatik feta katter, kan även tänkas på omvänt då fettsnål mat inte ger smala katter.

Kruxet att få upp katten i vikt är att få i den mer kalorier än vad den gör av med, dvs omvänt för att få ner en katt i vikt.

Det lyckas man ju förstår enklare med om man ger högkvalitativ mat med bra näring, som blötfoder utan spannmål, Mjau, Bozita och Husse gör bra sådana blötfoder.

Håller även med om att kastrering kan vara på sin plats för att få upp dem i vikt.

Jag har själv en katt som är otroligt svår att få upp i vikt, han är kastrerad utekatt som det brinner i tassarna på, sitter aldrig still och är ute jämt, så han gör av med en del. På ett år nu har jag fått upp honom ett kilo från 3,5 till 4,5. Han får så mycket mat han vill ha helt enkelt, sen på senare tid har jag lärt mig att genom att inte ge honom mat hela tiden när han vill ha mat, och på så sätt få honom lite hungrig mellan måltiderna, så får jag i honom mer mat. Innan så kanske han åt ett par 10 gram år gången när han fick när han ville ha, men genom att restriktera när han får äta kan han smälla i sig 100-300g åt gången numera! Så ja, det kan ju låta konstigt men vet även att i tex hundvärlden så kan regelbundna måltider och ökad motion råda bot på smala hundar, fast det som känns mest rätt att göra är att försöka se till att de inte förbrukar några kalorier och ge dem mat så ofta som möjligtSkrattande

Jag förstår inte varför du fortsätter försöka lura i folk att fläskkött kan ge pseudorabies när det är dementerat flera gånger om. Vi har haft det uppe för diskution på BARF i fokus flera gånger, bland annat i en tråden ansad fläskfile, mask? och angående smittorisk av rått fläsk och i båda trådarna så tas detta ämne upp och diskuteras, och frågan om fläsk är farligt att ge rått besvaras, och det är det inte.

Jag mailade veterinärinspektör Åsa Kjellgren på kontrollstödsenheten för Livsmedelsverket angående detta, och fick veta att för att få importera färskt svinkött till EU måste det följa med ett veterinärcertifikat som intygar att tecken på Aujeszkys sjukdom (psudorabies) inte registrerats i ursprungsbesättningen eller inom en radie på 5 km runt besättningen under de senaste 12 månaderna.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~