Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4256 ggr
NinjaKakan
0

Svårt att klippa klorna.

Mina svärföräldras katt Ceasar har fått långa klor på baktassarna och dom behövs klippas. Problemet är att han inte låter en röra baktassarna, utan river en ordentligt om du försöker när han är vaken.

Ceasar kommer från mig och min pojkvän från början, men fick flytta till dom pga tragiska omständigtheter och mår prima i övrigt förutom vad det gäller kloklippningen.

Jag har alltid klippt eventuella långa klor på han när han sovit riktigt djupt, så har man kunnat ta en varje kväll. Nu verkar det inte gå längre, utan han har rivit min pojkvän ordentligt. Jag är van vid att klippa klor på både katter,hundar,marsvin osv osv, men denna katt är verkligen odräglig när det gäller detta.

Så min fråga är, hur klipper jag dom på lättaste sätt eller är det bättre att boka en veterinärtid och åka in och låta dom klippa dom ? Av nyfikenhet undrar jag vad det kostar.

Katten väger 10 kilo och har en rad tramautiska händelser bakom sig, då jag hämtade han som en vanvårdad stackars katt, så antagligen kan något ha hänt med honom där, då hon inte var snäll mot honom alls.

Tips och råd mottages tacksamt om hur jag ska klippa klorna på honom utan att han river sönder mig eller om det är bättre med att boka en tid hos vet och låta dom fixa det.

Jourhemmet
0

Linda in katten i en handduk, en håller och en klipper. Det gäller att linda hårt. Det lär kosta en del om veterinären ska göra det eftersom katten då kommer att behöva lugnande.

NinjaKakan
0

Ja, får försöka göra det då. Ska till dom imorgon och försöka fixa det.

Tänkte också på det med veterinären, och jag gillar inte att ta dit dom där i onödan. Det är ju ändå ett stressmoment i sig med alla andra djur,bilresa och sen spruta,lugnande och sen så ska dom klippa med.

Jourhemmet
0

Nästa gång kan du kanske passa på när katten vaccineras så slipper den åka bara för kloklippning.

Jag lider verkligen när mina katter och jourisar måste in i bur och till veterinär så jag förstår er.

NinjaKakan
0

Ja, det ska jag göra.

Ja, och när jag hämtade honom från tjejen som han bodde hos så var han livrädd för buren, men lyckades locka in han med lite kattmynta. Sen har vi haft buren framme bara för att det inte ska vara något konstigt föremål som bara kommer fram vid stressiga tillfällen, men han sätter inte en fot där i. Så vill undvika stressen för hans del.

Sen vet jag om att tjejen som hade honom har klippt han i pulpan ex antal gånger och försökt dra bort hans dreadlocks han hade genom att rycka bort dom med sax så har krävs mycket för att han ska lita på en..

Jourhemmet
0

Usch stackars katten, tur att han kom därifrån.

Jag har just nu två små kattungar inne för kastrering och den ena höll på att ha sönder varenda klo när hon försökte ta sig ur buren på väg dit Gråter

NinjaKakan
0

Fy :/ Det är svårt det där. Om man ändå kunde tala om för dom att man gör det för deras skull så hade det varit lättare.

skrollan
0

hur vanligt är det att man klipper klor på katterna? Har aldrig behövt det själv eftersom dem sköter det själva.

Förlåt ts om jag förstår din tråd nu

NinjaKakan
0

vi har haft många katter och oftast har det fixat sig själv. Hade en katt som tuggade på sina klor och bet ner dom själv.  Tror vi sammanlagt har haft 2 katter som vi har behövt klippa klorna på, denna katten som tråden handlar om och en gammal kisse som inte finns mer.

På Ceasar så är det bara baktassarna, då han vässar framtassarna på alla möbler fast han har en klösbräda :P

Hawknestgrove
0

Ja där har du en avvägningsfråga. Ska du kanske stressa kisse ännu mea med artt linda in i handduk, eller ta katten till vet. det är lite som att välja mellan pest och kolera.

Går han in i buren själv? Då är mitt tips, att boka tid hos vet, men låt någon helt annan person ta med katten till vet. då förknippas inte4 ni med otrevligheter… Tycker uppriktigt synd om er….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

NinjaKakan
0

Han går inte in i buren frivilligt nej. Han får nästintill panik. Så jag vet inte riktigt vad som är bäst..

Rumblebee
0

Jag skulle nog säga att även om det kan vara jobbigt för honom att bli inlindad i en handduk och fasthållen, så är det nog snäppet bättre än en veterinärsresa, speciellt om han nästan får panik i kattburen. Och om man fixar det smidigt, och ser till att både linda in honom tillräckligt hårt, och hålla ett fast grepp, så kan en hemmaklipnning gå över snabbare än ett vet. besök.

En sak ni kan prova är att hålla i nackskinnet. Bara hålla. När ena katten här hemma behövde få flytande metacam, så var han skapligt motvillig, ända tills man höll ett grepp om nackskinnet, då var det över på några sekunder.

Hawknestgrove
0

Ja, då är det nog hugget som stucket. att försöka linda in katten i en handduk är ju lika traumatiskt och ni blir  skadade så kan även katen bli. En lösning är  att tala med veten och kanske få utskrivet sömntabletter, så kisse somnar inne hemma hos er. Alternativt att ni tar hem veten.

NinjaKakan
0

Ja ska göra det. Ska som sagt hem till dom imorgon och prata med dom så får vi se vad vi ska göra. Vetrinären hem hade inte varit helt fel med tanke på hur han är.

Hawknestgrove
0

Ja, sömnmedel är ju BARA om katten är inomhus jämt.

NinjaKakan
0

Katten är innekatt ^^ Dom bor på 3dje våningen så ^^

Hawknestgrove
0

Ok. Ja, hör med veten, vad som är bäst. Tror nog att ett hembesök i alla fall första gången är mer eller mindre ett måste. De slänger ju inte ut sömnmedel  till saker de inte vet hur det hamnar.

NinjaKakan
0

Nej, och det är bara bra att dom inte slänger ut sömnmedel till vem som helst. Vill inte ens tänka på vad som kunnat hända då. Ush.

NinjaKakan
0

Tack för alla tips. Är tacksam :)

Hawknestgrove
0

Precis……Lycka till n u, för jag tror att kisse lider av sina långa klor….