Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1576 ggr
amanduss
0

Min fining jagar kaninen

Hej 
min katt jagar min kanin , det började idag och hon reagerar inte när man sprutar vatten på henne..

Någon som vet hur man kan lösa det?

Vill så gärna ha kvar båda.. 

(vet inte om jag la tråden i rätt nu)

Du är otroligt saknad! <3

[Emma--]
0

Utekatt eller innekatt? Jag hade både kaniner och katter tidigare och fick rasta kaninerna när katterna låg och sov eller om man kunde stänga in kaninerna i ett rum tex där dom fick springa. Om katterna var trötta kunde jag låta kaninerna vara ute i rummet ändå, men katterna fick inte vara för busiga. Dock var katterna rädda för kaninerna men kunde inte låta bli att följa efter dom ändå. Har du utekatt och det är där problemet är så låt katten vara inne medans kaninen ska rastas.

annzoo
0

ha dem inte lös i samma rum är väl en bra början?

amanduss
0

#1 ok, tack, har innekatt

[silkesnosen]
0

# 3 Hur länge har du haft båda? En katt är ett rovdjur, så om de inte ska jaga varandra, så ska de växa upp med varandra eller iaf katten. Jag tyckte att jag såg en annons, på perser i fokus, då ngn ville bli av med katten för att den jagade kaninen? Var det du? Jag tycker att det här är ngt som du som ägare får lösa. Du kan ju inte ha kanin och katt lösa utan uppsikt. En katt är ett rovdjur. En katt som dessutom är innekatt har mkt bus, jakt och lek som den behöver få ut, så du får helt enkelt rasta dem var för sig!

amanduss
0

#4 nehe är d verkligen ett rovdjur? Tror du jag är dum eller?! Tror du verkligen att jag inte vet att man inte ska lämna dom själva? Eehh

[silkesnosen]
0

# 5 Nej, jag tror inte att du är dum och då ser jag inte problemet. De får rasta sig var för sig, så enkelt är det ju.

annzoo
0

Som jag förstår så har du  ej haft katten många dagar? Att katten och kaninen ska vänja sig vid varandra så kan de ta ett tag speciellt om katten ej är kaninvan. Hur introducerade du dem med varann? släppte du bara lös dem tillsammans eller fick de nosa på varann genom buren.

En kanin som springer iväg väcker en katts jaktinstinkt de hoppas jag du förstår. Börja med att de får träffa varandra på ett kontrollerat sätt där ingen jakt kan förekomma och se till att katten inte har någon överskottsenergi dvs katten ska ha lekt massor innan och vara relativt trött alt avled kattens uppmärksamhet så fort den visar intresse för kaninen

Imasy
0

Min första kanin hade jag lös tillsammans med katterna, men bara när jag var med.

Men för oss var situationen omvänd. Kaninen verkligen ägde katterna och tyckte de var jätteroliga att jaga.

Men annars har jag inte tips åt dig mer än att rasta dem var för sig, eller bara ha dem lösa tillsammans när du är med dem.

Lusthan
0

Att ha katt och kanin kan fungera jättebra om man har rätt katt och kanin. Min kanin, belgisk jätte, går fritt med fem katter och det är bara en som han vuxit upp med. Sture springer inte iväg utan ligger utsträckt i dörröppningar medan katterna jagar varandra och hoppar över han. Skulle han springa så följde de nog med men det gör han inte. Han går fritt oavsett om jag är hemma eller inte och ingen blir skadad. Jag har dock tur. Introducera långsamt, ha kaninen i koppel så att den inte springer iväg. Låt katten och kaninen nosa på varandra när de båda är trötta och lugna. Att låta en pigg och busig katt hälsa på kaninen kan skrämma ihjäl den. Ge de mat i samma rum kanske så de kan äta tillsammans i lugn och ro. Sture har sin skål med pellets i köket och får mat samtidigt som katterna. Han har samma dygnsrytm som katterna på ett ungefär. Är uppe tidigt på morgonen och busar med katterna. Sover nästan hela dagen till eftermiddagen/kvällen då kör de igång igen ordentligt. Han busar med fjädervippan eller springer efter katterna ibland. Är det fint väder släpper jag ut de på gården och där kan de springa länge. Inte ens grannarnas katter vare sig jagar Sture eller försöker äta upp han.

amanduss
0

#9 ja, man märker att det är lekjagande

Lusthan
0

Försök trötta ut katten innan du introducerar de nästa gång. Trötta ut riktigt ordentligt med bus, lite klickerträning kanske och ännu mera bus. Jag släppte bara ner kaninen i ett begränsat utrymme och lät katterna komma och nosa. De gick rakt på höet ochbpt det, nån satte sig och tuggade lite på pelletsen. Sen luktade de på varann lite, en av honorna putsade han lite på huvudet och sen gick de därifrån. Jag har som sagt inga problem. Alla ligger just nu och sover lugnt, de har bott tillsammans i snart ett år utan problem.