Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1363 ggr
[Lillfjanten]
0

Till er som annonserat ut huskatter!

brukar ni få otrevliga svar på annonsen? via annonsen, på telefon eller via blogg om den står med i annonsen?

jag vet några som fått "ovett" för sina annonser, och jag tycker att det är bedrövligt att folk beter sig på detta vis

nu säljer jag inte katter eller har gjort sedan 1989 ifall någon undrar Flört

men jag har sålt annat, och då lämnar jag aldrig ut namn eller telnr i annonsen, jag har fått nog av knepigt folk.

nu vore det ju trevligt om just denna grupp jag söker svarar, inte de som brukar mailbomba huskattsförsäljare, för att försvara sina åsikter.

Lusthan
0

Inga problem alls faktiskt. Jag har sålt kattungar för fem år sen och nu säljer jag en av mammas ungar. Kanske beror det på man författar annonsen?

[Emma--]
0

Nu har jag inte sålt huskatter, och det är säkert olika svar man kan få beroende vilket djur man säljer. Men jag skulle aldrig lämna ut mitt nummer. Konstiga mail kan man få men då behöver man inte lägga ner energi på det och sortera ut dom bättre svaren. Finns alltid nån som tycker det är roligt att skämta t.ex.

[Lillfjanten]
0

#1  det jag tänker på är just det att man säljer huskatter, varför omplacerar man, föder upp mm.

Lusthan
2

Varför? Jag tog en kull på min hona innan jag var insatt i hur läget såg ut innan med huskatter. Nu är alla mina katter kastrerade. Har fem stycken hemma nu, den jag säljer nu är en ungkatt ifrån mamma som är döv och inte ska bo ute. Hon hittade ingen ägare till henne så jag henne och nu flyttar hon så fort såret efter kastreringen är läkt. Varför? För fem år sen av dumhet, nu för att hjälpa ungarna få ett bra hem om jag kan. Det är vad jag kan göra så de inte blir kvar där. Att påverka till att hon ska sluta få ungar kan jag inte…

[silkesnosen]
0

# 4 Hon menade nog att de som ringer och skriver till henne frågade just det…

Lusthan
0

Svårt att veta just vad hon menade. Garderade mig lite genom att svara. Jag har inte fått såna frågor när jag lagt ut annonser. Min erfarenhet är ungarna för fem år sen och honan jag fått sålt nu. Annars har jag fått en omplacerad till en vän ifrån min mamma men där annonserades inget ut. Vissa har väl mer otur än andra att få konstiga människor på halsen. Jag lämnar ut mobilnummer och riktigt namn, aldrig haft problem..

[Lillfjanten]
1

#5  helt riktigt Glad

#6  det är ingen diskussion jag är ute efter varför man själv annonserat, utan det är svar på om man fått otrevliga svar och ifrågasättanden. hittills ser det ju bra ut, att ingen fått det!

Imasy
0

Jag kan väl inte direkt påstå att jag har fått otrevliga svar i den bemärkelsen.

Något mail har väl dock kommit där de förklarar vilken djurplågare jag är som vill att katten ska vara innekatt.

OberonsMatte
1

Jag brukar inte skriva till annonsörer, men jag har blivit upprörd över vad de skrivit många gånger. En annons jag minns extra tydligt var när ägaren såg snabb omplacering som enda alternativet till avlivning eftersom hon ärvt en soffa som katten inte fick klösa på.

Sajtvärd Katter iFokus

[cala02]
0

En hel del oseriösa eventuella köpare får man räkna med. Det finns ju även de som nagelfar varenda mening och kommatecken och frågar en massa som inte har med katterna att göra, ungefär som här på iFokus.

- Är den märkt, kastrerad och vaccinerad?

- Ägnar ni er åt avel på huskatter?

- Är katterna verkligen tolv veckor?

Allt som oftast kommer det också uppmaningar som att - Alla katter ska vara ID märkta kastrerade och märkta om ni driver en seriös förening. Man frågar inte ens utan kommer med påståenden.

Värst är nog de som ska ha katter mer eller mindre gratis och backar när katterna är kastrerade. Speciellt perserkatterna vi har nu är det många som ringt men blivit ointresserade när de får reda på att de är kastrerade.

[Lillfjanten]
0

#9  jag förstår att många blir upprörda över en del annonser, men nu handlar det inte om det, utan om de som fått otrevliga svar på annonser.

Lusthan
0

Jag har fått en del konstiga dock som ena kattungen för fem år sen ville de pruta på och ta hem tidigare. Då tog jag 400 kr för den ungen. den fick jag tillbaka efter en halv vecka. Nu säljer jag en kastrerad ungkatt för 1500 och fick frågan om jag ville ha en fodervärd på katten. Kanske en bra lösning i många fall faktiskt men man blir ju fundersam när jag frågan kommer på sms så här, "bor i Trosa, vill du ha fodervärd på katten?" kändes mindre seriöst, Dock inte otrevligt. Hade jag fått fler kullar ungar innan kastreringen så kan det hända att jag skulle fått otrevliga mejl nu föredrar jag dock att hjälpa till att omplacera katter till förhoppningsvis bra hem. :-)

MonicaLagerquist
5

Hit har det ringt många konstiga människor.Vissa för att provocera.En kille ringde och ville köpa en av mina La permungar som ormmat.Jag upplyste bara lugnt att det blir ju en väldigt dyr mat eftersom att en La permunge på drygt ett kilo kostar nio tusen.Killen blev helt tyst och sen la han bara på.Det var nog inte riktigt det svaret han hade förväntat sig.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Lynxkissen
0

#13 Bra svar av dig tycker jag! Lite humoristiskt att du hade svar på tal, finns ju uppenbarligen folk till allt..

OberonsMatte
4

#12 Jag hoppas att jag missförstod dig nu, men frågor om katten är kastrerad, id-märkt och vaccinerad, samt åldern på katten är väl i högsta grad relevanta frågor om det inte står uppgett i annonsen?

Sajtvärd Katter iFokus

UlrikaD
0

Jag brukar inte få otrevliga mail. Men mail som frågar om de kan få katten tidigare än 12 veckor, det brukar jag få.

Sen också folk som tycker att katten ska skänkas för att det är en jourhemskatt och jag ska vara tacksam för att "bli av med den".

Men det är inte direkt elakt, det är väl bara korkat:)

Lämnar heller aldrig ut mitt telefonnummer. Första kontakt vill jag ska vara över mailen.

[cala02]
0

Det hjälper inte alltid att man skriver det, en del ser bara vad de vill se. Det kan hända att vissa är för unga för att kastrera, till exempel kattungar, men vill man inte ens försöka förstå att inte alla vettar katrerar i tidig ålder så blir det otrevligt ibland.

IceJossan
4

En gång annonserade jag i en tidning strax innan nyår och då ringde det en orolig gubbe som inte ville att jag skulle sälja katten precis då så att den kom till nytt hem i samma veva som en massa festande och raketsmällande. Han ville väl och jag försäkrade honom om att så inte skulle bli fallet.

Jag själv har mejlat på vissa Blocketannonser som jag tyckt varit heldumma, till exempel en där texten varit helt vilseledande/där katten "dömts ut" som syndabock vilket gör att ingen kommer vilja köpa den katten. Då har jag mejlat och gett råd om att de ska ändra annonsen och gett tips på hur de kan omformulera sig. Likaså om kattungar säljs yngre än 12 veckor gamla eller tydliga avlivningshot.

Jag har dock inte (vad jag minns!) skrivit arga meddelanden, utom möjligen om det varit en "jag skiter i kattjävlarna"-annons. Jag skriver tips, råd och uppmaningar för att få annonsören att ändra åsikt/bättra sig/anpassa annonsen så att katten faktiskt har en god chans att få ett nytt hem.

[Lillfjanten]
0

Jag påminner om att tråden riktar sig till huskattsannonsörer och även den sista meningen i ts: nu vore det ju trevligt om just denna grupp jag söker svarar, inte de som brukar mailbomba huskattsförsäljare, för att försvara sina åsikter.

[sakring]
0

De katter jag haft eller kattungar har jag förmedlat via en förening fast jag har varit kontaktperson och annonserat på blocket. Jag kan inte minnas att någon sänt några konstiga mail eller att jag fått konstiga telefonsamtal heller för den delen. Det har varit intressenter från hela Sverige.