Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1290 ggr
[Heike]
0

Så tragiskt konstigt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste få fråga om någon av er vart med om detta.Min katt Eliah 10 månader och hans bror kastrerades vaccinerades och öronmärktes i Tisdags.En procedur jag gått igenom med många katter under årens lopp.

Vi kom hem och dom vaknade till som vanligt inga konstigheter eller komplikationer tyctes finnas.Eliah blev som vanligt,kramades lekte och gick stadigt på benen.Jag gick och la mig och kände lättnad över att det gått bra den här gången också.Vaknar mitt i natten och behöver gå på toa där jag hittar Eliah död.

En till synes frisk katt 10 månader gammal,han visade inga tecken alls men hade bara somnat in och låg så det syntes att han inte lidit.Min veterinär är lika frågande för dom kunde bara se en frisk katt som kom in för en rutinoperation och dom hade aldrig vart med om detta tidigare.

Min veterinär gick igenom alla organ och han visade inga tecken alls utan hjärta,lungor,lever samtliga organ var i toppskick.Hon tittade även på hjärnan men kunde inget se där heller.

Inga blodutjutningar som uppkommit efter fall eller någon form av fysisk skada utan katten var i toppskick men hade somnat in och när jag hittade honom var han redan likstel så han måste ha legat bara ett par timmar .

Varken jag eller veterinär förstår vad som kan ha inträffat i all den tid katten var i topskick fysiskt och min veterinär sa att detta är oerhört ovanligt och hamnar under mystiska döds omständigheter när man inga fel finner på katten.

Saknaden är hemsk och hans bror och dom andra tre sörjer lika svårt som mig och jag undrar om någon mer här inne vart med om liknande där en fullt frisk katt bara somnar in.

Var med om detta med Winston men då var det ålder och han hade bara en natt somnat in,men där finns förklaring men med Eliah en ungkatt här står vi alla som levande frågetecken.Det känns fruktansvärt och han var den absolut snällaste vänligaste själ man kan tänka sig.Hade en speciell grej för sig att alltid krama om genom att lägga båda sina tassar om min hals och kramas.

När han vaknade ur narkosen var det bland de det första han gjorde kramade matte som han brukar.Det här är så oerhört mysko och inga fel hittades utan han var i toppskick och alla organ friska och fina.

Min tanke är om det möjligen rör sig om en propp i hjärnan men sånt borde synas på hjärtat men hjärtat var helt.Trodde från början det kunde vara HCM nedärvt hjärtfel men allt i hjärtat var friskt.

Har ni vart med om liknande,berätta gärna i så fall.Lägger in en bild på Eliah som togs bara en stund innan vi gick till veterinär för kastrering.En mysegubbe med sina goa fötter som hade fem tår,mattes pluttegubb  Kyss

NinjaKakan
0

Jag beklagar verkligen förlusten :/ Men vad konstigt att han bara somnade in ? Väldigt väldigt konstigt. Har inte varit med om något liknande. Styrkekramar till er

[Heike]
0

Tack snälla ,ja det är väldigt mysko men något fel var det ju förstårs men inget man kunde finna vid undersökningen efteråt.Vi är ju funtade så att vi vill ha förklaring på såna här tragiska händelser men tyvärr så får jag ingen med Eliah.

NinjaKakan
0

Ja, det känns bara väldigt konstigt att han bara somnat och det borde ha synts något i kroppen om vad som hänt. Ja, väldigt väldigt tragiskt är det och jag får hoppas att där är någon som kan svara på dina frågor..

sahar08
0

Beklagar verkligen din sorg. Förstår hur hemskt det måste kännas. . .

MonicaLagerquist
0

Beklagar sorgen.

Jag har varit med om ungefär samma sak.En till synes helt frisk ung katt.Nyligen HCM scannad UA  la sig ned och dog.Obduktionen visade på PAD=Akut cirkulärisk hjärtsvikt.Orsaken till hjärtsvikten kunde inte påvisas.

Det är ofta det som unga vältränade idrottsmän dör av.Hjärtat får plötsligt fel impulser och börjar antingen slå för fort eller slutar att slå.

Stolt ägare till tre La permer

[Heike]
0

Där ser man det är inte helt ovanligt fast ändå ovanligt.Tragiskt till tusen är det och jag tror själv på tanken att något inträffat med hjärtat fast det inte syntes vid undersökningen.Hans bror visar inga tecken men har beställt tid för undersökning i hopp om att inget är nedärvt där också,dom kan ju ha olika fäder så Noah behöver inte ha fått det.

Man läser om plötslig spädbarnsdöd ibland där dom heller inte finner orsaken och idrotten som du skriver.Väldigt mysko är det i alla fall,att det kan hända bara så där .