Misslyckande avelsplan
För ca 5 år sedan skaffade jag en raskatt (med stam såklart), började fundera på att ställa ut samt kanske hobbyavla.
Strax eftersåt skaffade jag mig en hane. Åred därpå en till mycket fin hane med tyska linjer och champion föräldrar. Även en hona till det året med superstam.
Min andra hane (han med tyska linjer) började strilla så tillslut fick vi kastrera honom, så det han aldrig bli några ungar ifrån honom fast min ena hona löpte några gg.
Så under 4,5 år har jag haft en okastrerad hane med 2 honor men aldrig fått en kull ungar. Tycker det är lite lustigt.
Även om jag nu inte längre funderar på att avla längre så i sommras skaffade jag en till hane och sen i okt råkade vi hitta en hona som vi bara behövde ha.
Så nu har jag 2 okastrerade hanar, 3 oksatrerade honor. Även om 2 av honorna löper ibland så försöker inte ens mina okastrerade hanar, de springer iväg eller blundar " jag kan inte se dem, så kan inte de se mig"
Den enda som försöker är min kastrerade hane…

Hanar har ibland för mycket respekt med honorna som han bor med. Eller så är de för bra vänner. Därför så kan det vara marigt som uppfödare. Vet att några har särat på hanen som skall para och honorna en period för att sedan föra dem samman i ett rum när honan löper och det har ofta gått bra o det har blivit bebbar. Men dina äldre honor som är 5år är för gamla för att få en första kull. Bäckenet stelnar vid 3års åldern och det blir en riskfylld förlossning för en äldre första gångs hona. Vet flera fall där både mamma o ungar dött trots kejsarsnitt.
Och vill man inte vänta på sin hane så kan man alltid låna en hane av en annan uppfödare. Och man kan även låna ut sin hane till andra uppfödare. Men de flesta vill låna en hane som har blivit utställd med gott resultat. Så jag tycker att du borde ställa ut både honor och hanar för att få en uppfattning om vad deras starka sidor är samt svaga. Sedan gör man ju en viss reklam för sig när man ställer ut och man lär känna många andra uppfödare och det underlättar när man vill låna hane.
Min hane började markera för ett tag sedan, väldigt jobbigt men har nu chip kastrerat honom. Så han borde bli fertil igen om ca ett år.
Vilken ras är det du skall föda upp? Och tveka inte att fråga något. Hjälper gärna till så gott jag kan = )
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Nej, mina två äldre honor ska verkligen inte ha kull nu, så de ska jag nog sterilisera/kastrera, har inte gjort det pga att den ena löper aldrig (inte som märks) och den andra är inte direkt jobbig heller.
Oj, vad är chip kastrerad??
Jag har persier/ exotic.

Perser/exotic kan vara lite senare i sin utveckling än andra katter när det gäller könsmognad. Men vid 2-3 års åler borde de ha kommit igång. Har en vän som skall börja föda upp dessa raser med men hon har tur som har två tidiga katter och hanen är inte rädd för honan.
På iFokus Norsk skogkatt finns det en tråd som handlar om det. Kolla in där och läs om det. I stort sett så sätter man in ett chip i nacken på dem precis som när man id-märker men den utsöndrar hormoner som får kroppen att tro att de är kastrerade. De lugnar ner sig och slutar skvätta och sjunga.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z