Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1062 ggr
viciouscircle
1

11 årig katt + kattunge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har en katt på 11 år och fick för snart 3 veckor sedan hem en kattunge (15 veckor gammal nu)

Till en början så morrade 11 åringen när kattungen kom för nära de gånger hon ville vara ifred.. men inget mer än det.

Senaste veckan har dom legat och sovit bredvid varandra och dom leker och springer runt och har allmänt kul. MEN
Det kan fortfarande hända att 11 åringen morrar lite.. hon vill antagligen vara ifred då eftersom kattungen kan bli lite ettrig på henne.
Ibland ger hon kattungen en smäll också. Men jag tvivlar på att det är några klor inblandade.
I mårse så kröp kattungen upp till 11 åringen och la sig intill.. 11 åringen la då ena armen runt henne och började tvätta henne bakom öronen. Båda spann och kattungen blundade.. Men helt plötsligt får gamlingen ryck och sätter tänderna över kattungens huvud istället. Hon biter liksom inte. hon håller bara munnen där och jammorrar lite. Efter en stund börjar hon tvätta igen och allt är frid och fröjd. kattungen bara ligger där och tar allt med ro.

Senare på dagen så började dom brottas ordentligt. Dom tumlar runt på sängen. men efter en stund börjar 11 åringen låta lite igen. Sådär skrikmorrjam liksom. Sätter dit ena handen bara för att lugna dom lite och dom reser sig och är coollugna som om inget har hänt.

Ingen av dom har någon gång rest ragg eller visat tecken på att vara riktigt arg. jag tänker att dom leker och helt enkelt kommunicerar så som katter gör. Men morsan är orolig att dom ska göra illa varandra och att det är allvar. När 11 åringen gör så här så drar sig lillkatten inte undan.. hon beter sig om inget alls. Hur ska jag tolka deras beteende? :) Det med tvättningen ser jag som att 11 åringen inte riktigt vet hur hon ska bete sig bara?

(Bjuder på en bild också;))

UlrikaD
0

Den vuxna "uppfostrar" den lilla och lär den hur den ska bete sig som katt:)

viciouscircle
0

#1 Aight =) Anade att hon bara markerade för att visa lillen vad det är som gäller. 
hade hon menat allvar (bråk) hade det nog inte varit någon tvivel om saken!

Så stolt över min kissemiss som accepterat kattungen så bra.:)

UlrikaD
0

Jag har en 15-årig katt här hemma som gladeligen tar han om jour-kattsungar och talar om hur man beter sig:)

[Anunnaki]
0

Typiskt kattbeteende.

viciouscircle
0

Va sött :) katter är absolut vackrast att ha flera tillsammans och inte ensamna.. Det är så kul att se hur dom beter sig tillsammans ^^ Lite annat än att bara ha människor att umgås med ^^

11 åringen här hemma har i stort sätt alltid varit ensamkatt och bara varit i kontakt med andra katter de gånger hon träffat på dom ute. Var orolig om det var rätt val att skaffa en till katt eller inte.. så jag är så glad att hon verkar uppskatta det! :)

Viccan92
0

Haha det är mer lek. Dem gör så här hemma ibland med. Fast det är bara ett år mellan dem visserligen. Men dem är tre och fyra år gamla. Vad roligt att dem går bra ihop.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast