Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 9474 ggr
Exoticas
0

Katt vänliga blommor?

Inneblommor som inte är skadliga för katt? vad fungerar =)

Har läst långa listor om vad katter inte tål men vill gärna ha tips på blommer som ni andra kattägare har hemma? =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Josefa
2

AmpelliljaGlad

line84
1

Säger med ampellilja, men räkna inte med att få ha dom ifred.. Flört

MrsCecilia
0

Orkidee är det enda de inte har slaktat här hemma. Och en garderobsblomma..

Delfinen
0

Detta var verkligen tråden som jag behövde.

Har inte kunnat ha blommor på MÅNGA år här hemma. Först hade jag hund som skalade alla blommor. Åt inget men bet av bladen så det bara stog kala pinnar kvar. Fråga mig inte hur hon lyckades men hon till och med fick ner blommorna på golvet, fick ur blomkrukorna ur ytterkrukorna sen lämnade hon dom där.

Sen fick vi 2 katter Missan (  mamma till den jag har idag) upptäckte att det var otroligt skoj att bita, nypa av och demolerar blommorna. Matte blev ju SÅ otroligt glad.

Hennes ena son shiba som jag har idag är precis lika dan.

Så här har det inte funnits blommor på över 10 år. Kanske är lite nojig och larvig men har inte vågat lita på personalen i blomsteraffärer på vilka blommor som är giftfria.

Exoticas
0

#3 så orkideer är inte giftiga =D? har hört att dom är det ;)

/Josefin

Sunset_luna
0

Jag har en julstjärna som katterna inte biter å tuggar på men de e väl den ända blomman här som har fått vara ifred.

Delfinen
0

Är inte julstjärnor giftiga?

Sunset_luna
0

vet inte men dom rör dom iaf inte här hemma.

Lynxkissen
0

julstjärnor är giftiga

Delfinen
3

Skulle inte våga ha giftiga blommor hemma även om katten inte rör dom. Finns ju en risk att någon gång blir första gången.

thildatessie
1

Julstjärna och Hyacinter är väldigt giftiga. De flesta "lök-växter är det, så spm påsklilja osv. Begonia, höstglöd/våreld,paradisträd, ampellilja, och en annan sort som jag ote kommer på nu har vi hemma. Har orkideer med och de tuggar inte på den, vad jag vet är den inte giftig. söker alltid på google inna jag köper en ny växt, kollar fler sidor för att det ska vara rätt. Har en katt som tuggar på  växter och en som inte gör det.. Glad En utomhusblomma att ha på balkongen eller i trädgården som inte är giftig är pensee Glad

Lynxkissen
0

Min sambos mosters katt brukade aldrig röra några blommor men en gång provsmaka hon en, det värsta var att den hon tugga på var en änglatrumpet så hon blev förgiftad och det fanns inget veterinären kunde göra, så hon avled kort därpå…Gråter

Exoticas
0

Jag har trädgård och det är utekatter men eftersom att dom nyss flyttat hit så är dom inne nu i någon vecka!

Orkideer ska enligt blomsterhandlaren inte alls vara bra, har koll på giftiga växter men känns som att alla fina blommor blivit giftiga nu! =(

Så behöver tips på snygga blommor som katter inte mår dåligt av att äta om det nu är så att dom skulle få för sig att smaka!

/Josefin

MrsCecilia
0

#5 Möjligt, jag sa inget om giftighet. Däremot är de de enda blommor de låter vara. Så mitt hus pryds av orkideer och 1 garderobsblomma och 2 svärmostunga. Man får vara glad för det lilla..Glad

Exoticas
0

#14 Garderobsblommor ska inte heller vara så bra!

Vill inte riskera någonting så får väl sätta kattgräs i alla krukor ;)

/Josefin

Whitesnow
1

Annars finns det ju väääldigt mkt skitsnygga fake blommor att köpa nu för tiden och då är du verkligen på den säkra sidan :D

thildatessie
0

#14 orkieer har jag läst var ogiftiga någonstans.. men kan ha fel.

Garderobsblomma är med giftig men likt orkidee och svärmors tunga så tuggar de inte lika gärna på de med tjocka/feta blad.

#15 inte lika snyggt dock ;)

#16 de skulle  nog min Tusse smaka på med ;)

Hawknestgrove
0

Rosengeranium,  funkar bra. Katter rör den inte och den luktar gott och är ofarlig.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[silkesnosen]
1

Porlslinsblommer i alla de former pryder mina fönster, de är inte giftiga och tycks inte locka katten heller.