Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 923 ggr
maxalba
0

kattunge för tidigt

Hej! Jag har läst några inlägg här angående att ta hem en kattunge för tidigt. Jag blev lite orolig eftersom jag för två veckor sen tog hem en kattunge som bara var 8 veckor gammal. Jag hade inget val eftersom om inte jag adopterade katten så hade kattägaren adopterat bort den till någon annan eftersom hon ville bli av med sina kattungar så snabbt som möjligt. Jag bor inte i Sverige och här där jag bor så är det vanligt att folk adopterar bort sina kattungar när dom endast är en månad gammal, eller ännu värre, slänger ut dom om dom inte kan bli av med dom på annat vis (nästan varenda park är bebodd av hemlösa katter). Min kattunge har vad jag kunnat observera anpassat sig bra till sitt nya hem, han har redan blivit kompis med min treåriga katthona och de leker hela tiden. Han är dessutom ganska kraftig och äter ordentligt, har redan vuxit jättemycket på två veckor. Han är väldigt utåtvänd och har aldrig sprungit och gömt sig eller nåt liknande, inte ens när min andra katt var arg på honom i början, så rädd eller så verkar han inte vara. När han blir kelig och spinner så börjar han ibland leta efter nånstans att dia på, tex. ett armveck eller benet eller nåt gossedjur, men annars så visar han inte på nåt sätt att han saknar sin mamma, han jamar aldrig (förutom när det är matdags) efter henne eller så. Han är lite bitig och så, jag har försökt få honom att sluta med det men det är lite svårt. Jag hoppas att han kan bli en lycklig katt även fast han inte fick vara med sin mamma tillräckligt länge. är det nån som har något tips på vad jag kan göra för att undvika att han utvecklar störande beteenden eller så som kan ha och göra med att han blev adopterad när han var för liten? Jag hoppas att det finns något som jag kan göra.

Tack på förhand!

EddaM
0

Han är ju en hane, och de kan ju vara lite bitiga när de är små, det är först när han blir äldre om han fortsätter som det är ett problem. Och med snuttadet, det kommer han antagligen fortsätta med när han blir äldre med. Har själv en snuttande hona som var 12 veckor innan hon kom hem till mig men var uppenbarligen sent utvecklad o ville snutta på armen. Nu är det inget problem för mig, för hon är så mysig, och dreggel går ju o torka av sig=) Sedan har jag hört att man inte skall putta bort snuttande katter för de känner sig oönskade då, det vet jag ju inte om det är vetenskapligt testat eller något. Annars så tycker jag att det låter som om du har en alldelles normal liten kille som är glad på livet, jag önskar dig all lycka till med honom och hoppas på att du får många år tillsammans med honom.

Och det är för j*vligt helt enkelt att folk gör på det viset med sina katter.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

BellaMorris
0

Eftersom du har en kattkompis hemma så kommer din lilla kattunge att fortsätta att lära sig "kattspråket" och kattbeteende. Snuttandet brukar sakta men säkert avta. Lycka till med dina katter.Glad

Scilla
0

Jag håller med ovan, att han har en kattkompis som han umgås med och verkar må bra i övrigt så ska det nog inte vara några större problem. Många kattungar är bitiga. Det jag tycker brukar funka bäst är att när han biter, håll handen stilla, säg NEJ och ta sedan långsamt men bestämt bort handen (om man rycker så tiggar det bara igång honom ännu mer) och vänd ryggen till. Då lär han sig att bit inte är roligt. Annars är det lätt att det blir en lek.

Destany
0

jag fick hem min katthane när han var endast 8 veckor gammal. nu ska han fylla 2 år..han har varit jobbig men nog inte jobbigare än om han varit äldre när han kom till mig..

rulda
0

vi fick våran lucas när han var några veckor gammal bara… vet inte exakt men det var runt 8veckor. Han hade en fotölj som hn snuttade på tills han blev för stor för att ligga i den då slutade snuttandet. Nu är han 17år och mår prima.

BallaGrynet
0

Känns skönt o höra att det har funkat för er.. jag ska ta hem min kattunge när han är 8 veckor. Gick inte att lösa på annat sätt eftersom de som fött upp honom ska flytta. Jag har tyvärr ingen kattkompis men jag hoppas det ska gå bra :s

essut
0

#6 Varför inte skaffa en katt till det vore det bästa tycker jag..