Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 745 ggr
PetraTörnblom
0

Behöver hjälp med min rädda katt!

Min familj har 2 utekatter. Den ena katten blir jätte rädd när vi får främmande, även om det bara är en person som kommer hem till oss! Då sticker hon ut direkt och är borta längre tid än om vi inte har främmande.

Mot familjen är hon hur tam som helst. Man kan klappa henne, kela med henne, busa och bära runt henne jätte mycket. Och hon tycker om det!

Min fråga är..
Vad ska jag göra åt det här ?

Ska jag låta henne bara springa ut genom kattluckan så fort det kommer någon gäst..

Eller ska jag stänga kattluckan ?
Min tanke var då att alla låter henne vara i fred i pannrummet (där kattluckan är, och där hon även trivs att ligga och vila i vanliga fall), så kanske hon vänjer sig med att höra rösterna från de främmande och tillslut vågar sig fram! men man kanske inte gör så ??

jag tycker att detta är jätte tråkigt, skulle verkligen behöva råd från någon som vet.

Hawknestgrove
0

Tycker i alla fall jag vore ett bra sätt att försöka vänja henne vid folk att låta henne vara i ett rum ifred.. MEn du får kanske ta det som det är, en katt som är skygg för andra. Vi har en sån vi med, hon blir helt katatonisk när det kommer främlingar och så har hon varit i över två år, sen hon kom in. Men vi struntar i det. hon är vår lilla busa och vi har glädje av henne.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

IceJossan
2

Det kan funka, men lås inte luckan bara eftersom hon då inte vet det utan kommer springa rakt in i luckan ändå och krocka, det lär göra ont. Lås lucka och ställ något framför som täcker den.

Att hon är så rädd för främlingar kan ses som tråkigt, men man kan vända på det och se det såhär: Det är ER, bara ER som hon älskar, endast ni är värda hennes närvaro, inga gäster ;)