Borta länge i sommar....
Hej!
Jag skulle vilja ha tips av er kattvänner. Jag har två katter, en hane på 2 år och en hona på 1 år. Vi bor på landet, och de är ute mest hela dagarna. De har en carport där de har en isolerande kudde att ligga på, och ett krypin med kattlucka om de vill gömma sig.
Men de kommer in var natt. Släpps ut ca 6 på morgonen, sen kommer de in vid 21. Om de själv får välja, vill de gärna ut efter de har ätit och druckit, men jag tycker de kan va inne på natten.
Nu i sommar kommer det va ca 4 veckor som jag ska praktisera långt borta, och resten av familjen kommer vara på resa nästan hela den perioden också. Hur gör jag med katterna??
De trivs väldigt bra här, och vi har haft dem sen efter sommaren förra året, alltså mindre än ett år, så det känns ju bäst om de kan va kvar här.
Men de måste ju få mat, vatten och bli kollade och lite kelade var dag! Tänkte höra med grannarna om de vill hjälpa till, men det känns lite sådär, eftersom de flyttar in nu i månadsskiftet… Känner dem inte och vet inte alls vem det är!
Ska de få va ute dygnet om, och nån kommer o sätter mat o vatten ett par gånger om dagen, eller ska de släppas in i vårt hus var natt?
Hur hade ni gjort?? Katthotell är inget alternativ. Hanen har tidigare fått bo i lägenhet under förra ägarens semester, och han mådde dåligt och spydde och bajsade överallt. De är utekatter helt enkelt :-)
Ge mig tips!

Jag skulle be en vän att bo i huset under tiden och ta hand om katterna.
Stolt ägare till tre La permer
Du kan ju söka på internet efter någon som kan passa katterna. Eller sätta upp lappar. Men då är ju återigen problemet att man inte alls känner personen :/ Det måste nästan vara en bekant som man litar på som kan vara snäll och ta hand om katterna ett tag. Det räcker kanske om personen kommer 2 gånger om dagen?
Ger dom mat, gör rent kattlådor, släpper ut dom. Kommer tillbaka till kvällen och släpper in dom och ger dom mat. Dom kan ju ha mat och vatten ute så dom har tillgång till det kaske? Sätta det på ett ställe där andra djur inte kan se eller lukta det till sig lika lätt?

Jag skulle också be en vän att bo i huset under tiden. Det är tryggt dels för att katterna då får vara hemma, får uppmärksamhet, mat och vatten, att växterna får vatten, samt att huset faktiskt är bebott och därmed minskas risken för inbrott.
Jo, klart det hade känts bäst om det kunde bo nån här i huset under 4 veckor… Men det är ganska lång tid! Till saken hör att vi tillfälligt bor 75 mil från vår hemort, och inte känner särskilt många människor här. Får höra med de få kontakter vi skapat här uppe.
Betalar man någon, kommer det säkert bli enklare, men jag är student utan csn till augusti… Lägger de få kronor jag har på Kattsand och bra kattmat. Förutom på räkningar och barnen såklart ;)
De kan ju ha maten ute i carporten. De har ju ett litet förråd de kan hoppa in i. De hade sitt torrfoder där innan, men jag tyckte de åt lite väl mycket, så de får numera äta inne på kväll och natt. De verkar ju förse sig med både fåglar och möss ute, så det går ingen nöd på dem!
Vägde honan som snart är 1 år, kastrerad, hon vägde 3,8 kg! Hanen som SER mycket större ut (pga mkt päls), vägde bara 3,5 kg! Han är dessutom kastrerad och ett år äldre!
#4 storleken har inte med ålder att göra utan djurets kroppbyggnad :)
#4 Hoppas verkligen du får tag på någon som är villig att hjälpa till :) Berätta gärna för oss hur det löser sig ^^