Katt i lägenhet?
Hallå alla kattmänniskor! Har nyligen flyttat till en tvåa på 48kvm, och nu är jag så sugen på att skaffa katt. Behöver lite råd!
Bor ensam, har pojkvän i annan stad som kommer hem över sommaren. Bor som sagt i en tvåa, med stora härliga fönster som släpper in mycket ljus på bottenvåningen.
Är uppvuxen med katt, familjen har fortfarande katt men träffar han inte lika ofta som förut eftersom jag flyttat hemifrån dvs. Den katten, och katten vi hade före det, är/var vana med att gå i koppel. Inte "nu kopplar jag dig så går vi en promenad" utan att dom helt enkelt får vara ute själva, fast fastsatta i ex. altanen. Så dom kan röra sig "fritt" inom det område kopplet räcker! Har aldrig varit några som helst problem!
Och nu är jag så galet sugen på att skaffa egen katt! Hade tänkt mig samma princip, att katten får vara ute "själv" men fastspänd. Såklart med regelbunden koll pga grannkatterna. Den kommer få vara ensam max 8-9h om dagen, har syskon som kan titta till den om jag skulle jobba längre osv. Men har sådan beslutsångest!
Det blev mycket skriva nu, men behöver verkligen råd! Otroligt tacksam för svar och lär sitta här ikväll så bara skriva!!!! :)
Jag hade nog aldrig vågat lämna en katt kopplad utan tillsyn -inte ens för en kort stund. Känns mycket riskabelt. Hade haft den inne och isåfall tagit ut den på "promenader" när jag är hemma.
Vi har 2 katter i en liten etta på 42 kvadrat så varför inte? De hittar plats att leka på, finns det hjärterum…. ;)

Kul att du tänker bli kattägd.
Enligt djurskyddslagen är det inte tillåtet att binda upp katter och jag tycker inte att det är så lämpligt heller.
Innätad altan/balkong är alltid trevligt för katten och man kan vädra utan att vara rädd för att katten smiter ut.
Vad händer om det kommer en hund eller annan katt och din katt är fastbunden.Sen finns ju även strypningsrisken.
Ha katten inne och ta med den ut när du är med så får både du och katten frisk luft.
Stolt ägare till tre La permer
Jag tycker nästan det borde vara lag på att man ska ha minst 2 katter..
Så skaffa 2. 8h per dag är ändå ganska mkt ensamtid.
Annars ser jag inga som helst problem med att ha den i en lägenhet =) Så länge man ser till att sätta upp lite hyllor eller fixa klätterträd så går det kanonbra! och att aktivera den med lekar osv då såklart.
Ang ensam i sele så tar du en stor risk.. :P Det är jättelätt att dom trasslar in sig och om man har riktigt otur strypa sig själv :(
Kan känna att det blir väldigt annars nu när jag bor i lägenhet, att lämna katten ute än mot för vad det kan vara i hus med egen tomt. Men vill ändå att den ska känna en viss "frihet".
Vill inte ha två katter heller direkt, ser många fördelar med det men tänker börja med en katt i alla fall :)
Jag skulle inte lämna en katt fastsatt i koppel på det viset, inte ens om den var van. Förra sommaren plockade jag ner en katt som blivit hängande i ett träd, utan någon chans att ta sig loss. Ägaren hade bara gått på dass, så katten hade inte hängt där många seuknder, men det visar ändå hur det kan gå.
Börja med en katt sedan utöka med en till om det skulle behövas. Hellre du hjälper en katt än känner dig "tvingad" att ta två och avstår istället kattköp för det.
Hade du tänkt köpa en katt från katthem?

Det står så här på jordbruksverkets hemsida.
"Katter får inte hållas bundna. Du får dock använda koppel när du går ut med din katt."
Om du bara ska ha en, så hade jag rekommenderat att du skaffade en äldre katt som är van att vara själv.
En kattunge behöver busa med en kompis och att vara ensam så länge på dagarna är väldigt länge för en liten.
Nej, har en gammal kompis som just nu har två kattungar, varav den ena är för bedårande! Sköldpadssfärgad och supergullig :)
Har faktiskt funderat på det där med att anmäla mig som "stödfamilj" för den lokala kattakuten, någon som har erfarenheter av det? :)
Inge problem att ha en katt, skaffa den katten du fastnat för, och förbered dig på mycket lek och aktivering i början, märker du att katten vantrivs får du väl skaffa en kompis då :)
Ang gå ute i lina, sätta dig i en solstol med en bok och linan runt handleden ;)