Nån som provat Feliway?
Hejsan!
Jag är ny här på sajten och tänkte fråga om ni provat något som heter Feliway?Köpte det idag i djuraffären och den kostade en del. Hoppas den är värt det.
Borde kanske förklara då vad det är för dom som inte vet. Det är en doftavgivare som man sätter in i en kontakt i väggen. Det finns ett medel under denna apparat som utsöndras. Tydligen är det ett feromon som ska få katter att känna sig lugnare.
Genom att efterlikna kattens naturliga ansiktsferomoner ökar Feliway känslan av lugn och välbefinnande för katten. Det används för att hjälpa och lugna katten, då den ska klara av olika situationer. Feliway förebygger och/eller minskar den stress katten känner i samband med en förändring i dess miljö. Katten urin- och klösmarkerar inte gärna där det finns ansiktsferomoner.
Står så på brochyren jag fick med :) Har satt i den idag och det kan tydligen ta 2 dagar innan det verkar. Har någon här provat det och märkt skillnad? Han i butiken sa att folk är väldigt nöjda med den iallafall :)
Jag har testat, tyvärr utan önskad effekt.
Min veterinär sa att om man har ett normalt ventilerat hem så funkar den inte.
På små ytor kan det fungera.
Jag provade Zylkene kapslar till min katt när hon var stressad med mycket bättre resultat.
Zabelle

Vad behöver du använda Feliway för?
#1 Jaha så synd att man slängt pengar på den då :( Hoppas ändå på att den ska funka hos oss. Man vet ju aldrig.
#2 Jag vill använda det just för att min katt är så galen. Hon är 2 år och leker fortfarande som en heltokig kattunge. Hon är kastrerad och klättrade alldeles nyss på väggen hörde jag. Hon hoppar upp på väggen och hänger där med klorna och tittar på mig med stora blänkande ögon när jag ser henne göra det.
Hahaha hon är heltokig nu. Hon pratar och springer som en tokfia. Får ta och leka med henne tror jag :)
Hon kanske bara behöver mer aktivering och lek? Hon är fortfarande "liten" och behöver röra på sig.
Zabelle

#3 Mer aktivering och en kattkompis kanske?
#5 Samma tanke 
Zabelle
#4 Tyvärr okrkar man inte alltid leka efter jobbet och hon vaknar ofta vid "fel" tillfälle ;)
#5 Problemet där är att hon är livrädd för alla katter. Tom katter som är mer än hälften hennes storlek ser hur jäkla rädd hon är och tar sin chans att visa vem som bestämmer och ska attackera henne. Men en liiiten kattunge borde inte vara några problem. Vi försökte med det en gång men den visade sig vara så pass sjuk att vi var tvungna att lämna tillbaka den :(
Men jag ska försöka leka mer med henne även de stunder då jag absolut inte har lust för annars blir hon ju så där jobbig.

#7 Jobbig för dig är ju ett busbeteende för henne.
Så jag tycker du ska testa med en till kattunge. Bästa vore ju ifall ni kunde få ha en hemma på prov och se ifall det funkar. Så man inte sätter sig i en sits som inte funkar. Det är ju inte bra såklart.
Är hon själv hela dagarna? Då måste du leka o umgås med henne när du kommer hem för hon har ju sovit o haft tråkigt när du var borta. Då kan hon ju ej sova snällt på natten.
Samma med mig för när jag kommer hem så vill alla ut i koppel en sväng fast de oftast har någon som går ut med dem på dagen också. Efter det så sover de snällt tills jag kommer. Jag vill helst bara sätta mig i soffan då jag kommer hem men har nog aldrig hänt hitintills:)
#8 Jo och så blir jag ibland arg på henne och skriker fastän jag vet att det aldrig hjälper. Får helt enkelt bita ihop och leka med henne så mycket det bara går. Ligger hon och sover vilket hon ofta gör en stund efter jag kommit hem så får jag tvinga upp henne och leka xD Annars får jag det jobbigt efter jag lagat mat, duschat och ska sätta mig och äta. Så kan hon komma farande och hitta på dumheter så jag ska jaga henne.
Vet inte om pojkvännen vill ha en till katt bara :/ Men jag ska prova detta att leka med henne med en gång hon visar sig sprallig så får vi se om vi skulle kunna orka med en katt till så att säga ;) Men det tror jag allt bara vi aktiverar den vi redan har.
#9 Man känner sig dum när man tänker: Åh så jobbig hon är. Har haft den tanken i bakhuvudet att det är klart hon blir sån här när hon är ensam. Men har inte riktigt velat ta till mig det och skyller på att hon helt enkelt är en jobbig katt. Det är JAG som är jobbig och tråkig som inte vill leka därför måste hon jävlas med mig tänker lilla Molly ;)
Hrrrm pojkvännen vill då verkligen inte ha en till katt tydligen. Antingen får hon bli lugnare eller så säljer vi katten. Vill verkligen inte göra det så ska göra allt för att aktivera henne och få henne lugnare. För så som vi har det nu mår vi inte bra av.
Hon är mitt ansvar så jag ska givetvis vara den som gör något åt saken. Men hon har tyvärr fått smak för att gå ut med. Vi har nät på balkongen nu äntligen och hon har inte lyckats klättra över till grannen ännu iallafall.
I början gnällde hon mycket vid dörren och hoppade tom på den för att hon ville ner till marken. Men nu verkar hon ha slutat med det. Gnäller emellanåt men blir iallafall glad åt att få komma ut alls.
Känner mig grym om jag fortsätter ha henne ensam och inte kan ha henne som utekatt då vi bor på andra våningen.
Borde hon få ett bättre hem tror ni? :( Vill som sagt inte ge upp i första taget. Det har redan gått långt och kommer gå längre innan jag skulle kunna tänka mig att ge bort henne. Jag ska KÄMPA! Men är det för sent undrar jag? Kan man verkligen få en glad innekatt som helst skulle vilja vara ute på marken men kan inte?
#11 många katter är ensamkatter utan problem.
Tips är aktivering grejer, som tex en toarulle med kattgodis i (om hon kan öppna toarullen annars får du komma på nåt annat att ha godis i), en sån där leksak man fäster i dörröppningen som katten kan leka själv med, har ni en tak fläkt, sätt den låg hastighet och fäste en leksak med sytråd som katten kan jaga runt runt ;)
Även gömma godis kan vara bra :)
Lite såna grejer som är jobbigt för katten men inte för dig :)
Jag skaffade feliway precis när jag skaffade mina katter då dom va ca 1 år då och va lite obekväma med flytt och allt och för mig hjälpte det.. använde det i ca 4-5 månader så förvänta dig inga snabba resultat.. kan ta upp till 1-2 månader innan man börjar märka något alls
#12 Tack för tipsen de ska jag pröva :D Ska försöka tänka ut lite roliga grejer för henne :)
#13 Jasså oj då, och det som är så dyrt >.< Men kan ju försöka för hon klöser hur mycket som helst faktiskt. På klösbrädor och sånt då förutom när hon vill ha min uppmärksamhet och klöser på fel ställen.
Tack så mycket för alla tips :D
#12 Låt aldrig en katt leka ensam med leksaker som hänger i snören. Sytrådar kan vara livsfarliga om de sväljer dem eller fastnar i dem.
#TS Feliway gör inte så att katterna blir mindre aktiva och får mindre spring i benen. Det gör att de känner sig mer lugna psykiskt.
Jag har fyra kompisar här och en katt som är ca 6 år som också är en sån uppåtväggarnakatt. då har jag ändå rastgård. Troligen så kommer det att gå över. Ta kise på koppelpromenad så får hon sträcka på benen.
Och just det där med att aktivera själva ätandet, så hon får söka är ju väldigt bra.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#15 självklart ska man ju ha koll när katten leker, speciellt med sytråden, då den är meningen att den ska gå av om katten får tag i leksaken så då ska man ju binda upp den igen :P
Alltså om man som matte inte orkar springa, så är ju laserpekaren ett bra alternativ och de flesta katter tycker att det är skoj, men en aktiv katt, får man leka trött på kvällen om man vill ha lugn och ro. Hon är ju ensam hela dagarna och längtar efter er ju :)
Litet tillägg: Även min Exot, som tillhör de lugnaste raserna, som aldrig skulle klättra högre än soffans ryggstöd, behöver jag leka med lite under dagen och då och då på kvällen och se till att uppmärksamma, så en mer aktiv katt kräver ju mer.
#18 Laserpekare är kanon!
Da bird är också bra att rasta katter med.
Vi har provat andra vippor men det är bara denna "Da bird" som duger.
Zabelle
Det finns ju en laserpekare som man bara sätter igång å så kör den runt lasern i en kvart lr så för den late ;)
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=660559&title=FroliCat%20BOLT&
#21 Då går man ju miste om kvalitetstid med sin katt. 
Zabelle
De e klart men tänkte på de som inte alltid orkar, lr har en överaktiv katt, kan va bra att ta fram en stund å leka själv me katten en stund. Ibland orkar man kanske inte leka så mkt som katten behöver? Jag läste nämligen om denna i en tråd här för ett litet tag sen å tänkte att när TS har en så aktiv katt så kanske de behövs mer än vad man orkar. Bara ett förslag :)
det här använder vårt akuthem. Hon använder det på alla sina djur, fungerar väldigt bra.
http://www.bachcentre.com/centre/remedies.htm
kopierar hennes text här. och det fungerar bra..
Jeg gir dem Bachs blomstermedel, har brukt det i mange år med stor framgang på alle dyr. Har blandet et eget middel til dem med Mimulus (redsel), Star of Betlehem (sjokk, trauma), Rock Rose (sterk redsel, panik) og Walnut (forandringer).
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag använde feliway vid en introduktion mellan två vuxna katter. min katt har haft jättejobbigt med introduktioner förut, det har tagit upp emot tre veckor innan han varit bekväm. Men jag upplevde verkligen en stor skillnad. Redan dag 2 och tre gick katterna tillsammans. Lite fräs när nyingen luktade gamlingen i rumpan, men han sprang inte iväg eller kloade. succé tyckte jag. Nu har jag köpt en ny flaska som jag hoppas hjälper mina nya skyggisar.