Får hem mina första katter!
Hejsan!
Om någon dag, vilken dag som hels får jag antagligen hem mina första katter!
Har valt att ta två omplacerings katter som blir omplacerade på grund av allerig.
Min sambo har haft katter näst intill hela livet men jag har aldrig haft katt.
Så vad behöver jag tänka på, har självklart redan läst massor men kan ju ha missat någonting så överös denna tråd med massor av bra att veta saker =)
KRAM
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
Använd samma mat och sand som dom är vana vid. Tippar på att ni får med lådan och deras andra saker inkl. mat?
Om inte katterna är kastrerade så boka tid för det så att ni slipper kissande katter. Be ägarna berätta massor om hur katterna vill ha det så blir det smidigare.
Kommer att använda samma mat som de är vana vid samt lådströ, vet inte om jag får med mat och lådströ men jag vet vad de använder i nuläget och kommer att fortsätta med det =)
Båda är kastrerade så det behöver vi inte oroa oss över!
/Josefin
Se till att katterna blir ägarregistrerade på dig i SKKs och Sveraks id-register. Id-märk dem om de inte redan är det.
Skaffa ordentliga veterinärvårdsförsäkringar på båda katterna.
För att bli harmoniska sällskapskatter bör båda katterna vara kastrerade, men det kanske redan är gjort?
Erbjud katterna samma sorts mat som de är vana vid sedan tidigare den första tiden. Om du vill byta foder kan du börja fasa in den nya maten först efter ett par veckor för att undvika dåliga magar p.g.a. stress och för snabbt foderbyte.
Det är viktigt att katterna trivs med toalådorna för att inga olyckor ska ske. Till två katter behöver du antagligen 3 lådor som måste rensas minst varje morgon och kväll (och när det finns bajs där). De flesta katter föredrar stora, öppna lådor som innehåller ett tjockt lager lerbaserad, finkornig och klumpbildande sand, men börja med den typ av sand och låda som de är vana vid.
Skaffa rejäla klösmöjligheter som är stabila och tillräckligt höga så att katterna verkligen kan sträcka ut när de vässar klorna. Med flera klöspelare på olika ställen i hemmet minskar man risken för att katten förstör möbler och inredning genom sitt klovässande.
Kattanpassa hemmet och möbleringen efter katternas behov och beteenden. Katter vill ha möjlighet att komma upp på höga möbler och ligga där och spana ner på sitt revir. De vill titta ut genom fönster, så lämna plats på fönsterbrädorna till dem. De vill också ha gott om ostörda sovplatser där de kan gömma sig och vara ifred när de vill.
Kattsäkra hemmet! Katter håller sig inte på golvet, så det man är rädd om måste man plocka undan. En del katter tuggar på snören, vilket kan bli livshotande när snöret fastnar i tarmen, så snören bör man vara väldigt försiktig med. Tunna sladdar till t.ex. mobilladdare gör man också klokt i att gömma när man har katt i huset och allt annat som katten kan tänkas stoppa i munnen. Plocka även bort giftiga växter om sådana finns. Varma spisplattor bör aldrig lämnas obevakade (en bra vana är att ställa en kastrull med vatten på den platta man använt). En balkong som är högre upp än 5 meter måste enligt djurskyddslagen vara innätad om katten ska vistas där, detsamma gäller öppna fönster.
Ja, detta var vad jag kom på nu. Jag hoppas att ni inte blivit avskräckta nu, för det var inte meningen. Lycka till med missarna!
Sajtvärd Katter iFokus
#3 mycket bra inofrmation =) nu är katterna här, gosiga men lite nervösa över det nya hemmet, vilket är förståeligt =)
/Josefin
Bjuder på en bild, båda har hittat tryggheten under soffan!!
/Josefin
Naaaw så fina!
Vår ena katt är väldigt nervös o orolig av sig så jag gör så att jag böjer mig ner till hennes nivå (om hon typ ligger på sängen) o för sakta fram handen o klappar henne, annars springer hon iväg *tips*
Sen har vi hittat världens roligaste leksak när man har 2 eller fler katter: Sängöverkastet i en röra på golvet så kan de gömma sig o hoppa på varandra o leka hejvilt!
#6 Jag har legat slickad mot golvet i xantal timmar och pratat med kissarna och skjutit in blötmat och torrfoder, blotmaten var poppis ;)
/Josefin
Hahahhaha känner igen det där. Blötmat är väldigt poppis. Här blir ett himla liv när dom hör "sina" "blötmats tallrikar" tas fram…
Men försök att lägga blötmaten längre o längre ut från soffan
#8 Nu har jag lyckats locka ut den ena, med ett blötmats spår till blötmaten. Han har insett att vi inte är farliga och ligger bredvis mig i soffan! Damen däremot ligger kvar under soffan och vrål snarkar! haha så sött, hon vaknar inte när jag petar på henne heller ;O
/Josefin
Haha hon vilar nog upp sig inför nattens bus;)
#10 förhoppningsvis inte ;) men det får jag räkna med! båda har vart ute katter men eftersom att fd ägare bor gatan över så ska vi hålla dom inne i någn vecka, kan på djävligt!!
/Josefin